quote:
op 20 Nov 2003 23:54:43 schreef Zijnkind:
Wat betreft het gelijkstellen van de identiteit van GKv en de scholen. Ik denk dat je bedoeld dat de GKv-ers altijd al de neiging hadden om voor het minste of geringste een eigen organisatie op te richten. Dat is een soort vrijgemaakte identiteit. We kunnen ongetwijfeld een heel nieuw topic beginnen over de voor- en nadelen daarvan. Nu wil ik uitsluitend de uitvloeisels aanhalen. Namelijk dat deze organisaties net als de GKv meer over de (kerk) muur moeten gaan kijken. CGK-ers mogen dus leraar worden (en lid neem ik aan?). De statuten kunnen ook aangepast worden in meer algemene zin dat een ieder die de belijdenisgeschriften onderschrijft lid en leraar kan worden. Dus ook de groep die zich nu heeft afgescheiden van de GKv.
Ik ben hier helemaal voor.
Dat zou inhouden dat de GKv(v)-ers gewoon aan kunnen blijven op de scholen.
Het zou echter óók inhouden, dat naast de CGK-ers, (die, zoals al eerder gezegd, sowieso al een doorn in het oog van de bezwaarden zijn) ook leerkrachten van de NGK en misschien wel van nog andere kerken, mits ze de belijdenis onderschrijven, les kunnen gaan geven op de GKv scholen.
Persoonlijk zou ik dit alleen maar toejuichen, ook al zou het inhouden dat de GKV-scholen dan eigenlijk meer "christelijke scholen op gereformeerde grondslag" zouden worden.
Ik vraag me alleen oprecht af, of de GKv(v)-ers dit zélf willen.
De GKv is in hun ogen een valse kerk geworden om nog maar te zwijgen over de CGK en de NGK. Toenadering van de GKV tot deze kerken was zelfs één van de redenen van onttrekking. De GKv(v)-ers zijn juist de mensen die "openstelling" van de scholen voor andere dan GKv-leekrachten waarschijnlijk het hardst bevochten.
De GKv(v)-ers hebben zichzelf in deze positie gedraaid. Als zij zelf niet zo streng waren geweest met de "zuiverheid" van de gereformeerde organisaties hadden ze nu helemaal geen probleem gehad.
Willen ze nu dat er een soort soepelheid ten opzichte van hen wordt betracht, dan zullen ze die ook moeten accepteren ten opzichte van anderen die zich aan de GKv hebben onttrokken (bijvoorbeeld NGK-leerkrachten).
Als nieuwe "vrijgemaakte" aan (willen) blijven aan een GKv-school (met al die dwaalleer) is in mijn ogen je ongelijk over deze scheuring toegeven.