quote:
op 06 Oct 2003 17:08:38 schreef bert:
Is dat een vrijgemaakte kerk? Kijk ik naar de gebruikte liturgie dan snap ik deze reactie best wel.
Ik niet..
Er wordt uit het psalmboek, het liedboek en de E&R-bundel gezongen, mag allemaal al gebeurt het niet altijd (Evangelische Liedbundel ken ik niet). Verder is er een muzikaal intermezzo, dat gebeurt niet wekelijks maar wel vaker bij bijzondere gelegenheden (chr. feestdagen), dus dat kun je mensen best uitleggen. E&R wordt in de kerk niet vaak gezongen, maar met verenigingen ed juist weer wel, maakt dus wel deel uit van het gemeenteleven. Ik denk dat het echt niet erg is als je die dingen dan in zo'n tv-dienst terugziet.
De schriftlezing is idd niet uit de NBG '51. Wat je zou kunnen doen is 's zondags in de kerk (net als voor de kinderen) de liturgie in kopietjes klaarleggen voor mensen die zelf geen bijbeltje hebben, en daar dan ook de Nieuwe Bijbelvertaling (Werk in Uitvoering, zal waarschijnlijk in onze kerken wel een keer vrijgegeven worden) bijzetten (hebben we met onze trouwdienst ook gedaan, en één collega reageerde later dat ze daar erg blij mee was omdat ze dat tenminste begreep) - veel dominees doen dat toch al tegenwoordig met een samenvatting vd preek, en veel gemeentes hebben ook kinderblaadjes, dus dat moet te doen zijn.
Wat ik wel bijzonder vindt is dat hij 'Papa' van Stef Bos aanhaalt. Erg goed gekozen; vrijwel iedereen vindt het een mooi lied, en het past goed bij het thema.
Over de gekozen liederen:
E&R 382: 'Groot is Uw trouw': mooi. Lied 432 'Wat God doet, dat is welgedaan' : niet echt bijzonder nieuw of vrijzinnig (imho). Dat geldt ook voor Lied 477: 'Geest van hierboven'. Lied 213 Evangelische Liedbundel: geen idee wat hier bedoeld wordt. De psalmen zijn vanzelfsprekend altijd goed

.
Overig commentaar: wat ik hierboven ook al stelde: liederen die in de kerk weinig gezongen worden, worden thuis en op vereniging ed juist veel gezongen. Misschien krijgt een buitenkerkelijke dan wel een wat afwijkende indruk van een wekelijkse kerkdienst op basis van die tv-dienst, maar dat is goed uit te leggen (en het begrip 'momentopname' kennen ze zelf ook wel). Bovendien denk ik dat een buitenkerkelijke die lid wil worden (actiever wordt) ook wel in het gemeenteleven wordt opgenomen en dan daar die elementen wel tegenkomt.
Verder vraag ik me af wat het doel is geweest van die tv-dienst: ervoor zorgen dat buitenkerkelijken een objectief juiste kijk krijgen op GKV-kerkdiensten zodat ze eindelijk de verschillen tussen alle gereformeerde kerkjes leren onderscheiden, óf die buitenkerkelijke raken met het evangelie.
/ Edit
Ik heb die dienst zelf niet gezien; was met vakantie.
/ Edit 2
De nieuwe synodebesluiten bieden op liturgisch gebied veel ruimte; als jullie gemeente die heeft geratificeerd kun je best elke zondag ook 1 lied uit E&R zingen bijv. Dat hoeft echt niet ten koste te gaan van de psalmen.
/ Edit 3
-
Lijstje 1 met liederen uit andere bundels -- E&R-bundel en Evangelische Bundel-
Lijstje 2 met liederen uit andere bundels -- Alles wordt nieuw-
Lijstje 3 met liederen uit andere bundels -- Zingende gezegendLied 213 kan ik hier niet bij vinden. Je zou verwachten dat die bij bijlage 1 staat, maar het enige Evangelische Liedbundel-lied dat daar wordt genoemd is 'Komt laat ons vrolijk zingen', ofwel E&R 209