Waarom mag in de gereformeerde kerk alleen de dominee iemand de handen opleggen, terwijl het notabene een opdracht is aan alle gelovigen?
De dominee mag geloof ik ook alleen maar dopen, of het avondmaal uitdelen, of de gemeente zegenen. Ik kan voor dit alles geen enkele bijbelse grond vinden. Vragen jullie je dit zelf nooit eens af?
Gisteren een prachtige bijbelstudie over de gaven gehad. Daar zou een gereformeerde helemaal niets mee kunnen, Want óf ze functioneren helemaal niet in de diensten. óf alleen de dominee mag het doen.
Efeze 4 : 14 Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt,
15 maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus.
16 En aan Hem ontleent het gehele lichaam als een welsluitend geheel en bijeengehouden door de dienst van al zijn geledingen naar de kracht, die elk lid op zijn wijze oefent, deze groei des lichaams, om zichzelf op te bouwen in de liefde.
Let wel, hier staat ELK lid, en dan ook nog op zijn wijze. We hadden een vriendje mee van 17 (!) uit de nieuw apostolische kerk, uit een gezin dat écht heel meelevend en trouw is. Hij zei, naderhand dat hij nog nooit over deze dingen gehoord had, er thuis nog nooit over gesproken had, en dat hij zich bijna niet voor kon stellen dat dat ook in hun bijbel thuis stond. Elke gave had hij opgeschreven met de verklaring erachter. Hij was er helemaal opgewonden van. En vroeg: Mag ik zondag ook naar de preek komen luisteren?
Leuk he, jonge mensen die echt honger hebben naar het woord van God.