Auteur Topic: Hoe besteed jij de zondag?  (gelezen 649 keer)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Hoe besteed jij de zondag?
« Gepost op: oktober 27, 2003, 11:21:53 am »
Hoe besteed jij de zondag? Ik vroeg me dat af nav de diverse zondagsrust-topics (dit is er dus alweer een...). Het gaat mij dan om activiteiten buiten de kerkdiensten.
Voor mij is een zondag pas echt zondag als...

Ok, ik zal het spits afbijten: voor mij is een zondag pas echt zondag als ik tussen / voor / na de kerkdiensten ook gesprekken over het geloof en mijn relatie met God heb. Dat is voor mij iets wat altijd de zondag zinvoller maakt. Met mijn vriend doorpraten n.a.v. de preek, of met andere broers of zussen, IRL of via msn goede gesprekken. Niet discussies omdat het moet, maar omdat het leeft.

Brug

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 27, 2003, 02:13:55 pm »
Dan ben ik de tweede.

Eerst heel vlug ontbijten, dan naar de kerk.

Thuis bijkletsen en napraten over de dienst. Wat eigenlijk in gemeente verband zou moeten.
Dan eten, en helemaal niks doen... letterlijk....
`s avonds naar vrieden, godfashion, JV, of wat anders.

Lekker rustig allemaal.

YORAY

• 2nd Chapter of Acts
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 27, 2003, 02:14:41 pm »
Citaat
op 27 Oct 2003 11:21:53 schreef E-line:
Hoe besteed jij de zondag? Ik vroeg me dat af nav de diverse zondagsrust-topics (dit is er dus alweer een...). Het gaat mij dan om activiteiten buiten de kerkdiensten.
Voor mij is een zondag pas echt zondag als...[/qoute]

...ik met mijn gezin heerlijk van de natuur en van elkaar kan genieten, door na de ochtenddienst lekker naar bos of strand te rijden, of thuis de open haard aan te maken en met de E&R bundels bij de hand achter de piano te gaan zitten en zo aandacht aan elkaar en aan het geloof te geven.

Om die reden gaan wij iedere zondag 1 keer naar de kerk, hebben wij bewust gebroken met de Vrijgemaakte traditie om allerlei aktiviteiten op de zondagavond te ondernemen (onder het motto van: dan kan altijd iedereen) en beginnen wij de nieuwe week heel bewust en in alle rust met elkaar.

Wij komen vanuit de Hervormde Kerk en zijn niet opgegroeid met 2 diensten per zondag. Ook het verenigingsleven op de zondag(avond) kenden wij niet. In het begin probeer je overal aan mee te doen, maar die wijze van zondagbesteding brak ons echt op. Maandagavond waren we al doodmoe doordat het zondag zo laat en druk was geweest, en dan moet je nog een hele (drukke) werkweek. Wij konden dat serieus niet rijmen met het 4e Gebod.

Angst voor verslapping in geloof omdat we maar 1 dienst meemaken hebben wij niet: wij gaan liever 1 keer met enthousiasme dan 2 keer met tegenzin. (Zeg nou niet: dat komt in onze kerk niet voor, dat mensen met tegenzin naar de 2e dienst gaan, want ik ken en zie er genoeg om me heen.)
Was Ihr den Geist der Zeiten heisst.....    (Goet he)

moosterh

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 27, 2003, 02:45:08 pm »
Mijn zondagsbesteding:
's Morgens eerst lekker ontbijten met het gezin, daarna kinderen naar de creche en samen met mijn vrouw naar de kerk.
Na kerktijd op het kerkplein napraten over de dienst of gewoon bijpraten. Daarna kinderen ophalen en lekker naar huis. Heerlijk rustig aan doen: muziek luisteren, napraten over de preek, soms bezoek, veel lezen (eindelijk eens tijd voor de reformatie o.i.d.), samen eten. 's Middags weer naar de kerk of oppassen. Soms bezoek krijgen, soms ontvangen.
Avond: NIET vullen met activiteiten maar de rustdag in alle rust besluiten.
Kortom: redelijk traditioneel maar voor mij een heel mooie manier om de zondag als een rustdag te beleven en vanuit die rust ruimte te vinden voor extra aandacht aan de relatie met God en met elkaar.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 27, 2003, 03:04:49 pm »
Besteed de zondag altijd uit
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 28, 2003, 07:29:42 am »
Dit zal jullie niet verrassen, maar hier komt ie dan:

Lekker 'uit' slapen (voorzover de kinderen dat toelaten ;), en dan staat er een voetbal wedstrijd op het programma. Daarna (of ervoor, afhankelijk van de tijd) nog wat klussen in huis en stofzuigen enzo.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

EEL

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 28, 2003, 03:53:18 pm »
Ik werk meestal op zondag en anders maak ik me huiswerk.
Ik ga zaterdag naar de kerk.