In Eindhoven maken we met een team van christenen uit 10 verschillende kerken elke week twee uur radio op de lokale publieke zender.
Op zondagmorgen:
- 40 minuten kinderprogramma met muziek, verhalen, raadsels, recepten, boodschap
- 20 minuten jongerenprogramma met veel (alternatieve) muziek
Op vrijdagavond:
- 60 minuten muziek en nieuws en achtergronden uit de lokale christelijke gemeenschap.
We richten ons op de niet-christelijke stadgenoot. De muziek is een eigen selectie van muziek die al dan niet gemaakt wordt door christelijke artiesten. De kwaliteit,boodschap en relevantie gaan voor het publiek belijden door de artiest van zijn of haar geloof. Op vrijdagavond gebruiken we muziek die aansluit bij de programmering voor en na ons programma.
We hebben duidelijk gekozen om niet per kerk om de beurt een programma te maken. Mensen worden ingezet op basis van hun gaven. Een baptiste(?) technicus werkt in een team met een evangelische redacteur en een gereformeerde presentator, om maar een voorbeeld te noemen. Niet het kerklidmaatschap bepaalt de samenstelling van het team, maar de gaven die de mensen hebben gekregen. Het bleek in ons geval heel lastig om per kerk een goed team samen te stellen.
We hebben ook gekozen dat we ons richten op niet-christelijke stadgenoten. Dat heeft tot gevolg dat we geen (op christenen gerichte) kerkdiensten uitzenden, maar onze programma's aanpassen aan de interesses en stijlen van de luisteraars. (Natuurlijk presenteren we duidelijk onze eigen stijl en boodschap, maar die knoopt in principe aan bij wat de luisteraar accepteert.) Een kerkdienst is meestal niet aangepast aan de niet-christen. Wij proberen de boodschap te vertalen naar die mensen. We zaaien alleen, het ontkiemen komt misschien pas jaren later.
De publieke lokale zender is erg te spreken over onze programma's, omdat we een duidelijke invulling geven aan de zogenaamde ICE-norm (informatie, cultuur, educatie) waaraan deze moet voldoen volgens de mediawet. Ik zou geen radio willen maken op een zender die ons tegenwerkt zoals in het geval van Mientje. Volgens mij zou ik dan veel te veel energie kwijt zijn aan het omzeilen of neutraliseren van die tegenwerking. Ik zou dan gewoon naar een andere zendgemachtigde toe gaan, één die wel graag onze programma's wil uitzenden.
We merken dat door christenen in onze programma's te laten vertellen over wat ze doen, voor wie ze dat doen en waarom, er een duidelijke boodschap ontstaat. Via de mensen die aan het woord komen, met hun verlangens, angsten, moeiten, geluk enz., kan de luisteraar horen wie God is en wat Hij doet en wie Hij wil zijn voor hen.
Je kunt luisteren via
www.radioefm.nl.