quote:
op 24 Oct 2003 09:50:28 schreef Ducky:
[...]
Beste Carl,
Ik heb nog niets anders gelezen wat de Bijbel kan evenaren en ik verwacht dit ook niet te vinden. Sterker nog, de beste boeken zijn of gebaseerd op de Bijbel of beinvloed door de Bijbel. Maar misschien heb je nog een tip voor ons op dit gebied.
Het ligt er maar aan wat je zoekt, Ducky.
Poëzie? Ik weet betere poezie dan er in de bijbel te vinden is.
Litteratuur? idem.
spiritualiteit? Tja, dan kom je natuurlijk wel in de buurt van de bijbel. En dan rijst natuurlijk de vraag wat een spiritueel boek tot een goed spiritueel boek voor je maakt.
Als je antwoord is: 'dat het zoveel mogelijk aan de normen van de bijbel moet voldoen' dan is het natuurlijk logisch dat niets de bijbel evenaart.
Voor mij mag het echter best buitenbijbelse, of ondebrlichte waarheden vertellen. Neem bijv. een tweetal geschriften opgegraven bij Nag hammadi, en beide daterend uit de eerste eeuwen na christus:
het Evangelie van Thomas, en
Donder: Volmaakt bewustzijn.
quote:
Het verhaal wat je gekozen hebt voor dit forum is het verhaal van Gods verbond met Abraham en zijn kinderen. Het is het begin van Gods volk. Het offer speelt een centrale rol in de geschiedenis van Gods volk.
M.i. niet.
Centraal stond, en staat in het jodendom nog altijd de torah. En met torah bedoel ik meer dan alleen maar het totaal van alle ge- en verboden.
quote:
Het offer dat nodig is en blijft omdat wij in wezen God niet vertrouwen maar het liefst onze eigen gang gaan. Sterker nog, we willen Zijn gelijke zijn. Dit proef ik ook sterk bij jou. Laten we wel zijn, we zijn geen God eerder het tegenovergestelde. De wil is er vaak wel, maar ..... vul zelf maar in.
Wat bedoel je met 'God niet vertrouwen'?
Inderdaad, als je God ziet als iemand die rijkelijk straft, en voor Wie niemand kan bestaan dan alleen wanneer Jesus tussen hem en God in staat....dan is Hij een gevaarlijk wezen, zoals hij in nogal wat gewelddadige OT-verhalen naar voren komt. Zo'n God is niet te vertrouwen.
Mijn ervaring is echter anders. Vanuit actieve Liefde leer ik God kennen. En in die zin ontstaat er een éénheid tussen mij en mijn Schepper. Jesus was daarvan de volmaakt doorgevoerde mens; ik treed in zijn voetstappen.
De wens om op te gaan in God (jij noemt het 'Zijn gelijke te willen zijn') is dan ook geen roof of zo, maar een geheel natuurlijk proces, wat volgens mij iedere christen moet kunnen herkennen. Dát preces, en
niets anders staat mij voor ogen.
Het pessimistische Paulinisme wat jij van mij verwacht dat ik invul, deel ik niet. Ik deel het zelfs niet als we spreken over vele "ongeredde" mensen. Veel mensen doen nu juist wél het goede. Vaak het betere dan christenen.
quote:
We zijn inderdaad verloren zonen die graag willen terugkeren naar de Vader, maar dan wel met de staart tussen de benen in het volle besef dat we het niet waard zijn.
Het niet waard zijn?
Jij kent psalm 139......hoe kun je dan zeggen dat wij het niet waard zijn?
Jij gelooft in het plaatsvervangende lijden en sterven.....hoe kun je dan zeggen dat wij het niet waard zijn?
Volgens mij meende je niet wat je zei, maar zei je keurig netjes op hoe je geleerd hebt over de mooiste schepsels van God te denken......
quote:
Dat is de liefde van de Vader, dat hij ons blijft zoeken en ontzettend blij is dat zijn verloren zoon die een egoïstisch leven geleefd heeft terugkomt.
Het is geen boze God, maar een liefdevolle God die ons duidelijk wil maken wie wij zijn en wie Hij is, de Schepper van hemel en aarde. Dit waren ook de woorden die Hij als eerste sprak tegen Job. Waar was jij toen Ik de aarde schiep ?
God heeft ons zo lief gehad dat Hij zijn Zoon gegeven heeft om voor onze zonden te sterven. He lived to die.
Jesus zegt zelf dat hij gekomen is om de minste te Zijn; om aller slaaf te zijn.
Zoiets zeg je niet als je van plan bent daar na 3 jaar prediking al mee op te houden.
quote:
Everybody wants to go to heaven but nobody wants to die.
What's hard in dieing?
LOVE
Carl