Auteur Topic: Kunnen satan en/of demonen zich bekeren?  (gelezen 6429 keer)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Kunnen satan en/of demonen zich bekeren?
« Gepost op: oktober 05, 2003, 06:51:17 pm »
Onlangs een discussie hierover gehouden en ben er wel over aan het nadenken gezet. satan was een engel voordat hij tegen God in opstand kwam. Met hem vielen een derde deel van alle engelen in de zonde zoals in openbaringen vermeld. De engelen hadden dus allemaal de keuze net als de mens. Voor de mens kwam daarna Gods reddingsplan op gang. In ieder geval een deel van de mensen zal gered worden als ze God aannemen. Maar zou dat ook voor de gevallen engelen en hun leider gelden? Kunnen ze God nog wel aannemen? Jezus zelf zegt dat je je vijand moet liefhebben en hem moet vergeven. Geldt dat ook voor niet-aardse vijanden?

ben benieuwd naar jullie reacties. Ik vond al de nodige posts over satan op dit forum maar heb dit aspect van de discussie daar niet in aangetroffen.
edit: Ik ben dus niet geinteresseert in dat rehabilitatiegedoe van lucifer
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 05, 2003, 07:41:09 pm »
Hmmm, goede vraag..
Er staat toch ook ergens dat het beest in het vuur geworpen zal worden ?
Ik denk dat het lot van satan al vast staat...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 05, 2003, 07:47:45 pm »
Ik denk dat zij de 'zonde tegen de Heilige Geest' hebben bedreven (ook al zijn ze geen 'kinderen der mensen').

Marcus 3:28,29
8 Voorwaar, Ik zeg u, dat alle zonden aan de kinderen der mensen zullen vergeven worden, ook de godslasteringen, welke zij gesproken mogen hebben; 29 maar wie gelasterd heeft tegen de heilige Geest, heeft geen vergeving in eeuwigheid, maar staat schuldig aan eeuwige zonde.
[Prediker 7:29]

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 05, 2003, 09:03:09 pm »
ik denk, dat de mens een belangrijke rol zal hebben in de bekering van deze gevallen geesten,
ik leg dat hier verder niet uit,
maar de satan is in Judas gevaren en heeft middels deze Christus een kus gegeven (vlak na Getsehmane) en dat is het begin van zijn toekomstige verlossing...
de ontmoeting tussen Christus en deze geesten vond steeds middels de mens plaats, de mens als middelaar...

ook http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=863
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 05, 2003, 09:10:32 pm »
De grote vraag is hier: wat zijn gezaghebbende bronnen waarin we naar een antwoord kunnen zoeken?

Empirisch onderzoek lijkt me uitgesloten.
De bijbel is er ook niet heel duidelijk over.

m.i. zijn we daarom gedoemd tot speculaties. Wel leuk, maar uiteindelijk niet bevredigend. Ik zie geen andere mogelijkheid dan te accepteren dat we het niet weten.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 05, 2003, 09:30:57 pm »

quote:

op 05 Oct 2003 21:10:32 schreef Pulpeet:
De grote vraag is hier: wat zijn gezaghebbende bronnen waarin we naar een antwoord kunnen zoeken?

Empirisch onderzoek lijkt me uitgesloten.

m.i. zijn we daarom gedoemd tot speculaties. Wel leuk, maar uiteindelijk niet bevredigend. Ik zie geen andere mogelijkheid dan te accepteren dat we het niet weten.

3 Weet gij niet, dat wij over engelen oordelen zullen?
Hoeveel te meer dan over alledaagse dingen?
1 K o r i n t i ë r s 6

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 05, 2003, 10:35:23 pm »

quote:

op 05 Oct 2003 21:30:57 schreef cheese:
3 Weet gij niet, dat wij over engelen oordelen zullen?
Hoeveel te meer dan over alledaagse dingen?
1 K o r i n t i ë r s 6
Nou, daar zullen we tegen die tijd wel instructies voor krijgen dan. Want nu weet ik iig van niks.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 06, 2003, 12:26:24 am »

quote:

op 05 Oct 2003 19:41:09 schreef Joesoef:
Hmmm, goede vraag..
Er staat toch ook ergens dat het beest in het vuur geworpen zal worden ?
Ik denk dat het lot van satan al vast staat...

Klopt. En dat zou betekenen dat in ieder geval satan zelf er zeker van is geen uitverkorene te zijn. Maar God heeft in de bijbel al eens eerder een besluit teruggedraaid. In de woestijn wilde God het volk Israel opgeven. Nadat Mozes bemiddelde werd het volk toch gespaard. Kan dit ook gelden voor het aangekondigde oordeel over satan? Let wel, dan zou satan zich wel eerst moeten bekeren (wat niet al te waarschijnlijk is).
En hoe zit dat met afzonderlijke demonen? Daar lees je niet specifiek over in openbaringen volgens mij. Kan ik bidden voor hen die mij proberen te verleiden?

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 06, 2003, 10:40:13 am »

quote:

op 05 Oct 2003 22:35:23 schreef Pulpeet:
[...]

Nou, daar zullen we tegen die tijd wel instructies voor krijgen dan. Want nu weet ik iig van niks.

de tijd is al daar, we zitten midden tussen deze wezens in en ze zitten ook in onszelf, dat is ok de plaats waar we ze moeten bestrijden/verlossen mbv de christelijke liefde,
de instrukties hebben we al lang ontvangen |:(

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 06, 2003, 11:18:46 am »

quote:

op 06 Oct 2003 10:40:13 schreef cheese:
[...]

de tijd is al daar, we zitten midden tussen deze wezens in en ze zitten ook in onszelf, dat is ok de plaats waar we ze moeten bestrijden/verlossen mbv de christelijke liefde,
de instrukties hebben we al lang ontvangen |:(
En wat houden die instructies in dan?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 06, 2003, 02:47:29 pm »

quote:

op 06 Oct 2003 11:18:46 schreef Harm:
[...]

En wat houden die instructies in dan?

wat weet je bijv. al van hoe je jezelf kunt bevrijden van de invloed van deze wezens?
misschien een simpele vraag, maar welke invloeden van deze wezens kunnen we allemaal in onszelf herkennen? en hoe kunnen we voorkomen dat ze te veel invloed in ons krijgen?
volgens mij hebben we geen instrukties nodig, omdat we deze kennis al lang hebben of zouden kunnen hebben, het gaat dan ook niet om alleen de kennis hierover, maar vooral ook om de manier hoe we daarmee omgaan in ons willen...

en zoek je echt instrukties, lees dan eens hoe Christus in de 40 dagen na Zijn doop in de Jordaan in de woestijn daarmee omgaat of hoe Job beproefd wordt.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 06, 2003, 10:19:22 pm »

quote:

op 05 Oct 2003 21:03:09 schreef cheese:

maar de satan is in Judas gevaren en heeft middels deze Christus een kus gegeven (vlak na Getsehmane) en dat is het begin van zijn toekomstige verlossing...

Kun je deze uitspraak wat nader toelichten? Voor wie is het, het begin van zijn toekomstige verlossing, bedoel je daar Judas of de satan mee?

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 06, 2003, 10:52:00 pm »

quote:

op 06 Oct 2003 22:19:22 schreef lonneke:
[...]

Kun je deze uitspraak wat nader toelichten? Voor wie is het, het begin van zijn toekomstige verlossing, bedoel je daar Judas of de satan mee?

voor beiden, de een werkt immers door de ander heen,
Satans macht is ook beperkt, hij kan alleen maar door mensen heen iets bewerkstelligen en niet direkt iets uitrichten en de mens kan ook Christus door zich heen laten werken (Paulus zei, niet ik maar de Christus in mij), dus de mens (inn zijn innerlijk en in het daaruitvolgende handelen) is de ontmoetingsplaats van deze machten en tenslotte zal de liefde de grote verlosser zijn , maar daarvoor is het dus wachten op het openbaar worden van de zonen Gods, dwz degenen die Christus liefde in praktijk brengen, waartegen de satan dan niet opgewassen is en er tenslotte ook door omgevormd kan worden,
een klein kaarsvlametje kan al en heel groot gebied van duisternis ontdoen...

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 07, 2003, 09:17:28 am »
Ik denk dat satan niet verlost kan worden. Satan en demonen en alles wat je kunt omschrijven als het kwaad kan alleen verlost worden door hun afwezigheid. Wanneer het licht dus de plaats inneemt van de duisternis zal de duisternis wijken. Satan is dus gedoemd tot afwezigheid.
Verlossing voor het kwaad zelf betekent dan alleen dat het kwaad zich omvormt in het goede.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 07, 2003, 10:36:25 am »

quote:

op 07 Oct 2003 09:17:28 schreef lonneke:
Ik denk dat satan niet verlost kan worden. Satan en demonen en alles wat je kunt omschrijven als het kwaad kan alleen verlost worden door hun afwezigheid. Wanneer het licht dus de plaats inneemt van de duisternis zal de duisternis wijken. Satan is dus gedoemd tot afwezigheid.
Verlossing voor het kwaad zelf betekent dan alleen dat het kwaad zich omvormt in het goede.
wijken is in mijn opinie iets heel anders als omvormen

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 07, 2003, 03:06:14 pm »

quote:

op 07 Oct 2003 10:36:25 schreef cheese:
[...]

wijken is in mijn opinie iets heel anders als omvormen
kan het licht bestaan zonder de duisternis?

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 07, 2003, 05:24:04 pm »

quote:

op 07 Oct 2003 15:06:14 schreef lonneke:
[...]

kan het licht bestaan zonder de duisternis?

ja, het licht dat geen schaduwen werpt kan bestaan zonder duisternis, maar dat is een ander licht als dat wij door onze ogen waarnemen

Joh. 1:9

NBG-Joh.1:5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis
heeft het niet gegrepen.

Staten-Teleos- 5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis
heeft hetzelve niet begrepen.

groot nieuws-5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis
heeft het niet kunnen doven.

zou het nu gegrepen of begrepen of doven moeten zijn?

King James-5 And the light shineth in darkness; and the darkness
comprehended it not.

uit een Mani-legende:
 "is dat het Lichtrijk niet door straf maar door mildheid zal overwinnen; niet door het boze te weerstreven, maar door zich met het boze te vermengen, om dit laatste als zodanig te verlossen. Doordat een deel van het licht in het boze binnendringt, wordt het boze getransformeerd tot het goede."
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2003, 06:15:06 pm door cheese »

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 07, 2003, 08:52:16 pm »

quote:

op 07 Oct 2003 09:17:28 schreef lonneke:
Ik sluit me helemaal bij jou aan. Satan KAN niet  verlost wroden. Satan is door God reeds bijvoorbaat verdoemd tot de eeuwige duisternis.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 08, 2003, 02:28:18 am »
Sterker nog de Satan wil niet verlost worden.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 08, 2003, 12:24:04 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 02:28:18 schreef Zacharov:
Sterker nog de Satan wil niet verlost worden.

wie zou de schepper van Satan toch zijn?

foutje, bedankt, even Apeldoorn bellen O-)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 08, 2003, 12:34:33 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 12:24:04 schreef cheese:
[...]

wie zou de schepper van Satan toch zijn?

foutje, bedankt, even Apeldoorn bellen O-)

Ja en? Het feit dat God satan geschapen heeft wil niet zeggen dat hij verlost wil worden.... kijk naar het handelen van Satan ten tijde van Jezus op aarde....

Ik zie echt helemaal geen aanknopingspunten voor je stellingname.

(Overigens is Satan niet direct Gods tegenstander, Het is de tegenstander van Michael (en andere aarrtsengelen). God staat wel degenlijk boven de satan, als Hij het zou willen zou hij bekering teweeg kunnen brengen. Het is alleen niet logisch in verband met Zijn rechtvaardigheid.
Maar Satan is iig niet het tegenbeeld van God... dan maak je Satan te groot. Het is slechts een engel.)
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2003, 12:45:30 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 08, 2003, 10:44:52 pm »
Blijf ik toch met de vraag zitten waarom er voor het ene schepsel (mens) wel en voor het ander (engel) niet een reddingsplan is. Voor zover ik weet tenminste.

Dit heeft m.i. te maken met de oorspronkelijke orde der schepselen. Wij kwamen direct na God om te heersen op aarde. Wij zijn naar zijn beeld geschapen. Dat dichter bij God staan dan de engelen is een deel van het antwoord.

En verder...elke engel heeft persoonlijk gekozen. Wij vallen onder de zonde van Adam en Eva.
Graag reacties.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 08, 2003, 10:52:52 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 22:44:52 schreef Zijnkind:
Blijf ik toch met de vraag zitten waarom er voor het ene schepsel (mens) wel en voor het ander (engel) niet een reddingsplan is. Voor zover ik weet tenminste.

Dit heeft m.i. te maken met de oorspronkelijke orde der schepselen. Wij kwamen direct na God om te heersen op aarde. Wij zijn naar zijn beeld geschapen. Dat dichter bij God staan dan de engelen is een deel van het antwoord.

En verder...elke engel heeft persoonlijk gekozen. Wij vallen onder de zonde van Adam en Eva.
Graag reacties.
Ik vind het een mooie theorie van je. Maar aangezien we geen informatie hebben gekregen over deze dingen (nee ik neem de info van cheese niet als waar aan) blijft het giswerk. Ik zie ook niet in wat dit nu vandoen heeft met ons. Ik geloof ook niet in het redden van dieren of van grasprietjes.... en daar ben ik ook niet mee bezig. Wat er met de engelen gebeurt is voor ons een raadsel. En ik geloof niet dat dat raadsel voor de jongste dag beantwoord zal worden. God is rechtvaardig, ook mbt de engelen zal Hij dat zijn..... Hij zal uiteindelijk zelf het antwoord geven.
Pinkeltjefan

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 08, 2003, 11:30:45 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 22:44:52 schreef Zijnkind:

Graag reacties.

uit veel blijkt, dat de engelen er al waren voor dat de mensen geschapen werden, ook de gevallen engelen zijn al gevallen voordat de mens ten tonele kwam en de paradijslegende maakt daar gewag van, bovendien zijn er allerlei aanwijzingen, dat de engelen betrokken zijn in het scheppingsproces van de mens

http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=333 o.a.

evaatje

• In den beginne was het Woord e
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 09, 2003, 12:46:05 pm »
Ezechiël 28

1 Het woord des HEREN kwam tot mij: 2 Mensenkind, zeg tot de vorst van Tyrus: zo zegt de Here HERE: omdat uw hart hoogmoedig geworden is en gij zegt: ik ben een god, een godenwoning bewoon ik midden in zee, – terwijl gij een mens zijt en geen god – en gij in uw hart uzelf gelijkstelt met een god; 3 voorzeker, gij zijt wijzer dan Daniël, geen geheim is voor u verborgen; 4 door uw wijsheid en uw inzicht hebt gij u een vermogen verworven en goud en zilver verzameld in uw schatkamers; 5 door uw wijs beleid bij de handel hebt gij uw vermogen vermeerderd, en uw hart is trots geworden op uw vermogen. 6 Daarom, zo zegt de Here HERE, omdat gij in uw hart uzelf gelijkgesteld hebt met een god, 7 daarom, zie, Ik breng vreemdelingen over u, de gewelddadigste der volken; die zullen hun zwaarden trekken tegen de luister van uw wijsheid en uw glans ontwijden. 8 In de groeve zullen zij u doen neerdalen, gij zult de bittere dood der gesneuvelden sterven, midden in zee. 9 Zult gij dan nog zeggen: ik ben een god – terwijl gij een mens zijt en geen god – als gij staat tegenover hem die u doodt en in de macht zijt van wie u neerslaan? 10 De dood der onbesnedenen zult gij sterven door de hand van vreemdelingen, want Ik heb het gesproken, luidt het woord van de Here HERE.
Klaaglied over de vorst van Tyrus
11 Het woord des HEREN kwam tot mij: 12 Mensenkind, hef een klaaglied aan over de koning van Tyrus en zeg tot hem: zo zegt de Here HERE:

Volmaakt zijt gij van gestalte,
vol van wijsheid, volkomen schoon.
13 In Eden waart gij, Gods hof;
allerhande edelgesteente overdekte u:
rode jaspis, chrysoliet en prasem,
turkoois, chrysopraas en nefriet,
lazuursteen, hematiet en malachiet.
Van goud was het werkstuk, waarin zij waren gevat
en aan u vastgehecht;
toen gij geschapen werdt, waren zij gereed.
14 Gij waart een beschuttende cherub met uitgespreide vleugels;
Ik had u een plaats gegeven:
gij waart op de heilige berg der goden,
wandelend te midden van vlammende stenen.
15 Onberispelijk waart gij in uw wandel,
vanaf de dag dat gij geschapen werdt,
totdat er onrecht in u werd gevonden:
16 door uw uitgebreide handel zijt gij vervuld geraakt
met geweldenarij en kwaamt gij tot zonde.
Van de berg der goden verbande Ik u
en deed u weg, gij beschuttende cherub,
van tussen de vlammende stenen.
17 Trots was uw hart op uw schoonheid –
met uw luister hebt gij ook uw wijsheid teniet doen gaan.
Ter aarde wierp Ik u neer,
en maakte u tot een schouwspel voor koningen
om met leedvermaak naar u te zien.
18 Door uw vele ongerechtigheden,
door het onrecht bij uw koophandel,
hebt gij uw heiligdommen ontwijd.
Vuur deed Ik oplaaien uit uw midden
– dat verteerde u!
Ik maakte u tot as op de grond
voor de ogen van allen die u zagen.
19 Allen die onder de volken u kennen,
ontzetten zich over u;
een verschrikking zijt gij geworden,
verdwenen zijt gij – voor altijd!

Jes:14:9-23

9 Het dodenrijk beneden is over u in beroering om u bij uw komst te ontmoeten; het wekt de schimmen voor u op, al de bokken der aarde; het doet alle koningen der volken van hun tronen opstaan. 10 Zij allen vangen aan tot u te zeggen: Ook gij zijt krachteloos geworden als wij, gij zijt aan ons gelijk geworden; 11 uw trots is in het dodenrijk neergeworpen, de klank uwer harpen; het gewormte ligt onder u gespreid en maden zijn uw bedekking. 12 Hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij morgenster, zoon des dageraads; hoe zijt gij ter aarde geveld, overweldiger der volken! 13 En gij overlegdet nog wel: Ik zal ten hemel opstijgen, boven de sterren Gods mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomst ver in het noorden; 14 ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan de Allerhoogste gelijkstellen. 15 Integendeel, in het dodenrijk wordt gij neergeworpen, in het diepste der groeve. 16 Wie u zien, beschouwen u, letten op u: Is dit de man, die de aarde deed sidderen, die koninkrijken deed beven; 17 die de wereld tot een woestijn maakte en haar steden afbrak; die zijn gevangenen niet naar huis liet keren? 18 De koningen der volken liggen allen met ere, ieder in zijn woning, 19 maar gij zijt weggeworpen, ver van uw graf, als een verafschuwde scheut, overdekt met verslagenen die door het zwaard doorboord zijn, die neerdalen naar de stenen der groeve als een weggetrapt aas. 20 Gij wordt met hen niet in een graf verenigd, omdat gij uw land te gronde hebt gericht, uw volk gedood. Nimmer wordt het nageslacht der boosdoeners genoemd. 21 Maakt voor zijn zonen een slachtbank gereed om de ongerechtigheid van hun vaderen; opdat zij niet opstaan en de aarde in bezit nemen en het oppervlak der wereld vullen met steden.
22 Zo sta Ik tegen hen op, luidt het woord van de HERE der heerscharen, en Ik roei van Babel uit naam en rest, telg en spruit, luidt het woord des HEREN. 23 En Ik zal het maken tot een bezit van roerdompen en tot waterpoelen, en Ik zal het wegbezemen met de bezem der verdelging, luidt het woord van de HERE der heerscharen.

Joh:31
Nu gaat er een oordeel over deze wereld; nu zal de overste dezer wereld buitengeworpen worden; 32 en als Ik van de aarde verhoogd ben, zal Ik allen tot Mij trekken. 33 En dit zeide Hij om aan te duiden, welke dood Hij sterven zou.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 09, 2003, 01:06:14 pm »
en nu in eigen woorden, wat bedoel je met al deze citaten eigenlijk te zeggen:?
als je in het water valt wordt je nat?

quote:

op 09 Oct 2003 12:46:05 schreef evaatje:
Ezechiël 28

Jes:14:9-23

Joh:31

evaatje

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 09, 2003, 01:13:23 pm »
Kijk satan was eerst een engel bij God toen kwam er rebellie in zijn gedachten en hij wilde hoger worden dan God. In eze kunnen we dat lezen. Maar we lezen daar ook wat het lot zal zijn van de duivel waarom??? omdat hij alle volkeren kapot heeft willen maken en willen verleiden tot zonde. ten 2e hij wil zich niet bekeren want wil tot het laatste moment proberen God te overwinnen en hij denkt ook dat hij dat kan. Maar het uiteindelijke doel nis dat hij geworpen word in de poel des vuurs dit staat in het boek openbaring.

evaatje

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 09, 2003, 01:16:19 pm »
Demonen scharen zich achter de duivel ze zijn zo verleugend in hun gedachten dat ze echt denken dat ze gelijk hebben en zullen winnen. Maar Jezus heeft op het kruis alle machten openlijk tentoon gesteld dus, belachelijk gemaakt over hen gezegevierd en ontwapent daarom kan hij tegen de gelovige zeggen dat wij macht hebben om over de gehele leger macht van satan te heersen en te overwinnen.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 09, 2003, 02:00:09 pm »

quote:

op 09 Oct 2003 13:16:19 schreef evaatje:
Demonen scharen zich achter de duivel ze zijn zo verleugend in hun gedachten dat ze echt denken dat ze gelijk hebben en zullen winnen. Maar Jezus heeft op het kruis alle machten openlijk tentoon gesteld dus, belachelijk gemaakt over hen gezegevierd en ontwapent daarom kan hij tegen de gelovige zeggen dat wij macht hebben om over de gehele leger macht van satan te heersen en te overwinnen.
waarom denk je, heeft de almachtige God niet voorkomen, dat de duivel zo'n invloed op de mens kon gaan uitoefenen?

evaatje

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 09, 2003, 02:06:07 pm »
God wil dat mensen kiezen voor liefde uit Hem.

Stel je hebt een vrouw waar je veel van houdt die word omringd door duizende mannen en toch wil je dat ze  trouw blijft uit eigen keuze.

Dat is pas echte liefde als je in vrijheid zelf kan kiezen voor God en alle verleidingen kunt weerstaan.

De duivel is gewoon gerebeleerd God had dit tegen kunnen houden maar God heeft iedereen de vrijheid voor keuze gegeven ook de duivel dus.
Zo kiezen mensen dus helemaal uit liefde voor God.

Anders had God de mensen wel geprogrammeerd met ja en Amen!!!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: oktober 09, 2003, 02:52:43 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 22:52:52 schreef Alfredt:
[...]Ik vind het een mooie theorie van je. Maar aangezien we geen informatie hebben gekregen over deze dingen (nee ik neem de info van cheese niet als waar aan) blijft het giswerk. Ik zie ook niet in wat dit nu vandoen heeft met ons. Ik geloof ook niet in het redden van dieren of van grasprietjes.... en daar ben ik ook niet mee bezig. Wat er met de engelen gebeurt is voor ons een raadsel. En ik geloof niet dat dat raadsel voor de jongste dag beantwoord zal worden. God is rechtvaardig, ook mbt de engelen zal Hij dat zijn..... Hij zal uiteindelijk zelf het antwoord geven.

Ik ben het hier wel grotendeels mee eens. Maar om engelen nu met gras te vergelijken? Ze hebben wel degelijk een belangrijke rol, zijn zelfbewust en kunnen/konden net als ons voor of tegen God kiezen. Maar de bijbel is erg kortaf over deze schepselen en hun lot.

quote:

Evaatje, ik denk inderdaad dat het zo werkt. Demonen hebben God aanschouwd en toch gekozen voor de gevallen morgenster. Een bekering van demonen lijkt niet mogelijk maar uiteindelijk denk ik dat we gewoon zullen moeten accepteren dat we het niet weten.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 09, 2003, 03:27:57 pm »

quote:

op 09 Oct 2003 14:06:07 schreef evaatje:
God wil dat mensen kiezen voor liefde uit Hem.

Stel je hebt een vrouw waar je veel van houdt die word omringd door duizende mannen en toch wil je dat ze  trouw blijft uit eigen keuze.

Dat is pas echte liefde als je in vrijheid zelf kan kiezen voor God en alle verleidingen kunt weerstaan.

De duivel is gewoon gerebeleerd God had dit tegen kunnen houden maar God heeft iedereen de vrijheid voor keuze gegeven ook de duivel dus.
Zo kiezen mensen dus helemaal uit liefde voor God.

Anders had God de mensen wel geprogrammeerd met ja en Amen!!!

helemaal met je eens!
maar nu terug on topic, als dat voor de mensen geldt, waarom zou dat dan niet ook voor andere wezens gelden, ook zij kunnen kiezen voor Gods liefde, net zo als die eene zondaar, die naast Christus gekruisigd werd en als ze niet zouden kunnen kiezen, zou het nog erger zijn, want dat zou betekenen dat ze zo geschapen zouden zijn, dat ze niets anders kunnen kiezen, maar als ze zo geschapen zouden zijn hebben ze zelf daraan ook geen schuld,
zou jij God als hun schepper dan de schuld willen geven?

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 09, 2003, 03:38:06 pm »
hoeveel engelen kunnen er op de punt van een naald?

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: oktober 09, 2003, 04:12:22 pm »

quote:

op 09 Oct 2003 15:38:06 schreef _Mart_:
hoeveel engelen kunnen er op de punt van een naald?
allemaal, omdat ze geen fysieke ruimte innemen

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: oktober 09, 2003, 04:21:15 pm »

quote:

op 09 Oct 2003 16:12:22 schreef cheese:
[...]

allemaal, omdat ze geen fysieke ruimte innemen

Wat is fysieke ruimte, bewijs maar eens dat engelen geen fysieke ruimte innemen.

Het hing mij er vooral om de onzin van de vraag of satan en demonen zich kunnen bekeren aan de orde te stellen.

Een aanrader is dit korte verhaal:
http://www.writersblock.n...ck.net/ac991/apstuk5.html

hij is zo goed..

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: oktober 09, 2003, 04:34:34 pm »
Een vraag die net zo onzinnig is als het topic-onderwerp:

in marcus 5 staat over een bezetene:
Zend ons in de zwijnen, dat wij daarin varen. 13 En Hij stond het hun toe. En de onreine geesten gingen uit en voeren in de zwijnen; en de kudde, ongeveer tweeduizend, stormde langs de helling de zee in en zij verdronken in de zee.

een vraag kan zijn, waren de onreine geesten toen dood?

aan de ene kant zou je zeggen nee, want geesten zijn niet gebonden aan lichamen en sterven dus niet als lichamen sterven, aan de andere kant kun je zeggen, ja, want Jezus had hen overwonnen..

maar voor de rest, voegen dit soort vragen nou zoveel toe aan ons geloofsleven??

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: oktober 09, 2003, 04:51:21 pm »
om nu even op de vraag terug te komen of satan en demonen zich kunnen bekeren:

quote:

op 05 Oct 2003 21:10:32 schreef Pulpeet:

Volgens mij is de Bijbel hier best duidelijk over.

Lees maar eens mee in Hebreeen 2:
Lees ook wat ervoor geschreven staat, gaat hier ook over.

14 Daar nu de kinderen aan bloed en vlees deel hebben, heeft ook Hij op gelijke wijze daaraan deel gekregen, opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen, 15 en allen zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd waren. 16 Want over de engelen ontfermt Hij Zich niet, maar Hij ontfermt Zich over het nageslacht van Abraham. 17 Daarom moest Hij in alle opzichten aan zijn broeders gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en getrouw hogepriester zou worden bij God, om de zonden van het volk te verzoenen. 18 Want doordat Hij zelf in verzoekingen geleden heeft, kan Hij hun, die verzocht worden, te hulp komen.

Allereerst, je moet niet vergeten dat de satan niet zomaar een gevallen engel is. er staat: de duivel, die de macht over de dood had. Dat zegt toch wel wat.

Verder: Jezus was echt mens en tegelijk God geworden. Niet echt engel en tegelijk God. Jezus is de verlosser van mensen, niet van dieren, engelen, demonen, satan.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: oktober 09, 2003, 05:18:41 pm »

quote:

op 09 Oct 2003 16:34:34 schreef _Mart_:
Een vraag die net zo onzinnig is als het topic-onderwerp:

Dat is jouw mening. Een beetje meer respect voor wat je mede-gelovigen bezighoudt mag best wel.

quote:

in marcus 5 staat over een bezetene:Zend ons in de zwijnen, dat wij daarin varen. 13 En Hij stond het hun toe. En de onreine geesten gingen uit en voeren in de zwijnen; en de kudde, ongeveer tweeduizend, stormde langs de helling de zee in en zij verdronken in de zee.een vraag kan zijn, waren de onreine geesten toen dood?aan de ene kant zou je zeggen nee, want geesten zijn niet gebonden aan lichamen en sterven dus niet als lichamen sterven, aan de andere kant kun je zeggen, ja, want Jezus had hen overwonnen..
Zij gaan net als wij niet dood. Wel gaan ze na de eeuwige dood als de tijd daar is.

quote:

maar voor de rest, voegen dit soort vragen nou zoveel toe aan ons geloofsleven??

Ik ben begaan met engelen. Is dat verdacht? Het proberen te verkrijgen van inzicht in deze wezens is iets dat mijn geloof wel degelijk verdiept. Ze worden niet voor niets vermeld in de bijbel. Als je daar niets mee wilt doen kun je ook maar beter de rest van de schepping opzij gooien.
Waarom dit onderwerp? Wel als je je verdiept in engelen heb je het ook over hun afvalligen. Tijdens discussies hierover kwamen we op de topic-vraag en daar wilde ik wel eens meer meningen over horen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: oktober 09, 2003, 05:20:41 pm »

quote:

op 09 Oct 2003 16:51:21 schreef _Mart_:
Verder: Jezus was echt mens en tegelijk God geworden. Niet echt engel en tegelijk God. Jezus is de verlosser van mensen, niet van dieren, engelen, demonen, satan.
Engelen hoeven niet verlost te worden. Ze kozen VOOR de HEER. (ok...misschien een beetje flauw)  :)

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: oktober 09, 2003, 05:32:47 pm »

quote:

op 09 Oct 2003 16:21:15 schreef _Mart_:
[...]

Wat is fysieke ruimte, bewijs maar eens dat engelen geen fysieke ruimte innemen.

Ch:;) ok, als jij mij kunt aantonen uit hoeveel kubieke centimeter deze juist door jou geplaatste gedachte bestaat

Het hing mij er vooral om de onzin van de vraag of satan en demonen zich kunnen bekeren aan de orde te stellen.

Ch; je stelt geen vraag aan de orde, want voor jou schijnt het antwoord al duidelijk te zijn, want je oordeel dat het onzin zou zijn staat al vast

Een aanrader is dit korte verhaal:
http://www.writersblock.n...ck.net/ac991/apstuk5.html

hij is zo goed..
Ch; zei hij.... :)
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2003, 05:37:25 pm door cheese »

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: oktober 09, 2003, 05:48:10 pm »
okee dan

zijnkind, natuurlijk heb ik wel respect voor wat je bezig houdt, het gaat me niet om jou, maar gewoon omdat ik deze vraag, of satan en of demonen zich kunnen bekeren onzin vind, in de strikte betekenis van het woord onzin.
On-zinnig, niet zinnig, net zoals de vraag hoeveel engelen er op de punt van een naald kunnen. Onzinnig, ook in de betekenis dat het onzin is dat God engelen zou bekeren of wat dan ook. Engelen zijn knechten van God, hij is de aanvoerder, heer der heerscharen, staat er in de Bijbel.

Ik vind nog altijd deze tekst voor zich spreken, en nu alsjeblieft echt inhoudelijk, want hier is nog niet op gereageerd: (satan en demonen zijn ook engelen)

16 Want over de engelen ontfermt Hij Zich niet, maar Hij ontfermt Zich over het nageslacht van Abraham.

Dit is toch duidelijk genoeg??

Discussie gesloten??

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: oktober 09, 2003, 05:53:15 pm »

quote:

op 09 Oct 2003 14:52:43 schreef Zijnkind:
[...]

Ik ben het hier wel grotendeels mee eens. Maar om engelen nu met gras te vergelijken? Ze hebben wel degelijk een belangrijke rol, zijn zelfbewust en kunnen/konden net als ons voor of tegen God kiezen. Maar de bijbel is erg kortaf over deze schepselen en hun lot.

Ch:http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=333
niet mee eens, zie maar eens verder in die topic waar veel plaatsen aangegeven zijn waar wat over engelen gezegd word

[...]

Evaatje, ik denk inderdaad dat het zo werkt. Demonen hebben God aanschouwd en toch gekozen voor de gevallen morgenster. Een bekering van demonen lijkt niet mogelijk maar uiteindelijk denk ik dat we gewoon zullen moeten accepteren dat we het niet weten.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: oktober 09, 2003, 05:58:26 pm »

quote:

op 09 Oct 2003 17:48:10 schreef _Mart_:
okee dan

zijnkind, natuurlijk heb ik wel respect voor wat je bezig houdt, het gaat me niet om jou, maar gewoon omdat ik deze vraag, of satan en of demonen zich kunnen bekeren onzin vind, in de strikte betekenis van het woord onzin.
On-zinnig, niet zinnig, net zoals de vraag hoeveel engelen er op de punt van een naald kunnen. Onzinnig, ook in de betekenis dat het onzin is dat God engelen zou bekeren of wat dan ook. Engelen zijn knechten van God, hij is de aanvoerder, heer der heerscharen, staat er in de Bijbel.

Ch; in jouw beweertrant zijn dan ook de gevallen engelen knechten

Ik vind nog altijd deze tekst voor zich spreken, en nu alsjeblieft echt inhoudelijk, want hier is nog niet op gereageerd: (satan en demonen zijn ook engelen)

16 Want over de engelen ontfermt Hij Zich niet, maar Hij ontfermt Zich over het nageslacht van Abraham.

Dit is toch duidelijk genoeg??

Ch; over welke engelen heb je het dan, degenen die zich als knecht gedragen, of die anderen?
de schapen die niet weggelopen waren, werd dar naar gezocht?
de broeder van de verloren zoon die thuis bleef, was dat ook een mens? of misschien wel en engel?

Discussie gesloten??
Ch; haha......aan een diskussie doen meerdere mensen mee, wil jij voor hen allen beslissen? je sprak ook al over ons geloof, asof vast zou liggen wat dat precies inhoudt |:(

evaatje

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: oktober 09, 2003, 06:12:24 pm »
ik denk dat je niet verder kan discussieren over dit onderwerp.

we weten er idd niks van maar t is wel zo dat de demonen kiezen voor satan en dit zullen ze blijven doen ze willen namelijk niet kiezen voor God.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: oktober 09, 2003, 07:00:36 pm »
In het kader van dit topic, een link met een best wel omvangrijke verhandeling over engelen.

Heel interessant, veel vragen die erover zijn worden hier behandeld, met veel bijbelverwijzingen:

http://www.rotsvast.net/default.htm?/docs/engelen.htm

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: oktober 09, 2003, 07:08:29 pm »

quote:

op 09 Oct 2003 17:53:15 schreef cheese als reactie op Zijnkind:
niet mee eens, zie maar eens verder in die topic waar veel plaatsen aangegeven zijn waar wat over engelen gezegd word
Weet ik, Cheese. Ik heb de bijbel (en internet) al behoorlijk doorgespit over wat nu bv. Cherubs, serafs, aartsengelen zijn. Er wordt wel degelijk wat over ze verteld. Ik vond maar 1 maal een omschrijving van seraf trouwens...ergens in jesaja als ik me goed herinner. Er wordt dus informatie gegeven over hun verleden en heden. Maar over hun oordeel niet. Gelukkig blijft na de jongste dag nog steeds tweederde deel van hen God en ons dienen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: oktober 09, 2003, 07:09:10 pm »

quote:

op 09 Oct 2003 19:00:36 schreef _Mart_:
In het kader van dit topic, een link met een best wel omvangrijke verhandeling over engelen.

Heel interessant, veel vragen die erover zijn worden hier behandeld, met veel bijbelverwijzingen:

http://www.rotsvast.net/default.htm?/docs/engelen.htm
Bedankt..die kende ik nog niet. Hier volgt een quote van deze site:

quote:

Toekomst van satan en zijn engelen
De uiteindelijke bestemming van satan en zijn volgelingen is de hel. Voordat zij daarin terecht komen, worden ze eerst uit de hemel geworpen. Daar hebben ze nu nog toegang om de gelovigen bij God aan te klagen (Job 1:9–11; Zach. 3:1; Openb. 12:10). Maar aan die arglistige activiteit komt een einde. Satan en zijn engelen worden neergeworpen op de aarde (Openb. 12:9). In grote razernij vervolgt satan allen die met God in verbinding staan. Maar ook aan die boosaardige activiteit komt een einde. Bij de komst van de Heer Jezus uit de hemel, worden eerst zijn twee grootste medestanders, het beest en de valse profeet, gegrepen. Hun oordeel vindt zonder vorm van proces plaats: 'Levend werden deze twee geworpen in de poel van vuur die van zwavel brandt' (Openb. 19:20).

Daarna komt er een engel uit de hemel, 'die de sleutel van de afgrond en een grote keten in zijn hand had. En hij greep de draak, de oude slang, dat is de duivel en de satan, en bond hem duizend jaren; en hij wierp hem in de afgrond en sloot en verzegelde die boven hem' (Openb. 20:1–3a). De 'afgrond' is niet de hel. Het is de plaats waar satan zijn 'voorarrest' uitzit, zonder enige bewegingsvrijheid. 'En wanneer de duizend jaar voleindigd zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten, en hij zal uitgaan om de naties te misleiden' (Openb. 20:7, 8a). Als hij deze, zijn laatste, opstand heeft georganiseerd, voltrekt God het definitieve oordeel: 'En de duivel die hen misleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel waar zowel het beest als de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden tot in alle eeuwigheid' (Openb. 20:10).
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2003, 07:23:31 pm door Zijnkind »

evaatje

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: oktober 09, 2003, 07:37:28 pm »
ze kunnen zich dus niet bekeren!

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: oktober 09, 2003, 07:48:21 pm »
Kvind het toch altijd weer een mooie bemoediging als ik lees dat engelen "krachtige Helden' zijn. (Ps. 103:20)

we staan niet alleen in onze strijd tegen onze zondige aard en de duivel..

thank God  :D

evaatje

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: oktober 09, 2003, 08:23:11 pm »
Halleluja!!!  :)