Auteur Topic: christendom een terroristische organisatie  (gelezen 991 keer)

gristen!

• Bekijk profiel
christendom een terroristische organisatie
« Gepost op: oktober 20, 2003, 08:06:17 pm »
is dit zo?

denk dan aan de kruistochten en de inquisitie...

en zeg niet dat je er niet mee verbonden bent want de gereformeerde tak is pas tijden daarna afgesplitst. als mensen het er niet mee eens waren, waren ze wel eerder weggegaan. en zeg niet dat dat onmogelijk was want in het latere (veel strengere) tijdperk is het wel degelijk van de grond gekomen.

vertel...?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 20, 2003, 08:15:39 pm »
Tja.....
en Nederland is een terroristenstaat waarin de mensenrechten zwaar geschonden worden.... kijk maar naar de slavenhandel die tot anderhalve eeuw geleden in Nederland en door Nederland toegepast werd.

Dus een veroordeling door de VN dan maar.

Zie je de overeenkomsten? We hebben het over fouten uit het verleden. De kerken hebben al lang afstand genomen van de kruistochten en dergelijke.

(Ow ja, de inquisitie was nu juist tegen de protestanten :X )

-> schopje naar Grand Café, daar past hij beter :)
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2003, 08:22:45 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

gristen!

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 20, 2003, 09:12:16 pm »
oeps verkeerd neergezet inderdaad.

maar welke fout heeft meer mensenlevens gekost? en hoeveel keer meer? en waarom is iets van vroeger goed te praten?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 20, 2003, 09:22:57 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 21:12:16 schreef gristen!:
oeps verkeerd neergezet inderdaad.

maar welke fout heeft meer mensenlevens gekost? en hoeveel keer meer? en waarom is iets van vroeger goed te praten?

Goed praten? weet jij wat de woorden "afstand nemen" betekenen? Dat staat voor, zeggen dat het fout was en dat het dus niet goed te praten is. Men zegt binnen de kerken ook gewoon dat die dingen fout zijn. Er is helemaal niemand die het goed praat.

En dus blijft mijn tegenvoorbeeld net zo hard in stand. Al onze voorouders hebben machtig veel fouten gemaakt, en misschien doen wij in de ogen van ons nageslacht nog wel net zoveel dingen fout.... Het is erg makkelijk om met de huidige normen en waarden het verleden te veroordelen. Te makkelijk.
Tuurlijk was het fout wat er in de kruistochten gebeurt is, maar wel naar onze huidige maatstaven. Net zoals wat de vikingen gedaan hebben, de nederlanders in de west en de amerikanen op de plantages.... niemand die zegt dat dat goed was, dus niks goed praten. Hooguit in de context plaatsen.

(kleine toevoeging die verder in deze discussie niet echt van belang is. Nederland was een van de grootste slavenhandel naties die er bestond, zo niet de grootste. Door onze voorouders zijn er vele vele slaven omgekomen. Veel meer dan er ooit tijdens de kruistochten omgekomen zijn....)
Pinkeltjefan

gristen!

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 20, 2003, 09:53:00 pm »
dat jij er afstand van neemt (in feite dus schuld ontkent) wil nog niet zeggen dat het niet dezelfde organisatie is die er schuldig aan is. en dat van de slavenhandel klopt, maar wederom nemen mensen er individueel afstand van, wil nog niet zeggen dat de nederlandse staat het zoals je zelf al zei wel gedaan heeft.

het is gewoon een feit, daar valt niet omheente draaien, je kan het negeren maar je blijft schuldig

en no bad feelings, ben zelf ook christen
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2003, 10:04:36 pm door gristen! »

gristen!

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 20, 2003, 10:05:45 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 20:15:39 schreef Alfredt:
*knip*
(Ow ja, de inquisitie was nu juist tegen de protestanten :X )
niet alleen maar...

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 20, 2003, 10:35:19 pm »
Is 'het christendom' wel een organisatie?

Je kunt dat op z'n hoogst van een kerkverband zeggen. Maar het christendom is een godsdienst. Geen organisatie.

En als er in verleden gemoord is in naam van Jezus, dan was dat m.i. een misbruik van Jezus' naam door die mensen toen. En niet iets wat 'het christendom' gedaan heeft.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 20, 2003, 10:38:09 pm »
afstand nemen is geen ontkenning, en zeker geen negeren. Het is zeggen "het is fout wat deze organisatie gedaan heeft."
Sowieso heeft het Vaticaan (dat was de organisatie die het opgezet heeft) zelfstandig afstand van de kruistochten genomen.
Daarnaast is het aanrekenen van misdaden die duizend jaar geleden hebben plaats gevonden in mijn ogen behoorlijk ridicuul. Niet dat de misdaden niet erg meer zijn, maar je kan ook een organisatie niet zo lang na dato nog verantwoordelijk houden voor wat er gebeurt is. Daarvoor is er teveel veranderd.

(verder ook wat Pulpeet zegt ;) )
Pinkeltjefan

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 20, 2003, 10:39:56 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 21:53:00 schreef gristen!:
en no bad feelings, ben zelf ook christen
Interessant. Toen ik de stelling in de topicstart van jou las, dacht ik dat je dat juist niet was. Ik kom je verhaal namelijk wel vaker tegen op forums, alleen dan wordt het altijd als vooroordeel over christenen gebruikt. Ergens ging ik er dus vanuit dat jij ook geen christen zou zijn :P.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 20, 2003, 10:51:12 pm »
Ja het is vroeger gebeurd, en ja ik voeg me toe aan het Cristendom van de bijbel, maar het is meer een relatie met God hebben. Het is iets dat door mensen is gedaan, zo ook bv nu met de moslims.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

gristen!

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 20, 2003, 11:37:18 pm »
okee, het meningsverschil blijft maar daar zal ik niet over bitchen, dat blijft toch zo.

maar nu:

quote:

op 20 Oct 2003 22:51:12 schreef farao:
Ja het is vroeger gebeurd, en ja ik voeg me toe aan het Cristendom van de bijbel, maar het is meer een relatie met God hebben. Het is iets dat door mensen is gedaan, zo ook bv nu met de moslims.

de moslims komen in beeld:

wat zij nu doen (de zogenaamde in de media naar mijn mening nogal overdreven heilige oorlog), is op kleinere schaal vergelijkbaar met de kruistochten... hoe staat men hier dan tegenover?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 20, 2003, 11:45:22 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 23:37:18 schreef gristen!:
okee, het meningsverschil blijft maar daar zal ik niet over bitchen, dat blijft toch zo.

maar nu:

[...]
de moslims komen in beeld:

wat zij nu doen (de zogenaamde in de media naar mijn mening nogal overdreven heilige oorlog), is op kleinere schaal vergelijkbaar met de kruistochten... hoe staat men hier dan tegenover?
Iedereen die een goddienst of levensovertuiging (communisme, humanisme bijv.) misbruikt voor eigen (politiek/militair/financieel) voordeel is een misdadiger. Als dus het hoofd van een organisatie oproept tot een jihad of kruistocht is hij/zij een misdadiger en dient ook zo behandeld te worden.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 20, 2003, 11:46:14 pm »
Goed idee om die vergelijking te trekken.

De laatste tijd heb ik (in de media) regelmatig moslims horen beweren dat de islam een godsdienst van tolerantie is. Er was zelfs een interview met iemand die moslim geworden was, juist vanwege die "positieve" kanten. In de VS schijnt een grote groep moslims bezig te zijn met een gerichte campagne om die kant van de islam onder de aandacht te brengen.

En, hoewel ik weinig inhoudelijk van de islam weet, heb ik de neiging hen te geloven. Dus dat terrorisme in naam van Allah ontaarde islam is.

Eén van de redenen hiervoor is dat ik me altijd probeer voor te stellen hoe het zou zijn als een moslim zó over het christendom zou praten als veel mensen hier over de Islam. Ik weet zeker dat we als christenen dan allemaal onmiddellijk in de hoogste boom klimmen om toch dat misverstand recht te zetten.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 20, 2003, 11:46:18 pm »
De moslims? Ach, nog 900 jaar en dan zijn zij ook een beschaafd en westers volk.
Op gebied van vrouwen zijn ze verder: op dat gebied doen zij wat wij 300 jaar geleden nog deden. Kwestie van geduld dus.

De kruistochten? Zoek het dichterbij: in de tweede wereldoorlog waren er allerlei predikanten die opriepen om gehoorzaam te zijn aan de overheid, in dat geval de bezetter dus. Voor wandaden hoef je echt niet heel ver terug in de tijd hoor.
Anti-semitisme, rassenhaat ea worden ook nu nog wel onder het mom van christendom gepropageerd (maar niet in kerkverbanden, geloof ik).

Ik denk dat je daaruit kunt leren dat je altijd zelf je kop moet blijven gebruiken, wat de leiders ook zeggen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 26, 2003, 07:24:59 pm »
En daar zijn we weer met dat eeuw'n gezeur met weinig kennis van definities,be-
grippen etc,en dus geen kennis van zaken,en dus verwarring..
Nee,het christendom is geen terroristische organisatie,maar dat wil niet zeggen dat
er binnen het christendom geen terroristische organisaties te vinden zijn.Waaron-
der het vaticaan,inderdaad.

Dat van die inquisitie is wel 'een aardige',trouwens.
De inquisitie gaat namelijk nog door,'as we speak'.
Bedenk even,gewoon voor de statistiek,hoeveel moslims (traditioneel tegenstan-
ders,hoewel er ook intiemere links tussen beide zijn) er de afgelopen paar decen-
nia om zijn gekomen door 20- en 21e eeuwse 'kruistochten'....
In ieder geval meer dan bij '9/11',of andere vergeldingen van de militante islam
("van de islam"-dat is nog maar de vraag,waar blijft het nationale onderzoek naar
de toedracht van het drama in New York?)

Wat Elle zei,vat het wel aardig samen:vertrouw niet zondermeer je leiders;doe za-
ken met ze.

En Gristen:gristene zijn soms net menze... :9

p.s:denk niet dat ik nu een lans breek voor Allah of zijn volgelingen...
     Zowel christendom als de islam eisen onvoorwaardelijke trouw.Je moet echter
     wel serieus verdwaasd zijn om jezelf op te blazen voor een 'god' die je een
     aantal maagden in het hiernamaals beloofd.... :|
     Om zover te geraken helpt het wel een handje wanneer je tegenstander de
     ware luis in de pels is....
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2003, 05:59:00 pm door vaneccles »