quote:
op 22 Oct 2003 11:40:16 schreef Pooh:
[...]
Maar hoe erg is het dat iemand dood is? Iemand die 20 jaar in de gevangenis heeft gezeten is waarschijnlijk niet erg gelukkig, ook niet als je hem daarna vrijlaat. Iemand die, al is het misschien ten onrechte, overgeleverd is aan God's genade is wellicht beter af.
Natuurlijk moet je hier niet lichtzinnig mee omspringen, maar ik verbaas mij erover dat we op andere terreinen (oorlog) vrij makkelijk doen over 't vallen van slachtoffers, terwijl bij de doodstraf meteen geroepen wordt dat 't onherroepelijk is en dat het dus niet mag omdat er fouten gemaakt kunnen worden.
Ik ben in principe ook voor de doodstraf, maar omdat ik geen vertrouwen heb in de rechterlijke macht lijkt het mij geen goed idee om die straf in te voeren. Bij iedere veroordeling kunnen fouten gemaakt worden, maar bij een doodstraf is een fout nooit meer terug te draaien omdat de veroordeelde al dood is. Dat is bij geen enkele andere straf zo, en dus vind ik dat je dan maar de doodstraf moet vermijden.
quote:
op 22 Oct 2003 11:40:16 schreef Pooh:
[...]
Je gebruikt 't woord 'humaan' op een andere manier dan ik doe, maar dat terzijde.
Naar mijn idee heeft de overheid het recht en de plicht om, met de middelen die ze daarvoor gekregen heeft, te zorgen voor veiligheid en orde. Daarbij is het soms nodig dat mensen worden opgesloten of gedood. Leuk is anders, maar zonder overheden zou deze wereld er heel wat slechter uitzien. Rest ons de plicht om de overheid te leren dat zij niet zichzelf, ook niet hun land, maar in de eerste plaats God dienen.
Klopt, ben ik met je eens

.
quote:
op 22 Oct 2003 15:11:35 schreef Bumblebee:
Waarom vinden veel mensen wel dat abortus en euthanasie af te keuren zijn op grond van de Bijbel, maar zijn er volgens jou geen argumenten tegen de doodstraf in de Bijbel te vinden?
Argumenten tegen euthanasie en abortus berusten vaak op "eerbied voor het leven" en het doodmaken van iemand die een beeld van God is want dat is ieder mens. Deze zelfde argumenten zijn van toepassing op de doodstraf.
Ik ben dan ook voor abortus onder een aantal omstandigheden. Dit soort ingrijpende dingen zijn niet zo 1-2-3 zwart-wit af te keuren of goed te keuren. Daar ligt altijd meer aan ten grondslag. Een vergelijking tussen euthanasie en abortus vind ik trouwens ook niet juist. Bij deze laatste twee gaat het om een individuele keus van een individu terwijl dat zeker niet het geval is bij een doodstraf.
quote:
op 22 Oct 2003 15:16:41 schreef pol_a:
[...]
Eist de bijbel een krachtdadige overheid die gebruik maakt van de doodstraf? Is het niet een constatering van een feit zoals het in die dagen plaats vondt, zonder er een waardeoordeel aan te geven. --> Ik constateer dat een overheid de doodstraf toepast, dus houdt je aan de door die overheid opgelegde regels.
Is het niet zo dat wij de Heer aanvaarden als onze koning en dus het opleggen van de doostraf aan Hem mogen overlaten.
Ergens in het begin van dit topic heb ik al verwezen naar een bijbeltekst waarin staat dat de overheid het zwaard heeft gekregen om te heersen op aarde en in een land. Daar valt IMHO ook de mogelijkheid tot een doodstraf onder. Die straf valt gewoon in het optiepakket wat een overheid heeft en mag daarom gebruikt worden. Daarnaast vind ik het vreemd om dit soort dingen (het uitvoeren van een doodstraf) direct door te verwijzen naar God. Mensen kunnen daar ook overnadenken en die kunnen daar ook zeker wel uitkomen. Het is goed om op God te vertrouwen en Hem erbij te betrekken, maar om een discussie enigszins dood te slaan door op te merken dat we de doodstraf maar aan God moeten overlaten vind ik gewoon erg jammer.
quote:
op 22 Oct 2003 16:20:11 schreef pol_a:
[...]
In Zijn opdracht. Je wilt de huidige overheden dus gelijk stellen aan God. Ben jij er van overtuigd dat de doodstraffen die bv. in de VS worden uitgesproken alle Gods wil zijn?
Nee, daarom ben ik ook voor de doodstraf maar vind ik dat de huidige overheden en wereldbewoners (inclusief ikzelf) niet in staat zijn om een goed en volledig oordeel uit te spreken.