Beste mensen,
Ik las pas in een preek van ds. Tunderman (nog van voor de vrijmaking, jaja)
http://www.jw.tunderman.net/ over catechismus zondag 21.
Naar aanleiding van die preek een citaat uit de preek, en een stelling om wat over te discussieren.
Citaat:
------------
Wij komen niet in de kerk om het Woord van God te horen. Wij komen hier de Here dienen. Het is een heilige dienst. Heel het volk van God bestaat uit profeten en priesters. Wij komen hier om te aanbidden. Daarin ligt het begin van het eeuwige leven. In de kerk ben je in de eeuwige zaligheid.
De kerk predikt de waarheid. Wij allen prediken in de kerk mee. Je bent in je luisteren niet passief als bij het uitspreken van bijvoorbeeld de troonrede. De gemeente treedt op in de bediening van het Woord en draagt het Woord van God in de wereld.
------------
Ik merk in onze kerken dat er heel veel aandacht is voor de leer. Leer in de zin van verkondiging van het Woord volgens gereformeerde dogmatische principes. Er wordt erg hard geprobeerd de leer zo zuiver mogelijk te houden en de liturgie in het teken van die leer te stellen. En volgens mij ligt bij dat laatste een groot probleem.
Vraag:
Zijn wij in onze kerken niet teveel doorgeschoten naar de LEER, en maken we zo de EER ondergeschikt?Veel mensen vinden dat een preek moet blijven hangen, je moet er wat mee kunnen in de week die voor je ligt. En dat is in principe goed, maar is het niet zo dat ook de AANBIDDING moet blijven hangen? Een 'goede' preek vergeten we meestal niet zomaar. Maar is dat het enige om naar de kerk te komen? Lof zij de Heer, toch? De kerkdienst draait er toch niet om dat wij wat leren van de preek, maar dat God wordt aanbeden en dankgezegd???
Daarom mijn stelling:
Minder leer en meer aanbidding in de EREdienst!(je kunt het natuurlijk ook in verhouding lezen, oftewel evenveel leer als nu is, maar MEER aanbidding)(dan duurt de kerkdienst wel wat langer, maar jah)
Nog wat toepasselijke teksten:
Jakobus 1 vers 22, 23, 24: (sv)
22 En zijt daders des Woords, en niet alleen hoorders, uzelven met valse overlegging bedriegende.
23 Want zo iemand een hoorder is des Woords, en niet een dader, die is een man gelijk, welke zijn aangeboren aangezicht bemerkt in een spiegel;
24 Want hij heeft zichzelven bemerkt, en is weggegaan, en heeft terstond vergeten, hoedanig hij was.
Efeziers 5 vs 19, 20, 21 (het boek)
19 Spreek veel met elkaar over de Here en zing psalmen, lofliederen en geestelijke liederen. Zing met uw hele hart voor de Here. 20 Dank God, onze Vader, altijd voor alles in de naam van onze Here Jezus Christus. 21 Onderwerp u aan elkaar uit ontzag voor Christus.
Rom. 12: 1 (nbg51)
Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst.