Auteur Topic: Heeft een predikant te veel invloed binnen een gemeente  (gelezen 1897 keer)

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
Heeft een predikant te veel invloed binnen een gemeente
« Gepost op: oktober 22, 2003, 11:11:19 am »
Waarschuwing van de beheerders:
Om te voorkomen dat de predikanten te veel (negatief) besproken worden hier, verzoek ik jullie deze gemeenten slechts als voorbeeld te gebruiken en niet als gespreksonderwerp. Het lijkt mij niet de bedoeling dat mensen op basis van dit forum een sterk negatieve indruk krijgen van deze gemeente. Heb je bezwaar, mail me dan of reageer mbv een nieuw topic in Feedback.

quote:

op 21 Oct 2003 17:25:34 schreef Adriaan:

Wat mij betreft zou ik, in het kader van "wat wil je als jongere graag anders zien in de kerk" nog even iets aansnijden. Ikzelf merk namelijk dat predikanten binnen een kerkeraad en binnen een gemeente erg veel invloed hebben. Niet dat dat altijd negatief hoeft te zijn, nee, misschien ook wel andersom. Maar ik zie ook dat een predikant zijn stempel zo op een gemeente kan drukken dat het mensen weghoudt. Hebben jullie dat idee ook of niet? Ik ben wel erg benieuwd naar jullie reactie.

gr Adriaan

quote:

op 22 Oct 2003 09:10:03 schreef Adriaan:
Een voorbeeld. Ikzelf woon in ******** en ******** heeft er volgens mij heel erg veel last van. ********  is heel erg conservatief. En juist in die wijk van ********  wonen erg veel studenten. En toch hebben die eigenlijk geen invloed, terwijl ze vol in de meerderheid zijn. Wat wil nou het geval, wil je wat doen, dan moet je naar de kerkenraad en met voorstellen komen. Die worden dan op hun beurt getorpedeerd. Dat ligt, zoals ik het dan zie, aan de desbetreffende dominee in die gemeente. Hij houd alles tegen wat ook maar enigzins op vooruitgang lijkt. En hij weet het zo mooi te draaien dat de kerkenraad bijna altijd met hem meegaat. En daardoor blijven in ********  de studenten weg. Het is, vooral s'middags, een ongelofelijk zielige bedoening. Alleen maar mensen van 50+ op misschien 20 mensen na.

In schril contrast zie je ******** 2. De gemeente loopt goed, de mensen zijn enthousiast. Komt ook door de predikanten die er staan. Beide zijn erg vooruitstrevend en dat werpt daar zijn vruchten af in een enthousiaste gemeente. Studenten gaan daarom ook meestal naar die kerk toe.

Conclusie: Een dominee heeft zoveel invloed binnen onze kerk dat hij een gemeente kan maken maar ook breken, wat mij wel enigzins frustreerd.

- Krijgt een gemeente de predikant (en de ambtsdragers) die ze verdient? Zowel de te beroepen predikant als de ambtsdragers worden in een verkiezing door de belijdende leden van de gemeente gekozen. Aangezien ene predikant voor onbepaalde tijd aan een gemeente verbonden is, is het lastiger om de invloed van een predikant te “sturen”. Die mogelijkheid bestaat echter wel door de verkiezingen van ambtsdragers.

- Een predikant heeft, als het goed is, niets meer te zeggen dan de overige ambtsdragers tijdens de kerkeraadsvergaderingen. Wel heeft hij mogelijk door een grotere bagage aan theologische kennis de mogelijkheid om zijn standpunt overtuigender te beargumenteren. Ik heb echter in de praktijk meerdere malen mogen ervaren dat kerkeraadsleden met succes een ander standpunt verdedigden dan de predikant

In voorgaande quotes krijg ik het idee dat de studenten die in de wijk wonen geen lid zijn van de desbetreffende wijk. Anders zouden ze niet diensten in een andere gemeente bezoeken (perforatie). Dan zal het moeilijk worden om een stem te hebben in zaken die in een gemeente spelen. Zouden ze wel lid zijn, dan zouden ze bij ambtsdragersverkiezingen richting kunnen geven aan hun standpunten.
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 22, 2003, 11:20:11 am »
Volgens mij worden besluiten niet genomen door de dominee, maar door de kerkenraad,  en als het gevoelige onderwerpen zijn worden er meestal 1 of meerdere gemeentavergaderingen aan gewijd. Het probleem is volgens mij dat op die gemeentevergaderingen bijna niemand aanwezig is,  dat is meestal ook een "zielige vertoning waar alleen 50 plussers komen" .
Achteraf de dominee of kerkenraad aanvallen over een besluit waar je niet over mee hebt gepraat is m.i. wel erg makkelijk.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 22, 2003, 11:33:29 am »
Ow ik zie dat de discussie verplaatst is, dan mijn bijdrage ook maar even verplaatsen:

quote:

op 22 Oct 2003 11:21:02 schreef _Mart_:
Even concreet op deze situatie, volgens mij staan er in ********  2 dominees? Zijn ze allebei te conservatief dan?

Een groot verschil met ******** 2 is denk ik ook het ledental, In ******** 495 (78 doopleden) en in ********2 1389.(482 doopleden) Misschien sowieso dat het dan smiddags in ********2 drukker is? Vooral het verschil in aantal doopleden is denk ik de oorzaak ervan dat er veel oudere mensen in de kerk zitten, en waar veel oudere mensen in een kerk zitten is denk ik de drang tot vernieuwing wat minder groot.

moosterh

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 22, 2003, 12:34:35 pm »

quote:

op 22 Oct 2003 11:11:19 schreef pol_a:
[...]

[...]

- Krijgt een gemeente de predikant (en de ambtsdragers) die ze verdient? Zowel de te beroepen predikant als de ambtsdragers worden in een verkiezing door de belijdende leden van de gemeente gekozen. Aangezien ene predikant voor onbepaalde tijd aan een gemeente verbonden is, is het lastiger om de invloed van een predikant te “sturen”. Die mogelijkheid bestaat echter wel door de verkiezingen van ambtsdragers.

- Een predikant heeft, als het goed is, niets meer te zeggen dan de overige ambtsdragers tijdens de kerkeraadsvergaderingen. Wel heeft hij mogelijk door een grotere bagage aan theologische kennis de mogelijkheid om zijn standpunt overtuigender te beargumenteren. Ik heb echter in de praktijk meerdere malen mogen ervaren dat kerkeraadsleden met succes een ander standpunt verdedigden dan de predikant

In voorgaande quotes krijg ik het idee dat de studenten die in de wijk wonen geen lid zijn van de desbetreffende wijk. Anders zouden ze niet diensten in een andere gemeente bezoeken (perforatie). Dan zal het moeilijk worden om een stem te hebben in zaken die in een gemeente spelen. Zouden ze wel lid zijn, dan zouden ze bij ambtsdragersverkiezingen richting kunnen geven aan hun standpunten.
Wat je denk ik niet moet onderschatten is de invloed die is gelegen in de manier waarop een predikant preekt, voor veel mensen toch de belangrijkste connectie die ze hebben met de predikant. De invloed die een kerkenraad daarop kan uitoefenen is beperkt: je kunt een predikant aanspreken op onjuistheden qua inhoud en leer, maar de stijl is veel lastiger beinvloedbaar. Dat zit ook een beetje in de aard van het "beestje". Niet voor niets is dat voor veel mensen het belangrijkste criterium bij het al of niet stemmen voor een predikant.

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 22, 2003, 12:44:14 pm »

quote:

Goed punt. Een predikant is niet degene die bepaald wat er gebeurd.

Ook je indruk, dat veel studenten geen lid zijn van de betreffende gemeente is juist.

Waarom? Je gaat toch niet naar ******** . Dan kijkt men je vreemd aan.
Wat bezielt die mensen toch, die niet naar ******** 2 gaan?

Er wordt een beeld geschetst dat alle jongeren naar ********2 gaan en de ouderen naar West.
Dit beeld klop niet met de praktijk. Minstens 25 % van de kerkgangers in ********  is beneden de 30 jaar. Terwijl meer dan 50 % van de ingeschreven leden jonger is als 30.
Dat deze verhouding niet duidelijk zichtbaar is in de erediensten heeft ook andere oorzaken.
Studenten gaan wel eens naar hun ouderlijk huis, naar hun vriend(in) of schoon ouders.

********2 is, net als ********3 en ********4 een gemeente met een basisschool. Dit trekt jonge gezinnen. Iets wat je merkt in de leeftijdsopbouw van de gemeente. Toch zegt leeftijdsopbouw niets over de veranderingsgezindheid.

In het verleden zaten er nogal wat sympatisanten van de Reformanda in de kerkenraad van ********. De kerkenraad heeft in het verleden zelfs de narratieve prediking van een predikant afgekeurd omdat dit niet bijbels geacht werd. Dit is naar de gemeente toe gecommuniceerd. De kritiek inzake narratieve prediking is exact terug te vinden in de brochure “Laten wij ons bekeren.”. Ik ben er nogal van geschrokken dat er zo veel van alle verwijten terug te vinden is in alle publicaties van de Reformanda.

Kun je een kerkenraad die er nu zit afrekenen op fouten die in het verleden gemaakt zijn?
De meeste broeders hebben deze periode niet als kerkenraadslid meegemaakt. De ambtsdragers die wel een deel van deze periode meegemaakt hebben kun je ook niet persoonlijk afrekenen op de standpunten van de toenmalige kerkenraad.

Van een negatief imago kom je niet snel af.

Dan is er nog een ander probleem: Hoe communiceer je?

Het is onmogelijk om vandaag de dag niemand voor het hoofd te stoten.
Ben je voor interkerkelijke evangelisatie dan heb je mot met de bezwaarden.
Ben je tegen interkerkelijke evangelisatie dan heb je mot met de jeugd.

Probeer je een middenweg te zoeken, dan krijg je de wind van voren en van achteren.
Een betere kerk begint bij jezelf.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 22, 2003, 12:55:20 pm »
Heeft een predikant te veel invloed binnen een gemeente?
'Te veel' is een rekbaar begrip. Een goede, gereformeerde, enthausiaste, op verbreiding van Gods Woord gerichte, lijdende en leidende dominee kan nooit teveel invloed hebben, denk ik.

Ingekakte, vastgeroeste, aan tradities hangende dominee's kunnen wel teveel invloed hebben, vermoed ik. Maar als het goed is heb je voor die dominee's, als ze al bestaan, een kerkenraad die ze oppept en in het gareel houdt, die zich niet laat afschrikken door de status en kennis van een dominee, maar samen en opbouwend een weg zoekt voor de gemeente.
Nu vermoed ik dat in groningen, maar ook in vele andere plaatsen, het juist de kerkenraad is die teveel invloed heeft. Volgens mij hangen vooral kerkraden aan tradities, terwijl dominee's soms best vooruitstrevend zijn. Da's naar mijn smaak bijvoorbeeld het probleem in ********5 (Daar hebben 2 goede predikanten gestaan, maar 't is nog steeds een gemeente waar ik niet graag kom: de harde kern van ********5ers is nogal behoudend).
Is dat fout? Weet ik niet precies: de kerkenraad hoort een afspiegeling te zijn van de gemeente. En dus hoort de kerkenraad heel goed te weten wat de gemeente nodig heeft. Als dat inhoudt dat de dominee bijgestuurd moet worden, dan moeten ze dat vooral doen (dat wil zeggen, zolang de dominee het Woord van God onverkort kan verkondigen).

Dat geeft gelijk aan dat het in die studentengemeente in ******** op dat gebied, vorming van kerkenraad, niet goed zit. Als het inderdaad zo is dat de meerderheid uit studenten bestaat, zet dan een (oud)student op tal (daar kan immers niet zoveel tegen gedaan worden tenzij hij zich in leer of leven misgaat) en zorg dat alle studenten op hem stemmen! Idem bij de volgende verkiezing, enzovoorts. Dan krijg je een fatsoenlijke afspiegeling van de gemeente in de kerkenraad, en dan kun je die dingen organiseren die voor de gehele gemeente van belang zijn, ongeacht het type dominee. Klinkt wat militant en onorthodox misschien, maar van die orthodoxie wilde men toch juist af, omdat het diverse gemeenteleden belemmerde? Ergo: als je ontevreden bent moet je er zelf iets aan gaan doen. (Brieven schrijven aan de kerkenraad is ook een optie.)

Tot slot: een gemeente is altijd beter af met een dominee, dan zonder. Een dominee blijft een samenbindende factor, die niet alleen elke zondag een preek verzorgt, maar ook pastoraal bezig is, catechesaties verzorgt en (indirect) aanspreekpunt is voor alle leden. En aangezien er een predikantentekort is, is het fijn om een dominee te hebben. Ik ben iig erg blij met de mijne, ook al heeft 'ie zijn tekorten (z'n preken zijn wat eenzijdig, bijvoorbeeld).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 22, 2003, 12:57:10 pm »

quote:

Aangezien ene predikant voor onbepaalde tijd aan een gemeente verbonden is, is het lastiger om de invloed van een predikant te “sturen”. Die mogelijkheid bestaat echter wel door de verkiezingen van ambtsdragers.

Een predikant is uiteraard op de hoogte van wat er leeft in de gemeente.

Als een gemeente in de loop der jaren van samenstelling veranderd, is het natuurlijk niet altijd gemakkelijk om je style aan de gemeente aan te passen.

Wanneer je beroepen bent vanwege je interlectueele, goede theoretische prediking omdat er toen veel mensen in de gemeente daar behoefte aan hadden, zal het heel wat tijd kosten om wat meer praktisch te preken.

Als je alleen maar negatieve kritiek krijgt frustreerd dit enorm.
Iemand die niemand achter zich heeft staan zal uberhaubt niet kunnen functioneren. Een predikant kan alleen geestelijk opbouwend bezig zijn, als de gemeente ook op een geestelijke manier bezig is. Zo niet, dan krijg je een negatieve, neerwaardse spiraal waar alleen de duivel blij mee is.

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 22, 2003, 01:16:48 pm »

quote:

op 22 Oct 2003 12:55:20 schreef elle:
...
Tot slot: een gemeente is altijd beter af met een dominee, dan zonder. Een dominee blijft een samenbindende factor, die niet alleen elke zondag een preek verzorgt, maar ook pastoraal bezig is, catechesaties verzorgt en (indirect) aanspreekpunt is voor alle leden. En aangezien er een predikantentekort is, is het fijn om een dominee te hebben.
...
Toch is het niet slecht voor een gemeente, tijdelijk zonder eigen predikant te zitten. De kerkeraad laat in mijn visie te veel (zakelijke, maar ook pastorale) zaken over aan een predikant, waardoor een predikant niet altijd volledig toekomt aan zijn pastorale taken.
In een predikantloos tijdperk heeft de kerkeraad (samen met de gemeente) beter de kans zich te bezinnen op de taken binnen een gemeente en de richting die je als gemeente opgaat.
Met een link naar de topic-titel zou ik willen stellen dat een predikant zo weinig invloed zou moeten hebben, dat hij feitelijk misbaar is. Prediking en catechisaties zijn praktische zaken die geregeld moeten worden. Pastoraat is niet een zaak van de predikant alleen, maar van de hele gemeente.
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 22, 2003, 01:40:13 pm »

quote:

op 22 Oct 2003 12:44:14 schreef Arne:
In het verleden zaten er nogal wat sympatisanten van de Reformanda in de kerkenraad van ********. De kerkenraad heeft in het verleden zelfs de narratieve prediking van een predikant afgekeurd omdat dit niet bijbels geacht werd. Dit is naar de gemeente toe gecommuniceerd. De kritiek inzake narratieve prediking is exact terug te vinden in de brochure “Laten wij ons bekeren.”. Ik ben er nogal van geschrokken dat er zo veel van alle verwijten terug te vinden is in alle publicaties van de Reformanda.

[Off-topic]
Narratieve prediking, is dat verhalende prediking of zoiets?
Wat is het alternatief dan?
Heb je een linkje naar de inhoud van die brochure?
[/Off-topic]

Edit:
Gevonden in het topic "prediking" van dit forum.    :)
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2003, 01:59:42 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

moosterh

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 22, 2003, 01:40:31 pm »

quote:

op 22 Oct 2003 13:16:48 schreef pol_a:
[...]

De kerkeraad laat in mijn visie te veel (zakelijke, maar ook pastorale) zaken over aan een predikant, waardoor een predikant niet altijd volledig toekomt aan zijn pastorale taken.

Dat is wel wat algemeen gesteld denk ik. Bovendien is de predikant daar nog altijd zelf bij: wat trekt hij naar zich toe.
Overigens onderken ik het probleem wat je noemt wel. Hangt volgens mij voor een groot deel samen dat de predikant vaak de enige is in de KR die full-time met dat werk bezig is. Daardoor ontstaat er ook een bepaald verwachtingspatroon richting een predikant. Wij hebben in onze gemeente goede ervaringen met een bestuursconcept waarin een moderamen zich als procesmanager opstelt die juist ervoor zorgt dat de KR aan zijn kerntaak (geestelijk leiding geven) toekomt. Op termijn is het zelfs de bedoeling om dat moderamen te bemensen met mensen van buiten de KR.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 22, 2003, 03:48:25 pm »
Wat let je om de dominee zelf eens aan te spreken? Vaak is die drempel erg hoog maar niet van de kant van de dominee. Het is dan ook een klacht die ik wel eens hoorde van dominees. Op het kerkplein worden ze nog wel eens aangeschoten over de preek met name. Maar uit de kerk op de koffie gaan bij de dominee is niet het eerste waar veel gemeenteleden aan denken.  

Het samenspel tussen dominee, kerkenraad en gemeente hangt van teveel factoren (soms personen) af om er iets algemeens over te kunnen zeggen. Plaatselijk (dis-) functioneert het nogal verschillend. Het beste advies is al eerder gegeven...ga zelf aan de slag. Brieven, talstelling, gesprekken, lid worden van een commisie etc... er zijn zoveel mogelijkheden als je wilt.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

moosterh

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 22, 2003, 03:51:02 pm »

quote:

op 22 Oct 2003 15:48:25 schreef Zijnkind:
Vaak is die drempel erg hoog maar niet van de kant van de dominee.
Klopt, de meeste dominees vinden feedback erg prettig. Onze predikant vraagt ook wel eens voor het maken van een preek om input vanuit de gemeente (bijv. via e-mail ronde oid). Onlangs deed hij dat met het oog op een preek over de dood. Goede manier om snel te weten wat er leeft in een gemeente.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 22, 2003, 03:55:45 pm »

quote:

op 22 Oct 2003 15:48:25 schreef Zijnkind:
 Maar uit de kerk op de koffie gaan bij de dominee is niet het eerste waar veel gemeenteleden aan denken.  

.

Dat ligt niet aan de gemeenteleden Toen ik nog gereformeerd was, waren er ongeveer drie "uitverkoren" gezinnen van uitstekende komaf die de eer te beurt vielen af en toe op vriendschappelijke basis met het domineesechtpaar koffie te drinken.
Wij waren te gewoon, en in al die jaren is ons dat nooit overkomen.
Totdat......................... ik met de zoon van één van die gezinnen trouwde, toen mocht ik ook meedoen.
Helaas heeft onze volwassendoop daar wel heel abrupt een einde aan gemaakt.

Onze huidige voorganger heeft iedereen op de koffie gehad, én iedereen heeft daar ooit wel eens gegeten. Nieuwe mensen worden door hun meestal als eerste uitgenodigd.

moosterh

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 22, 2003, 03:58:10 pm »
Zo zie je maar weer, ook een predikant is maar een mens met gebreken.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 22, 2003, 04:08:45 pm »

quote:

op 22 Oct 2003 15:55:45 schreef Wilhelmina:
[...]Totdat......................... ik met de zoon van één van die gezinnen trouwde, toen mocht ik ook meedoen.

Dat is een voorbeeld van zelf aan de slag gaan waar ik nu nooit op zou zijn gekomen  :D.
Maar verder klinkt de hele situatie me wel erg ouderwets in de oren. Idd...ook een dominee is maar een mens. Maar wie weet...als je als gemeenteleden gewoon regelmatig voor zijn deur had gestaan...Zou het dan ook zo zijn gegaan? Zou ie je dan ook bliven wegsturen? Het blijft mensenwerk met al zijn gebreken.
edit: er kwam nog een vraag bij mij op, Wilhelmina. Hoe kon deze dominee als pastoraal werker functioneren met zo'n rangen en standen systeem?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

moosterh

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 22, 2003, 04:11:10 pm »
Ja, ik hoop (en denk) ook niet dat dit representatief is voor de voorgangers in de geref kerk.

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 22, 2003, 05:47:51 pm »

quote:

op 22 Oct 2003 11:21:02 schreef _Mart_:
Even concreet op deze situatie, volgens mij staan er in ********  2 dominees? Zijn ze allebei te conservatief dan?

Een groot verschil met ********2  is denk ik ook het ledental, In ********  495 (78 doopleden) en in ********2 1389.(482 doopleden) Misschien sowieso dat het dan smiddags in ********2 drukker is? Vooral het verschil in aantal doopleden is denk ik de oorzaak ervan dat er veel oudere mensen in de kerk zitten, en waar veel oudere mensen in een kerk zitten is denk ik de drang tot vernieuwing wat minder groot.

Er is op dit moment 1 dominee in ********. De ander is inmiddels benoemd tot studentenpastor.

Het is al minstens 15 jaar traditie om ’s middags andere studenten op te zoeken.
Tien jaar geleden was het de gewoonte om ’s middags naar ********3  te gaan.
Tientallen studenten uit alle hoeken van de stad zag je in die tijd regelmatig ’s middags in ********3. Ongeacht welke predikant er daar voor ging. Niet omdat ze zich niet thuis voelden in hun eigen gemeente, maar omdat ze het leuk vonden om eens wat andere studenten te ontmoeten. Er waren ook tientallen studenten die slechts af en toe naar ********3  gingen en meestal naar hun eigen kerk. Zelf behoorde ik tot deze categorie.
Nooit een verwijt gehoord dat ik conservatief ben of wat dan ook. Dat is tegenwoordig wel anders!

Wat de drang tot vernieuwing betreft:
Die is er in ******** ook. Er is na alle moeiten van de afgelopen jaren eindelijk tijd om als gemeente na te denken hoe we samen verder willen. Samen. Dat betekent dat we geen gemeente willen zijn waar iedereen naartoe gaat die tegen alle vernieuwingen en misstanden in andere ********er kerken is. Deze mensen moeten met hun eigen kerkenraad in gesprek.

We hebben pas een gezellige gemeentedag achter de rug. Binnenkort een maaltijd voor ouderen, georganiseerd door studenten. Er hebben intussen al ruim 80 ouderen zich voor de maaltijd opgegeven. Kortom: er zijn heel wat mensen die met z’n allen de schouders eronder willen zetten om van ********  weer een aantrekkelijke gemeente te maken.

De meeste mensen die negatief spreken over ********  zijn zelden of nooit in de kerk geweest. Laat staan op een gemeentedag of een andere activiteit.
Pas als je regelmatig in de kerk komt kun je mijns inziens de sfeer in de gemeente proeven. Die sfeer proef je niet, als je wegblijft.

Je hoeft niet iedere zondag een predikant van de oude stempel te verwachten.
We hebben inmiddels een andere preekvoorziener, die meer rekening houdt met de hele gemeente en niet een sterke voorkeur heeft voor de bovengenoemde categorie predikanten.

Go WEST..

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 22, 2003, 06:33:54 pm »

quote:

op 22 Oct 2003 15:55:45 schreef Wilhelmina:
Dat ligt niet aan de gemeenteleden Toen ik nog gereformeerd was, waren er ongeveer drie "uitverkoren" gezinnen van uitstekende komaf die de eer te beurt vielen af en toe op vriendschappelijke basis met het domineesechtpaar koffie te drinken.
Wij waren te gewoon, en in al die jaren is ons dat nooit overkomen.
Totdat......................... ik met de zoon van één van die gezinnen trouwde, toen mocht ik ook meedoen.
Helaas heeft onze volwassendoop daar wel heel abrupt een einde aan gemaakt.

Onze huidige voorganger heeft iedereen op de koffie gehad, én iedereen heeft daar ooit wel eens gegeten. Nieuwe mensen worden door hun meestal als eerste uitgenodigd.

Bij bovenstaande reeks voorvallen vraag ik me af of je dat wel zo rechtstreeks aan het gereformeerd-zijn mag toeschrijven. Als vrijgemaakten spugen we de laatste jaren nogal op ons eigen nest, maar er zijn grenzen ... ;) Ik accepteer niet zomaar de impliciete gevolgtrekking dat het wel door het gereformeerd-zijn zal komen.

Je hebt het trouwens wel slecht getroffen, zeg, in de tijd dat je nog gereformeerd was ;) :( Zou je, naast alle inhoudelijke kritiek en het onrecht dat je is aangedaan door de gereformeerden en hun leidslieden in het bijzonder (blijkt uit een dwarsdoornede uit alle topics waaraan je bijdraagt, lijkt me zo), ook eens een aantal positieve dingen kunnen noemen :( ? In een nieuw topic uiteraard, want hier is dat erg off-topic.
Maarten van Loon

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 22, 2003, 06:48:32 pm »
Ik kan de houding van Wilhelmina me wel een beetje indenken hoor. Vroeger, toen ik nog in Hattem woonde  :+, waren de kerkeraad en predikant ver boven het plebs verheven, althans, zo voelde ik dat. In mijn volgende gemeente, Amsterdam Centrum, heb ik me verder niet met dat soort gemeentezaken beziggehouden, in de veronderstelling dat het overal zo was.
Pas in de huidige gemeente veranderde het echt voor mij. Toen de dominee op huisbezoek kwam is de toon gezet, omdat hij uitriep 'ach welnee, ik ben ook een mens', nadat ik vertelde dat ik predikanten en kerkenraad maar eng vond.
En als ik hem op de koffie uitnodig, dan komt 'ie gewoon ('kga niet bij hem op bezoek hoor, hij woont veel te ver weg :>).

Ik vermoed dat die twee Hattemse predikanten waar ik het al eerder over had, ook graag bij mensen thuis op bezoek kwamen. Het lijkt mij zowiezo goed voor een dominee om bij zijn gemeenteleden over de vloer te komen: dan weet je wat er speelt, en het helpt bij het pastoraat verlenen, vermoed ik.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 22, 2003, 07:00:56 pm »

quote:

op 22 Oct 2003 18:33:54 schreef Maarten:
[...]

want hier is dat erg off-topic.

Je hebt het over je eigen bijdrage?

Jammer dat je mijn bijdrages niet op prijs stelt. Ik vertel slechts een ervaring, zonder frustraties.
Ik kan er niets aan doen dat veel dominees nog steeds in een glazen huisje          ( sorry, pastorie)  wonen. Weet ook, dat dat nog steeds een probleem blijkt te zijn bij veel ( gewone) gemeenteleden.

En positieve ervaringen zat. Een degelijke ,christelijke opvoeding, alle psalmen      ( bijna) uit mijn hoofd, nog steeds. Warme kerstfeesten, mooie verhalen op de zondagschool, kerkorgel  leren spelen,en heel veel van de Here Jezus houden.

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 22, 2003, 07:39:21 pm »
Modbreak:

@Maarten  en Wilhelmina: waak er voor niet op de man c.q. vrouw te spelen.
Dus keer terug van deze weg O-)
HarmW

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 22, 2003, 09:57:06 pm »

quote:

op 22 Oct 2003 19:00:56 schreef Wilhelmina:
[...]

Je hebt het over je eigen bijdrage?

Jammer dat je mijn bijdrages niet op prijs stelt.
Maarten zegt nergens dat ie je bijdrages niet op prijs stelt....  ;)

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 23, 2003, 11:20:52 am »

quote:

op 22 Oct 2003 19:00:56 schreef Wilhelmina:
Jammer dat je mijn bijdrages niet op prijs stelt. Ik vertel slechts een ervaring, zonder frustraties.
Ik stel bijdrages op prijs die inhoudelijk en opbouwend zijn. Daaronder vallen ook veel van jouw bijdrages. Daarnaast is het natuurlijk niet verboden om kritisch te zijn. Zeer kritisch is zelfs ook nog toegestaan. Maar niet te vaak aub ;)

quote:

Ik kan er niets aan doen dat veel dominees nog steeds in een glazen huisje (sorry, pastorie)  wonen. Weet ook, dat dat nog steeds een probleem blijkt te zijn bij veel (gewone) gemeenteleden.
Daar ben ik het mee eens. Ik keerde mij tegen de suggestie dat dit een typisch gereformeerd probleem zou zijn. Dat werd door Wilhelmina's relaas wel een beetje gesuggereerd. Maar die interpretatie kan natuurliijk komen omdat ik bevooroordeeld was door een aantal andere bijdragen van haar kant (lang niet alle :)!!)

quote:

En positieve ervaringen zat. Een degelijke, christelijke opvoeding, alle psalmen (bijna) uit mijn hoofd, nog steeds. Warme kerstfeesten, mooie verhalen op de zondagschool, kerkorgel  leren spelen,en heel veel van de Here Jezus houden.
Kijk, dat doet me nou goed, vooral dat kerkorgel leren spelen. Hebben we nog wat gemeenschappelijk ook nog ;)!

@mod: dit is de laatste keer met een te groot off-topic percentage. Eindelijk is het gelukt om de mod eens tegen me te laten optreden  8)7!
Maarten van Loon

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 23, 2003, 12:51:05 pm »
quote:Wilhelmina :
--------------------------------------------------------------------------------
En positieve ervaringen zat. Een degelijke, christelijke opvoeding, alle psalmen (bijna) uit mijn hoofd, nog steeds. Warme kerstfeesten, mooie verhalen op de zondagschool, kerkorgel leren spelen,en heel veel van de Here Jezus houden.

------------------------
Een degelijke christelijke opvoeding en kerkorgel leren spelen heb je aan mij te danken en niet aan de dominee.  :9 :9
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 23, 2003, 04:18:07 pm »
Ahum, eh, goed.

Zullen we dan nu weer on-topic gaan? :-7
HarmW

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 23, 2003, 04:45:32 pm »

quote:

op 23 Oct 2003 16:18:07 schreef HarmW:
Ahum, eh, goed.

Zullen we dan nu weer on-topic gaan? :-7
Ik dacht dat dit topic over de invloed van de dominee ging, dus off topic.............. :? :?
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2003, 06:13:47 pm door Mientje »
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 23, 2003, 09:25:16 pm »
Even een moderatormessage:

Om te voorkomen dat de predikanten te veel (negatief) besproken worden hier, verzoek ik jullie deze gemeenten slechts als voorbeeld te gebruiken en niet als gespreksonderwerp. Het lijkt mij niet de bedoeling dat mensen op basis van dit forum een sterk negatieve indruk krijgen van deze gemeente. Heb je bezwaar, mail me dan of reageer mbv een nieuw topic in Feedback.
[Prediker 7:29]

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 24, 2003, 12:05:25 am »
Marloes,

Ik geloof niet dat er op de persoon van de predikant gespeeld wordt.
De termen die gebruikt worden zijn progressief/conservatief.
Lijkt me meer te maken hebben met het beleid van een kerkenraad.

http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1645

In dit topic en in andere discussies zoals dezehttp://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1245zie je dat het niet een specifiek probleem is van 1 plaatselijke gemeente, maar een probleem van de hele vrijgemaakte kerk. Waarom heb je anders initiatieven als Godfashion?

moosterh

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 24, 2003, 08:17:16 am »

quote:

op 24 Oct 2003 00:05:25 schreef Arne:
(...) maar een probleem van de hele vrijgemaakte kerk.(...)
Dat lijk me een al te grote generalisatie hoor, we moeten oppassen dat er niet een beeld geschapen wordt dat alle predikanten in de GKV de jeugd niet meer zouden aanspreken.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 24, 2003, 10:49:47 am »
De studenten uit de betreffende gemeenten bezoeken toch juist een ándere GKV-gemeente, ipv zelf een jeugdkerk te beginnen? Lijkt me echt een ander soort probleem.

Verder hebben we het er in het crewforum over gehad, er is unaniem besloten de discussie over de gemeente af te kappen zoals gebeurd is, om 'ontsporing' te voorkomen.
[Prediker 7:29]

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: oktober 24, 2003, 11:18:08 pm »
Wat ik bedoel is dat er sprake is van minder sterk kerkbesef en een meer kritische houding naar de predikant/kerkenraad.

Mensen die het saai vinden gaan naar een andere kerk, wat in sommige gevallen ook een evangelische kerk is of in enkele gevallen een gereformeerde gemeente.