Auteur Topic: Heeft de jeugd te weinig invloed op de kerk(dienst)  (gelezen 818 keer)

Brug

• Bekijk profiel
Heeft de jeugd te weinig invloed op de kerk(dienst)
« Gepost op: oktober 23, 2003, 11:33:30 am »
Hallo allemaal, ik ben hier nieuw, lees al een tijdje mee. En als ik zo wat las constateerde ik een probleem.

Als ik zo om me heen kijk hoor ik veel mensen klagen over de kerk. Van alles is verkeerd, verkeerde beslissingen, verkeerde diensten, te streng te licht... etc. etc.

Als lid van de gemeente hoor je dit toch kunnen te veranderen, daarom is naar mijn bescheiden mening de kerkenraad democratisch verkozen. Dus jij! kan iemand op tal zetten door zijn naam in te leveren, of je levert je eigen naam in...
Zorg er wel voor dat je stem niet naar iemand gaat die je bijna niet kent maar bel hem eerst op wat zijn ideeën zijn, of nodig hem uit voor een kopje koffie.

Als dit werkelijk zo zou gaan, dan is de kerkenraad toch een goede afspiegeling van de gemeente en worden jou ideeën daar ook op tafel gelegd of verdedigt.

Voorzover ik met anderen praat wordt er te snel gezegd; ”ze luisteren niet.” Deze lopen dan weg en stichten een jeugdkerk. (zo simpel als het hier staat bedoel ik het niet) Dan denk ik; is er wel goed met de kerkenraad gesproken en hebben jullie of jij ook aangekaard dat je anders een interkerkelijke dienst gaat organiseren. Hebben jullie of jij duidelijk gemaakt hoe belangrijk dit voor je is, en vooral voor je geloof.

Mvg Brug

Amadeus

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 23, 2003, 11:25:24 pm »
Beste Brug

ook ik ben nieuw na een poosje meegelezen te hebben
Eigenlijk kom ik tot de conclusie dat er over en weer veel gepraat en gediscussieerd wordt op dit forum en binnen de gkv is dit niet anders.
Veel discussie terwijl de kaders toch wel erg vastliggen in kerkenraad strukturen. Iemands naam inleveren betekent nog niet dat hij verkozen wordt daarvoor heb je gemeenteleden nodig. En die zijn wel erg geneigd om de vertrouwde en dus veilige weg te kiezen

Groet, Amadeus
Iedereen die Jezus aanroept als Heer wordt gered

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 23, 2003, 11:44:14 pm »
Ik weet niet in hoeverre dit is geprobeerd.... ik kan me ook, gezien de traagheid waarop dingen soms veranderen in de kerk, me best voorstellen dat mensen nauwelijks naar een kerkraad toe durven komen met dergelijke ideeen.... Als mensen al gaan lopen klagen over bijvoorbeeld een liedboek of een ander instrument dan een orgel in de kerk of weet ik veel over wat voor onzinnige dingen.... dan ga je denk ik toch al niet met een prettig gevoel bij een kerkraad bijvoorbeel een voorstel voor een jeugddienst indienen.

Ik denk dat dit nogal per gemeente verschilt of het wel of niet is gebeurd. Feit is dat er toch iets moest gebeuren.... hoe langer je wacht, hoe meer jongeren dat kan kosten. Hoe lang moet je dan doorgaan met gesprekken met de kerkraad en zo?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 23, 2003, 11:52:48 pm »

quote:

op 23 Oct 2003 11:33:30 schreef Brug:
Hallo allemaal, ik ben hier nieuw, lees al een tijdje mee.
Weest welkom, hoe meer zielen hoe meer vreugd.

quote:

En als ik zo wat las constateerde ik een probleem.
 Als ik zo om me heen kijk hoor ik veel mensen klagen over de kerk. Van alles is verkeerd, verkeerde beslissingen, verkeerde diensten, te streng te licht... etc. etc.

Als lid van de gemeente hoor je dit toch kunnen te veranderen, daarom is naar mijn bescheiden mening de kerkenraad democratisch verkozen. Dus jij! kan iemand op tal zetten door zijn naam in te leveren, of je levert je eigen naam in...

Een gemeente is geen democratische instelling maar een kerkenraad hoort wel te luisteren naar de gemeente. Daarom kun je mensen voordragen die jij geschikt vindt (ik heb nog nooit gehoord dat iemand zichzelf aangemeld heeft maar in principe kan het wel). Alleen bij het samenstellen van de groslijst kunnen de aanwezige kerkenraadsleden ook mensen voordragen en als de kerkenraad redelijk op 1 lijn zit zullen, zij dezelfde mensen als zijzelf zijn voordragen en die personen komen daarmee hoog op de groslijst. Op deze manier kan een kerkenraad zichzelf instandhouden (zonder kwade bedoelingen) en de andersdenkende gemeenteleden het leven behoorlijk moeilijk maken.

quote:

Zorg er wel voor dat je stem niet naar iemand gaat die je bijna niet kent maar bel hem eerst op wat zijn ideeën zijn, of nodig hem uit voor een kopje koffie.

Als dit werkelijk zo zou gaan, dan is de kerkenraad toch een goede afspiegeling van de gemeente en worden jou ideeën daar ook op tafel gelegd of verdedigt.
Dat hoeft dus niet perse zo te zijn

quote:

Voorzover ik met anderen praat wordt er te snel gezegd; ”ze luisteren niet.” Deze lopen dan weg en stichten een jeugdkerk. (zo simpel als het hier staat bedoel ik het niet) Dan denk ik; is er wel goed met de kerkenraad gesproken en hebben jullie of jij ook aangekaard dat je anders een interkerkelijke dienst gaat organiseren. Hebben jullie of jij duidelijk gemaakt hoe belangrijk dit voor je is, en vooral voor je geloof.

Mvg Brug
Het minste wat je kan doen is je ideeen kenbaar maken. Dat kan alleen als je ook aanwezig bent in de gemeente. Nooit je gezicht laten zien en die keer dat je aanwezig bent vervolgens allerlei hemelbestormende plannen lanceren zal niet werken.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 24, 2003, 10:45:48 am »
Bij ons in de kerk in Terneuzen is er een hele jonge ouderling gekozen. Weet niet precies hoe ze dat noemen maar die was eigenlijk om het contact met de jeugd te onderhouden en sterker te maken oid.

Best goed toch?

Maar ja deze ouderling is natuurlijk gekozen door Bel.-leden en niet door doopleden dus blijft beetje raar...
Live vanuit de luie stoel

Brug

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 24, 2003, 02:04:13 pm »

quote:

op 24 Oct 2003 10:45:48 schreef Does:
Maar ja deze ouderling is natuurlijk gekozen door Bel.-leden en niet door doopleden dus blijft beetje raar...

Bedoel je dat het raar is dat hij gekozen is, of dat alleen bel.leden mogen "stemmen"?

En denk jij dat belijdende leden erg veel verschilen met doopleden? Ik denk dat namelijk niet. Bij ons in de kerk heb je ook jongeren die belijdenis hebben gedaan. Dus in principe zou je hele jonge ouderlingen kunnen krijgen.

(als ik klaar ben met m`n studie?? :+ :+)

Bij ons hebben ze Jeugd Ouderlingen, maar ik weet nou niet echt of dit werkt. Ik zie niet erg veel initiatief bij hun vandaan komen. Maarja, wat ze doen zal wel opbouwend zijn.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 24, 2003, 02:44:59 pm »
Mijn echtgenoot, was vroeger ook jeugdouderling. Het is net een soort van troostprijs, een zoethoudertje voor die mensen die vinden dat de jeugd ook aandacht moet hebben.
Je bent ouderling maar je hoort er eigenlijk ook weer nét niet bij. Alsof het echte werk, lees het belangrijke werk, door de ouderlingen gedaan wordt en jij je tanden mag stukbijten op jeugddiensten en allerlei andere zaken, waar de "echte" ouderlingen geen tijd voor hebben.
Alsof ze zeggen: Ga jij maar lekker met de jeugd aan de gang, maar vermoei ons er niet mee, en zorg ervoor dat wij er geen last van hebben. ( let wel, ik praat over een tijd geleden ;) )
Ik weet niet hoe het momenteel in de vrijgemaakte kerken is, maar bij ons is denk ik de helft van de leden 18 jaar en jonger en 80% 50 jaar en jonger.
Ik ben met mijn 50 jaar een van de ouderen.
Dus kun je uitrekenen hoe belangrijk het kinderwerk is in een gemeente. Ik ben als hoofd van het kinderwerk dus ook lid van het team, en één van de oudsten ( van totaal 3)  is belast met kinder en tienerwerk. Samen met een ander jong echtpaar ( leiders van het tienerwerk) zijn dus totaal 5 leden van het team vertegenwoordigers van kinder en tienrwerk. Blijven er nog 5 over ( 5 wijze en dwaze maagden? haha  ;) ) die verantwoording dragen voor ouderenwerk, bijbelstudies , prediking en pastoraat en financien.
Zo  is de verdeling ook eerlijk wat betreft de verschillende leeftijdsgroepen.

Zo voorkom je dat een heel team plannen maakt b.v. voor de kerstdiensten, of de te volgen route wat betreft bijbelstudie, en dat die dan pas aan het eind van de rit ook nog even met een kinderwerker kontakt opneemt of zij zich daar in kunnen vinden.

Maar ja, jullie kennen inmiddels mijn visie op kinderen in de gemeente.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 24, 2003, 03:32:45 pm »

quote:

op 24 Oct 2003 14:44:59 schreef Wilhelmina:
Mijn echtgenoot, was vroeger ook jeugdouderling. Het is net een soort van troostprijs, een zoethoudertje voor die mensen die vinden dat de jeugd ook aandacht moet hebben.
Je bent ouderling maar je hoort er eigenlijk ook weer nét niet bij. Alsof het echte werk, lees het belangrijke werk, door de ouderlingen gedaan wordt en jij je tanden mag stukbijten op jeugddiensten en allerlei andere zaken, waar de "echte" ouderlingen geen tijd voor hebben.
Alsof ze zeggen: Ga jij maar lekker met de jeugd aan de gang, maar vermoei ons er niet mee, en zorg ervoor dat wij er geen last van hebben. ( let wel, ik praat over een tijd geleden ;) )
[...]
Ja dat is wel een tijdje geleden denk ik, de jeugdouderlingen die ik ken, zijn volwaardige leden van de kerkenraad maar vrijgesteld van andere werkzaamheden dan de jeugd "bearbeiden". Zo uitgebreid als in jouw gemeente heb ik het nog niet in de gkv gezien maar goed, Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.   ;)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 24, 2003, 03:35:33 pm »
Het hangt denk ik erg van de persoon af.
Wij hadden een jeugdouderling die het uitstekend met de jongeren kon vinden, en bij hen erg geliefd was, maar die ook niet te beroerd was om af en toe in kerkenraadsvergaderingen met zijn vuist op tafel te slaan. Wat nog effect had ook.
Het was zijn gedrevenheid die het hem deed.

Je moet het maar net treffen met zo iemand. Nu is ie weg. Ongeveer een jaar geleden verhuisd in verband met zijn werk. Helaas. Maar onze huidige predikant is ook erg populair bij de jongeren. Bovendien zijn er goede contacten tussen hem en de leiding van jeugdvereniging en zondagschool. Er is dus gelukkig wel wat voor in de plaats gekomen.

Maar, nogmaals, het hangt van de persoon af, en je moet het maar net treffen.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 24, 2003, 05:20:26 pm »

quote:

op 24 Oct 2003 14:04:13 schreef Brug:
[...]

Bedoel je dat het raar is dat hij gekozen is, of dat alleen bel.leden
Hiermee bedoel ik dat doopleden vooral jeugd is en belijdende leden is meestal 20+ en geen jeugd meer eingelijk.

Brug

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 24, 2003, 10:32:35 pm »
Ja, dat ben ik met je eens. Ik geloof alleen niet dat die ouderen zo`n andere kijk erop hebben. Als jij 25 bent, wordt je toch ook niet ineens conservatief?!

En de papas en mamas moeten weten wat hun kinderen willen, en mogen dat best mee laten wegen in hun keuze.

Mvg Brug

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 25, 2003, 11:23:52 am »

quote:

op 24 Oct 2003 22:32:35 schreef Brug:
Ja, dat ben ik met je eens. Ik geloof alleen niet dat die ouderen zo`n andere kijk erop hebben. Als jij 25 bent, wordt je toch ook niet ineens conservatief?!

Nee klopt. Maar er komen veranderingen in in de loop van de jaren in de kerken. Omdat de jeugd van nu dan ouder is en de jeugd van nu is heel anders als de jeugd van vroeger.

Afijn beetje raar gezegd maar toch :)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 26, 2003, 12:38:13 pm »
Waarom mogen nog niet belijdende leden eigenlijk niet voor een jeugdouderling stemmen. Kijk... bij een ouderling kan ik het me voorstellen... maar als je als doelgroep de jeugd hebt, is het dan niet goed om de jeugd zelf dan ook te laten stemmen? Ik zie eigenlijk niet in wat daar verkeerd aan zou zijn. Misschien zou het ook wel goed zijn om iemand die zelf tot de doelgroep jeugd hoort jeugdouderling te maken.. die weet precies wat er speelt... Voordeel van een jeugdouderling die zelf niet meer bij de jeugd hoort denk ik eerder serieus wordt genomen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien