Dit antwoord is afkomstig uit
deze discussie.

quote:
op 19 Jan 2004 13:11:48 schreef _Mart_:
En 'tere vreze des Heeren' klinkt best mooi hoor, maar wie ben jij om daarover te oordelen of ik dat al of niet heb?
Wat ik gedaan heb, is een idee uitspreken wat jouw reactie bij mij opriep. Ik ben me er van bewust dat het nogal een directe reactie van mij was. Ik had het ook kunnen verzwijgen. Dan was ik niet overgekomen als een oordelend persoon. Maar als ik dat doe, blijft het als een soort van spanning in mij hangen, en leer ik er ook nooit wat van.
In ieder geval vond ik het wel leerzaam om daarna ineens deze discussie te zien waarnaar jij mij door verwees. Blijkbaar is er dus ook - gelukkig - een andere kant bij jou. Ik concludeer daaruit: misschien ben ik inderdaad te recht toe recht aan geweest.
Toch denk ik dat er een probleempje is, doordat jij zo op mij overkwam, dat ik die twijfel ging uiten. Ik noem een paar dingen waar dat aan kan liggen:
- misschien is dit inderdaad een uiting van iets bedenkelijks, ook al kan dan nog niet een uitspraak gedaan worden over het al of niet wedergeboren zijn; immers, ook gelovigen kunnen een correctie/vermaning nodig hebben,
- misschien drukte jij je ongelukkig uit, zodat je anders op mij overkwam dan je bedoelde.
Ik zeg niet dat ik compleet ben met deze opsomming.
Datgene wat jij zei, kwam niet zo positief op mij over, omdat ik de Bijbel ken als een erg radicaal boek, die er toe oproept om met alle zonde te breken. In vers 23 van de brief van Judas lees ik: "...uit afkeer zelfs van het kleed, dat door het vlees bevlekt is." En dan gaat het nog niet eens over de zonde zelf! De Bijbel is over één ding heel duidelijk: zonde verdraagt zich niet met God. Daarom moeten we dat radicaal afwijzen.
Uit dat besef kwam mijn nogal scherpe reactie op jou voort. Je kwam op mij over als tamelijk compromitterend.
quote:
Echter de ene christen zal met een (ver)vloek(ing) in een film minder problemen hebben dan de ander, het gaat er dan ook over of je het zelf tegenover God kunt verantwoorden wat je kijkt. Daar hebben andere mensen en ook jij niks over te zeggen.
Ik vind dit wat eenzijdig weergegeven. Dit kan dus misbruikt worden door onwedergeboren mensen, die hun vlees en hun begeerten niet wensen te kruisigen. Die zullen dit graag misbruiken als een dekmantel voor hun verkeerde handelen. Het is een handige manier om de ander monddood te maken.
Daarmee wil ik niet zeggen dat jij het zo bedoelt. Maar ik heb wel bezwaren tegen dit soort spreken omdat dit de duidelijkheid bepaald niet bevordert.
De Bijbel roept ook op om op elkaar toe te zien. We hebben ook een verantwoordelijkheid voor
elkaar. Dat element zie ik ook weggedrukt in jouw antwoord.
quote:
Echter de ene christen zal met een (ver)vloek(ing) in een film minder problemen hebben dan de ander
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat een wedergeboren christen rustig zal kunnen blijven kijken naar een film waarin vloeken klinken, dat hij zich daarbij op zijn gemak zou voelen.
Kortom: ik vind dat er wel noodzaak is tot het maken van een helderder onderscheid.