Auteur Topic: betweters  (gelezen 700 keer)

lisca

• Bekijk profiel
betweters
« Gepost op: oktober 20, 2003, 04:14:26 pm »
bij deze in de herhaling, omdat ik nu dus wel weet hoe een nieuwe topic te plaatsen en de moderators dit wel kunnen waarderen ( die zijn trouwens snel op de spreekwoordelijke teentjes getrapt maar goed)

de stelling luidt:

mensen die de uitverkiezing overpeinzen zijn betweters

kom maar op!

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
betweters
« Reactie #1 Gepost op: oktober 20, 2003, 04:17:53 pm »
quote:
op 20 Oct 2003 16:14:26 schreef lisca:
bij deze in de herhaling, omdat ik nu dus wel weet hoe een nieuwe topic te plaatsen en de moderators dit wel kunnen waarderen ( die zijn trouwens snel op de spreekwoordelijke teentjes getrapt maar goed)

de stelling luidt:

kom maar op!

uitverkiezing, wat is dat? sorry, maar voor mij is het geen bekend begrip..
ongeveer hetzelfde als de 144.000 van de Jehovahs?

cheese
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Godschild

• Bekijk profiel
betweters
« Reactie #2 Gepost op: oktober 20, 2003, 04:20:39 pm »
mensen die menen te weten wie er uitverkoren zijn (en zich dus op Gods troon plaatsen) zij arrogant.

mensen die zich teveel met de uitverkiezing bezighouden staren zich blind.
Genezing van diepe wonden verbreken van de vloek
Streef naar de verzoening in Christus

Godschild

• Bekijk profiel
betweters
« Reactie #3 Gepost op: oktober 20, 2003, 04:23:40 pm »
quote:
op 20 Oct 2003 16:17:53 schreef cheese:
[...]

uitverkiezing, wat is dat? sorry, maar voor mij is het geen bekend begrip..
ongeveer hetzelfde als de 144.000 van de Jehovahs?

cheese

het idee dat God voor de grondlegging der wereld al mensen heeft uitgekozen die bij hem horen.

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
betweters
« Reactie #4 Gepost op: oktober 20, 2003, 04:28:33 pm »
quote:
op 20 Oct 2003 16:14:26 schreef lisca:

de stelling luidt:

kom maar op!

Ik voel mijn tenen al weer tintelen

Kun je dit topic ook afbakenen ten opzicht van de discussie in het topic Uitverkiezing ?
Zou deze stelling niet veel "op de man"-posts op gaan leveren? (dat mag nl niet)?
HarmW

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
betweters
« Reactie #5 Gepost op: oktober 20, 2003, 04:41:19 pm »
quote:
op 20 Oct 2003 16:23:40 schreef Godschild:
[...]

het idee dat God voor de grondlegging der wereld al mensen heeft uitgekozen die bij hem horen.

bestaat dat idee echt???? dat God twee soorten mensen geschapen zou hebben, de zog. bokken en schapen, want bovenstaande zou impliceren, dat Hij ook mensen niet uitgekozen zou hebben nog voordat ze geschapen zouden zijn
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
betweters
« Reactie #6 Gepost op: oktober 20, 2003, 05:03:52 pm »
quote:
op 20 Oct 2003 16:41:19 schreef cheese:
[...]

bestaat dat idee echt???? dat God twee soorten mensen geschapen zou hebben, de zog. bokken en schapen, want bovenstaande zou impliceren, dat Hij ook mensen niet uitgekozen zou hebben nog voordat ze geschapen zouden zijn

Voor deze discussie kun je in het eerder genoemde topic Uitverkiezing terecht
HarmW

Godschild

• Bekijk profiel
betweters
« Reactie #7 Gepost op: oktober 20, 2003, 05:08:48 pm »
“Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, vóór de grondlegging der wereld…” (Ef. 1 : 4a). Hier hebben we een tekst (samen met vers 5), die door velen verkeerd uitgelegd wordt. Het hele Calvinistische geloofssysteem is er op gebouwd, en heeft er toe geleid dat mensen, die dit aanhangen, geen zekerheid in het geloof hebben. Kent u de uitspraak: ‘Het moet je maar gegeven zijn?’ Zij zeggen dan dat God voor de schepping bepaalt heeft wie er behouden zou zijn, en wie niet. Maar dit heeft de consequentie dat de Heere in feite ook de mensen heeft aangewezen, die nooit behouden zouden kunnen worden, en daardoor voorbestemd zijn tot de hel! Dit is echter totaal on-Bijbels, want het is juist de wil van God dat ALLE mensen behouden worden. In het Oude Testament vinden we reeds dat de Heere zegt: “Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in de dood van de goddeloze! maar daarin heb Ik  lust, dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?” (Ez. 33 : 11). In 2 Petr. 3 : 9 vinden we bijvoorbeeld: “De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen”. Nog een Nieuwtestamentische tekst die dit laat zien is 1 Tim. 2 : 4: “Die wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen”

Godschild

• Bekijk profiel
betweters
« Reactie #8 Gepost op: oktober 20, 2003, 05:19:02 pm »
Maar wat is dan Bijbelse uitverkiezing?

Wanneer men zegt dat God voor de schepping de mensen heeft aangewezen, die behouden zouden worden, dan houdt dit praktisch in dat deze mensen voor de schepping, voor hun geboorte reeds in Christus waren. Echter:

·        Niemand is in Christus, totdat hij wederom geboren wordt ( 1 Kor. 12 : 13, Ef. 1 : 13).

·        Ieder mens was/is in Adam, doordat Adam geestelijk stierf (1 Kor. 15 : 22, Rom. 5 : 12).

·        Zelfs degenen die de Calvinisten ‘de uitverkorenen’ noemen, waren niet in Christus, maar waren “alleen in de wereld”, “dood”, “kinderen des toorns”, “zonder hoop” en “zonder God” (Gal. 4 : 7 – 9; Ef. 2 : 1, 3 en 12). Dit zegt Paulus tegen de hier gelovige Efeziërs!

·        U bent pas in Christus, wanneer u Hem hebt aangenomen. Johannes 1 : 12 – 13 zeggen: “Maar zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; die niet uit den bloede, noch uit de wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.”

·        Maar hoe zit het dan met dat kiezen van God voor de grondlegging der wereld? (Ef. 1 : 4). Het gaat erom dat de tekst laat zien, dat God u uitkoos “in Hem”, in Zijn Zoon! God wist reeds voor de schepping – de Heere God is Almachtig en Alwetend – of u Zijn Zoon als uw persoonlijke Verlosser zou accepteren of niet. En op grond daarvan koos Hij u uit! God heeft “voorkennis” (1 Petr. 1 : 2).

·        Waartoe koos Hij u uit? Dan zegt Ef. 1 : 5: “tot aanneming tot kinderen” en om Zijn Zoon gelijkvormig te worden: “Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broeders” (Rom. 8 : 29). In deze tekst ziet u ook heel goed de volgorde: God kende u eerst, Hij wist of u uit vrije wil Jezus Christus zou aannemen, en op grond daarvan heeft Hij u reeds voor de grondlegging der wereld in Christus uitverkoren

Godschild

• Bekijk profiel
betweters
« Reactie #9 Gepost op: oktober 20, 2003, 05:22:08 pm »
God stuurt geen mensen van te voren naar de hel, maar Hij behoudt ook niet alle mensen automatisch, ook al is dat behoud wel Zijn wil! Hij geeft de mens de vrije keus om het volbrachte werk van Jezus Christus aan te nemen of te verwerpen. IN CHRISTUS worden mensen behouden en vervolgens verkiest de Heere die mensen om Zijn kinderen te worden, om gelijkvormig te worden aan Zijn Zoon en om een erfenis in ontvangst te nemen.

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
betweters
« Reactie #10 Gepost op: oktober 20, 2003, 08:05:12 pm »
Om te voorkomen dat we een discussie over gaan doen stel ik voor verder te gaan in in het eerder genoemde topic Uitverkiezing

Aangezien dit topic dezelfde kant op gaat, gaat ie op slot.
HarmW