Auteur Topic: Opwekking  (gelezen 2269 keer)

Sarah

• Bekijk profiel
Opwekking
« Gepost op: juli 13, 2004, 01:16:14 pm »
Hoi, ik dacht de laatste tijd nogal veel na over opwekkingmuziek, en de rol hiervan in God's plan. Dit klinkt misschien even oneerbiedig en is het vast ook. Wie ben ik om te willen wat Gods plan is?

Maar toch wil ik even m'n gedachtegang uittypen:
Ik doe dit zo begrijpelijk mogelijk.
Ik wilde graag weten wat liederen van Opwekking doen omdat er zoveel commentaar op was van kerken en mensen die vonden dat opwekking te ik-gericht was, en gevoelsgericht. Hier was ik het lange tijd mee eens, tot ik met de neus op de feiten gedrukt werd.

Je hebt muziek van opwekking voor jeugd: life&opwekking; en opwekking voor alle leeftijden.

De teksten van life&opwekking zijn vooral gericht op het geven van een getuigenis. Wie Jezus is voor jou, en wie je bent in Jezus.

De teksten van de gewone opwekkingliederen zijn veel breder, gericht op aanbidding van onze Heer, een getuigenis geven van wie Jezus voor jou betekend,

Zij kunnen gebruikt worden in de dienst en dat gebeurt ook volop. De tieneropwekking gebruikt men in jeugdkerken evenals de gewone opwekking.

Lichamelijke uiting van aanbidding zie je veel, en dat is goed want de buitenwereld ziet dat mensen God aanbidden. (natuurlijk ook door Jezus uitdragen in je dagelijks leven hoort erbij)

Nu is er duidelijk wie voor Jezus kiezen en wie niet, en als het evangelie uitgedragen wordt en men blijft gezonde leer aanhangen en in Jezus dan draagt het vrucht voort. Misschien past dit niet meer binnen de kerkmuren van traditionele kerken maar is dat dan zo erg?

Het is belangrijk dat men weet dat er voor Jezus gekozen wordt want er is al veel onduidelijkheid in onze maatschappij, en het blijkt dat jongeren daar vooral aan toe zijn. Zekerheid.

Zien jullie dit ook zo?
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #1 Gepost op: juli 13, 2004, 03:04:45 pm »
quote:
Sarah schreef op 13 juli 2004 om 13:16:

Lichamelijke uiting van aanbidding zie je veel, en dat is goed want de buitenwereld ziet dat mensen God aanbidden. (natuurlijk ook door Jezus uitdragen in je dagelijks leven hoort erbij)

Nu is er duidelijk wie voor Jezus kiezen en wie niet, en als het evangelie uitgedragen wordt en men blijft gezonde leer aanhangen en in Jezus dan draagt het vrucht voort. Misschien past dit niet meer binnen de kerkmuren van traditionele kerken maar is dat dan zo erg?

Het is belangrijk dat men weet dat er voor Jezus gekozen wordt want er is al veel onduidelijkheid in onze maatschappij, en het blijkt dat jongeren daar vooral aan toe zijn. Zekerheid.

Zien jullie dit ook zo?

Wat bedoel je hier precies mee. Waarom zou het 'goed' zijn?
Laatst hoorde ik juist dat de dochter van een vriendin van mij er zo over sprak dat ze ging bekijken wie er in een mooie aanbiddingshouding stond. Dan ga je daaraan afmeten of je op de goede manier aan het aanbidden bent.

In Matt. staat iets over bidden..... Al gaat het niet over 'in de samenkomst', we kunnen er wel wat van leren.
Ook wil ik niet zeggen dat mensen die 'een bep. houding hebben zodat je het ziet' de huichelaars zijn, volgens dit stukje. Alhoewel ik wel denk dat er mensen zijn, die drommels goed weten dat iedereen hen ziet staan. Er zijn altijd bepaalde mensen die meteen op moeten staan en uitgebreid er een vertoning van maken terwijl de rest nog gewoon zit. Dan vraag ik me altijd af waarom dit zo moet.
(Dit dateert uit mijn tijd in 'evangelische kringen'......)

Het gaat me erom dat het God niets zegt of je een mooie houding aanneemt. Dat zijn allemaal uiterlijke dingen.
Aanbidden in 'Geest en waarheid' heeft niets met uiterlijkheden te maken.

matt. 6
......om zich aan de mensen te vertonen. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds. 6 Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden.

Bedoel je dan dat het duidelijk is wie er voor Jezus heeft gekozen door 'een duidelijke aanbiddingshouding?'
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 03:06:17 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #2 Gepost op: juli 13, 2004, 04:15:28 pm »
Alhoewel ik wel denk dat er mensen zijn, die drommels goed weten dat iedereen hen ziet staan. Er zijn altijd bepaalde mensen die meteen op moeten staan en uitgebreid er een vertoning van maken terwijl de rest nog gewoon zit. Dan vraag ik me altijd af waarom dit zo moet.

..........................................................................................
Weet je wat ik hier een beetje in proef ? Dat jij dat nooit zou doen, dus jij bent beter.

Ik zie die dingen gerust ook wel gebeuren, maar je moet zover komen, dat je je niets meer afvraagt over die ander, daar komt God wel mee klaar. Jij hebt voor God weer andere fouten.
Ik heb wel eens gezegd : Ik zie te veel en dat is mijn belemmering.Het gaat tussen mij en God.
Ik hoor ook wel eens in de bidstond van : Heer laten ZE dit en laten ZE dat, dan zeg ik : Zullen we nu voor onszelf gaan bidden.?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #3 Gepost op: juli 13, 2004, 07:31:43 pm »
quote:
Mientje schreef op 13 juli 2004 om 16:15:
P&A schreven:
Alhoewel ik wel denk dat er mensen zijn, die drommels goed weten dat iedereen hen ziet staan. Er zijn altijd bepaalde mensen die meteen op moeten staan en uitgebreid er een vertoning van maken terwijl de rest nog gewoon zit. Dan vraag ik me altijd af waarom dit zo moet.

..........................................................................................
Weet je wat ik hier een beetje in proef ? Dat jij dat nooit zou doen, dus jij bent beter.

Ik zie die dingen gerust ook wel gebeuren, maar je moet zover komen, dat je je niets meer afvraagt over die ander, daar komt God wel mee klaar. Jij hebt voor God weer andere fouten.
Ik heb wel eens gezegd : Ik zie te veel en dat is mijn belemmering.Het gaat tussen mij en God.
Ik hoor ook wel eens in de bidstond van : Heer laten ZE dit en laten ZE dat, dan zeg ik : Zullen we nu voor onszelf gaan bidden.?

Iedereen hoeft niet hetzelfde te zijn.
Ik heb het even hierover omdat Sarah het er overduidelijk over heeft in haar openingspost.
Je moet ook wel even goed lezen, ik zeg in het algemeen dat er mensen zijn die ..... (even vetgedrukt voor de duidelijkheid)
Er zijn dus ook mensen die het niet op de manier doen van: Ik weet dat iedereen mij hier ziet staan...
Wat ik nooit zelf zou doen, wil niet zeggen dat dat fout is; niet iedereen is hetzelfde. en ook niet iedereen hoeft zich hetzelfde te gedragen.

Wat wel zo is, dat als iets echt niet goed zou zijn, je je ogen/oren daar niet voor moet sluiten, maar het wel moet aangeven.
En dat is wat anders dan op alle slakken zout leggen.
We zijn als gemeente toch ook verantwoordelijk voor elkaar.

Mientje:
Hoe vind je het dan als de jeugd (of ook anderen) elkaar gaan beoordelen op het punt:heb ik een mooie aanbiddingshouding?
Hier ging het me natuurlijk voornamelijk om in mijn post.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 07:34:21 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #4 Gepost op: juli 13, 2004, 08:13:43 pm »
Hoe vind je het dan als de jeugd (of ook anderen) elkaar gaan beoordelen op het punt:heb ik een mooie aanbiddingshouding?

....................................................................................

Het is bijna ondenkbaar dat zoiets gezegd zou worden, en ik denk dat ik dan wel een goede gemeente getroffen heb, want daar zou zeker wat van gezegd worden, maar het komt niet voor.

Wat ik eigenlijk naar voren wou brengen in mijn vorige bericht is , dat ik deze dingen ook opmerkte en mij er aan ergerde, en dat heb ik echt af moeten leren, want MIJN dienst werd er door verknoeid, want ik werd er door afgeleid.

Dus het was eigenlijk niet zo aan jou gericht, maar een herkenning.
Want in feite als je je ergert, zou je kunnen zeggen met de farizeeër, Heer ik dank u dat ik zo niet ben.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #5 Gepost op: juli 13, 2004, 08:21:14 pm »
quote:
Mientje schreef op 13 juli 2004 om 20:13:

....................................................................................

Het is bijna ondenkbaar dat zoiets gezegd zou worden, en ik denk dat ik dan wel een goede gemeente getroffen heb, want daar zou zeker wat van gezegd worden, maar het komt niet voor.

Ik hoorde het vorige week....stond er ook van te kijken. Ik weet niet hoe wijd verbreid deze gedachte is hoor. Misschien is het alleen dit meisje....... Hoop ik dan maar, maar ik vond het absoluut geen goede benadering.....
quote:

Wat ik eigenlijk naar voren wou brengen in mijn vorige bericht is , dat ik deze dingen ook opmerkte en mij er aan ergerde, en dat heb ik echt af moeten leren, want MIJN dienst werd er door verknoeid, want ik werd er door afgeleid.

Dus het was eigenlijk niet zo aan jou gericht, maar een herkenning.
Want in feite als je je ergert, zou je kunnen zeggen met de farizeeër, Heer ik dank u dat ik zo niet ben.

Het is inderdaad wel goed om elkaar te wijzen op dingen waardoor je afgeleid zou kunnen worden die er niet zo toe doen. Terwijl je dan niet meer met de Heer bezig bent.
Dat herken ik ook natuurlijk
Ik voel me niet zo 'n 'bijzonder geweldige' gelovige als je misschien zou denken.....
('t Zou niet best zijn.....)
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 08:22:17 pm door Priscilla en Aquila »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #6 Gepost op: juli 13, 2004, 08:21:41 pm »
Ik schaar mij achter Mientje en herken het volledig! (en dus óók wat P&A zeggen, maar ik benader het toch anders)

Als de een liever    erbij zit en de ander liever   dan moet dat gewoon kunnen zonder dat mensen daar hun aandacht op vestigen.

Zolang we maar niet  gaan zitten   vind ik het  

« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 08:22:43 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #7 Gepost op: juli 13, 2004, 08:35:36 pm »

Sarah

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #8 Gepost op: juli 13, 2004, 09:49:12 pm »
@P&A je weet toch dat pubers onzeker zijn en zich vergelijken met anderen? Doen veel ouderen blijkbaar ook nog steeds. Maar God ziet je hart aan.
Voor de rest ligt het gewoon aan je persoonlijkheid hoe je God aanbidt met je lichaam denk ik. En aan de omgeving. Je past je toch altijd aan aan je omgeving.

Maar ik heb het nu over deze tijd.
De jeugd is nu zo dat ze willen weten waar ze aan toe zijn.

Toen ik gedoopt werd kwamen wat ongelovige vrienden kijken, die daarna besloten nooit meer in de gemeente te komen, ze vonden het maar eng, al die mensen met hun handen in de lucht voor een onbekende God. Maar het is hun wel duidelijk dat ze Iemand aanbidden. En dat heeft vooral jeugd nu hard nodig. Duidelijkheid.

En opwekkingliederen dagen toch uit om soms je handen in de lucht te gooien of te knielen. (dat laatste gebeurt nooit ) En ze helpen mee om jeugd te laten getuigen van Jezus. (life&opwekking)
Zouden de liederen dus niet op het juiste moment op de juiste plek komen?
(of ben ik nu te vaag?)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #9 Gepost op: juli 13, 2004, 10:16:27 pm »
En opwekkingliederen dagen toch uit om soms je handen in de lucht te gooien of te knielen. (dat laatste gebeurt nooit )
.................................................

uhh ?????????????? wil je zondag even komen kijken ?

Sarah

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #10 Gepost op: juli 13, 2004, 10:18:24 pm »
quote:
Mientje schreef op 13 juli 2004 om 22:16:
En opwekkingliederen dagen toch uit om soms je handen in de lucht te gooien of te knielen. (dat laatste gebeurt nooit )
.................................................

uhh ?????????????? wil je zondag even komen kijken ?

Jah bij jullie staan de stoelen misschien wat verder uit elkaar          

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #11 Gepost op: juli 13, 2004, 10:21:04 pm »
Mientje is stiekem Rooms

Sorry voor het chat-gehalte
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Sarah

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #12 Gepost op: juli 13, 2004, 10:21:37 pm »
hahaha

Pulpeet

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #13 Gepost op: juli 13, 2004, 10:26:04 pm »
Maar, om even on-topic te komen, ik denk dat er minstens zoveel 'doordat' als 'omdat' bij zit. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Niet alleen 'omdat' de jeugd ze nodig zou hebben worden die liederen gemaakt. Maar ook 'doordat' er gewoonweg vraag naar is.

Ze zijn trouwens niet door God gegeven. Ze zijn door stichting Opwekking uitgebracht.

Sarah

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #14 Gepost op: juli 13, 2004, 10:28:49 pm »
Ja maar God gebruikt mensen toch? En ook stichtingen?
Dat is mijn point nu. Ik probeer alles te onderscheiden, en ik geloof wel dat God iets van plan is in Nederland en dat hmz het in een vorm gegoten moet worden en dat dat bv die liedjes zijn. En het verheerlijkt Jezus.

(ik heb het idee dat het oneerbiedig klinkt ofzo maarja 'k heb er nog niet genoeg over nagedacht en over gepraat)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #15 Gepost op: juli 13, 2004, 10:28:56 pm »
We kunnen wel tussen de stoelen knielen, maar het is zo'n steentjesvloer, dus als je wilt knielen loop je gewoon naar voren, waar een brede baan tapijt ligt.

Sarah

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #16 Gepost op: juli 13, 2004, 10:30:42 pm »
En dan zit iedereen op een gegeven moment aan de voeten van de dominee
Of gaan jullie dan voor de preek weer zitten?
(traditie je ontkomt er niet aan)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #17 Gepost op: juli 13, 2004, 10:33:18 pm »
Ze zijn trouwens niet door God gegeven. Ze zijn door stichting Opwekking uitgebracht. :)[/quote]
......................................................

Staat er niet : Psalmen, lofzangen en geestelijke liederen ?

Zijn die allemaal door God gegeven ? Dan zijn de Opwekkingsliederen dat ook .

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #18 Gepost op: juli 13, 2004, 10:34:16 pm »
quote:
Sarah schreef op 13 juli 2004 om 22:30:
En dan zit iedereen op een gegeven moment aan de voeten van de dominee
Of gaan jullie dan voor de preek weer zitten?
(traditie je ontkomt er niet aan)

Natuurlijk loop je weer naar je plaats.

Sarah

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #19 Gepost op: juli 13, 2004, 10:44:20 pm »
Maar als je in aanbidding bent... hihi

Pulpeet

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #20 Gepost op: juli 13, 2004, 10:44:26 pm »
quote:
Sarah schreef op 13 juli 2004 om 22:28:
Ja maar God gebruikt mensen toch? En ook stichtingen?

Ja klopt.
Maar dat doet God. Daar hoeven wij ons niet zo druk om te maken, denk ik. Hij kan dat best zelf afhandelen. Anders wordt het al snel self-fulfilling prophecy. Doordat een mens roept dat God iets gaat gebruiken, gaan veel mensen het dus ook gebruiken.

Wij hebben onze eigen verantwoordelijkheid. We moeten dat wat we doen, goed doen. Naar menselijke maatstaven. God heeft ons als verstandige en verantwoordelijke wezens geschapen.

Sarah

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #21 Gepost op: juli 13, 2004, 10:46:23 pm »
/
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 10:47:29 pm door Sarah »

Sarah

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #22 Gepost op: juli 13, 2004, 11:06:50 pm »
quote:
Ja klopt.
Maar dat doet God. Daar hoeven wij ons niet zo druk om te maken, denk ik. Hij kan dat best zelf afhandelen. Anders wordt het al snel self-fulfilling prophecy. Doordat een mens roept dat God iets gaat gebruiken, gaan veel mensen het dus ook gebruiken.

Wij hebben onze eigen verantwoordelijkheid. We moeten dat wat we doen, goed doen. Naar menselijke maatstaven. God heeft ons als verstandige en verantwoordelijke wezens geschapen.

God gebruikt ons toch. Wij zijn toch de kerk en de bruid van Christus.
(gisteren lag internet ineens plat dus ik kon m'n reactie niet meer wijzigen)

Waar denk je aan bij je laatste alinea?
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2004, 09:57:07 am door Sarah »

Parel

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #23 Gepost op: augustus 08, 2004, 06:19:23 pm »
hmm.. dat heeft volgens mij weinig met de muziek zelf te maken.. je hebt altijd mensen die de eerste willen zijn, die vooraan in de kerk willen zitten, die gezien willen worden.. belangrijk willen zijn, macht willen hebben.. dat is jammer, maar het is helaas niet anders..
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2004, 06:20:34 pm door Parel »

Sarah

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #24 Gepost op: augustus 08, 2004, 06:57:16 pm »
Je hebt gelijk inderdaad.

Ik snap niet echt waarom ik deze topic opende, ik was gewoon teveel aan het nadenken volgens mij.
Maar toch een reply: God werkt op verschillende manieren. En trots is een zonde, net als hoogmoed. En dat is gewoon gevaarlijk.

Het boeit gewoon voor geen meter wat je met je handen doet, of ze in de lucht hangen of ze in je zak zitten! God ziet het hart aan. En als we ons uitsloven voor onze buurman/vrouw moeten we maar even nadenken waar we mee bezig zijn. Mij boeit het in ieder geval nie tals iemand stil staat en met ogen open God aanbidt of dat hij zit of dat hij ronddanst.

Marnix

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #25 Gepost op: augustus 09, 2004, 01:11:00 pm »
Mee eens, het gaat om je hart. Ik vind wel dat je dan ook moet doen wat je hart je ingeeft, ook al gaat dat misschien wat tegen gewoonten in de kerk in... je hoeft gevoelens niet te onderukken of juist je blij voordoen terwijl je dat niet bent. Verder laat God ons wat betreft vormen heel vrij.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2004, 11:18:20 pm door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Sarah

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #26 Gepost op: augustus 09, 2004, 11:34:33 pm »
Ja inderdaad.
Maar als je niet blij bent is het wel goed om te kijken waarom niet, en om in vrijheid te gaan staan, in autoriteit van Jezus. Wees blij in de Heer.

2 Kronieken 5,13 "Het orkest en het koor prezen en dankten de HERE eenstemmig; hun lofprijzing werd begeleid door trompetgeschal, het gerinkel van cymbalen en het luide spel van de andere muzikanten; allen prezen en dankten de HERE. Steeds weer herhaalden zij de woorden: "Hij is goed en Zijn goedheid en liefde duren tot in eeuwigheid." :p Over aanbidding gesproken, het gaat dus echt om je hart he.
« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2004, 12:01:01 am door Sarah »

Marnix

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #27 Gepost op: augustus 18, 2004, 11:22:20 pm »
Tuurlijk

Alleen bij de een loopt waar het hart vol van is de mond van over... bij de ander werkt het ook in de handen en het gezicht en zo door

Dat is verder geen oordeel over de eerste methode.... Aan de andere kant vraag ik me wel eens af hoe mensen hun blijdschap zo goed kunnen verbergen... en of dat wel zo natuurlijk is.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien