Auteur Topic: oefenen in onderlinge tucht  (gelezen 983 keer)

Truth4Ever

• Truth4Ever
    • Bekijk profiel
oefenen in onderlinge tucht
« Gepost op: oktober 09, 2003, 03:35:43 pm »
Mensen (ook gemeenteleden) praten snel over elkaar i.p.v. met elkaar. Veroordelen snel (soms hebben ze het niet eens door..) i.p.v. elkaar opbouwen in liefde. Hoe kan je op een goede manier oefenen in onderlinge tucht? Hebben gemeentes ervaring met "programma's"? Goede preken? Goede boeken?
wie de  oprechten op een slechte weg voert , zal in zijn eigen kuil vallen (spr 28 vs 10)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 09, 2003, 03:42:53 pm »
Schopje naar 'Kerk zijn in de dagelijkse praktijk' :)

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 09, 2003, 04:39:17 pm »
Schopje naar 'Pastoraat' :)
HarmW

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 10, 2003, 12:52:21 am »

quote:

op 09 Oct 2003 15:35:43 schreef Truth4Ever:
Mensen (ook gemeenteleden) praten snel over elkaar i.p.v. met elkaar. Veroordelen snel (soms hebben ze het niet eens door..) i.p.v. elkaar opbouwen in liefde. Hoe kan je op een goede manier oefenen in onderlinge tucht? Hebben gemeentes ervaring met "programma's"? Goede preken? Goede boeken?
Boeken? En nog wel in meervoudsvorm :? Volstaat de Bijbel niet?
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 10, 2003, 01:00:26 am »

quote:

op 09 Oct 2003 16:39:17 schreef HarmW:
Schopje naar 'Pastoraat' :)
Begin maar weer meteen met schoppen..  :+
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 10, 2003, 09:40:11 am »
Om even een bijdrage on topic te geven:
Pastoraat begint altijd met luisteren!  Dus wil je liefdevol vermanen, dan zul je eerst de ander moeten laten uitspreken.
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2003, 09:57:26 am door HarmW »
HarmW

ric0

• xhuman.net
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 10, 2003, 10:57:05 am »

quote:

op 10 Oct 2003 09:40:11 schreef HarmW:
Om even een bijdrage on topic te geven:
Pastoraat begint altijd met luisteren!  Dus wil je liefdevol vermanen, dan zul je eerst de ander moeten laten uitspreken.

"laten uitspreken" is niet het enige. Daadwerkelijk luisteren, opnemen wat de ander zegt. Niet in je hoofd al bezig zijn met het trekken van conclusies en het formulieren van je antwoord.

Heb daar in een communicatietraining ooit eens een goede oefening in gehad. Daarbij moest je, heel kinderachtig, samengevat herhalen wat de ander zei.

Maar goed... de mens schijnt 2/3 van z'n communicatie tijd te verdoen met roddelen. Ik zie het dus als noodzakelijk kwaad. ;)
Es gibt keine Tatsache, nur Meinungen - Nietzsche

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 29, 2003, 09:50:37 am »
Mensen vinden het blijkbaar steeds moeilijker om elkaar aan te spreken op zaken. Ik merk dit ook op mijn werk en bij mijn studie. Feedback geven is geen gewoonte meer, terwijl het juist zo goed is om elkaar in denk- en werkwijze scherp te houden. Het is denk ik net als met het optreden bij of het voorkomen van zinloos geweld: we doen het nauwelijks meer uit angst voor ons eigen hachie. Angst is een slechte raadgever, dat wordt maar weer eens bewezen. Angst is de tegenhanger van liefde. Staan wij nog wel voldoende in de liefde van God? Of staan wij meer op de automatische piloot? Als ik naar mezelf kijk moet ik bekennen dat ik wel geregeld een angstautomaatje ontdek. Gelukkig is God er nog. Hij wil vergeven en Hij wil ons vervullen met Zijn Geest en Zijn liefde schenken uit genade!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

mesuh

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 31, 2003, 11:41:47 am »

quote:

mesuh

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 31, 2003, 04:51:32 pm »

quote:

mesuh

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 31, 2003, 06:57:43 pm »
Ben blij dat dit onderwerp onder de aandacht gebracht wordt.Paulus spreekt in Titus 3:14(groot nieuws):' Ook onze mensen moeten leren zich ijverig toe te leggen op het goede'. Hieruit blijkt dat we moeten leren. En leren moeten we willen. Ook onderlinge tucht moeten we willen leren.
Als het goed is wordt God groter in ons leven en wij kleiner.
In ons gebed is het belangrijk dat we God vragen of Hij ons bewust wil maken van onze onbewuste zonden en ons bewaren wil voor hoogmoed. Zie ps. 19:13-15. Ook kunnen we vragen of God vrijmoedigheid wil geven aan de mensen om ons heen om ons aan te spreken.
Wanneer we dit doen, en we worden daarna aangesproken op ons gedrag, zullen we ons dit gebed te binnen brengen en verhoring van God zien op ons gebed. Hem daarvoor danken, evenals de brenger. Dat is God ervaren!
Als we naar de ander gaan, gaan we niet met een houding van ik zal het wel eens even vertellen, of om gelijk te halen, maar dienstbaar aan de ander.
D.w.z. de ander met respect behandelend en in waarde latend. Oordelen mogen we niet over elkaar. Dan kijk je neer op de ander (zit op Gods troon).
Nu komt het in de praktijk nogal eens voor dat wanneer je iemand aanspreekt, je ontkenning krijgt en/of je wordt beschuldigd, en daarna koeltjes behandeld.
Die persoon wil dan niet naar zijn binnenste gaan, hij sluit zich af. Dan is het de kunst om niet boos te worden op zijn reaktie, maar dit bij God te leggen. Jij hebt gedaan wat je kon. Word je wel boos om die reaktie, dan betekent het dat er bij jou iets zit wat opgeruimd kan worden als je wilt. Bij een confrontatie gebeuren altijd veel dingen. Ga je er doorheen dan win je veel. De angst komt vaak omdat we te weinig zelfvertrouwen hebben dat we om kunnen gaan met de gebreken van de ander. Te weinig ook vertrouwen op God! Hij wil dat we elkaar aanspreken, Hij zal ons helpen en verder brengen. Het toepassen van onderlinge tucht kan lijden zijn om christus wil. Willen we dat?
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2003, 07:50:43 pm door mesuh »

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 31, 2003, 07:01:34 pm »
Mesuh,

Je had in die posts niets getypt maar alleen geciteerd, dus die berichten heb ik verwijderd.
Gezien je vraag denk ik dat je nu wel doorhebt hoe dit forum werkt? Kijk anders eens in de FAQ.
[Prediker 7:29]

Timo

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 01, 2003, 09:01:31 pm »
Onderlinge tucht beoefenen lijkt voor sommige mensen erg moeilijk te zijn.
Tucht is volgens de belijdenis een vorm van liefde. Ouders beoefenen tucht bij kinderen. De gewoonste zaak van de wereld.
Volwassenen onderling kunnen er niet goed mee omgaan. Vaak komt roddel erbij en angst voor de reaktie van degene die het aangaat.
Als Gereformeerden zijn we erg zwak in het beoefenen van onderlinge tucht. O-)

Truth4Ever

• Truth4Ever
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 06, 2003, 09:25:22 am »
Dank voor alle input.
Inmiddels heb ik ook veel relevante artikelen gevonden op www.kerkdata.nl
Je kunt daar kiezen voor de optie THEMA's en dan selecteer optie PASTORAAT
wie de  oprechten op een slechte weg voert , zal in zijn eigen kuil vallen (spr 28 vs 10)