Auteur Topic: Wordt de cathechismus nog wel geleerd?  (gelezen 1725 keer)

Driepinter

• Bekijk profiel
Wordt de cathechismus nog wel geleerd?
« Gepost op: oktober 23, 2003, 11:40:59 am »
Bij ons in de kerk wordt op cathechesatie 80% van de tijd over andere dingen gepraat dan over de cathechismus. Men hoeft al jaren niet meer te leren, en het uurtje (3 kwartier) bestaat vooral uit wat ter tafel komt. De kerkenraad is nu aan het nadenken over samenvoegen van vereniging en catechesatie omdat veel mensen haast niet meer komen.
Ik vindt het een rare zaak waar ik me best wel een beetje zorgen over maak. Is dit landelijk of is dat alleen bij ons zo?
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2003, 11:53:11 am door Driepinter »

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 23, 2003, 01:28:09 pm »
Voor mij is de cathechesatieperiode (NGK) al meer dan 14 jaar geleden en ik kan me van toen niet heugen dat de cathechismus toen echt behandeld is. Het enige dat ik me kan herinneren dat ik het verschillelijk saai vond en meer bezig was met het inkleuren van de plaatjes in de werkmap die we gebruikten dan te luisteren naar de dominee.
Ik vermoed dat het hedentendage niet veel anders is.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 23, 2003, 01:40:28 pm »
Tja... Vroeger had ik ook wel een beetje een hekel aan catechesatie, maar dat kwam, vermoed ik, vooral door de manier waarop het gegeven werd. Bij ons was het een v&a leren en een lesje uit een boekje maken: weinig inspirerend dus.
Daarnaast speelde het niveauverschil mij behoorlijk parten. 't Is naar mijn mening een slechte zaak om te denken dat je zowel VBO- als VWO-leerlingen tegelijkertijd, in 1 uurtje, dezelfde stof kunt uitleggen. 't Gaat al snel de VBO-ers boven hun pet, en spreekt het de VWO-ers niet aan/kunnen de VWO-ers hun kritische vragen niet kwijt.
Catechesatie was altijd een verplicht nummer, en dus vervelend, voor veel lieden. Door dat idee zaten erg veel jongeren daar met tegenzin. Je voelde je ook gecontroleerd in je mening, en hield je eigen mening dus wel voor je (ik in ieder geval). Stel voor dat er bericht naar je ouders ofzo ging, daar zat je toch niet op te wachten. Vereniging was in mindere mate een verplichting, maar je deed er toch wel goed aan om daarheen te gaan, zo was de sfeer. Het zorgde voor een iets openere, betere sfeer, ook omdat er meer mogelijkheid was om je eigen mening te geven (de leiders waren vaak ook geen lid van de kerkenraad, dat werkte ook positief).
Nouja, dat was mijn ervaring dus ('kheb 8.5 jaar geleden belijdenis gedaan).

Ik denk dat het slecht is om catechesatie en vereniging ineen te stoppen. Catechesatie is de plek voor catechese, het uitleggen van Gods Woord. Da's een goede zaak.
Vereniging is volgens mij de plek om als jongeren te praten over Gods Woord en je eigen leven en te leren van verhalen/ervaringen van anderen. Ook erg waardevol.

Als ik jouw reactie lees, heb ik het idee dat de motivatie van die jongeren nou niet bijster groot is. Dat kan, vermoed ik, alleen als ze geen wedergeboren gelovigen zijn (die kenmerken zich namelijk ook door honger naar de bijbel).
Daarom heb je meer aan een soort alphacursus, vermoed ik. Dus een eigentijdse, gezellige cursus waarbij de basale dingen van het christelijk geloof behandeld worden. Als je na elke avond kunt blijven instemmen met het behandelde, dan ben je hard op weg om een gelovig christen te worden.
Tijdens die cursus wordt dus een schifting gemaakt tussen wel-geinteresseerden en niet-geinteresseerden. De catechesatie is dan een doorstartcursus, voor hen die ook echt zich tot God willen bekeren en daarnaast willen weten wat 'gereformeerd zijn' inhoud. Doordat er dan vooral gemotiveerde lui zitten, zal de sfeer veel opbouwender zijn.

Tot slot: moet de HC nog wel geleerd worden?
Ik vind van wel, want het laat zien hoe gereformeerden de bijbel lezen. Het hoort thuis in onderwijs dat door een gereformeerde kerk verzorgd wordt.
Echter, het taalgebruik van de HC staat soms nogal veraf van wat jongeren snappen. Droogweg een v&a leren is niet genoeg. Ook de essentie moet duidelijk besproken worden. En als je de essentie bespreekt, kom je vanzelf uit bij de bijbel, vermoed ik. De HC mag dan, net als de DL en NGB, een soort samenvatting zijn, de link naar de bijbel hoort duidelijk te zijn. Dan laat je niet slechts een stukje HC leren, maar een stukje bijbel. En als jongeren dat stukje bijbel kunnen reproduceren, al dan niet in HC woorden, zou ik tevreden zijn.
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2003, 02:17:11 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 23, 2003, 02:03:20 pm »
Het was idd vroeger een v&a cathechesatie. Het was gewoon eenrichtingsverkeer. De dominee zat aan de kop van een lange tafel, dan even niks, en dan een groepje van zo'n 6 cathechesanten. De dominee van toen had helaas ook niet de gave om met jongeren over weg te kunnen. Een heel geleerde man waarbij je op één op één veel meer had dan in een groep.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 23, 2003, 04:15:05 pm »
Ik moet zeggen dat in de tijd dat ik catechesatie nog volgde ik het eigenlijk nooit geleerd heb. Derde klas (toen ik voor het eerst catechesatie kreeg geloof ik) moest ik het nog leren, maar dat mocht toen ik ook in je eigen woorden of zo, in ieder geval ik deed het niet en kon ter plekke altijd wel een vrijgemaakt-correct antwoord verzinnen :P. Daarna hoefde het niet eens meer volgens mij.

Als ik er nu over nadenk vind ik het ook niet per se nodig. Het is goed om duidelijk te kunnen vertellen wat je gelooft en waarom.. zeker. Maar daar heb je de catechismus niet voor nodig. Bijbelteksten uit je hoofd leren is imo veel beter, dat is Gods woord (geen interpretatie) en de basis van mijn geloof. Bovendien zegt de catechismus veel mede-christenen en zeker niet-christenen niks.

Plus dat het gevaar is dat het alleen bij theorie blijft en er niet over de praktijk gediscussieerd kan worden.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Driepinter

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 23, 2003, 05:08:33 pm »
Bedankt voor jullie reakties,
maar het gaat me er eigenlijk vooral om hoe de insteek is van de kerken of ze cathechismus nog wel belangrijk vinden. Dat het vaak niet overkomt, alla, dat zal altijd zo blijven. Maar dat het bijna niet meer geleerd wordt vindt ik vreemd.

Ik hoor namelijk van jongeren dat ze haast niets meer aan de cathechismus hoeven doen daar, en dat er over allerlei ander onderwerpen wordt gepraat. Als ze belijdenis doen hebben ze de cathechismus dus nog nooit helemaal behandeld.
Sommigen vinden dat zelf ook raar.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 23, 2003, 06:18:25 pm »

quote:

op 23 Oct 2003 17:08:33 schreef Driepinter:
maar het gaat me er eigenlijk vooral om hoe de insteek is van de kerken of ze cathechismus nog wel belangrijk vinden. Dat het vaak niet overkomt, alla, dat zal altijd zo blijven. Maar dat het bijna niet meer geleerd wordt vindt ik vreemd.

Ik hoor namelijk van jongeren dat ze haast niets meer aan de cathechismus hoeven doen daar, en dat er over allerlei ander onderwerpen wordt gepraat. Als ze belijdenis doen hebben ze de cathechismus dus nog nooit helemaal behandeld.
Is die cathechismus dan een must ? Het gaat toch om de bijbelkennis ? Ik ken zat wedergeboren christenen, die nog nooit van een cathechismus gehoord hebben.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 23, 2003, 06:22:32 pm »

quote:

op 23 Oct 2003 11:40:59 schreef Driepinter:
Bij ons in de kerk wordt op cathechesatie 80% van de tijd over andere dingen gepraat dan over de cathechismus. Men hoeft al jaren niet meer te leren, en het uurtje (3 kwartier) bestaat vooral uit wat ter tafel komt. De kerkenraad is nu aan het nadenken over samenvoegen van vereniging en catechesatie omdat veel mensen haast niet meer komen.
Ik vindt het een rare zaak waar ik me best wel een beetje zorgen over maak. Is dit landelijk of is dat alleen bij ons zo?
Same hier alleen hoeven wij vereniging en cat. niet samen te voegen omdat de opkomst hier heel erg hoog is eigenlijk :)
Live vanuit de luie stoel

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 23, 2003, 11:06:23 pm »

quote:

op 23 Oct 2003 17:08:33 schreef Driepinter:

Cathechese is een ander woord voor geloofsonderricht. Geloofsonderricht kan op vele manieren en een v&a-boekje en/of methode lijkt mij nu niet de beste onderwijskundige optie in ons virtuele tijdperk. Daarbij vind ik de vragen en de antwwoorden van de catechismus in onze tijd ook niet meer relevant.
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 23, 2003, 11:38:15 pm »
Mee eens.... de catechismus is daarnaast ook al vrij oud en geschreven in een bepaalde tijd, tegen de roomse leer. Daarnaast onderschrijft de HC zeker wel wat we in onze kerk geloven.... Maar zie ik niet in waarom dat perse met de cathechismus geleerd moet worden... er zijn zoveel meer hedendaagse manieren.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Amadeus

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 23, 2003, 11:54:21 pm »
Eigenlijk is het heel logisch dat de H C nog steeds gebruikt wordt.
Het is nl een kwart van de grondslag van de kerk ( bijbel en 3 form)
Die kun je toch niet aan de kant liggen voor modernere methoden, je gooit niet je grondslag weg omwille van een veranderde tijd

Amadeus
Iedereen die Jezus aanroept als Heer wordt gered

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 23, 2003, 11:58:31 pm »

quote:

op 23 Oct 2003 23:06:23 schreef Lutheraansch:
[...]
Cathechese is een ander woord voor geloofsonderricht. Geloofsonderricht kan op vele manieren en een v&a-boekje en/of methode lijkt mij nu niet de beste onderwijskundige optie in ons virtuele tijdperk. Daarbij vind ik de vragen en de antwwoorden van de catechismus in onze tijd ook niet meer relevant.
Dat de vormgeving wel wat flitsender kan ok, maar dat de vragen (en de antwoorden die je kerk er op geeft) niet meer relevant zijn daar geloof ik niets van. Is het niet relevant wat je enige troost is in leven en sterven bijvoorbeeld? En dat is pas de eerste vraag!

Amadeus

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 24, 2003, 12:08:56 am »

quote:

op 23 Oct 2003 23:58:31 schreef dingo:
[...]

Dat de vormgeving wel wat flitsender kan ok, maar dat de vragen (en de antwoorden die je kerk er op geeft) niet meer relevant zijn daar geloof ik niets van. Is het niet relevant wat je enige troost is in leven en sterven bijvoorbeeld? En dat is pas de eerste vraag!

Natuurlijk zijn de vragen belangrijk, evenals de antwoorden
Maar zie ze in het licht waar ze in geschreven zijn en niet zozeer als grondslag van de kerk, ik geloof steeds meer en meer dat alleen de bijbel de grondslag kan zijn en niet ook de 3 formulieren.
(Wellicht kwam mijn eerste reactie een beetje onduidelijk over)  :?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 24, 2003, 12:26:45 am »

quote:

op 24 Oct 2003 00:08:56 schreef Amadeus:
[...]
Natuurlijk zijn de vragen belangrijk, evenals de antwoorden
Maar zie ze in het licht waar ze in geschreven zijn en niet zozeer als grondslag van de kerk, ik geloof steeds meer en meer dat alleen de bijbel de grondslag kan zijn en niet ook de 3 formulieren.
(Wellicht kwam mijn eerste reactie een beetje onduidelijk over)  :?

Ik reageerde op de posting van Lutheraansch. :)
Maar om toch even te reageren op jouw posting: Onze belijdenisgeschriften zijn gegrondvest op de bijbel en we maken en ons zelf en anderen daarmee duidelijk wat wij geloven. Als je hier wat langer op het forum blijft zul je zien dat hier een redelijk aantal esotherische christenen aanwezig zijn die zichtbaar iets anders geloven dan gkv-ers (al dan niet met een beroep op de bijbel of de liefde).

Amadeus

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 24, 2003, 12:36:20 am »

quote:

op 24 Oct 2003 00:26:45 schreef dingo:
[...]

Ik reageerde op de posting van Lutheraansch. :)
Maar om toch even te reageren op jouw posting: Onze belijdenisgeschriften zijn gegrondvest op de bijbel en we maken en ons zelf en anderen daarmee duidelijk wat wij geloven. Als je hier wat langer op het forum blijft zul je zien dat hier een redelijk aantal esotherische christenen aanwezig zijn die zichtbaar iets anders geloven dan gkv-ers (al dan niet met een beroep op de bijbel of de liefde).

Bedankt Dingo voor je reactie
Ik begrijp dat de belijdenisgeschriften duidelijk maken wat je gelooft naar aanleiding van de bijbel, maar het grote gevaar hierbij is dat je aan de hand van vragen en antwoorden het "uittreksel" leert en niet de bron gaat bekijken en bestuderen.
Ook ik heb catechese gevolgd en ben me bewust dat bovenstaande een reëel gevaar is. Misscien niet voor iedereen maar in ieder geval voor mij.

Brug

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 24, 2003, 10:36:15 am »
De catechismus kan wel van wezenlijk belang zijn, als je snel samengevat iets moet weten. Het is ook altijd handig om te kijken hoe de kerk over bepaalde dingen denkt. Hebbben andere kerkelijke stromingen eigenlijks ook iets waarin kort staat hoe zij over bepaalde dingen denken, zo iets als bij de gereformeerde kerken de drie formulieren, zo ja, staat dat ook op internet??

Ik vind het altijd lastig om discussie te voeren met ouderen die met hele stukken letterlijk uit de catechismus komen aanzetten als argument, en niet eens weten waar dat in de bijbel staat. Dat werkt zo dus niet bij mij.

Brug

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 24, 2003, 11:01:26 am »

quote:

op 24 Oct 2003 00:36:20 schreef Amadeus:
[...]

Bedankt Dingo voor je reactie
Ik begrijp dat de belijdenisgeschriften duidelijk maken wat je gelooft naar aanleiding van de bijbel, maar het grote gevaar hierbij is dat je aan de hand van vragen en antwoorden het "uittreksel" leert en niet de bron gaat bekijken en bestuderen.
Ook ik heb catechese gevolgd en ben me bewust dat bovenstaande een reëel gevaar is. Misscien niet voor iedereen maar in ieder geval voor mij.

Wat mijns inziens een nog groter gevaar is, en ik spreek zoals het voor mij werkte, is dat je op dit soort vragen de politiek gewenste antwoorden geeft, omdat je dat altijd uit je hoofd geleerd hebt.
Vraag de doorsnee catechisant maar eens wat zijn enige troost in leven en sterven is. Als hij trouw zijn vragen heeft geleerd, dan zit dat nog in zijn hoofd, en zal hij het juiste antwoord oplepelen.
Je kunt beter de jonge mensen leren vanuit hun hart te reageren en  zelf na te laten denken wie Jezus voor hun is in het dagelijkse leven en evt. sterven.
Als je systematisch vragen gaat instuderen en oplepelen, Heb je een theoretisch geloof in je hoofd. En al leer je de hele bijbel uit je hoofd, en zal niets waard zijn, zolang het niet naar je hart zakt.
Het getuigenis wat je in je hart hebt en met de wereld wilt delen, moet uit je hart komen, en niet geleerd zijn uit een traditie waarin je opgevoed bent.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 24, 2003, 12:16:21 pm »

quote:

op 24 Oct 2003 11:01:26 schreef Wilhelmina:
[...]
Wat mijns inziens een nog groter gevaar is, en ik spreek zoals het voor mij werkte, is dat je op dit soort vragen de politiek gewenste antwoorden geeft, omdat je dat altijd uit je hoofd geleerd hebt.
Vraag de doorsnee catechisant maar eens wat zijn enige troost in leven en sterven is. Als hij trouw zijn vragen heeft geleerd, dan zit dat nog in zijn hoofd, en zal hij het juiste antwoord oplepelen.
Je kunt beter de jonge mensen leren vanuit hun hart te reageren en  zelf na te laten denken wie Jezus voor hun is in het dagelijkse leven en evt. sterven.
Als je systematisch vragen gaat instuderen en oplepelen, Heb je een theoretisch geloof in je hoofd. En al leer je de hele bijbel uit je hoofd, en zal niets waard zijn, zolang het niet naar je hart zakt.
Het getuigenis wat je in je hart hebt en met de wereld wilt delen, moet uit je hart komen, en niet geleerd zijn uit een traditie waarin je opgevoed bent.

Het gevaar is inderdaad dat je de "samenvatting" leert maar het je niet "toe-eigend" zoals dat mooi heet. Als je dat kan voorkomen door de vorm aan te passen des te beter, direct doen. Ik heb zelf omdat onze gemeente vacant was van heel veel verschillende mensen catechesatie gehad en dat was niet altijd even prettig. Maar die delen van de catechismus die behandeld zijn met de bijbel open ernaast, zijn me tot nu toe het beste bij gebleven.

Catechesatie is inderdaad ook een stukje theorie bijbrengen en het viel me op bij "Catherine zoekt God" dat veel christenen moeite hebben om te omschrijven WAT ze geloven en daar is dat stukje theorie nou juist zo handig voor. Hoe ze het ervaren en wat de Heer voor hun doet, dat is het getuigenis uit het hart waar ze meestal wel mee uit de voeten konden.

Maar je praat over het onderwijzen van "de jeugd" en dat is niet altijd even eenvoudig. Nog afgezien van (het gebrek aan) pedagogische kwaliteiten praat je dan ook nog over niveauverschillen en verouderd lesmateriaal. Hoog tijd om als kerken je eens te bezinnen op wat je met de catechese wil.

moosterh

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 24, 2003, 12:29:50 pm »

quote:

op 24 Oct 2003 11:01:26 schreef Wilhelmina:

Ik denk dat het logisch is dat dat gebeurt, want als je vraag 1 stelt volgt daar logischerwijze ook antwoord 1 op.  :)
Het zou denk ik beter zijn om ook de vragen in een "moderner" jasje te stellen.

Uit mijn eigen ervaring: toen ik zelf catechisatie volgde (ong 15 jaar geleden) was het nog vooral "stampen". Onderzoek voor belijdenis doen was dan ook meer een examen (antwoorden oplepelen voor de voltallige KR), met daarnaast een onderzoek naar je werkelijke drijfveren in een persoonlijk gesprek met de wijkouderling.
Nu ik zelf ouderling ben, merk ik dat het onderzoek rondom belijdenis doen veel meer nadruk op dat tweede aspect legt (onderzoek naar drijfveren en motivatie). "Het gesprek" voeren wij als KR met 2 personen: de predikant die de catechisatie gaf en de wijkouderling van de catechisant. In dat gesprek komen zowel leer (ja, ook de catechismus) als leven aan bod.

Om op de oorspronkelijke vraag dus te antwoorden: ja, die wordt nog geleerd, maar meer als onderdeel van de totale catechese dan als zelfstandig doel. En bovendien: in de kerkdiensten wordt (als het goed is) de catechismus ook nog regelmatig uitgelegd: volgens de KO moet de KR ervoor zorgen dat dat wekelijks gebeurt. Oke, wekelijks lukt niet altijd, maar enige regelmaat zit er wel in.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 24, 2003, 12:46:38 pm »
Van iemand die een jaar of 18 elke zondag naar de vrijgemaakte preken heeft geluisterd ( zoals jullie zeggen mét diepgang  ;) ) mag je toch wel verwachten dat hij zo'n beetje alle thema's uit de bijbel goed uit kan leggen, inclusief de bijbelteksten etc?
Het lijikt me beter dat iemand dan belijdenis doet als blijkt dat die kennis van zijn hoofd naar zijn hart gezakt is.
Een wedergeboren christen dus.
Het moment waarop wij besluiten de personen te dopen. :)

moosterh

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 24, 2003, 12:53:48 pm »
Op zich met je eens: belijdenis doen van je geloof zou meer moeten zijn dan alleen weten wat je gelooft. Wat dat betreft dus een prima ontwikkeling dat er daarnaast meer aandacht is voor de manier waarop dat geloof doorwerkt in je leven en hoe dat in je hart is geland.
Een discussie over volwassendoop vs. belijdenis doen is hier wat mij betreft niet op zijn plaats (maar dat gaf je zelf ook al aan).  ;)

Amadeus

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 24, 2003, 02:27:28 pm »

quote:

op 24 Oct 2003 12:46:38 schreef Wilhelmina:
Van iemand die een jaar of 18 elke zondag naar de vrijgemaakte preken heeft geluisterd ( zoals jullie zeggen mét diepgang  ;) ) mag je toch wel verwachten dat hij zo'n beetje alle thema's uit de bijbel goed uit kan leggen, inclusief de bijbelteksten etc?
Het lijikt me beter dat iemand dan belijdenis doet als blijkt dat die kennis van zijn hoofd naar zijn hart gezakt is.

Deze quote is er 1 naar mijn hart.

Amen

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 24, 2003, 07:18:06 pm »

quote:

op 24 Oct 2003 10:36:15 schreef Brug:
 Hebbben andere kerkelijke stromingen eigenlijks ook iets waarin kort staat hoe zij over bepaalde dingen denken, zo iets als bij de gereformeerde kerken de drie formulieren, zo ja, staat dat ook op internet?
Zeker een aantal van deze formulieren kun je hier vinden
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 24, 2003, 07:42:18 pm »

quote:

op 23 Oct 2003 23:58:31 schreef dingo:

Op de (vrijgemaakte) lagere school heb ik de catechismus ook wel geleerd.
Toen ik een jaar later op een (gewone pc) mavo zat en de enige in mijn klas was die nog wekelijks naar de kerk ging, merkte ik al snel dat je de Heidelbergse Catechismus het best ijn de prullebak kunt gooien. De antwoorden zijn leuk, maar zo theoretisch en van de werkelijkheid verwijderd dat je andere mensen niet met de boodschap van het Evangelie kunt bereiken, laat staan dat het enige betekenis kan hebben voor de opbouw van je eigen geloof.

Zal iemand nog echt zitten te wachten op de scholastieke antwoorden van de catechismus? Om op de eerste vraag van de Heidelbergse Catechismus terug te komen? Zitten we nu werkelijk op een bewijsvoering te wachten van een Heilig Geest, die een boekhouding van de haren op ons hoofd bijhoudt, als bewijs en bevestiging dat wij in de Heer zijn?

Hoe meer de Heidelberger passé is bij de catechese en in de middagdiensten des te beter, dan kan de aandacht meer gericht worden op zaken die de existentie van de (jonge) mens meer benadert.

Amadeus

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 24, 2003, 10:11:01 pm »

quote:

op 24 Oct 2003 19:18:06 schreef Lutheraansch:
[...]

Zeker een aantal van deze formulieren kun je hier vinden

Uitgebreide site met allerlei formulieren die mar al te duidelijk maken wat de verschillende gelovigen vinden en geloven.

Duidelijk wordt in ieder geval wat hen scheid

Ik houd het op hetgeen onderaan mijn bericht staat!

Timo

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 24, 2003, 10:23:23 pm »
Wat is catechesatie eigenlijk? Hebben jullie daar wel eens goed over nagedacht?
Catechese is de leer van de Kerk. Op Cat kun je daar over leren. Toegegeven in het verleden werd dat gedaan door de vragen en antw. van de Heid. Cat. Maar er zijn er meer.
Daardoor is er ook een methode ontwikkeld.
Vroeger (in de 60-70 er jaren) werd er al gesmokkeld met het opzeggen. Dat is dus niets nieuws. Waar we met elkaar eens moeten over nadenken is hoe we op een hedendaagse tijd de leer van de kerk overbrengen op de jeugd.
Het is geen wonder dat de kerkenraad erover nadenkt om de vereniging en de cat.(ik vind het een afschuwelijke afkorting) samen te voegen.
De jongeren tonen immers zelf weinig interesse meer in twee diensten op een zondag, vereniging en catechesatie door de week.
Jongeren moeten ook eens nadenken over de ouderen in de kerk. De veranderingen zijn in de afgelopen 20 jaar erg snel gegaan. Zolang je nog vol in het leven staat, is dat te behappen. Maar onze oudere generatie heeft het daar lastig mee.
Kunnen de jongeren nog meedenken en meevoelen met een oudere generatie?

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 25, 2003, 12:44:05 am »
Een tip voor catecheten: laat de groep eens een paar voor hen belangrijke levensvragen opstellen en zelf zoeken naar het antwoord, waarbij de catecheet de groep enigszins wegwijs kan maken.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 27, 2003, 10:19:30 am »

quote:

Van iemand die een jaar of 18 elke zondag naar de vrijgemaakte preken heeft geluisterd ( zoals jullie zeggen mét diepgang  ;) ) (...)

Ikzelf (als lid vh forum) stel hier geen prijs op.. ik vind het een rotopmerking.

quote:

Beetje kromme redenatie.. Het lijkt mij inderdaad ook goed om belijdenis te laten doen als iemand de kennis heeft. Maar wie zegt dat hij/zij dan wedergeboren is? (of bedoel je dat met 'kennis naar het hart gezakt is'?)
En over dat dopen: Ik ben erg blij met de kinderdoop, omdat God als eerste naar ons toekomt, met een belofte en een teken. Zoals Hij zovaak gedaan heeft, kijk maar naar Abraham en de in stukken gehouwen dieren (Gen. 15) of denk aan het gedichtje dat er 2 voetsporen over het zand lopen en dan nog maar 1x voetsporen, God is de Eerste, de Laatste en de Enige!
Maar eigenlijk hoort dit in een ander topic thuis...

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 27, 2003, 04:29:40 pm »

quote:

:)

Waarom een rotopmerking Nitpicker? Elke zondag 2 keer naar de kerk, alle preken beluisteren, want er is geen kinderkerk, ook de tienrs graag ook in de tweede dienst en niet naar de jeugdkerken.
Ik meen het serieus, dan heb je toch de hele bijbel onder de knie?

Zeker niet als rotopmerking bedoeld, maar een gedachte die ik nog niet zo gek vind. Trouwens de term rotopmerking vind ik niet fijn overkomen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 27, 2003, 04:37:23 pm »

quote:

op 27 Oct 2003 10:19:30 schreef nitpicker:
[...]
, omdat God als eerste naar ons toekomt, met een belofte en een teken. ...

Die belofte heeft niets met de kinderdoop te maken, in het betreffende stuk in Hnadelingen gaat het over de belofte van de Heilige Geest.

Hoezo, God naar ons toekomen. Hij heeft ons gemaakt, Hij kende ons al van voor de grondlegging der wereld.
Heb je pech als je ouders je niet naar het doopvondt dragen, komt God ook lekker niet naar je toe. Dat klopt niet, en is ook niet bijbels.

Van mij mag iedereen zijn babytjes dopen, maar zeg niet dat dat het teken is dat God naar je toe komt. Ben je dus afhankelijk van de wil van je ouders.
God wil, dat is zeker, het gaat er maar om of je zelf ook wil.

En dan zegt Hij: bekeer je en laat je dopen.

En natuurlijk is dit off-topic, maar ik had het over een keuze maken op grond van kennis die naar je hart gezakt was, in plaats van kennis die op de cathechisatie uit je hoofd geleerd moet worden.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: oktober 27, 2003, 05:44:58 pm »

quote:

op 27 Oct 2003 16:29:40 schreef Wilhelmina:
[...]

Waarom een rotopmerking Nitpicker?

Nitpicker bedoelt volgens mij datgene wat tussen haakjes staat over de vrijgemaakte preken: zoals jullie zeggen mét diepgang

Ik vind dit ook wel wat denigrerend over komen.
Maar ik denk dat je het niet denigrerend bedoelt.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 27, 2003, 06:47:45 pm »

quote:

op 27 Oct 2003 17:44:58 schreef _Mart_:
[...]

Nitpicker bedoelt volgens mij datgene wat tussen haakjes staat over de vrijgemaakte preken: zoals jullie zeggen mét diepgang

Ik vind dit ook wel wat denigrerend over komen.
Maar ik denk dat je het niet denigrerend bedoelt.

Het was er een met een knipoog, omdat daar een heel topic aan gewijdt is.
Daarbij hebben veel vrijgemaakte preken echt diepgang dus dat ontken ik niet.