Auteur Topic: De column "De zoutberg"  (gelezen 3470 keer)

coolfacts

• Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Gepost op: januari 02, 2003, 10:41:02 pm »
Misschien heeft u het nog niet opgemerkt, maar sinds geruime tijd beschikken we in Nederland over een zoutberg. Hoe hij er is gekomen? Dat weet niemand exact te vertellen. Wel is het duidelijk dat de berg in de loop van de tijd is ontstaan. Zo'n jaar of veertig geleden was van een zoutberg nog geen sprake; het zout was nog redelijk verspreid over het land, maar in de loop van de tijden is het zout beetje bij beetje bij elkaar geveegd. Wat opvalt is dat het zout 'behoorlijk' stormbestendig is. Want hoe hard het ook waait het zout wordt niet verspreid. Sterker nog het lijkt de laatste jaren wel of de zoutberg steeds hoger en smaller wordt. Als u de zoutberg zoekt -eigenlijk is er sprake van een keten- valt op dat hij in Zeeland begint richting de Veluwe, hier is zelfs sprake van behoorlijke toppen, en dan langzaamaan wegloopt in Overijssel. Daarnaast zijn er nog enige topjes te vinden in Groningen. De vraag is natuurlijk wel wat al dat zout daar doet. Wacht het op een 'teken' om zich dan weer te verspreiden of is er begonnen met de grote inzameling van zout?

De vraag is wel of er in de andere delen van ons land nog voldoende zout is om een zoutend zout te zijn....... ;)
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2003, 10:46:58 pm door coolfacts »
Only facts would be cool,

Coolfacts

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Reactie #1 Gepost op: januari 03, 2003, 12:39:22 pm »
God heeft aan kleine gideonsbendes al genoeg. En die zie ik overal in het zuiden: Bergen op Zoom, Breda, Tilburg, Venlo, Zaltbommel (iets groter). En Maastricht natuurlijk niet vergeten. Dit zijn allemaal gemeenten die groot vertrouwen in God hebben, terwijl in het Noorden met dergelijke kleine ledentallen al over opheffing zou denken. Wij beginnen pas en geloven in groei van buitenaf:)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Reactie #2 Gepost op: januari 03, 2003, 08:08:49 pm »
En de rest van het zout laten we dan maar liggen...............
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Reactie #3 Gepost op: januari 03, 2003, 10:22:34 pm »
In Amerika zie je een sterke trend naar megakerken. Kerken van meer dan 3000 bezoekers. Zijn zoutplekken om te vormen in grote feestzalen waar de rest van de stad alleen maar bij wil horen omdat er zoveel kracht van uitgaat? Kortom: die zouthopen is een gegeven. Hoe kun je dit omzetten in mogelijkheden ter plekke?

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Reactie #4 Gepost op: januari 04, 2003, 01:43:33 am »
De huidige spreiding van de vrijgo kerken laat maar één ding zien: we vinden vrijgemaakt onderwijs voor onze kinderen belangrijker dan als christenen iets betekenen in onze omgeving.
Daar gaat die Heer van de zendingsopdracht (Matteüs 28) nog eens lastige vragen over stellen...
shoot me again, I ain't dead yet

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Reactie #5 Gepost op: januari 09, 2003, 01:52:25 pm »

quote:

op 04 Jan 2003 01:43:33 schreef dsWim:
De huidige spreiding van de vrijgo kerken laat maar één ding zien: we vinden vrijgemaakt onderwijs voor onze kinderen belangrijker dan als christenen iets betekenen in onze omgeving.
Daar gaat die Heer van de zendingsopdracht (Matteüs 28) nog eens lastige vragen over stellen...

Pfff, wat een conclusie. Daar ben ik het dus heeelemaal niet mee eens.

Ik kies ervoor om te wonen bij een school, zodat ik (zoveel in mijn macht ligt) aan mijn doopbelofte kan voldoen.
Zeker het basisonderwijs is hiervoor belangrijk. (OK, nergens ben je 100% zeker van, je moet er altijd bij blijven.)

Gods kinderen moeten kennis over Hem opdoen, en hoe eerder je dat zo goed mogelijk aanpakt hoe beter het is!

Olievlekken breiden uit vanuit een centrum. Mijn omgeving mag best in de buurt van de omgeving van broeders en zusters liggen. Dat heeft niet zoveel met spreiding over een heel land te maken.
Mijn contacten zijn toch heel andere dan die van een broeder of zuster. Dus groei is altijd mogelijk.

Samen sta je sterk: het is veel beter te doen om het christelijk leven vol te houden met ruggesteun van broeders en zusters.

Als we dus allemaal vanuit zo'n centrum beginnen, wordt zo'n olievlek ooit een keer heel Nederland (wisfull thinking, dat weet ik ook wel, maar in theorie is het wel waar!)
Het zal in elk geval NIET beter gaan als we allemaal op een eigen eilandje gaan wonen.

Wel, even genoeg gereageerd... anders wordt het een verhaal van 20 kantjes.
Altijd in voor verbeteringen!

DoubleUP

• Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Reactie #6 Gepost op: januari 09, 2003, 01:58:56 pm »

quote:

op 02 Jan 2003 22:41:02 schreef coolfacts:
De vraag is wel of er in de andere delen van ons land nog voldoende zout is om een zoutend zout te zijn....... ;)

In potentie zijn er 16.000.000 zoutbergjes in Nederland...
Laten we die maar proberen te verzamelen ja... :|

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Reactie #7 Gepost op: januari 09, 2003, 05:37:58 pm »
Het is allemaal inderdaad wishful thinking. Als je bekijkt hoe de afgelopen tien, twintig jaar het zout samengeklonterd is, dan is het maar de vraag of dit zich ooit weer als een olievlek uitbreid.

Persoonlijk denk ik dat velen het gereformeerd onderwijs vooral makkelijk vinden. Ook hier geldt maar weer dat we over een voor Nederland unieke situatie praten. Benieuwd hoe ouders in Frankrijk hun doopbelofte invullen...;)
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

DoubleUP

• Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Reactie #8 Gepost op: januari 09, 2003, 10:25:14 pm »

quote:

op 09 Jan 2003 17:37:58 schreef izzewizze:
Het is allemaal inderdaad wishful thinking. Als je bekijkt hoe de afgelopen tien, twintig jaar het zout samengeklonterd is, dan is het maar de vraag of dit zich ooit weer als een olievlek uitbreidt.

Misschien had ik beter van een magneet kunnen spreken... heb je weleens gezien hoeveel paperclips er aan een beetje magneet kunnen hangen? Dan moeten we op zoek naar hoe we die 16.000.000 paperclips aantrekken.

Bert M

• Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Reactie #9 Gepost op: januari 10, 2003, 03:58:21 pm »

quote:

op 04 Jan 2003 01:43:33 schreef dsWim:

Dit is een juiste conclusie.

Mijn kinderen zitten bewust op niet-grefo-scholen, terwijl de geref. basisschool op steenworpafstand ligt.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2003, 04:04:25 pm door Bert M »

DoubleUP

• Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Reactie #10 Gepost op: januari 10, 2003, 04:51:03 pm »

quote:

op 10 Jan 2003 15:58:21 schreef Bert M:

Mijn kinderen zitten bewust op niet-grefo-scholen, terwijl de geref. basisschool op steenworpafstand ligt.
Nou, in het kader van het onderwerp de zoutberg kan ik dit niet volgen. Want als je op een steenworp afstand van een geref.basisschool woont, woon je minimaal in de buurt, maar waarschijnlijk op de zoutberg.
Wat win je er dan mee (t.o.v. het onderwerp) om je kinderen naar een andere school te sturen... ?

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Reactie #11 Gepost op: januari 10, 2003, 07:24:30 pm »
Er zijn nogal wat gereformeerde basisscholen buiten de zoutberg-regio...

Als vind ik persoonlijk de toegevoegde waarde van gereformeerd voortgezet onderwijs die moeite niet waard, ik heb bijzonder veel respect voor mensen die hun kinderen weet ik wat voor afstanden laten reizen voor gereformeerd onderwijs en die intussen er gewoon als christenen zijn in hun plaatsen en dorpen.
Probleem met die zoutberg is alleen dat er zoveel zijn die om redenen van geld en gemak maar verhuizen naar de directe omgeving van die scholen. Buiten de grote conglomeraties om de gereformeerde scholen is Nederland qua vrijgemaakten ontvolkt.

Vandaar mijn stelling, die ik vrolijk handhaaf...
shoot me again, I ain't dead yet

ALFA

• Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Reactie #12 Gepost op: januari 10, 2003, 10:00:04 pm »

quote:

op 10 Jan 2003 16:51:03 schreef DoubleUP:
op 10 Jan 2003 15:58:21 schreef Bert M:

Nou, in het kader van het onderwerp de zoutberg kan ik dit niet volgen. Want als je op een steenworp afstand van een geref.basisschool woont, woon je minimaal in de buurt, maar waarschijnlijk op de zoutberg.
Wat win je er dan mee (t.o.v. het onderwerp) om je kinderen naar een andere school te sturen... ?
Je kunt een dergelijk keuze ook zien als reactief gedrag of afzetten tegen of zie ik dat verkeerd? Je wint er dus niets mee. Je profileert je als ouder(s).
Menig kans blijft onbenut door mensen die treuren om hun onbenutte kansen

Bert M

• Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Reactie #13 Gepost op: januari 10, 2003, 11:57:20 pm »
Beste ALFA,

Het was een bewuste keuze. Als je in een omgeving woont waar goede christelijke scholen zijn, dan kun je je afvragen wat de toegevoegde waarde van een Geref. vrijg. school is. De keus voor een vrijg. school kan ook gemakzucht zijn.
Op een PCO (prot. chr. onderw.) school ben je zelf ook allerter. Bovendien heb je het voordeel dat je eigen kinderen zien en ondervinden wat er in de nederlandse maatschappij gebeurt. Ze ondervinden ook de "lusten en lasten"  van allochtonen (Turken en Marokanen).

Uiteindelijk wil je zelf als ouders je eigen kinderen zo goed mogelijk zelf opvoeden. Dat doet niet de school maar doe jezelf.

Het nadeel van deze keuze is dat je in de plaatselijke kerkelijke gemeente door menigeen sceptisch benadert wordt. Is dat een kruis? Of is dat discriminatie door je mede broeders en zusters..... ?

Ook vandaag zouden wij dezelfde keuze weer maken.

Mijn oproep aan vrijgemaakt nederland is: wees het zoutend zout in de hele samenleving. Ook maatschappelijk. Wees niet angstig!

wicher

• Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Reactie #14 Gepost op: januari 11, 2003, 08:15:19 pm »

quote:

op 10 Jan 2003 19:24:30 schreef dsWim:
Er zijn nogal wat gereformeerde basisscholen buiten de zoutberg-regio...

Als vind ik persoonlijk de toegevoegde waarde van gereformeerd voortgezet onderwijs die moeite niet waard, ik heb bijzonder veel respect voor mensen die hun kinderen weet ik wat voor afstanden laten reizen voor gereformeerd onderwijs en die intussen er gewoon als christenen zijn in hun plaatsen en dorpen.
Probleem met die zoutberg is alleen dat er zoveel zijn die om redenen van geld en gemak maar verhuizen naar de directe omgeving van die scholen. Buiten de grote conglomeraties om de gereformeerde scholen is Nederland qua vrijgemaakten ontvolkt.

Vandaar mijn stelling, die ik vrolijk handhaaf...

Ik onderschrijf uit eigen ervaring (althans mijn kinderen; inmiddels volwaasen) deze stelling. Ervaring in amersfoort en in het zuiden. Kinderen moeten hier eigen keuzen op jonge leeftijd al verdedigen en ook leren een eigen weg te vinden.
Niet altijd makkelijk maar dat is het later ook niet.
En als ik eerlijk ben denk ik dat veel ouders zo een verantwoorelijkheid voor een stuk opvoeding delegeren, neemt u mij niet kwalijk abdiceren.
Bewust en eerlijk omgaan met geloof is voor mij essentieel.:|
weest gegroet!

DoubleUP

• Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Reactie #15 Gepost op: januari 12, 2003, 03:12:06 pm »

quote:

op 10 Jan 2003 23:57:20 schreef Bert M:
Het was een bewuste keuze. Als je in een omgeving woont waar goede christelijke scholen zijn, dan kun je je afvragen wat de toegevoegde waarde van een Geref. vrijg. school is. De keus voor een vrijg. school kan ook gemakzucht zijn.
Op een PCO (prot. chr. onderw.) school ben je zelf ook allerter. Bovendien heb je het voordeel dat je eigen kinderen zien en ondervinden wat er in de nederlandse maatschappij gebeurt. Ze ondervinden ook de "lusten en lasten"  van allochtonen (Turken en Marokanen).

Uiteindelijk wil je zelf als ouders je eigen kinderen zo goed mogelijk zelf opvoeden. Dat doet niet de school maar doe jezelf.

Het nadeel van deze keuze is dat je in de plaatselijke kerkelijke gemeente door menigeen sceptisch benadert wordt. Is dat een kruis? Of is dat discriminatie door je mede broeders en zusters..... ?

Voor mij was het ook een bewuste keuze.
Ik heb namelijk gebruik gemaakt van de zegen die ik van de Here ervaar in het onderwijs dat nauw aansluit en samenwerkt met de gemeente waarvan ik lid ben.

Ik vind het niet zo fijn dat ik nu beschuldigd wordt van het afschuiven van mijn opvoedingstaken en verantwoordelijkheden (niet alleen in aangehaalde quote maar ook door anderen).
Dat doe ik namelijk juist niet. En gemakszucht was het ook niet.
Ik vraag mij werkelijk af of het voor heel jonge kinderen wel gewenst is dat zij al aan allerlei invloeden van buiten de gemeente of andere geloven en geloofsrichtingen blootgesteld worden.
Dat gebeurt hoogstwaarschijnlijk nog een heel leven. Tijd genoeg dus om daar nog mee te leren omgaan. Eerst een goede basis, da's belangrijk. En als daarin thuis, school en kerk samenwerken is dat m.i. een ideale combinatie.

Onze (in elk geval mijn) ouders hebben behoorlijk moeten vechten om 'vrijgemaakt' onderwijs van de grond te krijgen. Ik vind dat ze daar goed aan gedaan hebben.

Anderen kiezen daar blijkbaar bewust niet voor. Ik bewust wél!
Daarom hoeven we elkaar niet de discrimineren. Maar ik heb er nog altijd wel mijn vragen bij. Want ik heb nog geen argumenten gezien waarom ik anders zou moeten kiezen.

Als je ver van een 'school van de kerk' afwoont, hoef je wat mij betreft geen halsbrekende toeren uit te halen om zo'n school te bereiken. Zeker niet als er P.C.O. alternatieven zijn. (Mijn ouders deden dat overigens wel, en daar ben ik niks minder van geworden).
Maar als er een 'om de hoek' is, dan weet ik het nog zo net niet. Mark's argumenten (zo die er al stonden) overtuigen mij niet. Ik ben nog steeds allert, want perfecte scholen bestaan niet.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Reactie #16 Gepost op: januari 13, 2003, 10:18:46 pm »
Ik heb op een vrijgemaakte school gezeten. Heb daar veel voor moeten reizen. Helaas moet ik zeggen dat het vrijgemaakte onderwijs niet het toonbeeld van naastenliefde was. Toen ik later op algemeen vrijzinnig christelijk onderwijs zat heb ik meer respect ontmoet.

Mijn kinderen zitten nu wel op vrijgemaakt onderwijs, maar ik volg het zeer kritisch. Mijn voorlopige conclusie is toch wel dat het allemaal niet zo heel bijzonder meer is.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Reactie #17 Gepost op: januari 13, 2003, 11:11:09 pm »
zout op een berg doet niets, dat is zout op een berg.
Als zout vertstrooid word dan werkt zout.
70 ton zout verstrooid op de weg of op een berg. Wat heeft meer effect?

edit: over scholen wordt hier ook gepraat.

Voor mensen niet bekend met forums, op hier kun je klikken in bovenstaand bericht.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

DoubleUP

• Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Reactie #18 Gepost op: januari 14, 2003, 09:10:04 am »

quote:

op 13 Jan 2003 23:11:09 schreef Picardijn:
zout op een berg doet niets, dat is zout op een berg.
Als zout vertstrooid word dan werkt zout.
70 ton zout verstrooid op de weg of op een berg. Wat heeft meer effect?

edit: over scholen wordt hier ook gepraat.

Voor mensen niet bekend met forums, op hier kun je klikken in bovenstaand bericht.

Ik zou wel eens willen weten wanneer een berg een berg is. Voorlopig zijn we als christenen in Nederland een heel kleine minderheid. (Ik bedoel dan mensen die méér dan alleen in naam christen zijn).
Zout op een gladde weg heeft pas effect als er voldoende ligt. Hoeveel tonnen zout neemt een strooier niet mee? Dus alle steun die ik en mijn gezin kunnen krijgen is meegenomen. Het is niet zo ideaal om alleen ver weg te wonen van broeders en zusters en dan in deze wereld als kind van God staande te blijven, te getuigen, je kinderen goed op te voeden, enz. Als je daarin steun van een gemeente en een school ondervindt, is dat zeker een goede zaak.
Als je wel (bewust of onbewust) in zo'n situatie zit en het volhoudt: petje af! Daar heb ik grote bewondering voor. Mijn eigen zwakheid kennende.

En getuigenissen als 'weinig naastenliefde', daar kan ik ook weinig mee. Alsof de (vrijgemaakt) christelijke wereld een perfecte wereld is. Een ouder is dus terecht heel kritisch op wat er op school gebeurt (zolang hij het personeel maar niet af gaat branden, want van heel nabij weet ik wat voor ellende je als docent(e) van een 'kritische' ouder over je heen gestort kan krijgen).

Het belangrijkste van een vrijgemaakte school is, of zou moeten zijn, dat je in de lessen (waar dat van toepassing is) Gods Woord op een goede manier toegediend krijgt: geen twijfel, geen evolutietheorie, geen vraagtekens bij bijbelverhalen. Niet een uurtje 'godsdienst op vrijwillige basis', en zo kun je waarschijnlijk nog wel meer dingen verzinnen. Maar het aanzetten tot een goede basis in geloofskennis en ervaring. Zodat je kind als het moeilijker wordt, een fundament heeft om op te staan (en ja, moeilijk krijgen we het ooit allemaal).

Laten we dus alsjeblieft, net als over de kerk, de zegeningen van het onderwijs tellen, en werken aan bestaande tekortkomingen. Maar niet alleen maar afwijzen omdat die tekortkomingen er zijn.
De driehoek "thuis, kerk en school" is voor (jonge) kinderen heel belangrijk.
En de grootste verantwoordelijkheid ligt thuis. Maar dat had ik geloof ik al eens gezegd :|

Redactie GKV Forum

• Bekijk profiel
De column "De zoutberg"
« Reactie #19 Gepost op: januari 14, 2003, 11:04:14 pm »
Deze discussie sluiten we af. Wil je doordiscussiëren over vrijgemaakt onderwijs volg dan deze link: http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=222
Met vriendelijke groet,

webdredactie gkv forum