quote:
op 13 Jan 2003 23:11:09 schreef Picardijn:
zout op een berg doet niets, dat is zout op een berg.
Als zout vertstrooid word dan werkt zout.
70 ton zout verstrooid op de weg of op een berg. Wat heeft meer effect?
edit: over scholen wordt hier ook gepraat.
Voor mensen niet bekend met forums, op hier kun je klikken in bovenstaand bericht.
Ik zou wel eens willen weten wanneer een berg een berg is. Voorlopig zijn we als christenen in Nederland een heel kleine minderheid. (Ik bedoel dan mensen die méér dan alleen in naam christen zijn).
Zout op een gladde weg heeft pas effect als er voldoende ligt. Hoeveel tonnen zout neemt een strooier niet mee? Dus alle steun die ik en mijn gezin kunnen krijgen is meegenomen. Het is niet zo ideaal om alleen ver weg te wonen van broeders en zusters en dan in deze wereld als kind van God staande te blijven, te getuigen, je kinderen goed op te voeden, enz. Als je daarin steun van een gemeente en een school ondervindt, is dat zeker een goede zaak.
Als je wel (bewust of onbewust) in zo'n situatie zit en het volhoudt: petje af! Daar heb ik grote bewondering voor. Mijn eigen zwakheid kennende.
En getuigenissen als 'weinig naastenliefde', daar kan ik ook weinig mee. Alsof de (vrijgemaakt) christelijke wereld een perfecte wereld is. Een ouder is dus terecht heel kritisch op wat er op school gebeurt (zolang hij het personeel maar niet af gaat branden, want van heel nabij weet ik wat voor ellende je als docent(e) van een 'kritische' ouder over je heen gestort kan krijgen).
Het belangrijkste van een vrijgemaakte school is, of zou moeten zijn, dat je in de lessen (waar dat van toepassing is) Gods Woord op een goede manier toegediend krijgt: geen twijfel, geen evolutietheorie, geen vraagtekens bij bijbelverhalen. Niet een uurtje 'godsdienst op vrijwillige basis', en zo kun je waarschijnlijk nog wel meer dingen verzinnen. Maar het aanzetten tot een goede basis in geloofskennis en ervaring. Zodat je kind als het moeilijker wordt, een fundament heeft om op te staan (en ja, moeilijk krijgen we het ooit allemaal).
Laten we dus alsjeblieft, net als over de kerk, de zegeningen van het onderwijs tellen, en werken aan bestaande tekortkomingen. Maar niet alleen maar afwijzen omdat die tekortkomingen er zijn.
De driehoek "thuis, kerk en school" is voor (jonge) kinderen
heel belangrijk.
En de grootste verantwoordelijkheid ligt thuis. Maar dat had ik geloof ik al eens gezegd