Auteur Topic: Minder LEER en meer EER?  (gelezen 1438 keer)

Mart

• Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Gepost op: oktober 14, 2003, 10:39:14 pm »
Beste mensen,

Ik las pas in een preek van ds. Tunderman (nog van voor de vrijmaking, jaja)
http://www.jw.tunderman.net/ over catechismus zondag 21.

Naar aanleiding van die preek een citaat uit de preek, en een stelling om wat over te discussieren.

Citaat:
------------
Wij komen niet in de kerk om het Woord van God te horen. Wij komen hier de Here dienen. Het is een heilige dienst. Heel het volk van God bestaat uit profeten en priesters. Wij komen hier om te aanbidden. Daarin ligt het begin van het eeuwige leven. In de kerk ben je in de eeuwige zaligheid.

De kerk predikt de waarheid. Wij allen prediken in de kerk mee. Je bent in je luisteren niet passief als bij het uitspreken van bijvoorbeeld de troonrede. De gemeente treedt op in de bediening van het Woord en draagt het Woord van God in de wereld.
------------

Ik merk in onze kerken dat er heel veel aandacht is voor de leer. Leer in de zin van verkondiging van het Woord volgens gereformeerde dogmatische principes. Er wordt erg hard geprobeerd de leer zo zuiver mogelijk te houden en de liturgie in het teken van die leer te stellen. En volgens mij ligt bij dat laatste een groot probleem.
Vraag:
Zijn wij in onze kerken niet teveel doorgeschoten naar de LEER, en maken we zo de EER ondergeschikt?
Veel mensen vinden dat een preek moet blijven hangen, je moet er wat mee kunnen in de week die voor je ligt. En dat is in principe goed, maar is het niet zo dat ook de AANBIDDING moet blijven hangen? Een 'goede' preek vergeten we meestal niet zomaar. Maar is dat het enige om naar de kerk te komen? Lof zij de Heer, toch? De kerkdienst draait er toch niet om dat wij wat leren van de preek, maar dat God wordt aanbeden en dankgezegd???

Daarom mijn stelling:
Minder leer en meer aanbidding in de EREdienst!

(je kunt het natuurlijk ook in verhouding lezen, oftewel evenveel leer als nu is, maar MEER aanbidding)(dan duurt de kerkdienst wel wat langer, maar jah)

Nog wat toepasselijke teksten:

Jakobus 1 vers 22, 23, 24: (sv)
22 En zijt daders des Woords, en niet alleen hoorders, uzelven met valse overlegging bedriegende.  
23 Want zo iemand een hoorder is des Woords, en niet een dader, die is een man gelijk, welke zijn aangeboren aangezicht bemerkt in een spiegel;  
24 Want hij heeft zichzelven bemerkt, en is weggegaan, en heeft terstond vergeten, hoedanig hij was.  

Efeziers 5 vs 19, 20, 21 (het boek)
19 Spreek veel met elkaar over de Here en zing psalmen, lofliederen en geestelijke liederen. Zing met uw hele hart voor de Here.  20 Dank God, onze Vader, altijd voor alles in de naam van onze Here Jezus Christus. 21 Onderwerp u aan elkaar uit ontzag voor Christus.

Rom. 12: 1 (nbg51)
Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 14, 2003, 10:46:18 pm »
even een heel korte reactie.

Om te weten hoe God gediend en geeërd wil worden moet je daar onderzoek naar doen. Dat is de leer. Je kunt Hem niet goed eren als je niet eerst weet hoe Hij dat wil.
Pinkeltjefan

Mart

• Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #2 Gepost op: oktober 14, 2003, 10:51:09 pm »

quote:

op 14 Oct 2003 22:46:18 schreef Alfredt:

Om te weten hoe God gediend en geeërd wil worden moet je daar onderzoek naar doen. Dat is de leer. Je kunt Hem niet goed eren als je niet eerst weet hoe Hij dat wil.

Okee, maar is dat onderzoeken voorbehouden aan de preek in de eredienst? Nog een andere vraag: moet je die Leer dan op zondag onderzoeken? Is daar door de weeks niet genoeg tijd voor? Boeken lezen, samenkomsten, verenigingen?

Hoe verklaar je bijvoorbeeld ook de tekst uit Tundermans preek?

(Wij komen niet in de kerk om het Woord van God te horen. Wij komen hier de Here dienen. Het is een heilige dienst. Heel het volk van God bestaat uit profeten en priesters. Wij komen hier om te aanbidden. Daarin ligt het begin van het eeuwige leven. In de kerk ben je in de eeuwige zaligheid.)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #3 Gepost op: oktober 15, 2003, 12:56:29 am »

quote:

op 14 Oct 2003 22:46:18 schreef Alfredt:

Moet je 'blijven steken' in dat 'onderzoeken'?

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #4 Gepost op: oktober 15, 2003, 09:24:54 am »

quote:

op 15 Oct 2003 00:56:29 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Moet je 'blijven steken' in dat 'onderzoeken'?
Ben je uitgeleerd dan?
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

HarryK

• Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #5 Gepost op: oktober 15, 2003, 02:11:03 pm »
_Mart_

Jij citeert ds Tunderman:

quote:

Wij komen niet in de kerk om het Woord van God te horen. Wij komen hier de Here dienen. Het is een heilige dienst. Heel het volk van God bestaat uit profeten en priesters. Wij komen hier om te aanbidden.

Daar wil ik toch wel even een kanttekening bij maken.
Want ik ben het met hem eens dat wij in de kerk komen om God te dienen.
Maar niet alleen maar daarom.
Kijk zelf ook maar wat hij verder zegt: wij zijn profeten en dienaars.
Een profeet praat niet tegen God, maar tegen de mensen.
Een priester doet zijn werk voor het aangezicht van God ten behoeve van de mensen.

Als Gods gemeente samenkomt, is er in die samenkomst sprake van dienst van ons aan God, maar ook dienst van God aan ons (de bediening van de verzoening bijv.), en ook dienst aan elkaar.

Harry K.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

Marnix

• Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #6 Gepost op: oktober 15, 2003, 02:29:49 pm »

quote:

Ben je uitgeleerd dan?

Ben je ooit uitgeleerd dan? Zo niet.... dan komen we dus nooit aan het eren toe....

Je moet niet eerst uitgeleerd zijn en dan pas eren.... Je moet leren... en da eren... en dan weer verder leren.. en dan weer verder eren. De vraag is wel wanneer je wat doet. De kerkdienst is een eredienst... dus denk ik dat de nadruk op eren moet liggen...  aan de andere kant is de 2e kerkdienst ingesteld als leerdienst.... op zich niet verkeerd.... hebben we gelijk iets anders voor de middagdienst.... doen we 's ochtends een leerdienst een 's middags een echte eerdienst!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mart

• Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #7 Gepost op: oktober 15, 2003, 05:04:09 pm »

quote:

op 15 Oct 2003 14:11:03 schreef HarryK:

Als Gods gemeente samenkomt, is er in die samenkomst sprake van dienst van ons aan God, maar ook dienst van God aan ons (de bediening van de verzoening bijv.), en ook dienst aan elkaar.

Daar ben ik het mee eens (trouwens het feit dat ik een stelling schrijf hoeft niet te betekenen dat ik het met die stelling eens ben, das 't mooie van een forum :) ),
maar zijn we de juiste verhoudingen niet kwijtgeraakt? Te veel van het een en te weinig van de andere elementen?
Wat dat betreft misschien ook in het kader van de jeugdkerken, waar de nadruk veel meer op aanbidding ligt dan in de gewone kerkdiensten het geval is. (zonder nou in dit topic gelijk weer een discussie over de jeugdkerken te krijgen)

Ik bedoel maar, ik ben nu nog jong, al sinds mijn geboorte lid van de gkv en dus opgegroeid met de leer, en ik vind de laatste tijd dat ik van die leer eigenlijk steeds maar weer hetzelfde hoor in de preken(zonder te zeggen dat ik er genoeg van heb gehoord), elk jaar weer dezelfde catechismus preken, de kernboodschap uit de preken komt ook vaak op hetzelfde neer, ongeacht welke dominee je nou hoort. Ik snap dat de leer belangrijk is, maar is het niet zo dat je ook teveel van die leer kunt krijgen?
U, Vader, U aanbidden wij, wij zingen U ter ere?
Als je bij een aantal dominees kijkt hoe lang de preek is (en hoeveel er herhaald wordt) en hoe kort daarbij in vergelijking het zingen/bidden...
Een lange preek heb ik niets op tegen, maar laat dan niet omwille van die preek het zingen een ondergeschikte rol spelen.. |:(
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2003, 05:10:02 pm door Mart »

parepidemos

• Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #8 Gepost op: oktober 15, 2003, 09:42:36 pm »
(Als ik toen ds Tunderman zou hebben gesproken over die preek, zou ik het toch ook over een andere zondag in de catechismus willen hebben (zondag 38), dat we naar de kerk gaan om het woord van God te horen, Hem aan te roepen, de sacramenten te gebruiken, enz. Ds Tunderman zou het met me eens zijn ook, denk ik.)
Ik vind het vreemd dat er zo'n tegenstelling wordt gemaakt tussen het luisteren naar Gods woord, en het eren van God. Als een preek niet meer zou zijn dan een mens die iets vertelt over God, dan begrijp ik dat. Maar een preek is meer. In de tijd van de reformatie werd het al zo samengevat: de prediking van Gods Woord is Gods Woord. Anders gezegd: luisteren naar de preek is luisteren naar God.
Daarom is luisteren naar een preek, tenminste gehoorzaam luisteren, ook al een stuk eerbied. God eren begint ermee dat we naar Hem luisteren, en vervolgens ook doen wat Hij zegt.
Hoe zou je God eren als niet de ruimte neemt om te luisteren naar wat Hij ons zegt? Of als wij onze uitingen voorop willen zetten?

Nog een opmerking: als het erom gaat God meer te eren, dan hoeven we dus niet iets in de kerkdienst te veranderen omdat het ons meer of minder aanspreekt. Dat scheelt al een hoop discussies.
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

Mart

• Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #9 Gepost op: oktober 15, 2003, 09:53:25 pm »

quote:

op 15 Oct 2003 21:42:36 schreef parepidemos:

Nog een opmerking: als het erom gaat God meer te eren, dan hoeven we dus niet iets in de kerkdienst te veranderen omdat het ons meer of minder aanspreekt. Dat scheelt al een hoop discussies.

Dat vraag ik me dus ernstig af. Ik weet dat het om God gaat in de Eredienst. Het lijkt mij aan de andere kant toch dat iets je wel moet aanspreken om er echt vol voor te gaan. Dat is vaak ook het probleem met ongelovigen die in onze kerk een kijkje komen nemen. Ze kunnen zich niet veel voorstellen bij de vorm waarin onze eredienst is gegoten.
Als iets je niet aanspreekt krijg je ongeinteresseerde mensen. Eer je God dan daarmee?? Als iets je wel aanspreekt krijg je iemand die zich wil inzetten voor datgene wat hem aanspreekt. Daar wordt God meer mee geeerd, denk ik.
Ik weet dat het een moeilijk punt is, omdat we het er allebei over eens zijn dat God het is die de Dienst uitmaakt. Maar het gaat toch ook om de mensen?? God is een God voor mensen, niet voor Zichzelf. Hij wil op Zijn manier geeerd worden. Maar zou God niet meevoelen met Zijn kinderen, in welke tijd die ook leven? Je moet niet veranderen om te veranderen, maar je moet ook niet aan je traditie vasthouden om de traditie!

Mart

• Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #10 Gepost op: oktober 15, 2003, 09:59:59 pm »
Als ik zeg eredienst, dan heb ik daarmee de ziel van onze kerkdiensten aangeduid. Wij komen hier niet om van een preek te genieten en wij komen hier niet om een zegen voor onze ziel te ontvangen. Maar wij komen hier samen om de ambtelijke eredienst te verrichten.

-----
nog even een citaat van ds Tunderman uit zijn preek over het vierde gebod.

Wat dus eigenlijk ook de achterliggende gedachte is bij mijn stelling, is het niet zo dat bij ons steeds meer de nadruk is komen te liggen op het horen van een zo goed mogelijke preek? Je hoort wel eens mensen zeggen, na de kerkdienst: Zo dat was een mooie preek, of, ik heb genoten van deze dienst. Of juist: Ik vond de preek niet te volgen, of: die psalmen die we zongen daar kon ik nou echt niets mee.

Maar missen we dan niet iets?

Ps 95:
1 Komt, laat ons jubelen voor de Here,
  juichen ter ere van de rots onzes heils.
2 Laat ons met lofzang voor zijn aangezicht komen,
  ter ere van Hem juichen bij snarenspel.
3 Want de Here is een groot God,
  een groot Koning, boven alle goden,

bert

• Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #11 Gepost op: oktober 16, 2003, 02:20:17 am »
Eer geven aan God doet de dominee voor ons in gebed.

Eer geven aan God doen wij door bijvoorbeeld de woorden van David te gebruiken in liederen die anderen voor ons hebben gekozen.

Zelf hoeven we weinig anders te doen dan die woorden te beamen.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Garfield

• Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #12 Gepost op: oktober 16, 2003, 08:58:25 am »

quote:

...... Anders gezegd: luisteren naar de preek is luisteren naar God.
Daarom is luisteren naar een preek, tenminste gehoorzaam luisteren, ook al een stuk eerbied. God eren begint ermee dat we naar Hem luisteren, en vervolgens ook doen wat Hij zegt.
......

Mooi (en goed) gezegd....volgens mij neem je hier eer en leer in een keer mee.
Ik vind het wel jammer dat in dit soort discussies leer wordt uitgespeeld tegenover andere zaken.
Terwijl leer juist richting geeft aan hoe je God eert en dient.
Zonder leer wordt eer een leeg iets
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #13 Gepost op: oktober 16, 2003, 02:33:56 pm »

quote:

op 16 Oct 2003 08:58:25 schreef Garfield:
[...]
Mooi (en goed) gezegd....volgens mij neem je hier eer en leer in een keer mee.
Ik vind het wel jammer dat in dit soort discussies leer wordt uitgespeeld tegenover andere zaken.
Terwijl leer juist richting geeft aan hoe je God eert en dient.
Zonder leer wordt eer een leeg iets

*ZUCHT*... waarom noemen mensen dit gelijk 'uitspelen tegen elkaar'. Dat wordt hier helemaal niet gedaan. In gewone termen gezegd gaat het in deze discussie om de vraag: zou er in de gemiddelde GKV-dienst niet (soms) wat meer aandacht horen te zijn voor aanbidding/lofprijzing/gebed etc. en is daar op dit moment, door de ruimte die de preek (uitleg en toepassing van de leer in de meeste gevallen) inneemt, niet te weinig tijd, ruimte en gelegenheid voor?
Ik denk het wel. Maar noem het alsjeblieft geen uitspelen tegen elkaar, want dat is niet zo. Natuurlijk is leer belangrijk en moet dat ook blijven. Door dit soort terminologie te gebruiken sla je de discussie dood.

Garfield

• Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #14 Gepost op: oktober 16, 2003, 03:00:27 pm »

quote:

op 16 Oct 2003 14:33:56 schreef Mezzamorpheus:
[...]
*ZUCHT*... waarom noemen mensen dit gelijk 'uitspelen tegen elkaar'. Dat wordt hier helemaal niet gedaan. In gewone termen gezegd gaat het in deze discussie om de vraag: zou er in de gemiddelde GKV-dienst niet (soms) wat meer aandacht horen te zijn voor aanbidding/lofprijzing/gebed etc. en is daar op dit moment, door de ruimte die de preek (uitleg en toepassing van de leer in de meeste gevallen) inneemt, niet te weinig tijd, ruimte en gelegenheid voor?
Ik denk het wel. Maar noem het alsjeblieft geen uitspelen tegen elkaar, want dat is niet zo. Natuurlijk is leer belangrijk en moet dat ook blijven. Door dit soort terminologie te gebruiken sla je de discussie dood.

Ok, Mezza
Ik heb het misschien wat te sterk gesteld.
Misschien had ik beter kunnen zeggen dat het vaak uitmondt in een 'uitspelen tegen elkaar'.

Wat ik bedoel, (ik zal het nu wat duidelijker proberen te zeggen ;) ) dat mi onder leer vaak alleen de preek bedoeld wordt en onder eer aanbidding/lofprijzing/gebed etc.

Ik denk dat dit dus niet waar is. Parepidemos gaf al aan dat volgens hem de preek (en het luisteren ernaar) ook eren is. (en niet alleen leer)
In lofprijziging, etc (eer) zit ook leer. Wat jij tot God zegt in gebed en in je zingen, etc is ook 'leer'.  Aan de liederen die jij zingt en de gebeden die jij bidt kunnen anderen horen wat jij belijdt(leert) over wie God is.
Ik heb dus moeite met het uit elkaar trekken van leer en eer. (waardoor ze eigenlijk al automatisch tegen elkaar uitgespeeld worden) De titel van dit topic vind ik dus eigenlijk al onterecht.

Of er op dit moment te weinig ruimte is voor, wat jij noemt, lofprijzing/gebed/etc is denk ik ook afhankelijk van de mensen.
Op dit moment wordt ong. 40/50% van dienst ingenomen door de preek. en de rest door zingen en gebed. Is dit de juiste verhouding? Ik denk het wel. De invulling van het zingen(= lofprijzing/aanbidding?) en gebed (gezamelijk of persoonlijk?) is, denk ik, eigenlijk de kernvraag. (afgezien van het feit dat iedereen wel weer een eigen mening heeft over wat zingen,lofprijzing,aanbidding, etc nu eigenlijk inhoudt 8)7 )

Ik hoop dat ik het iets heb kunnen verduidelijken wat ik bedoelde....... :?
« Laatst bewerkt op: oktober 16, 2003, 03:29:08 pm door Garfield »
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Mart

• Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #15 Gepost op: oktober 17, 2003, 05:31:51 pm »

quote:

Ik vind het vreemd dat er zo'n tegenstelling wordt gemaakt tussen het luisteren naar Gods woord, en het eren van God.
.........
Maar een preek is meer. In de tijd van de reformatie werd het al zo samengevat: de prediking van Gods Woord is Gods Woord. Anders gezegd: luisteren naar de preek is luisteren naar God.
Daarom is luisteren naar een preek, tenminste gehoorzaam luisteren, ook al een stuk eerbied.

hmm ja daar heb je het weer he, altijd maar weer terug grijpen op de reformatie..

Het zijn mooie woorden, de prediking van Gods Woord is Gods Woord, maar is het ook waar?

Wordt God echt geeerd als je een erg zware preek hoort over uitverkiezing/drie-enigheid-offers in het OT -  en een dominee die dan vervolgens probeert het enigszins begrijpelijk te maken, maar daar niet inslaagt, zodat je na afloop eigenlijk niets wijzer bent geworden?
Zou God niet gewoon willen zeggen: Lees maar in Mijn Woord, zo zit het, en als je het niet snapt vind Ik het niet erg. ??

Of een preek over of de schepping 7 dagen of 7 goddelijke dagen duurde? (oftewel of dag en nacht toen nog niet zo gescheiden waren als nu?)

Is het niet gewoon zo dat de preek erover moet gaan dat we de woorden van Jezus moet navolgen?*(1) Jezus gebruikte toch ook niet zulke moeilijke thema's om Zijn Evangelie uit te leggen?
Hij zei gewoon: Komt allen tot mij die vermoeit en belast zijt en ik zal u rust geven.

Oftewel: Hebben we er de afgelopen 2000 jaar niet gewoon veel te veel bij gehaald, het onszelf nodeloos ingewikkeld gemaakt, door al die discussies over leerstukken/dogmatiek? (Back to the basics?)

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.  

Jezus woord horen en Hem geloven.. Maar wat waren Jezus woorden? Hebben we Hem niet veel te vaak onze eigen woorden in de mond gelegt?

*(1)Kijk even mee naar het zendingsbevel:
19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Onderhouden al wat Jezus aan de discipelen bevolen heeft, staat er. Dat is toch genoeg???? Waarom dan al die dingen eromheen zo uitgebreid behandelen, van alles uit het oude testament erbij halen, er ruzie over zoeken (bezwaarden-niet-bezwaarden) en ervoor uit de kerk stappen? Jezus haalde al die dingen er toch ook niet bij?? Het gaat toch om Jezus??!!

|:(

(dat is dus meer wat ik bedoel met mijn stelling: minder leer en meer eer)

bert

• Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #16 Gepost op: oktober 17, 2003, 09:23:32 pm »

quote:

op 17 Oct 2003 17:31:51 schreef _Mart_:
Onderhouden al wat Jezus aan de discipelen bevolen heeft, staat er. Dat is toch genoeg???? Waarom dan al die dingen eromheen zo uitgebreid behandelen, van alles uit het oude testament erbij halen, er ruzie over zoeken (bezwaarden-niet-bezwaarden) en ervoor uit de kerk stappen? Jezus haalde al die dingen er toch ook niet bij?? Het gaat toch om Jezus??!!

Hmm, heb je een probleem met het OT _Mart_?

Het OT is Het Boek van Jezus, toen Hij verzocht werd sloeg Hij satan met het OT om de oren.

Het OT zijn de schriften waaruit de apostelen iedere sabbat onderwezen in de synagoge.

Het OT laat zien hoe God geduld heeft met mensen zoals jij en ik

Als je het OT leest lees je niet een geschiedenisboek wat soms nogal bloedig en wreed lijkt, maar hoor je de stem van je hemelse Vader, daarin spreekt Hij tot jou. Sta daar a.j.b. voor open.

Speel ook niet leer tegen leven uit, alsof leer iets saais is. Leer en leven zijn niet te scheiden, alles wat je doet is vanuit een gedachte is vanuit een leer. Leer zonder leven is dood.  

Ja, ik vind het zelf ook best moeilijk om de Bijbel als meer te zien dan een boek als vele andere. Maar ik geloof dat het de enige absolute bron van waarheid is van het begin tot het eind.  Alleen daarin vind je de kennis die redding brengt.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #17 Gepost op: oktober 18, 2003, 11:02:38 am »
Psalm 100, 1 . Juicht de Here, gij ganse aarde,
2  dient de Here met vreugde, komt voor zijn aangezicht met gejubel.
3  Erkent, dat de Here God is; Hij heeft ons gemaakt, en Hem behoren wij toe, zijn volk, de schapen die Hij weidt.
4  Gaat met een loflied zijn poorten binnen, zijn voorhoven met lofgezang, looft Hem, prijst zijn naam;
5  want de Here is goed, zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid, en zijn trouw tot in verre geslachten.

Natuurlijk zijn er altijd mensen die vinden dat wij psalm 88 vooral niet moeten vergeten,  :+ maar die is op dit moment voor mij niet relevant, en ik weet zeker voor 99% van alle andere aanwezigen in de gemeente ook niet.

Ik kies er voor dus in de gemeente deze opdracht te vervullen die in Psalm 100 staat, en ik denk dat je daar God ongelofelijk mee eert.

Want wie lof offert, eert Mij, en baant de weg dat ik hem Gods heil doe zien.

dingo

• Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #18 Gepost op: oktober 18, 2003, 01:28:38 pm »

quote:

op 17 Oct 2003 17:31:51 schreef _Mart_:
[...]

Oftewel: Hebben we er de afgelopen 2000 jaar niet gewoon veel te veel bij gehaald, het onszelf nodeloos ingewikkeld gemaakt, door al die discussies over leerstukken/dogmatiek? (Back to the basics?)
[...]
Back to the basics en dan? Weer 2000 jaar kerkgeschiedenis over doen wat betreft het bestrijden van allerlei dwaalleer en andere eigenzinnige menselijke dingen? Nee minder leer lijkt me geen goed idee. Meer eer? Zou kunnen door bijvoorbeeld de 2e dienst in te richten ala de evangelische beweging. Maar waar we allemaal mee gebaat zijn is meer LEVEN als christen. Hoe je God leert en eert in een dienst zal de meeste mensen een worst zijn, zij kijken vooral naar hoe wij leven en of wij naast God ook onze buren liefhebben. En daar mag best wat meer over gepreekt worden wat mij betreft.

Mart

• Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #19 Gepost op: oktober 18, 2003, 03:40:08 pm »

quote:

op 18 Oct 2003 13:28:38 schreef dingo:
[...]

Weer 2000 jaar kerkgeschiedenis over doen wat betreft het bestrijden van allerlei dwaalleer en andere eigenzinnige menselijke dingen?

Vertrouw op God, niet op mensen

Veel gepreek, maar vaak weinig evangelie:
http://www.ronduit.nl/jc/...t=4537396&cat=2752692

Pulpeet

• Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #20 Gepost op: oktober 18, 2003, 03:49:19 pm »

quote:

op 18 Oct 2003 15:40:08 schreef _Mart_:
[...]

Vertrouw op God, niet op mensen

Veel gepreek, maar vaak weinig evangelie:
http://www.ronduit.nl/jc/...t=4537396&cat=2752692
Nogal tendentieus

Over welke preken gaat dit?

Mart

• Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #21 Gepost op: oktober 18, 2003, 04:01:27 pm »

quote:

op 18 Oct 2003 15:49:19 schreef Pulpeet:
[...]

Nogal tendentieus

Over welke preken gaat dit?

tsja, als ik het zo lees dan lijkt het commentaar van evangelische hoek (eo) op preken uit de wat zwaardere gereformeerde hoek. (horen wij daar ook bij?)

ik linkte dit artikel eigenlijk om mijn vraag te verduidelijken: dringen wij het Evangelie van Jezus Christus niet teveel naar de achtergrond door al ons gepreek over punten waar zoveel verschil van mening over kan bestaan (interpretatie van schriftgedeeltes/wet, kijk ook naar 'bezwaarden' kwestie)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #22 Gepost op: oktober 19, 2003, 08:59:20 am »

quote:

op 18 Oct 2003 11:02:38 schreef Wilhelmina:
Psalm 100, 1 . Juicht de Here, gij ganse aarde,
2  dient de Here met vreugde, komt voor zijn aangezicht met gejubel.
3  Erkent, dat de Here God is; Hij heeft ons gemaakt, en Hem behoren wij toe, zijn volk, de schapen die Hij weidt.
4  Gaat met een loflied zijn poorten binnen, zijn voorhoven met lofgezang, looft Hem, prijst zijn naam;
5  want de Here is goed, zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid, en zijn trouw tot in verre geslachten.

Natuurlijk zijn er altijd mensen die vinden dat wij psalm 88 vooral niet moeten vergeten,  :+ maar die is op dit moment voor mij niet relevant, en ik weet zeker voor 99% van alle andere aanwezigen in de gemeente ook niet.

Ik kies er voor dus in de gemeente deze opdracht te vervullen die in Psalm 100 staat, en ik denk dat je daar God ongelofelijk mee eert.

Want wie lof offert, eert Mij, en baant de weg dat ik hem Gods heil doe zien.

Mooi dat je Psalm 50 hier citeert -- jammer genoeg alleen het laatste vers, want de psalm vertelt hoe God neerdaalt uit de hemel om het oordeel over zijn volk uit te spreken. Het gaat om eer versus leer. Zijn klacht is niet mis. Je kunt de psalm zelf in een bijbeltje nalezen, ik geef hier mijn eigen berijming ;)

De aarde wordt geroepen door de HEER,
de hoogste God komt op de aarde neer,
van oost tot west weergalmt zijn sterke stem,
stormen en vlammen kolken rondom Hem,
Zo komt uit Sion, mooiste van de steden,
God, onze God, op bliksems aangereden.

Hij roept de aarde en de hemel toe:
“Breng al mijn trouwe dienaars naar mij toe!”
Gods spreekt zijn oordeel uit over zijn volk,
zijn trouw en recht verlichten elke wolk,
de luchten die zijn grootheid reflecteren:
zo zal de hemel God als rechter eren.

“Luister, mijn volk, wat ik getuigen zal:
Ik, Israëls God, de heerser van ‘t heelal,
Ik span een rechtszaak tegen jullie aan:
het is Mij niet om offervlees gegaan,
want alle dieren die er voor Mij branden,
zij zijn van Mij en komen uit mijn handen.”

“Stieren en bokken, dieren uit het woud,
en alles wat zich in het gras ophoudt,
de vogels in de bergen, bos en wei,
de wilde herten, alles is van Mij;
zou Ik, de Schepper zelf, ooit van mijn dagen
aan jullie bedelend om eten vragen?”

“Ik eet geen vlees, Ik drink geen stierenbloed:
het is je dank die je me brengen moet,
leg je geloften af en voer ze uit,
stort in gebed je angsten voor mij uit,
dan kom ik om de rollen om te keren,
ik maak je vrij en dan zul jij me eren.”

“Maar goddelozen, ja, je kent mijn wet,
en een verbondsleer, mooi uiteengezet,
maar ondertussen haat je mijn vermaan,
van al mijn woorden trek je je niets aan,
maar maakt met dieven en onkuise mannen
stiekem de meest afschuwelijke plannen.”

“Je mond spreekt boze woorden, zonder rem,
bedrog en leugen klinken in je stem,
je maakt je buurman in een rechtszaak zwart,
je trapt je volksgenoten op het hart:
dat alles heb Ik zwijgend toegelaten,
maar denk maar niet dat Ik het goed zal praten!”

“Begrijp dit goed,” zegt God, “al wie vergeet
dat Ik zijn God ben, goddelozen, weet
dat Ik de HEER ben, dat Ik straffen kan,
besef het mensen, en bekeer je dan!
Al wie zijn dank als offer brengt, komt verder
en hem breng ik op weg naar God, de Redder.”
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
Minder LEER en meer EER?
« Reactie #23 Gepost op: oktober 20, 2003, 12:02:21 pm »
Zie ook Micha en Jesaja, waarin God een rechtspraak met Zijn volk aangaat!