Auteur Topic: Christenen in de politiek???  (gelezen 1073 keer)

SDX

• Bekijk profiel
Christenen in de politiek???
« Gepost op: oktober 28, 2003, 07:33:10 pm »
Kan het volgens u dat een Christen full time is de politiek is? Valt dat te staven met de bijbel of gaat het er gewoon tegenin?

GreetZ,
SDX

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 28, 2003, 07:44:33 pm »
Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom dat niet te staven zou zijn met de Bijbel.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 28, 2003, 09:31:41 pm »
Even afgezien van het feit dat politiek corrumpeert (wat uiteraard niet mag), zou ik niet weten waarom dat in strijd met de bijbel zou zijn. Het is gewoon een vak waar je presentatie en je motivatie je prestatie bepalen. Niet voor iedereen weggelegd dus maar dat geldt voor zoveel beroepen.

hold Him tight

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 29, 2003, 08:36:01 pm »
politiek vind ik niet 'gewoon een vak'.. misschien is dat wel de reden dat men er 'corrumpeert'  ..  voor politiek geldt evenwel net als alle andere banen dat het niet Jezus Christus van de eerste plek in ons leven moet stoten. Christenen in de politiek? JA GRAAG...ik ben geïnteresseerd

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 30, 2003, 12:05:36 am »
Volgens mij zijn dat geen dingen die je moet gaan proberen in de bijbel te zoeken. Want dat wordt puur interpretatie, net zo goed als dat je niet kan vinden of je volgens bijbelse maatstaven webdesigner mag zijn :)
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Brug

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 30, 2003, 12:46:38 am »
Kun je eerst zelf je mening hierover geven. Dan weten we waar je naar toe wil.
By the way, wat is fulltime?

Einherjar

• Te zijn of niet te zijn, dat i
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 30, 2003, 01:00:03 pm »
Bij een democratie gaat erom dat het volk regeert. Wij zijn Nederlanders en in Nederland hebben we een democratie.
Zouden wij als christenen niet in de politiek gaan, waarop zouden we dan moeten stemmen? :?
En als ook niet zouden mogen stemmen, hoeveel is de Nederlandse democratie dan waard? Het wordt dan: het volk regeert, behalve een deel die Jezus wilt volgen.
Er zou in Europa eeuwenlang een anarchie hebben bestaan als Christenen niet in de politiek hadden mogen gaan.
Of 't eervoller zou zijn te dulden In onze geest de schoten en de pijlen Van 't lot, dat gewelddadig ons belaagt Of 't hoofd te bieden aan een zee Van plagen en ze te enden door verzet? Te sterven, slapen, meer niet.

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 19, 2003, 09:22:54 am »
Daarmee bedoel je eigenlijk dat het niet alleen een 'vak' is maar een christelijke roeping. Zowel voor de raads- en statenleden als de 'bijbehorende' fractiemedewerkers. Als dat je punt is, valt dat alleen maar te onderschrijven.

explo43

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 23, 2003, 01:57:50 pm »
Jezus heeft gezegd: „Mijn koninkrijk is geen deel van deze wereld” (Joh. 18:36). De ware, op de bijbel gebaseerde godsdienst staat dan ook neutraal tegenover de politiek van de wereld. Ze is noch vóór noch tegen enig land, ras, politiek of economisch stelsel. Christenen zijn voorstanders van Gods koninkrijk, niet van een of ander „koninkrijk” van deze wereld. Een christen moet net zomin partij kiezen in de politieke strijdpunten van deze wereld als Jezus partij koos in de steeds verder woekerende geschillen tussen de Joden en de Romeinen van zijn tijd.  Mark. 12:17.
Net als christenen thans, verleende Jezus waar mogelijk rechtstreekse hulp aan de zieken en behoeftigen. Maar hij mengde zich niet in de politiek. Zijn voornaamste werk was de prediking van „het goede nieuws van het koninkrijk” (Matth. 9:35). De prediking van ditzelfde „goede nieuws” is de beste manier waarop een christen onder de hedendaagse moeilijke wereldtoestanden zijn naaste kan helpen.
Waarom is dit beter dan zich met politiek te bemoeien? Omdat, zoals elke realist moet toegeven, de problemen der mensheid nooit geheel en al opgelost zullen worden door de politiek, ondanks de ijverige en oprechte pogingen van sommige politici. Er zullen bovenmenselijke autoriteit en macht voor nodig zijn om armoede, ziekte, corruptie en al onze andere narigheden uit te bannen. En de bijbel verklaart dat dit alleen tot stand gebracht zal worden door God, door middel van zijn koninkrijk, zijn hemelse regering waarvan Jezus Christus de koning is. — Jer. 10:23; Dan. 2:44.
Daarom zei Jezus zijn volgelingen niet dat zij moesten proberen invloed uit te oefenen op de politici van de wereld, maar dat zij discipelen moesten maken, iets wat zij thans doen door „dit goede nieuws van het koninkrijk” op de gehele bewoonde aarde te prediken (Matth. 24:14). Het is hun taak anderen te vertellen over de zegeningen die dat koninkrijk zowel nu als in de toekomst zal brengen, en zij moeten mensen helpen discipelen van Jezus Christus te worden, waardoor zij in deze zegeningen zullen kunnen delen. — Matth. 28:19, 20; 1 Tim. 4:8; Openb. 21:3, 4.
Deze boodschap is bijzonder waardevol voor degenen die ze aanvaarden. De vragen waar zij zich zozeer het hoofd over breken, worden erdoor beantwoord, hun twijfels worden weggenomen, zij worden erdoor geholpen het hoofd te bieden aan de spanningen waarmee zij nu worstelen, en zij leren er dus door hoe zij „de vrede van God, die alle gedachte te boven gaat”, kunnen verwerven. — Fil. 4:6, 7.

Groetjes
Mattheüs 7:12
Alle dingen dan die gij wilt dat de mensen voor U doen, moet ook gij insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 23, 2003, 05:13:04 pm »
Christelijke politiek is een noodoplossing. Sinds de vorige eeuw hebben we zoiets als politieke partijen. Dat is voor het eerst in de geschiedenis, aangezien praktisch iedereen die boven de 18 is kan stemmen.
De vraag echter is hoe we daar als Christenen mee omgaan. We zien het in de kerkgeschiedenis altijd misgaan wanneer de kerk en de staat één en hetzelfde begrip worden. Ik verwijs naar de grote invloed die een Karel de Grote, Otto 1 of eigenlijk ook Constantijn gehad hebben, die helaas vaak verkeerd uitpakten.

Ook Christenen zijn gevoelig voor de zonde van verafgoding van de machthebbers, zie de Christelijke kunst in de twaalfde eeuw die haar koningen als christussen trachtte af te beelden.

Kuyper beseft dit ook en richtte toch als eerste in Nederland een partij op, de AR. Ik ben zelf niet zo heel democratisch, ik kom meer richting het aristocratische model, en gelukkig is dat ook het geval in Nederland. Echte democratie komt hier gelukkig niet voor, en dat is maar goed ook, want Plato wist al dat van democratie uiteindelijk alleenheerschappij komt (Hitler is democratisch gekozen!).

Écht 'Christelijke' politiek is volgens mij onmogelijk, het Evangelie is meer dan een politiek program, en Christenen blijven zondaars. Toch is er uit het Evangelie wel een politiek programma te halen. Zolang we maar oppassen dat we de scheiding tussen kerk en staat niet overschrijden.

Waarom kan dat niet? Een praktisch voorbeeld: over roken zijn de meeste Christenen het oneens met elkaar. De één zegt dat het net als seks verontreiniging (letterlijk eigenlijk!) van het lichaam is (zoals Douma terecht in zijn laatste boek), en de ander neemt het zo nauw. Wat moet je dan als politieke partij?

Mijn stelling blijft: Christelijke politiek blijft een noodoplossing, maar in dezelfde zin als evangelisatie: wij zaaien, en God oogst op Zijn tijd.
Ps. 111:10

Bert Jan Souman

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 24, 2003, 12:23:36 am »

quote:

op 23 Nov 2003 13:57:50 schreef explo43:
Waarom is dit beter dan zich met politiek te bemoeien? Omdat, zoals elke realist moet toegeven, de problemen der mensheid nooit geheel en al opgelost zullen worden door de politiek, ondanks de ijverige en oprechte pogingen van sommige politici. Er zullen bovenmenselijke autoriteit en macht voor nodig zijn om armoede, ziekte, corruptie en al onze andere narigheden uit te bannen. En de bijbel verklaart dat dit alleen tot stand gebracht zal worden door God, door middel van zijn koninkrijk, zijn hemelse regering waarvan Jezus Christus de koning is. — Jer. 10:23; Dan. 2:44.
Daarom zei Jezus zijn volgelingen niet dat zij moesten proberen invloed uit te oefenen op de politici van de wereld, maar dat zij discipelen moesten maken, iets wat zij thans doen door „dit goede nieuws van het koninkrijk” op de gehele bewoonde aarde te prediken (Matth. 24:14). Het is hun taak anderen te vertellen over de zegeningen die dat koninkrijk zowel nu als in de toekomst zal brengen, en zij moeten mensen helpen discipelen van Jezus Christus te worden, waardoor zij in deze zegeningen zullen kunnen delen. — Matth. 28:19, 20; 1 Tim. 4:8; Openb. 21:3, 4.

1. Natuurlijk zullen de problemen van de mensheid hier nooit opgelost worden. Daarvoor komt er tzt een hemels koninkrijk. Tot die tijd moeten we wel ons best doen om er het minst slechte van te maken. Rentmeesterschap, de aarde onderhouden, dat soort noties. Om dat waar te maken zullen we ons dus ook moet mengen in de bestuurlijke vormen in onze samenleving.  

2. Het alternatief is terugtreden uit deze wereld en wachten op de komst van Gods koninkrijk op aarde. Dat deed Jezus gelukkig niet. Hij was aanwezig in het hier en nu, genas mensen enzovoorts. Door terug te treden misken je ook de missie die je in deze wereld hebt.

3. Door in deze wereld aanwezig te zijn, ook in de politiek, werk je ook aan het verspreiden van Gods woord. Denk eens aan het appel dat uitgaat van sommige christen-politici!

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 24, 2003, 03:27:31 pm »

quote:

op 24 Nov 2003 00:23:36 schreef Bert Jan Souman:
[...]
1. Natuurlijk zullen de problemen van de mensheid hier nooit opgelost worden. Daarvoor komt er tzt een hemels koninkrijk. Tot die tijd moeten we wel ons best doen om er het minst slechte van te maken. Rentmeesterschap, de aarde onderhouden, dat soort noties. Om dat waar te maken zullen we ons dus ook moet mengen in de bestuurlijke vormen in onze samenleving.  

7  Doch de HEERE zeide tot Samuel: Hoor naar de stem des volks in alles, wat zij tot u zeggen zullen; want zij hebben u niet verworpen, maar zij hebben Mij verworpen, dat Ik geen Koning over hen zal zijn.
(1 sam 8)
Ik denk dat dat genoeg zegt over de noodzaak van bestuurlijke vormen.

quote:

2. Het alternatief is terugtreden uit deze wereld en wachten op de komst van Gods koninkrijk op aarde. Dat deed Jezus gelukkig niet. Hij was aanwezig in het hier en nu, genas mensen enzovoorts. Door terug te treden misken je ook de missie die je in deze wereld hebt.
25  En Hij zeide tot hen: Geeft dan den keizer, dat des keizers is, en Gode, dat Gods is.(luk 20)
Volgens mij is dit alles wat Jezus over de politiek zegt.  Het is NIET belangrijk! Want wij zij kinderen van God. God is belangrijk!
geheelonthouder

Bert Jan Souman

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 24, 2003, 06:12:28 pm »

quote:

op 24 Nov 2003 15:27:31 schreef grompie:
[...]

Volgens mij is dit alles wat Jezus over de politiek zegt.  Het is NIET belangrijk! Want wij zij kinderen van God. God is belangrijk!
En dan dus maar op een eilandje gaan zitten? Of ook nog iets betekenen voor deze wereld? De keizer geven wat des keizers is, wellicht? Politiek is niet belangrijker dan God maar daarom nog wel belangrijk.