quote:
op 07 Nov 2003 11:05:15 schreef Carl:
Ik ontken niet dat God geen verschil ziet; het verschil is echter dat God niet oordeelt/straft in de betekenis van: 'dit' is beter dan 'dat', en als je 'dit'doet ipv 'dat' zal ik je eeuwig pijnigen.
Wij mensen bepalen zelf wat 'goed' en 'kwaad' is. Dat zie je aan de opvattingen van het ongetwijfeld zeer vrome nederland in de tijd van de post-reformatie.
Hm.
Volgens mij kan zonde twee soorten gevolgen hebben bij God:
1. gerechtvaardigde straf
2. kwalijke gevolgen van de zonde zelf.
stel je voor dat een jochie van 15 de auto van zijn ouders stiekem meeneemt, met een vriendje gaat joy-rijden en de auto in de prak rijdt.
Dan heeft dat (voor de meeste ouders, pubers en auto's denk ik) 2 soorten gevolgen:
1. de jongen krijgt straf
2. de auto is total-loss
Over punt 1. valt te praten. Waarschijnlijk komt die jongen niet uit onder huisarrest of iets dergelijks. Maar stel je nou eens voor dat die jongen spijt heeft, in tranen naar zijn ouders toe gaat, zegt dat hij het nooit weer zal doen, en zijn ouders zeggen: okee, zand erover, het is je vergeven. Je krijgt geen straf.
Dit is allemaal mooi en aardig, maar ondertussen is de auto wel kapot. Dat moet geregeld worden, want mama heeft voor haar werk een auto nodig.
De zoon kan onmogelijk zelf een nieuwe auto betalen, ook al zou hij 20 jaar lang zijn zakgeld opsparen. En zelfs al kon dat wel, dan had hij nog altijd dat zakgeld van zijn ouders gekregen en betaalde hij dus nog steeds niets zelf.
Zo staan wij tegenover God. Een bedorven wereld en lege handen. En wat zegt God: Jullie hebben het verprutst, maar ik betaal de gevolgen. (Jezus)
Als jij niets kan met de gerechtvaardigde straf op de zonde (waar ik nog steeds wél in geloof, maar dat laten we nu even terzijde liggen) kun jij dan iets met een God die voor ons de wrange vruchten heeft geplukt van wat wij verkeerd hebben gedaan?
Dus om terug te komen op het begin: ik geloof dat de zonde twee dingen meebrengt:
1. woede van God en daarom straf, die Jezus heeft gedragen.
2. verkeerde gevolgen, die God door Jezus heeft opgelost.
Jij gelooft (volgens mij) niet in punt 1.
Geloof je in punt 2?