Auteur Topic: Is Jezus werkelijk God geweest?  (gelezen 1303 keer)

bert

• Bekijk profiel
Is Jezus werkelijk God geweest?
« Gepost op: oktober 18, 2003, 08:43:37 pm »
quote:
op 18 Oct 2003 17:05:11 schreef Carl:
Beste Bert,

heel aardig hoor, om van Jesus te denken dat hij aan een bepaalde kant God is, maar het is onmogelijk.
Goden sterven nl. niet.
En Jesus stierf wel.

(Of je zou moeten ontkennen dat jesus gestorven is, maar dan krijg je weer een ander probleem)

Overigens is met de goddelijkheid van Jesus dan weer het probleem dat het door hem volbrengen van de wet dan "niet geldt". Het gaat God erom dat een mens de wet volbrengt. Dat een God de wet volbrengt is voor God niets nieuws.

Tenslotte wil ik graag wijzen op het verlossers-aspect van Jesus. JHVH zegt via Jesaia een aantal malen dat Hij. JHVH de Verlosser is. Niemand anders.
Nu weet ik dat via het trucje van de drie-ënigheid dit probleem op te lossen is, maar het probleem is dan weer dat je van Jesus een God maakt, ja zelfs JHVH-zelf. Op zich geen enkel probleem, maar dan moet je ook konsekwent zijn, en de mens op zich gelijk stellen aan God. Dat is een interessante gedachte, als je de mens ziet als een uting van God.

Liefde!
Carl

Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 18, 2003, 09:09:36 pm »
Het vreemde is dat Carl niet de goddelijkheid van Jezus aanvaardt, maar wel de liefdesgedachte uit de bijbel vist als bijbelse waarheid no 1.

Terwijl beide gedachten toch uitgevonden zijn door dezelfde schrijver Johannes.

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 18, 2003, 09:39:52 pm »
De Nederlandse Geloof Belijdenis komt met een uitgebreide onderbouwing van de godheid van Jezus Christus:

NGB artikel 10

De heidelbergse Catechismus onderbouwt dit in vraag en antwoord 18

Zondag 6

[modbreak]Wat kortere url's. Beter voor de pagina-opmaak.[/modbreak]

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 18, 2003, 09:49:14 pm »
quote:
op 18 Oct 2003 17:05:11 schreef Carl:
Beste Bert,

heel aardig hoor, om van Jesus te denken dat hij aan een bepaalde kant God is, maar het is onmogelijk.
Goden sterven nl. niet.
En Jesus stierf wel.

Naar de mens stierf Jezus, maar zijn geest daalde neer in de hel waar Hij de dood overwon. Dat is nu net de crux. Hij was de eerste. Daardoor kunnen wij nu ook zonen van God genoemt worden. Daardoor komt als wij Hem aannemen het goddelijke in ons wonen. Juist door dat kruis.

Probeer jij God hier niet te vangen in een menselijk rationeel model?
Geloof jij dat er goden zijn. Goden die nooit sterven?
Goden sterven niet, mensen wel dan?

Bij onze dood is het niet afgelopen. Dat heeft Jezus bewezen.
Hij is toch opgestaan?

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 19, 2003, 12:09:09 am »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 20, 2003, 08:21:20 pm »
quote:
op 19 Oct 2003 00:09:09 schreef cheese:
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=375

Als ik nu in dat topic refereer naar de kerkscheuring topic hebben we een mooi cirkeltje

Ik wil hier reageren op Carl zijn laatste reactie:

quote:
op 20 Oct 2003 19:56:08 schreef Carl:
Zoals wij allemaal een uiting zijn van de Allerhoogste, zo was Jesus dat ook, op zijn eigen unieke manier.
Zoals God eerst door Adam, en later door Jesus mens werd,
zo wil Hij dat ook door ons zijn.

je
Carl

Op zich klopt dit wat je zegt Carl.

Jezus was de tweede Adam, maar die lijn door Adam was niet alleen positief:

1 Cor 15 : 22 Zoals alle mensen, als nakomenlingen van Adam, sterven, zo zullen ook alle volgelingen van Christus levend worden gemaakt.

Wij zeggen dan, Jezus is niet de eerste mens die Zoon van God werd genoemd, nu mogen wij dat ook als wij net zo leven als Jezus. Nee, wij zeggen Jezus is de Christus, de Messias, beloofd in bijvoorbeeld Jes 9 : 5 Want een Kind is ons geboren. een Zoon werd ons gegeven en de heerschappij zal op Zijn schouders rusten. Dit zullen Zijn koninklijke titels zijn: Wonderbare Raadgever, Machtige God, Vader der eeuwen, Vorst van de Vrede.

Zo zijn er veel meer profetien die de komst van Jezus als de eerstgeboren Zoon van God aankondigen. Hij heeft de weg weer vrijgemaakt naar de Vader.

Ook:

1 Cor 15 :  42 - 57 over het natuurlijk lichaam en het geestelijk lichaam.
Adam, de eerste mens, werd uit stof van de aarde gemaakt, Christus de tweede mens, kwam uit de hemel.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 22, 2003, 01:00:05 am »
quote:
op 18 Oct 2003 21:49:14 schreef bert:
[...]

Naar de mens stierf Jezus, maar zijn geest daalde neer in de hel waar Hij de dood overwon.

Ik kan er naast zitten, maar volgens mij is Jezus niet in de hel geweest, maar is de hel over Jezus gekomen VÓÓR zijn sterven, namelijk tijdens de  3 uren duisternis, Toen heeft hij voor al onze zonden betaald. Waarom zou Hij anders zeggen: "het is volbracht", voor het volbracht was?

In de apostolische geloofsbelijdenis staat het volgens mij dan ook in de verkeerde volgorde....Maar daar gaat het uiteindelijk niet om; Waar het om gaat is DAT Jezus voor onze zonden heeft betaald en DAT Jezus GOD is!

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 22, 2003, 02:31:58 pm »
quote:
op 18 Oct 2003 21:49:14 schreef bert:
[...]

Bij onze dood is het niet afgelopen. Dat heeft Jezus bewezen.
Hij is toch opgestaan?

volgens mij heeft ie nix bewezen
de 2 mensen die hem als herrezen zagen herkenden hem in eerste instantie nogeens dus...

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 22, 2003, 03:24:57 pm »
quote:
op 22 Oct 2003 14:31:58 schreef reller:
[...]volgens mij heeft ie nix bewezen
de 2 mensen die hem als herrezen zagen herkenden hem in eerste instantie nogeens dus...

Het zijn er wel iets meer dan 2 die Hem na Zijn kruisiging en dood hebben gezien. Lees de evangelien daar maar op na. Hij verscheen behalve aan Maria van M., maria (moeder van Jakobus),Salome en anderen, nog meerdere keren aan de discipelen al dan niet met Thomas erbij en aan het meer, Kleopas en de andere reiziger naar Emmaus,  Simon (Petrus) apart en een verschijning aan 500 mensen. Dat laatste wordt in de brieven van Paulus vermeld maar ik weet ff niet meer precies waar.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 22, 2003, 03:27:10 pm »
1 kor 15

Maar het gaat er m.i. niet alleen om wie hem toen gezien zouden hebben. Die mensen zijn er toch niet meer. Het gaat erom dat Hij nu de Levende is.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 22, 2003, 03:33:16 pm »
quote:
op 22 Oct 2003 15:27:10 schreef Pulpeet:
1 kor 15

Maar het gaat er m.i. niet alleen om wie hem toen gezien zouden hebben. Die mensen zijn er toch niet meer. Het gaat erom dat Hij nu de Levende is.

Bedankt Pulpeet, Idd...die mensen zijn niet meer op aarde. Het was dan ook een gerichte reactie op die van Reller. Veel belangrijker is idd de kwestie van Hem nu herkennen en aannemen. Dat is meer dan alleen bijbellezen en teksten daaruit bestuderen. Dat is ook de band met Hem aangaan. Je overgeven aan Hem en dan kun je ook ERVAREN dat Jezus wel degelijk nog leeft.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 23, 2003, 12:20:18 pm »
Een interessant boek over het leven van Jezus, met onder andere redeneringen over de de opstanding van Jezus, over Heer, leugenaar of geesteszieke, over betrouwbaarheid van Bijbelse verhalen:

http://www.vlichthus.nl/V...Diverse_PDF/timmerman.pdf

kheb het nog niet helemaal gelezen, het leest ook wat onhandig (bladzijden om en om op de pagina's) maar volgens mij staat hier wel het een en ander in over dit topic

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 24, 2003, 12:42:55 am »
dat er op zulke stellingen wordt gereageerd- serieus wordt ingegaan- is naar mijn idee belachelijk, laten we zinvol discusieren,  je rene...
RR

Amadeus

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 24, 2003, 12:51:46 am »
Hoezo: Is Jezus werkelijk God geweest?

Jezus is God, altijd al geweest en Hij zal het eeuwig blijven.
Iedereen die iets anders beweert is geen volgeling van Hem
Iedereen die Jezus aanroept als Heer wordt gered

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 24, 2003, 07:46:19 am »
quote:
op 24 Oct 2003 00:42:55 schreef Rene:
dat er op zulke stellingen wordt gereageerd- serieus wordt ingegaan- is naar mijn idee belachelijk, laten we zinvol discusieren,  je rene...

Oftewel je wilt niet in gesprek gaan met ongelovigen en anders gelovigen?
Sowieso is dit een zeer christelijke discussie, in de eerste eeuwen van onze jaartelling was dit een van de belangrijkste discussiepunten. Juist vanuit het punt dat we een drie-eenheid beleiden dat een dogma is. Het is wel af te leiden, maar het staat er niet letterlijk. Dan moet je dus vanuit de bijbel kunnen beargumenteren dat dit klopt. Dat is nu juist wat er hier gebeurd.
Pinkeltjefan

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 24, 2003, 10:23:01 am »
quote:
op 24 Oct 2003 00:51:46 schreef Amadeus:
Hoezo: Is Jezus werkelijk God geweest?

Jezus is God, altijd al geweest en Hij zal het eeuwig blijven.
Iedereen die iets anders beweert is geen volgeling van Hem

leg mij eens uit wat er bedoeld wordt met zoon des mensen naast Gods zoon? beiden voor Jezus de Christus gebruikt....

oh ja,
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=375
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 24, 2003, 11:59:31 am »
quote:
op 24 Oct 2003 10:23:01 schreef cheese:
[...]

leg mij eens uit wat er bedoeld wordt met zoon des mensen naast Gods zoon? beiden voor Jezus de Christus gebruikt....

Hij was een mensenkind, in die zin dat hij een normaal menselijk lichaam had. De mensgeworden Zoon van God. HOeft dus niet naast elkaar te staan maar kan ook samen gaan.

Johannes 8:57-58:
"De Joden dan zeiden tot Hem: Gij zijt nog geen vijftig jaar en hebt Gij Abraham gezien? Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik."

Hebreeën 2:9:
"; maar wij zien Jezus, die voor een korte tijd beneden de engelen gesteld was vanwege het lijden des doods, opdat Hij door de genade Gods voor een ieder de dood zou smaken, met heerlijkheid en eer gekroond."

Dit las ik op een site over Jezus als JHWH (ben geen hebreeuws kenner dus weet niet of het waar is)

19 En Pilatus schreef ook een opschrift, en zette dat op het kruis; en er was geschreven: JEZUS DE NAZARENER DE KONING DER JODEN.  
20 Dit opschrift dan lazen velen van de Joden; want de plaats, waar Jezus gekruist werd, was nabij de stad; en het was geschreven in het Hebreeuws, in het Grieks, en in het Latijn.

"De joden echter lazen de Hebreeuwse tekst. In het Hebreeuws heten de woorden: Jeschua Hanozri Wumelech Hajehudim. Jeschua Hanozri = Jezus de Nazarener, Wumelech = en Koning, Hajehudim = der joden. Het was destijds gewoonte en dat is het ook thans nog, dat de schriftgeleerden uit een zin steeds de beginletters van de woorden er uit lichten, om daaruit een nieuwe zin te vormen. Zo zien plotseling de schriftgeleerden daar aan het kruis:
Jeschua Hanozri Wumelech Hajehudim en zien de beginletters. De beginletters van dit Hebreeuwse opschrift geven de onuitsprekelijk heilige Naam van God weer. De Heiligste Naam aan het vloekhout getimmerd, de vier letters JHWH."

(JHWH (GOD) aan het kruis genageld....)