Auteur Topic: GKV Buitenpost - Zendtijd Voor Kerken  (gelezen 1986 keer)

bert

• Bekijk profiel
GKV Buitenpost - Zendtijd Voor Kerken
« Gepost op: oktober 06, 2003, 05:08:38 pm »
Zondag 7 september werdt er in de ZVK een dienst uitgezonden vanuit de GKV te buitenpost.

http://www.zvk.nl/archief_details.shtml?20023

Ik heb zelf de dienst niet gezien (ik ga de preek zo doorlezen), maar ik constateer twee dingen.

1. Er wordt over gesproken in onze kerken. Ik heb heel uiteenlopende reacties gehoord. Eigenlijk meer negatief dan positief. Vaak geen herkenning meer. Is dat een vrijgemaakte kerk? Kijk ik naar de gebruikte liturgie dan snap ik deze reactie best wel.

2. Ik heb als coordinator van de Bijbelcursus afgelopen week 3 mensen doorgekregen in onze kleine gemeente (30.000 inwoners) die de Bijbelcursus willen gaan volgen. Alle drie na aanleiding van deze uitzending van de ZVK.

Ik neem nog contact op met de Bijbelcursus om te vragen of ze aan kunnen geven hoeveel mensen in het land deze stap hebben gezet.

Mijn vraag is wel hoe wij nu in een plaats ver van Buitenpost vandaan mensen die hierop hebben gereageerd opvangen wanneer onze plaatselijke diensten zo anders zijn dan wat ze op televisie hebben gezien.

Ik vind het in ieder geval heel bijzonder. Bijzonder genoeg om het jullie te melden. Ik dank de Here hiervoor en bid alle begeleiders die hier mee aan het werk gaan Gods zegen toe.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 06, 2003, 05:53:15 pm »

quote:

op 06 Oct 2003 17:08:38 schreef bert:
Zondag 7 september werdt er in de ZVK een dienst uitgezonden vanuit de GKV te buitenpost.

http://www.zvk.nl/archief_details.shtml?20023

Ik heb zelf de dienst niet gezien (ik ga de preek zo doorlezen), maar ik constateer twee dingen.

1. Er wordt over gesproken in onze kerken. Ik heb heel uiteenlopende reacties gehoord. Eigenlijk meer negatief dan positief. Vaak geen herkenning meer. Is dat een vrijgemaakte kerk? Kijk ik naar de gebruikte liturgie dan snap ik deze reactie best wel.
Helaas. Jammer van al die 'buitenkant'-reacties. Uit het record-aantal reacties op de dienst (want dat was het toch?) blijkt wel dat veel onkerkelijken ervan onder de indruk raakten en God (weer) willen leren kennen. Geweldig! Feest in de hemel! En wat gaan wij doen? Katten dat de 'buitenkant' niet 'vrijgemaakt' genoeg was...  |:( :(

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 06, 2003, 06:01:03 pm »

quote:

Is dat een vrijgemaakte kerk? Kijk ik naar de gebruikte liturgie dan snap ik deze reactie best wel.

Ik niet..
Er wordt uit het psalmboek, het liedboek en de E&R-bundel gezongen, mag allemaal al gebeurt het niet altijd (Evangelische Liedbundel ken ik niet). Verder is er een muzikaal intermezzo, dat gebeurt niet wekelijks maar wel vaker  bij bijzondere gelegenheden (chr. feestdagen), dus dat kun je mensen best uitleggen. E&R wordt in de kerk niet vaak gezongen, maar met verenigingen ed juist weer wel, maakt dus wel deel uit van het gemeenteleven. Ik denk dat het echt niet erg is als je die dingen dan in zo'n tv-dienst terugziet.
De schriftlezing is idd niet uit de NBG '51. Wat je zou kunnen doen is 's zondags in de kerk (net als voor de kinderen) de liturgie in kopietjes klaarleggen voor mensen die zelf geen bijbeltje hebben, en daar dan ook de Nieuwe Bijbelvertaling (Werk in Uitvoering, zal waarschijnlijk in onze kerken wel een keer vrijgegeven worden) bijzetten (hebben we met onze trouwdienst ook gedaan, en één collega reageerde later dat ze daar erg blij mee was omdat ze dat tenminste begreep) - veel dominees doen dat toch al tegenwoordig met een samenvatting vd preek, en veel gemeentes hebben ook kinderblaadjes, dus dat moet te doen zijn.
Wat ik wel bijzonder vindt is dat hij 'Papa' van Stef Bos aanhaalt. Erg goed gekozen; vrijwel iedereen vindt het een mooi lied, en het past goed bij het thema.

Over de gekozen liederen:
E&R 382: 'Groot is Uw trouw': mooi. Lied 432 'Wat God doet, dat is welgedaan' : niet echt bijzonder nieuw of vrijzinnig (imho). Dat geldt ook voor Lied 477: 'Geest van hierboven'. Lied 213 Evangelische Liedbundel: geen idee wat hier bedoeld wordt. De psalmen zijn vanzelfsprekend altijd goed :).

Overig commentaar: wat ik hierboven ook al stelde: liederen die in de kerk weinig gezongen worden, worden thuis en op vereniging ed juist veel gezongen. Misschien krijgt  een buitenkerkelijke dan wel een wat afwijkende indruk van een wekelijkse kerkdienst op basis van die tv-dienst, maar dat is goed uit te leggen (en het begrip 'momentopname' kennen ze zelf ook wel). Bovendien denk ik dat een buitenkerkelijke die lid wil worden (actiever wordt) ook wel in het gemeenteleven wordt opgenomen en dan daar die elementen wel tegenkomt.

Verder vraag ik me af wat het doel is geweest van die tv-dienst: ervoor zorgen dat buitenkerkelijken een objectief juiste kijk krijgen op GKV-kerkdiensten zodat ze eindelijk de verschillen tussen alle gereformeerde kerkjes leren onderscheiden, óf die buitenkerkelijke raken met het evangelie.

/ Edit
Ik heb die dienst zelf niet gezien; was met vakantie.

/ Edit 2
De nieuwe synodebesluiten bieden op liturgisch gebied veel ruimte; als jullie gemeente die heeft geratificeerd kun je best elke zondag ook 1 lied uit E&R zingen bijv. Dat hoeft echt niet ten koste te gaan van de psalmen.

/ Edit 3
- Lijstje 1 met liederen uit andere bundels -- E&R-bundel en Evangelische Bundel
- Lijstje 2 met liederen uit andere bundels -- Alles wordt nieuw
- Lijstje 3 met liederen uit andere bundels -- Zingende gezegend
Lied 213 kan ik hier niet bij vinden. Je zou verwachten dat die bij bijlage 1 staat, maar het enige Evangelische Liedbundel-lied dat daar wordt genoemd is 'Komt laat ons vrolijk zingen',  ofwel E&R 209 :?
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2003, 06:49:29 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 06, 2003, 06:46:24 pm »

quote:

(...) Is dat een vrijgemaakte kerk? Kijk ik naar de gebruikte liturgie dan snap ik deze reactie best wel.
Ik snap de reactie niet (tenzij die van een bezwaarde kwam): de synode heeft ruimte gegeven om in speciale diensten liederen te zingen die niet zijn goedgekeurd door de synode, en een TV dienst lijkt mij bijzonder genoeg! Daarnaast: volgens mij zijn er alleen maar liederen gezongen die wel zijn goedgekeurd (maar dat weet ik van de E&R nummers niet helemaal zeker).
Dat iemand een 'amazing grace' intermezzo houdt vind ik niet vreemd: zoals Marloes zegt: er zijn vaker intermezzo's, en wat ik heb meegemaakt aan gezongen intermezzo's (stukje Bach bijvoorbeeld) was altijd erg imponerend. De preek lijkt mij een prima preek, de collecte is op een vrijgemaakt moment :).
Volgens mij wordt er verder strak de orde van dienst gevolgd, niets bijzonders dus. Een dienst die vrijwel geheel door de huidige vrijgemaakte beugel kan. 1 'minpuntje': volgens mij hebben ze de 'Het boek'-vertaling gebruikt, wat -strikt genomen- niet door de beugel kan (Groot Nieuws-vertaling mag tegenwoordig wel).

Kortom: afgezien van het lage percentage psalmen had ik het waarschijnlijk een fijne dienst gevonden.
Wat ik vooral fijn vind is dat het kennelijk veel mensen geraakt heeft, en dat lijkt mij een prima doel voor een TV-dienst. Mensen die zo'n dienst liever 'vrijgemaakter ' willen hebben (wat dus nauwelijks kan) ten koste van het aantal luisteraars, die ga ik niet snappen!

edit:Owja, je eigenlijke vraag... Volgens mij kun je dus diverse liturgische veranderingen zonder problemen doorvoeren :). De Buitenpostse dienst is heus vrijgemaakt, dus dat kan in jullie kerk ook...
Maar dat zijn saaie argumenten; veel leuker is het om de zeurders te kunnen motiveren en met hen een inspirerende dienst te kunnen beleggen, zonder dat je ze voor het hoofd stoot. Dat vergt veel babbelwerk, en zal moeizaam zijn, vermoed ik.
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2003, 06:55:11 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 06, 2003, 07:12:36 pm »

quote:

op 06 Oct 2003 18:46:24 schreef elle:
Maar dat zijn saaie argumenten; veel leuker is het om de zeurders te kunnen motiveren en met hen een inspirerende dienst te kunnen beleggen, zonder dat je ze voor het hoofd stoot. Dat vergt veel babbelwerk, en zal moeizaam zijn, vermoed ik.

Tsja..
Met onze trouwdienst hadden we gasten uit de GKV, gasten uit de GerGem, gasten van een reformatorische studentenvereniging (kwamen overal vandaan) en 3 collega's (2 buitenkerkelijken, 1 'lichtzinnig' gereformeerd) van me. We wisten vantevoren al dat het zo'n mengelmoesje zou worden, maar toch is het redelijk gelukt om iedereen tevreden te krijgen (naar wat ik gehoord heb). Simpelweg door uit alle tradities een stukje te pakken, voor zover dat mogelijk leek. We zongen dus ook uit de oude berijming (1773, wel ritmisch), en gezangen (2).  
De lichtzinnig gereformeerde (synodaal, alleen met kerst) vond het te streng heb ik begrepen (zal wel door de oude berijming zijn, zowel 1773 als het normale GKV psalmboek zijn oud; bovendien wordt samenwonen vrij duidelijk afgekeurd in het huwelijksformulier). De andere 2 vonden het wel leuk/interessant; 1 ervan heeft de liturgie bewaard omdat de bijbelteksten zo mooi waren. De ds preekte ook niet ingewikkeld of streng voor zover ik het toen kon inschatten.
Voor de GKV'ers was het een vrij normale dienst, muv opa's en oma's die het erg leuk vonden de berijming te zingen die ze vroeger geleerd hebben (1 oma schijnt zich nog wel eens te vergissen tegenwoordig en zingt dan de berijming 1773, ik heb een keer gevraagd of ze, als ze dat zo fijn vond, niet met andere ouderen de kerkenraad kon vragen dat ook af en toe in de kerkdienst te doen, maar dat doen ouderen blijkbaar niet zo snel als jongeren met verzoeken komen om een dienst 'lichter' te maken -- wel jammer voor het evenwicht).
Van de GerGemmers heb ik alleen positieve dingen gehoord.

Dus op zich moet het mogelijk zijn iedereen wat tevreden te houden, al was bovenstaand natuurlijk meer een bijzondere kerkdienst door het trouwaspect. Ook kwamen de collega's vooral omdat ik ging trouwen, niet zozeer omdat ze zo graag naar een kerkdienst wilden gaan (dat is een groot verschil met een buitenkerkelijke die allerlei 'Artikel-31-vooroordelen' heeft en toch komt).

/ edit
door bovenstaande elementen was de dienst trouwens wél een stuk zwaarder dan Buitenpost. Ik weet niet hoe bevindelijk-Gereformeerden zouden reageren op E&R-liedjes ;)
[Prediker 7:29]

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 06, 2003, 08:26:54 pm »
Ik heb de dienst wel gezien en ik vond hem erg mooi.
Ik snap echt niet waarom hier negatieve reaktie`s op zijn gekomen.
Volgens mij was het een, misschien extra feestelijke, maar toch herkenbare
vrijgemaakte dienst.
Ik ben het dus met bovenstaande spreeksters eens.
Misschien ligt het er ook wel aan wat je gewend bent wekelijks en gelukkig hebben ik daar niet over te klagen.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

jantje

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 06, 2003, 09:18:35 pm »
Ik vond het een hele mooie dienst.
Het heeft ook veel mensen geraakt en heeel veel positieve reacties opgeleverd! Er hebben zeer weinig mensen negatief gereageerd n.a.v. deze dienst.
Dat het tijdens een andere dienst toch heel anders verloopt heeft ook te maken met het doel van een tv-dienst. Dat is inderdaad een buitenkerkelijke raken met het evangelie en niet zozeer mensen laten zien wat een vrijgemaakte kerkdienst is.
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2003, 09:35:10 pm door jantje »

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 06, 2003, 11:50:29 pm »

quote:

op 06 Oct 2003 17:53:15 schreef Mezzamorpheus:
Helaas. Jammer van al die 'buitenkant'-reacties. Uit het record-aantal reacties op de dienst (want dat was het toch?) blijkt wel dat veel onkerkelijken ervan onder de indruk raakten en God (weer) willen leren kennen. Geweldig! Feest in de hemel! En wat gaan wij doen? Katten dat de 'buitenkant' niet 'vrijgemaakt' genoeg was...  |:( :(

Ja een record volgens het ND. In totaal zo'n 500 reacties en de helft bestelde de gratis bijbelcursus. We worden aan het werk gezet ....

http://www.nd.nl/newsite/artikelen/20030909/dinp2520087.xml

Tv-dominee overspoeld door honderden reacties

van onze redactie kerk

HILVERSUM/BUITENPOST - De hele zondag heeft de telefoon roodgloeiend gestaan bij de telefonische nazorg van Zendtijd voor Kerken. Zo'n 250 mensen belden die dag na de tv-uitzending van een dienst op Nederland 1, volgens ZvK-directeur Leendert de Jong een record.

De dienst, vanuit de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) in het Friese Buitenpost, had als thema 'Doodgaan... en dan?', naar aanleiding van de gelijkenis over de rijke man en de arme Lazarus. Dat leverde direct zo'n 250 telefoontjes op, ,,plus nog eens zo'n tachtig reacties op ons antwoordapparaat van mensen die geen verbinding konden krijgen'', zegt De Jong. In totaal reageerden tot gisteren bijna vijfhonderd mensen op de uitzending.

Volgens De Jong was allereerst het onderwerp van de preek reden voor het grote aantal reacties. ,,Het ging over belangrijke vragen rond leven en dood. Er belden niet alleen mensen op voor een gesprek, of om een bandje of video te bestellen. In de dienst werd ook een gratis bijbelcursus aangeboden.'' Ongeveer de helft van de bellers bestelde zo'n cursus.

Weinig kritiek

De voorganger in de dienst, ds. Sieds de Jong, is beduusd van al die telefoontjes. ,,Dat geldt niet alleen voor mij maar voor alle mensen die aan de telefonische opvang hebben meegewerkt.'' De Jong is nog beduusder van het feit dat er zo weinig kritiek kwam. ,,Ik had er op gerekend, dat mensen zouden zeggen: 'Hemel en hel, geloof jij daar nog in?' Maar er was maar één die zei dat de preek bangmakerij was.''

Ds. De Jong koos bewust de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus voor de tv-dienst. ,,Ik vind dat er te vaak 'therapeutisch' wordt gepreekt, dat God wordt voorgesteld als de grote Probleemoplosser, zonder dat mensen voor de belangrijkste keuzen in hun leven worden geplaatst.''

Er belden ongeveer tien mensen die zelf stervende waren of iemand in hun omgeving hadden die op het sterfbed lag. ,,Verschillenden van hen wilden de video hebben om die met hun familieleden te bekijken''

De meeste van de vele bestellers van de bijbelcursus, kwamen volgens ds. De Jong niet op de gratis aanbieding af. ,,Ze wilden er met alle plezier voor betalen. Ze gaven aan: ik ken de Bijbel wel, maar snap er niets van.''

Volgens ZvK-directeur De Jong komen er gemiddeld zo'n tachtig tot honderd reacties op tv-kerkdiensten. ,,Met uitschieters naar 150 tot 180. Daarom zijn 250 reacties op de eerste dag uitzonderlijk.''

Een van de opvallendste uitzendingen in de afgelopen jaren was een dienst met een preek over Psalm 88. ,,Toen waren er uiteindelijk een dikke 400 reacties.'' Psalm 88 gaat over iemand in grote nood, deze preek ging over leven en dood, leveren preken over dergelijke onderwerpen meer reacties op? ,,Inderdaad'', zegt Leendert de Jong. ,,Mensen reageren vooral op preken over ernstige onderwerpen zoals over eenzaamheid, de zin van het leven, lijden en dergelijke. Toch proberen we te voorkomen dat in alle tv-diensten dergelijke onderwerpen aan de orde komen, anders gaan de diensten wel erg op elkaar lijken.''
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 06, 2003, 11:55:12 pm »
Bijzonder en hoe cool om te horen. Dat God ook door de televisie mensen wil raken. Ben best benieuwd naar de dienst, (kan ik van iemand de video lenen? mail me dan ff).
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 07, 2003, 12:06:41 pm »
Ik heb de dienst gedeeltelijk op de tv gezien en enkele weken daarvoor heb ik in een dienst gezeten waar Ds. de Jong de preek "uitprobeerde". In het laatste geval was dat zonder aanpassingen in de liturgie. Ik heb dus kunnen vergelijken in de diensten waren volgens mij niet wezenlijk anders, afgezien van de intermezzo's ed. De dienst op de tv kwam op mij niet als typisch vrijgemaakt over maar dat kwam omdat ik niet gewend ben aan intermezzo's en had niet heel veel te maken met de gezangen.
Bovenal ben ik blij dat zovelen via deze dienst met God "kennis hebben gemaakt". Zeker als het in een aantal gevallen gaat om mensen die misschien niet meer lang te leven hebben is dat heel bijzonder.