quote:
op 08 Oct 2003 13:07:26 schreef Maarten:Voor ik terzake kom, even de aanleiding - een aardige (nou ja voor de lezer misschien, voor mij niet

) anekdote.
Omdat de man wrs. wel weer een keer terug komt, ben ik toch wel een beetje nieuwsgierig in de optvattingen van de Jehova's getuigen mbt de hel en welke andere grote geschilpunten er nog zijn. Wie weet dat of weet een goede link?
Hier volgen enige grote geschilpunten :
1 Zij erkennen niet dat Jezus God is;
2 Zij geloven niet in een Drieëenheid;
3 Zij verrichten geen militaire dienst;
4 Zij ondergaan geen bloedtransfusies;
5 Zij geloven niet dat de mens een ziel heeft;( de mens is een ziel)
6 Zij geloven niet in een hel;
7 Slechts 144000 van hen komen in de hemel en dat getal is al vol;
8 Zij moeten door een armageddon, en als ze dat redden komen zij op de paradijsaarde.
9 Wie niet op de paradijsaarde terugkomt, wordt voor eeuwig vernietigd.
10 Zij moeten verplicht langs de deur "prediken"
11 Als iemand van hun geloof afvalt, wordt hij uitgesloten, en mag niemand, ook familie, niet meer met hem omgaan;
12
Leerstellingen van de kerken zijn van de satan 13Zij zeggen dat alleen zij Gods kanaal op aarde zijn;
14 Niemand kan zelfstandig de bijbel onderzoeken zonder hulp van hun leiders;
15
Men kan alleen eeuwig leven verkrijgen door het lidmaadschap van het W.T G.( Wachttoren Genootschap)16 Zij vieren geen verjaardagen en ook geen Chr. en Nat. feestdagen;
17 Jezus is een door God geschapen hoogste engel;
18 Jezus stond geestelijk op, niet lichamelijk:
19 Zij geloven niet in een wedergeboorte;
20 Israël is vervallen verklaard;
21 De nadruk ligt op het koninkrijk van God;
22 Zij bidden uitsluitend tot God en niet tot Jezus;
23 De H.Geest is geen persoon, maar een aktieve kracht;
Zij hebben een eigen vertaling van de bijbel, die afwijkt van de onze; de Nieuwe Wereld Vertaling.
Zo je ziet zijn dit nog al wat punten van verschil, en nog lang niet alles,
Wie dan ook geen diepgaande studie over de getuigen en hun leer gemaakt heeft, kan beter maar niet met ze in discussie gaan.