Auteur Topic: 1 dienst is voldoende, prima zelfs als je het goed benut  (gelezen 9104 keer)

Brug

• Bekijk profiel
1 dienst is voldoende, prima zelfs als je het goed benut
« Gepost op: oktober 25, 2003, 12:28:45 am »
Wederom hallo allemaal,

Ik ben van  mening dat twee dienten op zondag niet echt handig is. Ik wil hierbij pleiten voor 1 dienst. de tweede dienst geeft vaak veel belemmeringen;

- het tijdstip is zo dat als je bij familie op bezoek gaat je niet kunt gaan

- in sommige kerken is de middagdienst al om 3 uur, wat belachelijk is omdat je dan niet eens relaxd kunt eten.

Als voorstander van 1 dienst heb ik uiteraard ook wat uit te leggen.
Je kunt de enige dienst die je dan hebt uitbreiden met koffie drinken, discussie, bijbelstudie of , wat mij helemaal mooi lijkt, elke zondag avondmaal.

De dienst zal dan geen uur meer duren maar 3 uur ofzo, van 10 tot 13 uur. En alles wat je als kerklid nodig hebt zit in deze drie uur verpakt.

In plaats van de tweede dienst kun je dan op woensdag een speciale dienst organiseren, zoals lofprijzing, gebed, of leer.

Mee eens???

Het is al laat dus misschien ben ik niet helemaal duidelijk, dat komt naar aanleiding van de discussie dan wel.

Mvg Brug

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 25, 2003, 12:40:53 am »
Gewoon lid worden van een evangelische gemeente, heb je precies dat wat je nu graag zou willen. :X

( alhoewel ik het best fijn vind om 's avonds nog ergens anders een dienst te bezoeken, een mens is dus nooit tevreden)

Ik denk dat er niets op tegen is om een tweede dienst te houden, maar haal alsjeblieft die verplchting weg.
Dan zie je na een jaartje wel wat er nog aanwezig is op zondagmiddag, en weet je meteen wie er nu nog allemaal "verplicht" de onderlinge samenkomsten bezoeken.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 25, 2003, 12:42:05 am »
Geweldig idee, alleen zou ik in de uitgebreide dienst vooral ook ruimte willen bieden voor gebed. Het gemeenschapsgebed dat ik daarbij voor ogen heb, is te vergelijken met het zogenaamde kringgebed, waarin ieder de ruimte heeft om een gebed uit te spreken, maar waarin tegelijkertijd ruimte is voor stil gebed. Laat het maar eens tien minuten stil zijn.....Fantastisch als ieder deze ruimte dan weet te benutten om in contact met onze God te staan.

De tweede dienst naar bijvoorbeeld de woensdag verplaatsen is ook een idee. Goed tegenwicht voor al het voetbal!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 25, 2003, 12:46:02 am »
ALs je dat zo fantastich lijkt waarom word je dan niet gewoon lid van een evangelische gemeente? Is iedereen tevreden, helemaal fantastisch.
Zijn we gelijk af over het gezeur wel of geen tweede kerkdienst en over wel of niet zingen van liedjes.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 25, 2003, 12:47:35 am »
Henk G -> is dat wel haalbaar met 1000 mensen in een kerkgebouw? Dan heb je toch al snel een voorzitter nodig.
[Prediker 7:29]

Brug

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 25, 2003, 12:48:47 am »
Ruimte voor allerlei dingen waarin de "normale" kerkdiest geen aandacht word geschonken, dus inderdaad ook kringgebed. Wat geweldig zou dat zijn.

Ik ben echt van mening dat ik op deze manier m`n en de gemeente beter leer kennen. Gewoon lekker samen zijn met z`n allen.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 25, 2003, 12:49:40 am »

quote:

op 25 Oct 2003 00:28:45 schreef Brug:
De dienst zal dan geen uur meer duren maar 3 uur ofzo, van 10 tot 13 uur. En alles wat je als kerklid nodig hebt zit in deze drie uur verpakt.
Met 'kerklid' bedoel je ook kleine kinderen, ADHD'ers, babies, autisten enz? Drie uur lijkt me een erg lange zit.
[Prediker 7:29]

Brug

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 25, 2003, 12:52:53 am »

quote:

op 25 Oct 2003 00:46:02 schreef Picardijn:
ALs je dat zo fantastich lijkt waarom word je dan niet gewoon lid van een evangelische gemeente? Is iedereen tevreden, helemaal fantastisch.
Zijn we gelijk af over het gezeur wel of geen tweede kerkdienst en over wel of niet zingen van liedjes.

Ten eerste heb ik geen last van gezeur over de tweede dienst, zelden zeurt daar iemand over maar dat maakt me niet zo zoveel uit.

En ik geloof ook niet dat iedereen dan tevreden is. ikwil trouwens ook gewoon lid blijven van mijn gemeente. Daar kan ik genoeg opbouwend werk doen. Denk ik.

Mvg Brug

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 25, 2003, 12:53:10 am »
Allereerst mijn complimenten voor de ideeën , je wilt tenminste niet botweg  één dienst afschaffen

quote:

Wederom hallo allemaal,

Ik ben van  mening dat twee dienten op zondag niet echt handig is. Ik wil hierbij pleiten voor 1 dienst. de tweede dienst geeft vaak veel belemmeringen;

Waarom kan je alleen op zondag bij familie op bezoek? Jekan ook met je familie mee naar hun kerk.

quote:

- in sommige kerken is de middagdienst al om 3 uur, wat belachelijk is omdat je dan niet eens relaxd kunt eten.

Wij hebben inderdaad om 1500 uur kerk, daar is niets belahelijks aan, het is maar waar je je prioriteiten legt, aan een uitgebreide maaltijd op zondagmiddag of aan een ontmoeting  met God.

quote:

Je kunt de enige dienst die je dan hebt uitbreiden met koffie drinken, discussie, bijbelstudie of , wat mij helemaal mooi lijkt, elke zondag avondmaal.

Op zich ben ik het hier wel mee eens, maar er zijn gemeenten met  meer dan 1000 leden, dat word of een heel levendige discussie, of helemaal niets. Ik ben wel voor vaker avondmaal, elke week lijkt me  een beetje sleur-bevorderend, maar dat kan  misschien in een ander jasje gestoken worden.

quote:

Op zich natuurlijk niets mis mee, maar je spreekt jezelf een heel klein beetje tegen, want op deze manier kan je ook niet relaxed eten... ;)

quote:

In plaats van de tweede dienst kun je dan op woensdag een speciale dienst organiseren, zoals lofprijzing, gebed, of leer.
Ik werk in ploegen dus moet  in ieder geval al de helft van deze diensten verstek laten gaan, er is niets mis met een doordeweekse dienst, maar niet in plaats van....

quote:

Mee eens???
Mvg Brug
ja en nee dus..... Ik zou er eerder voor kiezen de middagdienst anders in te delen...Maar hoe?

Brug

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 25, 2003, 12:54:33 am »

quote:

op 25 Oct 2003 00:49:40 schreef Marloes:
[...]

Met 'kerklid' bedoel je ook kleine kinderen, ADHD'ers, babies, autisten enz? Drie uur lijkt me een erg lange zit.
Of je nu kleine kinderen thuis hebt zitten of in de kerk, in de hemel zullen ze eeuwig zitten. Er zal vast wel een oplossing zijn dus...

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 25, 2003, 12:57:03 am »
Je kan in die drie uur ook een maaltijd of zo inlassen of af en toe een "speelkwartier"  Maar dit werkt allemaal alleen in kleine gemeente's lijkt me

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 25, 2003, 01:07:19 am »

quote:

Als dit je enige argumenten zijn om een tweede dienst af te schaffen, dan vind ik dat nogal mager eerlijk gezegd. Dit zijn namelijk puur en alleen argumenten die om jou als persoon (of als groep personen) draait en niet om God.

quote:

Tsja, ik vind het wel een goed idee om die tweede dienst af te schaffen en daarvoor in de plaats een langere eerste dienst in te richten. Daarin is dan veel meer plaats voor de andere zaken die jij ook al noemt. Ik vind het een goed idee :).

quote:

op 25 Oct 2003 00:46:02 schreef Picardijn:
Ja, en ondertussen neemt het kerkbezoek in de tweede dienst af naar steeds minder, maar nee hoor, wij gaan gewoon door met twee kerkdiensten... Dat lijkt me niet helemaal de juiste benadering. Als je er nu bijbent kun je constructief nadenken over een nieuwe invulling van de kerkdiensten. En ja, als daar dan een kerkdienst bij sneuvelt, ik kan er niet over inzitten, en al helemaal niet als er goede dingen voor terugkomen :).

quote:

op 25 Oct 2003 00:54:33 schreef Brug:
[...]

Of je nu kleine kinderen thuis hebt zitten of in de kerk, in de hemel zullen ze eeuwig zitten. Er zal vast wel een oplossing zijn dus...
Stoer! Heb jij een extra openbaring van God gehad waarin je een kijkje in de hemel is gegund? Waar haal jij vandaan dat men in de hemel eeuwig gaat zitten?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Brug

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 25, 2003, 01:14:25 am »
Ik reageer maar direkt, ikweet nog niet hoe dat kwoten wekt, maarja, jullie zullen wel weten wat ik bedoel. Ik neem aan dat jullie vol goede moed zijn! :)

Ten eerste bedoel ik niet alleen dat je naar familie gaat, er zitten veel meer addertjes onder het groen gras. Ik vind het zwaar irritant dat als je net een gesprek hebt gestart met iemand, een broer of oom whatever, je aan allerlei tijden gebonden zit. Als je die tijden kan samenvoegen en als ik nou op het idee kom dat dit voor de gemeente juist goed is, vind ik dat we dat moeten doen.

Soziezo vind ik de tweede dienst redelijk onzin, ik heb meestal al genoeg "denk stof" meegekregen in de eerste dienst. Als je dan ook nog een tweede dienst verwaterd dit alleen maar.

Over die prioriteiten; ik ben van mening dat ik die op deze manier veel beter benut. En om 1500 uur vind ik persoonlijk echt een belachelijke tijd, sorry daarvoor, maar het breekt je rustdag. Mijn pa ligt altijd te pitten rond dat tijdstip en ik zit meestal te relaxten op m`n private room. Gewoon chillen... Doe het dan om zeven uur ofzo.

Ik durf denk juist dat ik me meer op m`n gemak voel bij de gemeente, een persoonlijk gesprek vind dan tenminste plaast... nu al helemaal niet.

In ieder geval, gewoon één dienst. fet handig!

Brug

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 25, 2003, 01:17:30 am »

quote:

op 25 Oct 2003 01:07:19 schreef Harm:

Stoer! Heb jij een extra openbaring van God gehad waarin je een kijkje in de hemel is gegund? Waar haal jij vandaan dat men in de hemel eeuwig gaat zitten?
Jah, en ze zaten allemaal stil!...

Brug

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 25, 2003, 01:19:26 am »

quote:

op 25 Oct 2003 00:57:03 schreef Doarseveld:
Je kan in die drie uur ook een maaltijd of zo inlassen of af en toe een "speelkwartier"  Maar dit werkt allemaal alleen in kleine gemeente's lijkt me
Juist in grote gemeentes kun je genoeg gelden bij elkaar rapen om het kerkgebouw aan dit idee aan te passen..

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 25, 2003, 01:50:42 am »

quote:

op 25 Oct 2003 01:17:30 schreef Brug:
[...]

Jah, en ze zaten allemaal stil!...
Ehm, ik bedoelde het weldegelijk serieus hoor. Ik zie de relatie tussen nu stilzitten in de kerk en stilzitten in de hemel niet (gesteld dat we daar dan stilzitten wat ik dan weer niet geloof :P). In de hemel is alles anders en is alles mooier en voller dan wij ons hier ooit voor kunnen stellen, dus wat heeft dat met stilzitten in de kerk te maken?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 25, 2003, 03:19:18 am »

quote:

op 25 Oct 2003 01:19:26 schreef Brug:
[...]

Juist in grote gemeentes kun je genoeg gelden bij elkaar rapen om het kerkgebouw aan dit idee aan te passen..
Ja maar in zo'n grote kerk kun je een beetje moeilijk met z'n allen gaan springen. Dan komt het dak naar beneden.....
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 25, 2003, 10:48:02 pm »
Aardig idee, heb dr zelf ook vaak genoeg mee rond gelopen, vind het niet echt noodzaak, maar wel een serieuze optie (bij voorkeur in combinatie met een dienst op woensdag-avond, op die manier wordt niet alles op slechts een dag in de week geschoven wat vaak gebeurt).

Drie uur is idd een lange zit, twee uur kan m.i. ook en als je het hebt over kinderen dan kun je denken aan bijbelklas zoals eerder op het forum langsgekomen is, daarbij komt dat de 'extra' dingen waar je de mogelijkheid voor krijgt niet per se met de hele gemeente te doen, preekverwerking/bespreking/gebed kan ook in kringen, en zo zijn er meer dingen die niet per se passief zittend op je stoeltje zijn in te vullen.

In onze gemeente hebben we een expirimentele tweede dienst die is ingevuld met verwerking van de preek van de ochtend, vaak valt dit samen met een dienst van gebed.

Dit heeft mijn persoonlijke voorkeur omdat je dan na de eerste dienst rustig koffie kunt drinken enzo en je tijd hebt om het onderwerp op je te laten inwerken voordat je (eigenlijk weinig voorbereid) erover door gaat praten.

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 26, 2003, 12:55:01 am »

quote:

op 25 Oct 2003 00:53:10 schreef Doarseveld:
Wij hebben inderdaad om 1500 uur kerk, daar is niets belahelijks aan, het is maar waar je je prioriteiten legt, aan een uitgebreide maaltijd op zondagmiddag of aan een ontmoeting  met God.

Heb je pas een ontmoeting met God op zondag in de kerk ? God hangt niet aan het plafond in de kerk te wachten totdat jullie (wij) daar komen. Hij woont in je als het goed is, dus als je de kerkdiensten bezoekt neem je Hem mee.
Hij moet dagelijkse realiteit zijn, ipv alleen zondagse realiteit.
Mijn prioriteiten zijn:  op zondag de dienst te bezoeken (Goddank hebben we er één), en daarna RUST !

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 26, 2003, 08:17:18 am »

quote:

Wederom hallo allemaal,

Mee eens???

Het is al laat dus misschien ben ik niet helemaal duidelijk, dat komt naar aanleiding van de discussie dan wel.

Mvg Brug

Graag wil ik even reageren. Dat het naar de kerk gaan je niet uitkomt om dat je zit me je familie, tja... wat is nou belangrijker in je leven, de samenkomst of je familie. Je hebt nog 6 andere dagen om naar die familie te gaan. Ik vind dit een heel erg zwak argument. Daarnaast, als je echt naar de kerk wil, dan ga je en pas jij je niet aan aan de wensen van de familie met betrekking tot de bezoekjes.

Het eten kan inderdaad wel eens lastig zijn, maar als het goed is, dan heb je dat er voor over.
Daarnaast staat er in de bijbel dat je de onderlinge bijeenkomsten niet mag nalaten.....dat zegt genoeg........

Bert Jan Souman

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 26, 2003, 09:05:52 am »
Ik ga over vijf minuten naar (in ieder geval) één dienst. Het argument dat je de onderlinge samenkomsten niet mag verzaken, kun je eenvoudig weerleggen. Als er maar één samenkomst wordt georganiseerd, verzaak ik helemaal niks.

elco

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 26, 2003, 11:50:21 am »
-------------------------------------------------------------------------------------------
Citaat

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Ik ben opgegroeid in het Noorden des lands.
Daar pleegt men de middagdiensten om 14.30 te houden.
Dit in verband met de vele agraiërs die hun vee moeten melken.

Maar ook in mijn huidige woonplaats houden wij om 14.30 kerk.

Wij hebben geen last dat we niet uitgebreid kunnen eten, dat kun je toch ook 's avonds  NA de 2de dienst doen?
Wat de teokomst brenge moge, ons geleidt des Heren hands

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 26, 2003, 02:10:19 pm »

quote:

op 26 Oct 2003 09:05:52 schreef Bert Jan Souman:
Ik ga over vijf minuten naar (in ieder geval) één dienst. Het argument dat je de onderlinge samenkomsten niet mag verzaken, kun je eenvoudig weerleggen. Als er maar één samenkomst wordt georganiseerd, verzaak ik helemaal niks.
Even voor de duidelijkheid: in deze discussie ging het over een kerk met 2 diensten.  DUs een kerk met 1 dienst is hier niet aan de orde.  En wat ik bedoel is dat je niet de kerkdiensten moet aanpassen aan wat jou het best uit komt. Kerkdiensten moeten vooraan staan en daarna pas kijken naar de overige invulling van deze dag!!
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2003, 05:12:15 pm door j@f@ »

Jelle

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 26, 2003, 02:33:45 pm »
Graag wil ik even reageren zolang de synode de kerkorde nog niet heeft gewijzigd
lijkt me zinvol om te discusieren over de invulling van de tweede dienst.

Zie de kerkorde artikel 65

De kerkenraad zal de gemeente op de dag des Heren tweemaal samenroepen voor
de eredienst. De kerken zullen zich houden aan de orden van dienst die door de generale synode zijn goedgekeurd.

Elk kerkenraad heeft zich hieraan te houden.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 26, 2003, 03:04:16 pm »

quote:

op 26 Oct 2003 14:10:19 schreef jfwolf:
Even voor de duidelijkheid: in deze discussie ging het over een kerk met 2 diensten.  DUs een kerk met 1 dienst is hier niet aan de order. Dus ik snap niet waar jij het vandaan haalt om dit argument te weerleggen?????
Eerst lezen en dan pas een zinnig antwoord geven!!
Als jij de discussie goed had gevolgd had je geweten dat de discussie gaat om een tweede dienst te vervangen door een verlenging van de eerste dienst, dat houdt in dat er in dit topic een voorstel ligt om de kerkeraad de gemeente slechts een keer bijeen te roepen.
Eerst lezen en dan pas een zinnig antwoord geven!! ;)

quote:

op 26 Oct 2003 14:33:45 schreef Jelle:
Graag wil ik even reageren zolang de synode de kerkorde nog niet heeft gewijzigd
lijkt me zinvol om te discusieren over de invulling van de tweede dienst.

Zie de kerkorde artikel 65

De kerkenraad zal de gemeente op de dag des Heren tweemaal samenroepen voor
de eredienst. De kerken zullen zich houden aan de orden van dienst die door de generale synode zijn goedgekeurd.

Elk kerkenraad heeft zich hieraan te houden.

Beetje jammer dat je de GS en al haar oude besluiten als een heilige institutie ziet.
Tuurlijk is het in de GKV zo dat je bij voorkeur uitgaat van de bestaande besluiten, maar enig initiatief mag wel genomen worden anders zou de Synode nieteens meer bijeen geroepen hoeven worden omdat de kerken uitgaan van de vroeger genomen besluiten.
Niet dat die per se verkeerd zijn, maar denken over een andere invullig van de rustdag is m.i. niet verkeerd, ook niet als er (m.i. goede) ideeen geopperd worden die buiten de kerkorde omgaan of die de bestaande orde waardig kunnen vervangen.
Ook vraag ik mij af of je een dergelijk standpunt bijbels zou kunnen onderbouwen, dan zou je een stuk sterker in je schoenen staan.

Jelle

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 26, 2003, 03:18:45 pm »
Ik wil alleen maar zeggen dat dit zo in de kerkorde staat over de invulling van de tweede dienst ben ik van menig dat het zeker anders kan maar houd dan ook rekening met artikel 66 vande kerkorde.
Verder ben ik van mening als je honger hebt naar Gods Woord dan ga je wel twee maal naar de kerk je moet toch gevoed worden.

elco

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 26, 2003, 04:06:53 pm »

quote:

op 26 Oct 2003 15:18:45 schreef Jelle:
Verder ben ik van mening als je honger hebt naar Gods Woord dan ga je wel twee maal naar de kerk je moet toch gevoed worden.

Ik ben het er niet mee eens.
Je hebt honger naar Gods Woord. Daarvoor kun je dan 1 keer naar de kerk, maar als het goed is, lees je elke dag ook de Bijbel. Is dat geen goede voeding genoeg, buiten de ene kerkdienst om?
Ik denk het wel
Wat de teokomst brenge moge, ons geleidt des Heren hands

Bert Jan Souman

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 26, 2003, 06:57:56 pm »

quote:

Ik wil alleen maar zeggen dat dit zo in de kerkorde staat over de invulling van de tweede dienst ben ik van menig dat het zeker anders kan maar houd dan ook rekening met artikel 66 vande kerkorde.

Ook in reactie op jfwolf (echt, ik geef zinnige antwoorden  ;) ): volgens mij is het niet zo relevant wat de regels nu zeggen. Die regels leggen vast wat men er (destijds) van vond. Als we nu in een discussie tot de conclusie komen dat het anders moet, dan passen we die huishoudelijke regels toch aan? De kerkorde bevat geen heilige voorschriften maar gewoon wat huisregels.

Het wordt anders als uit de Bijbel duidelijk wordt dat twee diensten een regel van God is. Maar dat heb ik in dit topic nog niemand zien beweren en/of onderbouwen.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 26, 2003, 07:05:38 pm »

quote:

Voel je niet persoonlijk aangevallen hoor, ik respecteer de keuze van GKv's om de besluiten/regels van de GS voorop te stellen, maar hier wordt juist dat bewuste artikel ter discussie gesteld ;)

quote:

Honger dient gevoed te worden, dat kan door een 'gewone maaltijd' 's ochtends en een (naar de mening van diverse mensen zoals blijkt in dit topic) 'schamele maaltijd' 's middags.

Kan honger niet beter (of: ook) gevoed worden door een overdadige maaltijd (die wat langer duurd en waar tijd/gelegenheid/begeleiding ter vertering van de maaltijd aanwezig is) waar meer voedingsstoffen inzitten?

En natuurlijk kun je kiezen voor twee overdadiger maaltijden dan we tot nu toe gewend zijn, maar dan begeef je je ook op het vlak 'Waarom wel/geen twee diensten?" Is dat bijbels? ik lees het iig nergens terug (tenzij iemand mij kan verlichten ;)) dus het zal m.i. geen probleem zijn als gemeenten kiezen voor de enkele 'grote maaltijd'.

Timo

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 26, 2003, 07:18:56 pm »
Ook ik ben aan het nadenken over het feit van 1 of 2 diensten per zondag.
Feit is dat de tweede dienst in veel gemeenten steeds slechter wordt bezocht.
Mijn vraag is dan hoe dat komt.
Als ik veel stukjes eens goed doorlees, dan komt het er vaak (niet altijd) op neer dat het persoonlijke gevoelens zijn. De tijd komt slecht uit of je kunt niet op familiebezoek of mijn vader zit te soezen.
Allemaal onbelangrijke zaken volgens mij.
Denk ook eens aan gezinnen met kinderen. Als er een jonge baby is kan deze niet naar de creche. Daar zijn de creches in onze kerken niet op berekend. Bij één dienst zouden de ouders dus maar 1 keer per 2 weken naar de kerk kunnen.
Ook ben ik bang dat als er maar 1 dienst is het gemakkelijker gaat worden om een volgende zondag niet te gaan. Ook dan kan ik het argument aanvoeren dat ik genoeg heb gehad voor 2 weken.
Gaat het er niet meer om of wij onze Rustdag ook geheel willen benutten voor de dienst aan de Here? Er zijn 6 dagen om andere dingen te doen, ook familiebezoek.
Even iets om over na te denken. Het is dus niet zo dat ik bij voorbaat het houden van 1 dienst afwijs. Het gaat mij om de goede en steekhoudende motieven.

Bert Jan Souman

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: oktober 26, 2003, 07:26:56 pm »
Ik deel het uitgangspunt dat het goed is om één dag als rustdag te besteden, en dat God op die dag (extra) centraal staat. Tegelijk is er de feitelijke constatering dat twee diensten niet echt meer werkt. Dan kunnen we heel stug toch vasthouden aan die twee diensten - of we gaan op zoek naar oplossingen die bij deze tijd passen.

Een paar argumenten om te zoeken naar nieuwe vormen:
- we leven niet meer in een langzame, beeldloze cultuur. In zo'n cultuur ontstond het huidige ritme van twee diensten;
- we leven juist in een tijd waarin iedereen veel informatie krijgt en moet verwerken. We zijn minder gewend om naar lange betogen te luisteren.
- bovendien gaat steeds meer communicatie via beelden, die tot nu toe vooral ontbreken in de kerkdiensten.
- ons bestaan is toch echt individualistischer geworden en de kerk als geloofsgemeenschap staat onder druk.

Ik kom tot de conclusie dat we toch echt een andere vorm moeten zoeken. Een vorm die meer ruimte biedt voor het "zappend" tot je nemen van informatie bijvoorbeeld. En een vorm waarbij we veel meer merken dat we gemeenschap zijn, bijvoorbeeld door samen te eten. De ideëen die in het begin van dit topic staan lijken me hartstikke goed!

ALFA

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 26, 2003, 07:57:17 pm »
Een aantal deelenemrs aan deze topic vind het blijkbaar teveel of te vermoeiend of te lastig om 2 keer op 1 dag geconfronteerd te worden met de blijde boodschap.
Ik ben blij dat God ons als gemeentes elke week weer 2 diensten geeft.
Zolang het Woord van God centum blijft kun je de invulling best variabel maken.
Menig kans blijft onbenut door mensen die treuren om hun onbenutte kansen

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 26, 2003, 09:20:02 pm »
Voor mij persoonlijk bevalt een dienst van 1x2 uur beter ipv 2x1 uur. En 's ochtends geen kerkdienst uiteraard, alleen 's middags.

Het schijnt dat er kerken zijn in Australie die alleen s middags een dienst hebben, een concept wat heel goed aanslaat.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: oktober 26, 2003, 09:31:10 pm »

quote:

op 26 Oct 2003 21:20:02 schreef xgnoom:
Voor mij persoonlijk bevalt een dienst van 1x2 uur beter ipv 2x1 uur. En 's ochtends geen kerkdienst uiteraard, alleen 's middags.

Het schijnt dat er kerken zijn in Australie die alleen s middags een dienst hebben, een concept wat heel goed aanslaat.
is het evangelie gebonden aan concepten die heel goed aanslaan

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: oktober 26, 2003, 10:50:46 pm »

quote:

op 26 Oct 2003 21:31:10 schreef _Mart_:
is het evangelie gebonden aan concepten die heel goed aanslaan

neen, absoluut niet, maar een concept waar meer mensen aanwezig blijken te zijn heeft m.i. de voorkeur boven een traditioneel concept waar steeds meer mensen afwezig (aan het geraken) zijn.

Het gaat om de eredienstdienst als gemeente met elkaar naar God toe op de dag die speciaal wordt ingericht voor God, en of dat in een keer of twee keer gebeurd voegt niks toe of laat niks af van die doelstelling.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: oktober 27, 2003, 09:52:53 am »

quote:

Een aantal deelenemrs aan deze topic vind het blijkbaar teveel of te vermoeiend of te lastig om 2 keer op 1 dag geconfronteerd te worden met de blijde boodschap.
Ik ben blij dat God ons als gemeentes elke week weer 2 diensten geeft.
Zolang het Woord van God centum blijft kun je de invulling best variabel maken
Ik zou er ook totaal geen problemen mee hebben.... maar ik vind de kerkdiensten ook weer niet zo super (en teveel van het zelfde) om echt blij te zijn dat we er 2 op een zondag hebben. Ik wil als ik met de blijde boodscha pwordt geconfronteerd ook wel eens wat blijdschap laten zien..... Waarom van de middagdienst niet meer eredienst maken.... wat meer de praisekant op en dan wat minder diepgang... of es een keer geen preek. Of eens een keer met je wijk bij elkaar komen en wat zingen, bijbelstudie doen, praten over alelrlei onderwerpen.... Er zijn zoveel mogelijkheden hoe je in plaats van een tweede leerdienst ook op een andere manier met God bezig kan zjin :) En variatie is denk ik best wel belangrijk.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: oktober 27, 2003, 10:00:59 am »
En mensen die in de zorg werken hebben pech als er maar 1 dienst per zondag is... Hier in Zeist (veel zusters uit de wijngaard) maakt het weinig verschil, de hoeveelheid mensen die er 's ochtends en die er 's middags zit... Soms is het 's ochtends zelfs iets leger dan 's middags...

Bij de ouders van mijn vriend zijn er 2 kerken in het dorp, de synodaal gereformeerde heeft alleen 's ochtends een dienst, en de Nederlands Hervormde heeft 's ochtends en 's middags dienst. Die middagdienst is heel erg mager bezocht... 40 mensen ongeveer...
Ik mis het altijd wel, als ik (door ziekte bijv) een kerkdienst mis. Zowel de voeding uit Gods woord als het samen gemeente-zijn (want dat ben je toch ook de hele tijd?).

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: oktober 27, 2003, 10:47:32 am »

quote:

op 27 Oct 2003 10:00:59 schreef E-line:
En mensen die in de zorg werken hebben pech als er maar 1 dienst per zondag is...

Helemaal mee eens !
Heb je daar wel eens over nagedacht Brug ? Er zijn namelijk een heleboel mensen die zondags moeten werken, moeten die mensen dan als ze pech hebben maar een paar zondagen niet naar de kerk gaan of zo ?

Ik denk dat je gewoon niet moet zo lopen te zeuren over twee keer naar de kerk gaan op zondag, wees blij dat je twee keer kunt gaan.
En wat een belachelijk argument dat je niet even lekker rustig kunt eten met elkaar, dan eet je toch gezellig savonds met elkaar, heb je de hele avond de tijd.

En als je nou eens zaterdags met je familie iets leuks gaat doen dan is heel je probleem opgelost.  :)

Doordeweek nog een kerkdienst kan natuurlijk altijd nog, lijkt me trouwens een goed plan, al zou ik het niet op een woensdagavond doen, want dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat er alleen maar vrouwen in de kerk zitten.  ;)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: oktober 27, 2003, 11:00:10 am »
Mijn voorstel zou zijn: 's ochtends een (zeer) uitgebreide dienst met iig viering van het avondmaal. Zoiets als hierboven al besproken werd. En dan in het begin van de avond een vesper / avondgebed. :)

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: oktober 27, 2003, 11:14:30 am »

quote:

op 27 Oct 2003 10:47:32 schreef macguinness:
Doordeweek nog een kerkdienst kan natuurlijk altijd nog, lijkt me trouwens een goed plan, al zou ik het niet op een woensdagavond doen, want dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat er alleen maar vrouwen in de kerk zitten.  ;)
Huh.. wat is er dan? Voetbal zeker.. blegh.. als de dienst al moet wijken voor voetbal?! Gij geheel anders.. toch?

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: oktober 27, 2003, 11:25:16 am »

quote:

op 27 Oct 2003 11:14:30 schreef nitpicker:
[...]

Huh.. wat is er dan? Voetbal zeker.. blegh.. als de dienst al moet wijken voor voetbal?! Gij geheel anders.. toch?
Precies !!! Zelf hou ik helemaal niet van voetbal hoor, maar ik weet zeker dat er een heleboel mannen zijn die zouden balen als een stekker en misschien wel eens om die reden een dienst zullen skippen.   :| ;(

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: oktober 27, 2003, 11:29:30 am »
Je zou ook elke morgen om 6.00 uur een morgengebed kunnen houden. Geheid dat iedereen kan dan. :)

Gamma

• Ik lees graag en veel, maar de
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: oktober 27, 2003, 11:52:18 am »
Ik vind dit wel een interessant forum. Zijn hier meer mensen die niet (vrijgemaakt) gereformeerd zijn?
En waar kan ik op dit forum terecht met echte geloofsvragen?Vriendelijke groete, Gamma
leuk als u ook eens een bezoekje aan mijn tweedehands boekwinkeltje brengt

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: oktober 27, 2003, 12:09:38 pm »

quote:

op 27 Oct 2003 11:52:18 schreef Gamma:
Ik vind dit wel een interessant forum. Zijn hier meer mensen die niet (vrijgemaakt) gereformeerd zijn?
En waar kan ik op dit forum terecht met echte geloofsvragen?Vriendelijke groete, Gamma

Allereerst welkom op dit forum.
Er zijn hier een behoorlijk aantal deelnemers die niet (vrijgemaakt) gereformeerd zijn. Dat is hier ook het beleid, de bedoeling is om wel of niet gereformeerd, wel of niet gelovig met elkaar in gesprek te gaan. (Klik anders even op faq dan staat het iets ruimer omschreven.)
De meest voor de hand liggende plaats om geloofsvragen te stellen is het subforum "Leer en leven", een goede tweede zou "Pastoraat" kunnen zijn. Je stelt je vraag door in het sub-forum een nieuw topic te openen met een eenregelige vraag of opmerking en een toelichting dat als eerste posting in het nieuwe topic dienst doet.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: oktober 27, 2003, 12:36:10 pm »

quote:

op 27 Oct 2003 11:29:30 schreef Pulpeet:
Je zou ook elke morgen om 6.00 uur een morgengebed kunnen houden. Geheid dat iedereen kan dan. :)
Behalve dan als ik vroege dienst heb en om 6 uur moet beginnen, maar zo uit de nachtdienst lijkt me dat een prima idee.  :)

Gamma

• Ik lees graag en veel, maar de
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: oktober 27, 2003, 12:57:37 pm »

quote:

op 27 Oct 2003 12:09:38 schreef dingo:

Allereerst welkom op dit forum.
Er zijn hier een behoorlijk aantal deelnemers die niet (vrijgemaakt) gereformeerd zijn. Dat is hier ook het beleid, de bedoeling is om wel of niet gereformeerd, wel of niet gelovig met elkaar in gesprek te gaan. (Klik anders even op faq dan staat het iets ruimer omschreven.)
De meest voor de hand liggende plaats om geloofsvragen te stellen is het subforum "Leer en leven", een goede tweede zou "Pastoraat" kunnen zijn. Je stelt je vraag door in het sub-forum een nieuw topic te openen met een eenregelige vraag of opmerking en een toelichting dat als eerste posting in het nieuwe topic dienst doet.

Bedankt Dingo, ik zal hier regelmatig terugkomen om mee te lezen en vragen te stellen

Groetjes van Gamma
leuk als u ook eens een bezoekje aan mijn tweedehands boekwinkeltje brengt

M@rgreet

• Niet moeten, maar willen.
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: oktober 27, 2003, 03:09:36 pm »
Het enige praktische nadeel: als ik een dagdienst heb op zondag, dan kan ik meteen niet naar de kerk! Helaas werk ik met meer collega's en kan ik dus niet eisen dat ik elke zondag dat ik moet werken een late dienst krijg. En er zijn wat christelijken die in ploegendienst werken!
Daarom pleit ik voor 2 diensten met een betere invulling van de middagdienst.
"Alles heeft Hij voortreffelijk gemaakt op Zijn tijd"

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: oktober 27, 2003, 03:51:35 pm »
Even wat dingen die in mijn opkomen.
* Dat van die creche waar jonge baby's niet naartoe kunnen vind ik geen argument om twee diensten te houden, dat is echt nonsens. Je kunt het makkelijk zo organiseren dat alle koters tot vier jaar terecht kunnen in de creche. Er zijn genoeg tienermeisjes die het leuk vinden om af en toe op te passen.
* even heel praktisch: Als je twee keer naar de kerk gaat heb je meer kans om een preek te krijgen die je aanspreekt...
* Doordat je twee diensten hebt, is er inderdaad meer tijd en die zou je zoals hierboven al wordt gesuggereerd anders kunnen invullen. Ik heb in de gemeente van mijn ouders (SoW) veel diensten bezocht met experimentele liturgie. Die worden meestal 's middags of 's avonds gehouden. Een eredienst is er alleen op zondagochtend.

-> Een keer in de maand is er 's middags een vesper. Daarin zingt een koor mooie liederen, bijvoorbeeld van Huub Oosterhuis of uit Taize. De begeleiding gebeurt door piano, viool en ik heb er jarenlang blokfluiten gespeeld. Er is maar een korte overweging, geen ellenlange preek. Er zijn een paar momenten van stilte (een paar minuten duurt dat dan). Na de overweging is er een muzikaal intermezzo, zodat je kunt nadenken over wat gezegd is.
-> Een paar keer per jaar is er een zogenaamde Thomasviering. Deze wordt 's avonds gehouden en duurt anderhalf uur. De sfeer kan vergeleken worden met een vesper. Eerst wordt er gezongen en gebeden. Het middelste halfuur is er 'vrije ruimte': je kunt dan een beetje rondlopen in de kerk of gewoon op je plekkie blijven zitten. Er is een hoek om te bidden (op de knieen, jawel!), een plek waar je voorbede kunt krijgen bij een gebedsteam, je kunt knielen en een zegen onder handoplegging krijgen van de dominee, je kunt een gebed op een briefje schrijven en die briefjes worden later in de dienst voorgelezen. Ondertussen wordt er muziek gemaakt en Taizeliederen gezongen. Het laatste halfuur wordt er weer gezongen en gebeden en dan is er een avondmaalviering. Daarbij gaat iedereen (juist ja, iedereen) in een grote kring staan en geeft brood en wijn aan elkaar door. De zegen wordt gegeven door je rechterhand op de schouder van degene die naast je staat te leggen.

Het mooie van dit soort diensten is dat er erg veel gelegenheid is om zelf in contact te komen met God. Bovendien ben ik van mening dat God mooie muziek en mooie liederen verdient... (ik vind psalmen heel mooi hoor, maar die duffe melodieen en dan heel sloom orgelspel... neh niet mijn smaak).
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Timo

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: oktober 27, 2003, 09:31:51 pm »
Over het onderwerp dat je elke ochtend om 6 uur een uur tijd kan inruimen voor de Here heb ik het volgende.
In Evangelische kringen heb ik het fenomeen "Stille tijd" leren kennen. Eerst stond ik sceptisch tegen over.
Sinds een half jaar pas ik het struktureel toe.
Ik ben een ochtend mens en begin rond 6 uur. Maar er zijn ook mensen die het doen tijdens de middagpauze of vlak nadat ze thuiskomen van hun werk.
Waar een wil is is een weg.
Ervaring: Het opent de weg naar rust; en wat belangrijker is, naar God. Ik beveel het iedereen aan. Dan ga je niet meer denken over heb ik nog wel tijd voor.....?
Ook een tweede dienst kun je dan aan.
Je raakt het overspannen westerse denken wat kwijt. Is dat niet wat wij willen, maar belangrijker: Is dat niet wat God wil?

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: oktober 28, 2003, 12:11:46 am »
Uit de hele discussie krijg ik een beetje de indruk dat we achterstevoren aan het redeneren zijn. Teveel vanuit ons eigen wensenlijstje, vanuit onze eigen practische situatie.
Kijken we naar de historie van erediensten dan zien we het volgende:
De tabernakel- en tempelliturgie bestond uit twee diensten: het morgenoffer en het avondoffer. De dag beginnen met God en de dag besluiten met God. Kan het mooier?
De synagogediensten liepen parallel met de tempeldiensten, ook inhoudelijk, m.u.v. het brengen van offers.
Jezus was gewoon om naar de synagoge tegaan, de apostelen gingen op hun zendingsreizen ook naar de synagoge.
En daar vonden diensten plaats naar de tempelliturgie: 's morgens en 's avonds (mag ik aannemen).
Als we dat ritme aanhouden en inhoudelijk de tweede dienst aanpassen aan de eerste dienst om hinderlijke verdubbelingen te vermijden (bv verwerking van de preek ipv weer een preek), dan kunnen we toch ook veel gemakkelijker ons leven aanpassen aan een bijbelse invulling van de rustdag. Dan kan bv ook de avonddienst plaatsvinden na het melken van het vee om maar wat te noemen. Niet het uitgangspunt nemen in de mens, want dan is toch iedereen het oneens met de ander.