Hallo mensen,
Een behoorlijk uiteengezette reactie van mijn kant. Ik vraag me heel ernstig af waar we nu mee bezig zijn… Waar is de liefde voor een naaste, ligt die alleen in het aanreiken van beschuldigingen? (Enkele uitzonderingen daargelaten.) Want net als Lawrence zie ik inderdaad veel - soms indirecte - beschuldigingen. Wat ik als - trachtend niet te (ver)oordelende - lezer hier steeds weer bemerk, is afkeuring, en zelfs aanvallen richting Lawrence zelf.
Wilhelmina > Ik vermoed dat vooral jij, als je diep en eerlijk in je hart kijkt, wel ziet wat ik bedoel. Je bent gewoon oneerlijk bezig, vanuit nijd reagerende, en dat brengt valse, stekelige reacties teweeg. Je merkte zelfs iets op over Lawrence zijn woede. Zijn boosheid geeft jou te denken? Op wat voor manier dan als ik dit vragen mag? Deze opmerking komt op mij als bijzonder negatief over, zeker gezien in het licht van wat je daarna schrijft. Wat ik er - naar mijn bescheiden mening - uit opmaak, is dat deze jongen gewoonweg om dat meisje geeft, het erg vindt dat zij er mee zit, is dat verkeerd?
Lawrence > Ik hoop niet dat je je ongemakkelijk voelt omdat ik nu misschien voor jou aan het spreken ben, terwijl je prima zelf je mond kunt roeren en zeggen waar het op staat,
Iedereen > maar ik reageer zuiver en alleen vanwege het feit dat ik het bewonderenswaardig vind dat iemand op deze manier hulp durft te vragen voor een vriendin, en ik het alleen maar schandalig kan noemen dat er op een dergelijke manier geantwoord wordt!
Mijn uitgangspunt bij het geven van een mening over een bepaald onderwerp/persoon, is LIEFDE. Natuurlijk is het zo dat - op Bijbelse gronden - verkeerd bevonden dingen gezegd moeten worden, maar doe dat dan vanuit een liefdevolle positie, verplaats je in deze persoon en kies je woorden met
zorg. Doe je dat niet, dan zijn de gevolgen vaak nog veel erger dan het oorspronkelijke kwaad! Kun je het niet, hou dan dus liever je mond!! Ik heb helaas met eigen ogen moeten zien - en erkennen - hoe dat gaan kan.
Waar is onze liefde gebleven, zijn wij nu niet net als de farizeeërs, schriftgeleerden en andere mensen die zomaar hard hun oordeel uitspraken? Kom nu a.u.b. niet aanzetten met 'zachte heelmeesters…', want Jezus' aanpak was er één van Liefde, en moet HIJ niet ons voorbeeld wezen? Hij veroordeelde een prostituee niet door haar te stenigen, wel gaf Hij hen Zijn boodschap, maar kan iemand mij een tekstverwijzing aanreiken waarin Jezus kwaad werd op iemand? Ik heb het uiteraard niet over de gebeurtenissen in de tempel, waarbij Jezus de handelaren verjoeg. Mensen, oordeel nu eens niet direct keihard, denk na voor je wat zegt…
Dan over de verwarring tussen helderziendheid/waarzeggerij/occultisme. Dingen horen of zien - helderziendheid dus - is iets heel anders dan de toekomst voorspellen - waarzeggerij dus -. Het wordt vaak over één kam geschoren maar dat is niet terecht! Helderziendheid is het waarnemen van gebeurtenissen of voorwerpen buiten de 'normale', bekende zintuigen om. Waarzeggerij daarentegen is de 'kunst' van het voorspellen van de toekomst. Als je oppervlakkig leest is dat hetzelfde, maar toekomstvoorspelling kan op ieder moment worden gedaan, terwijl helderziendheid plotseling en heel willekeurig optreedt. Oké, als je een stem hoort met een datum is dat wel heel concreet, maar voorspelt die vriendin dan ook de toekomst? Ze krijgt het toch alleen maar te horen???
Het
bedrijven van waarzeggerij is inderdaad een gruwel in Gods ogen, maar ik kan nou niet bepaald er uit opmaken dat dit meisje dat doet. Doet zij actief aan waarzeggerij, voorspelt ze dingen aan andere mensen, dan is het een ander verhaal en is ze natuurlijk uitermate verkeerd bezig. Maar die indruk is mij niet toegedaan.
Voor de mensen onder ons die alles nog beschouwen als één en dezelfde zaak, een heel korte samenvatting over de verschillen:
- Helderziendheid: hiermee bedoelt men het waarnemen van gebeurtenissen of voorwerpen buiten de 'normale', bekende zintuigen om. Dus: iets 'voelen', 'zien', 'horen, maar dan niet op de normale manier zoals iedereen dat ziet, maar bijv. in de vorm van een soort droom, visioen, kortom: BEELDEN. Horen valt hier overigens ook onder omdat beelden vaak samengaan met geluiden/stemmen.
- Waarzeggerij: dit is de 'kunst' van het voorspellen van de toekomst. Men weet dus heel zeker dat iets gaat gebeuren, op een bepaald tijdstip, met wie/wat, etc. Men
bedrijft waarzeggerij, dat wil zeggen: het is iets wat je doet, vertelt aan mensen om je heen, of gebruikt voor andere - commerciële - doeleinden.
- Paranormaal: dit betekent dat het betrekking heeft op iets wat men niet met de gewone, bekende zintuigen kan waarnemen. Een ander woord is bovennatuurlijk, dit omdat het dus niet gaat om zintuigen die ieder mens heeft en waarvan bekend is hoe ze werken, wat ze kunnen waarnemen, etc..
- Occultisme: ook wel de 'leer van het occultisme', dit is iets esoterisch, alleen voor ingewijden te 'begrijpen', alleen zij weten wat te doen. Iemand kan geen occultisme bedrijven zonder kennis.
- Toverij/tovenarij: de toepassing van toverkunst, het gebruiken van zwarte magie, hekserij, etc. Hierbij gebruikt men ook spreuken, bezweringen, etc.
Er valt natuurlijk nog veel meer over te zeggen en discussiéren maar dit is even een uiterst beknopte samenvatting, zonder overigens mijn eigen mening er doorheen te gooien.
Hoe om te gaan. Negeren vind ik erg makkelijk uitgesproken, natuurlijk is het de kern, maar wat als je geconfronteerd wordt met zulke scherpe ervaringen, kun je dat dan zo één-twee-drie? Heeft niemand een iets praktischer verwijzing over het omgaan met wat je overkomt? Nou is die site van Marloes niet direct geschikt - in mijn ogen is het meer een site over kinderen en het occulte - maar het is in ieder geval een
poging.
Ik vraag mij af wat er gestaan zou hebben als reactie, wanneer Lawrence een vriendin had met de gave van genezing - of hoe je het ook zou willen benoemen -. Als er dan werd gevraagd naar hoe je met zoiets verder moet hadden er vast tientallen positieve reacties gestaan, maar wat mij belangrijker lijkt: verwijzingen naar mensen, instellingen, etc. die hier ervaring mee hadden. Waarom dan nu alleen maar 'negeren'? Niet dat ik het weet, maar als jullie het dan ook niet weten moet je in mijn ogen niet met zoiets simpels aan komen zetten. Ik kom er toch ook eerlijk voor uit dat ik geen idee heb waar zij terecht zou kunnen?
Tevens lijkt mij zeer duidelijk dat zij er al voor bidt, ik geloof juist dat dat de kern is van deze vraag: ze bidt ervoor - ertegen dus, of in iets andere bewoordingen: ze bidt of het weggenomen mag worden - maar toch blijft het. Waarom dan weer zeggen: 'bid dat het weggenomen mag worden'? Volgens mij hebben andere mensen hier moeite met begrijpend lezen!
Nog even een opmerking aanhalen:
quote:
op 14 Oct 2003 23:18:43 schreef Wilhelmina:
[...]
Het spijt me voor jou, maar als haar God niet verenigbaar is met een geestelijk leiderschap in een gemeente, moet je je vragen over welke God jij het hebt.
Wilhelmina toch! Jij met je - zo je het voor doet komen - uitmuntende kennis over wat de waarheid is, komt hier aanzetten met een vraag over WELKE GOD?? Ik dacht toch echt dat wij allen hier geloven in het bestaan van één God, de ware Almachtige? Bedoel je dat de God van het meisje een afgod zou zijn? Wat is dit voor idiote vraag? Daar zou ik wel eens een antwoord op willen.
Ik kan hier nog uren over doorgaan, maar aangezien er nu al eindeloos naar elkaar wordt uitgehaald, lijkt het me beter het hierbij te houden. Iedereen is een andere mening toegedaan over dit onderwerp. Iedereen heeft zijn of haar ideeën over hoe iets zou moeten gaan. En dus krijg je onmin…Laten we daar voor oppassen!
Lawrence, veel wijsheid gewenst in jullie zoektocht, ik zal voor jullie bidden. En één ding nog: ik weet niet waar je alles wat je nodig hebt kunt vinden - maar ik weet wel waar je die
niet kun