Auteur Topic: Bijbelklas  (gelezen 1378 keer)

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Bijbelklas
« Gepost op: oktober 08, 2003, 06:47:02 pm »
o.a. n.a.v. een negatieve uitlating in de richting van 'kindernevendiensten' in dit topic.

In de gemeente waar ik kerk (NGK Overschie) is het gebruikelijk dat de jongste kinderen naar de bijbelklas gaan.

Wel/geen bijbelklas? Maar vooral waarom wel/geen bijbelklas.

That is; tijdens het gedeelte in de samenkomst dat liturgisch wordt ingedeeld als 'Dienst van het Woord' gaan de kinderen (tot max. de tweede groep van de kleuterklas) naar de bijbelklas waar zij op hun eigen niveau met de bijbel 'aan het werk' gaan, standaard indeling is een bijbelverhaal en praten en evt. een 'werkstukje' maken (klassikaal of individueel naarmate het onderwerp en de mogelijkheden zich ervoor lenen) waarna een lied wordt aangeleerd die ook weer in de samenkomst wordt gezongen met de gemeente nadat de kinderen hebben vertelt wat ze gedaan hebben als ze terugkomen in de kerkzaal.

Ikzelf ben er nog niet echt definitief uit, maar ik neig wel naar een bepaalde richting.
Ik kan me nl. niet voorstellen waarom het niet zou kunnen.
Ik denk ook dat veel kinderen dan ook veel meer meekrijgen, vooral als er kinderen bij zitten die niet naar een gereformeerde/christelijke school gaan (om wat voor reden dan ook) en vervolgens als ze terug keren 'hun' ding weer tegenkomen in de dienst, een stukje herkenning, ze worden in dezen direct betrokken bij de viering waarbij de dienst al op jonge leeftijd veel dichterbij komt te staan (ik kan me herinneren dat ik het hele gebeuren op zondag maar niks vond: beetje anderhalfuur lang stilzitten op van die idiote harde banken :?)

Aan de andere kant is 'kindernevendienst' in de gereformeerde traditie een eng woord en zodra je een dergelijk scenario schetst wordt dat woord als eerste geroepen, vervolgens hoor je een aantal kreten die mij doen denken dat het iets vreselijk heidens is.
Waar is dat op gebaseerd?

Het enige wat ik ooit gehoord heb is dat kinderen ook onderdeel uitmaken van de dienst, ik dat dat iets is wat in dezen al is opgelost, het gedeelte dat boven hen begrip gaat wordt m.i. tactisch opgevangen d.m.v. de bijbelklas, de rest van de dienst zijn ze gewoon aanwezig in de kerkzaal en maken ze deel uit van alles wat er gebeurd.

Een ander puntje waar ik ooit 'discussie' om gehad heb met een dominee tijdens mijn cathechisatie periode was dat kinderen ook alles moeten nemen zoals het in Gods Woord staat, en daar mag niks voor in de plaats komen en de bewuste predikant was dan ook niet echt blij met bijv. kinderbijbels.
Hij kwam met een aardig voorbeeld, nl. dat iedereen dezelfde broek moest aantrekken, volwassenen en kinderen. Waarop ik zei dat je de kinderen een broek voor volwassenen niet kon aantrekken zonder de pijpen op te rollen, wat m.i. staat voor het Woord van God op hun niveau zodat zij er ook iets mee kunnen en een goede basis leggen voor de ontwikkeling van hun geloof en kennis van hun God en Zijn Woord.

Dus bij deze zwengel ik de discussie aan en ik hoor graag argumenten, zowel voor als tegen :)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Bijbelklas
« Reactie #1 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:53:22 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 18:47:02 schreef Laurens:
de bewuste predikant was dan ook niet echt blij met bijv. kinderbijbels.
:)

Dit is exact de reden waarom de Jehova's getuige kinderen ook geen kinderbijbel tot hun beschikking hebben.
Ik noem het minachting van het kind. Wel ouderen op hun niveau les geven maar kinderen niet.
Ik zou die ouderen wel eens willen zien die week in week uit het moeten doen met het onderwijs op kleuterniveau. Na een half jaar had je geen ouder meer over.
Maar ja, die mogen weglopen als het niet bevalt, dat recht hebben kinderen niet.
Gek he, dat jongeren zodra ze even de kans krijgen naar een jongerenkerk vluchten. ;)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Bijbelklas
« Reactie #2 Gepost op: oktober 08, 2003, 07:00:35 pm »
Mwah de praktijk die jij schetst zie ik niet als bezwaarlijk. Je spreekt dan over kinderen tot een jaar of 6/7. Ik denk dat dat een leeftijdscategorie is waarvoor de preek veel te hoog gegrepen is.
Dan is zo'n bijbelklasje een uitkomst. Ik hoor wel eens uit bepaalde kerken dat er kindernevendiensten worden gehouden tot een jaar of 12... Daar ben ik gewoon tegen. Je bent een eenheid als gemeente en jongeren horen daar ook bij. Zo hebben een aantal CGK en NGK (vast ook wel andere maar dat weet ik zo niet) kerken voor de preek een moment waarin de kinderen naar voren gehaald worden en de dominee een gesprekje met de kinderen houdt. Dit gewoon in het kader van het preekthema. Dit spreekt me altijd wel aan.

Daarnaast denk ik dat je als ouders na afloop gewoon met je kinderen moet praten over de preek en de kerkdienst. Laat ze maar vragen wat ze niet snappen en zo. Ik moest als kind bijvoorbeeld aantekeningen maken van de dienst. Daar heb ik gewoon heel veel van geleerd. (Al schreef ik het woord amen wel heel groot aan de onderkant :D )
Ik denk dat je kinderen dus niet te veel buiten de dienst moet houden. Maar voor de allerkleinsten een bijbelklas lijkt me niet erg. Het liefst trouwnes niet de hele dienst... Je zou bijvoorbeeld als ze terug komen een laagdrempelige psalm of gezang kunnen laten ziengen...
Pinkeltjefan

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Bijbelklas
« Reactie #3 Gepost op: oktober 08, 2003, 07:08:43 pm »
Ook tot een jaar of 12 vind ik het geen probleem. Als je uit gaat van een kindernevendienst / bijbelklas / wonderland die tijdens de preek plaats vindt. Je bent als gemeente samen, maar de kinderen krijgen de uitleg v/h Woord op hun eigen niveau.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)