Auteur Topic: De Boom  (gelezen 1155 keer)

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
De Boom
« Gepost op: november 13, 2003, 11:07:47 pm »
In de evangelieen staat het bekende verhaal dan Jesus, die een vijgeboom vond, die geen vruchten gaf.
Hij vervloekte de boom, en de vijgeboom verdorde.

Ik heb me vaak afgevraagd waarom hij dat deed.
Pas onlangs begreep ik het......althans, dat denk ik.
Want wat is het doel van de Liefde tot God?
Zij leidt tot díe vrede en stilte die gezien kan worden in het leven van de boom,
die bloeit en vrucht draagt voor anderen
en niets terug verwacht.
maar draagt die boom geen vrucht.....wat is dan het nut van die boom?

jullie
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Adriaan

• Bekijk profiel
De Boom
« Reactie #1 Gepost op: november 14, 2003, 09:45:04 am »
Welke bijbeltekst heb je hiervoor gebruikt. Ik heb geen idee waar ik dit stuk kan vinden....
Waar veel geschreeuwt wordt is weinig wijsheid

Mart

• Bekijk profiel
De Boom
« Reactie #2 Gepost op: november 14, 2003, 09:50:00 am »

quote:

op 13 Nov 2003 23:07:47 schreef Carl:

Een andere verklaring zou deze kunnen zijn:

In mattheus wordt het verhaal van de verdorde vijgeboom geplaatst na de tempelreiniging.

In marcus echter, wordt de vijgeboom vervloekt, voordat Jezus naar de tempel gaat om die te reinigen, maar nadat Jezus in de tempel heeft rondgekeken:
(marcus 11)
11 En Hij kwam te Jeruzalem in de tempel. En nadat Hij rondom alles overzien had, vertrok Hij, toen het reeds laat op de dag was, naar Betanië, met de twaalven.
12 En de volgende dag, toen zij van Betanië kwamen, werd Hij hongerig. 13 En toen Hij van verre een vijgeboom zag, die bladeren had, ging Hij daarheen om te zien of Hij er ook iets aan vinden zou. En erbij gekomen, vond Hij er niets aan dan bladeren; want het was de tijd niet voor vijgen. 14 En Hij antwoordde en zeide tot hem: Nooit ete meer iemand vrucht van u in eeuwigheid! En zijn discipelen hoorden het.
15 En zij kwamen te Jeruzalem.
En Hij ging de tempel binnen en begon hen, die in de tempel verkochten en kochten, uit te drijven en de tafels der wisselaars en de stoelen van hen, die de duiven verkochten, keerde Hij om, 16 en Hij liet niet toe, dat iemand enig voorwerp door de tempel droeg; 17 en Hij leerde en sprak tot hen: Staat er niet geschreven, dat mijn huis een bedehuis zal heten voor alle volken? 18 Maar gij hebt het tot een rovershol gemaakt.
.....
20 En toen zij des morgens vroeg langs de vijgeboom kwamen, zagen zij, dat hij van de wortel af verdord was. 21 En Petrus herinnerde het zich en zeide tot Hem: Rabbi, zie de vijgeboom, die Gij vervloekt hebt, is verdord. 22 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Hebt geloof in God.

Volgens mij is de vijgeboom symbool voor de tempel, voor de farizeeitische godsdienst, voor het overdreven en hypocriete wetticisme. De vijgeboom zal nooit meer vrucht dragen, ook de tempel heeft afgedaan, door de komst van Jezus. De tempel is niet langer Gods huis, het ultieme teken daarvan is de scheuring van het voorhangsel toen Jezus stierf.

Een ander tekstgedeelte wat ervoor spreekt om de vijgeboom in het licht van de tempelreiniging te zien is deze:
(mattheus 24)
1 En Jezus ging de tempel uit en vertrok. En zijn discipelen kwamen tot Hem om Hem op de gebouwen van de tempel te wijzen. 2 En Hij antwoordde en zeide tot hen: Ziet gij dit alles niet? Voorwaar, Ik zeg u, r zal hier geen steen op de andere gelaten worden, die niet zal worden weggebroken.

32 Leert dan van de vijgeboom deze les: Wanneer zijn hout reeds week wordt en de bladeren doet uitspruiten, weet gij daaraan, dat de zomer nabij is. 33 Zo moet ook gij, wanneer gij dit alles ziet, weten, dat het nabij is, voor de deur.

Dit duidt alles op de verwoesting van Jeruzalem, door de Romeinen. De vijgeboom is in dit alles als het ware een teken, een voorzegging, net als de reiniging van de tempel.

Een vreemde gebeurtenis is het verder, omdat Jezus vruchten wil zien aan een boom, terwijl de tijd er niet rijp voor was, zo staat in marcus. Misschien dat het als beeld kan staan voor Israel. Israel verwachtte de messias. De meeste mensen geloofden echter Jezus niet toen Hij zei dat Hij de Messias was. Ze meenden dat de tijd er nog niet rijp voor was, de Messias zou namelijk volgens vele wetgeleerden een aards koninkrijk stichten, terwijl het Koninkrijk van Jezus Hemels is. De verdorrde boom zou zo symbool kunnen staan voor het feit dat het Joodse volk heeft afgedaan toen het de Messias niet aanvaardde. Aan de vruchten herkent men de boom, zegt Jezus ergens anders, als Hij het heeft over de wolven in schaapskleren (de farizeeers).

De eigenlijke betekenis voor ons kan zijn dat God wil dat je je hele leven aan Hem geeft, en niet slechts met woorden Hem dient, maar ook met je daden. Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf. Verder natuurlijk dat wij Jezus aanvaardden als Middelaar en niet proberen onze eigen redder te wezen door de werken der wet.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
De Boom
« Reactie #3 Gepost op: november 14, 2003, 11:59:27 am »
tempelreiniging,
vaak hebben bijbelverhalen meerdere gelaagde betekenissen,
de tempel staat ook vaak voor het menselijk lichaam, waar de geest Gods in kan wonen,
ook deze tempel, moet van dierlijke dingen en geldhandel gereinigd worden, opdat de menselijke geest er kan wonen,
deze tempel was het ook, die afgebroken kon worden en in 3 dagen weer opgebouwd
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Carl

• Bekijk profiel
De Boom
« Reactie #4 Gepost op: november 15, 2003, 12:22:36 am »
Dag Mart,

inhakend op een detail van jouw verhaal:
zou het kunnen dat het Koninkrijk van Jesus iets anders is dan het messiaanse vrederijk? De profeten geven voor het messiaanse rijk inderdaad een aards proces weer, terwijl het Koninkrijk waar Jesus het over heeft daar maar weinig parallellen mee heeft.

je
Carl.
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Mart

• Bekijk profiel
De Boom
« Reactie #5 Gepost op: november 15, 2003, 11:51:13 am »

quote:

op 15 Nov 2003 00:22:36 schreef Carl:

zou het kunnen dat het Koninkrijk van Jesus iets anders is dan het messiaanse vrederijk? De profeten geven voor het messiaanse rijk inderdaad een aards proces weer, terwijl het Koninkrijk waar Jesus het over heeft daar maar weinig parallellen mee heeft.

Zou kunnen, maar ik denk het niet. Dat is altijd het lastige met profetien, je kunt ze vaak op meerdere dingen toepassen. In veel profetien over de Messias in het OT is deze lijn te ontdekken: Die messias zal:
1. verlossen van zonden
2. verlossen van vijanden

In jesaja 26 bijvoorbeeld gaat het over verlossing en gericht. Duidelijk is dat het gaat over een geestelijk maar tegelijk ook een werkelijk koninkrijk.

19 Herleven zullen uw doden – ook mijn lijk –, opstaan zullen zij. Ontwaakt en jubelt, gij, die woont in het stof! Want uw dauw is een dauw van licht; en de aarde zal aan de schimmen het leven hergeven. 20 Kom, mijn volk, ga in uw binnenkamers, en sluit uw deuren achter u; verberg u een korte tijd, tot de gramschap over is. 21 Want zie, de HERE verlaat zijn plaats om de ongerechtigheid der bewoners van de aarde aan hen te bezoeken; dan zal de aarde het op haar vergoten bloed aan het licht brengen en haar verslagenen niet langer bedekken.

Enerzijds dus een leven na de dood, anderzijds wel een normaal lichamelijk bewustzijn. (de doden herleven)

Het moeilijke bij profetien is vooral dat veel profetien geestelijk zijn, maar ook een groot aantal juist niet geestelijk zijn. Bovendien geeft God ook de gave om profetien uit te leggen.

Johannes 12:
Voor of tegen Jezus
37 En hoewel Hij zovele tekenen voor hun ogen gedaan had, geloofden zij niet in Hem, 38 opdat het woord van de profeet Jesaja vervuld werd, dat hij sprak: Here, wie heeft geloofd, wat hij van ons hoorde? En aan wie is de arm des Heren geopenbaard? 39 Hierom konden zij niet geloven, omdat Jesaja elders gezegd heeft: 40 Hij heeft hun ogen verblind en hun hart verhard, dat zij niet met hun ogen zien, met hun hart verstaan en zich bekeren, en Ik hen geneze. 41 Dit zeide Jesaja, omdat hij zijn heerlijkheid zag en van Hem sprak. 42 En toch geloofden zelfs uit de oversten velen in Hem, maar ter wille van de Farizeeën kwamen zij er niet voor uit, om niet uit de synagoge te worden gebannen; 43 want zij waren gesteld op de eer der mensen, meer dan op de eer van God.

(maar tis volgens mij wel beetje off topic??)

Carl

• Bekijk profiel
De Boom
« Reactie #6 Gepost op: november 15, 2003, 12:02:58 pm »
Inderdaad offtopic. Maar jesaja  heeft inderdaad moeilijk uitlegbare passages. Ik open een nieuwe topic onder "Jesaja."

explo43

• Bekijk profiel
De Boom
« Reactie #7 Gepost op: november 16, 2003, 10:34:52 am »
Citaat
op 13 Nov 2003 23:07:47 schreef Carl:
In de evangelieen staat het bekende verhaal dan Jesus, die een vijgeboom vond, die geen vruchten gaf.
Hij vervloekte de boom, en de vijgeboom verdorde.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Beste Carl,
Toenmalige gewoonten en gebruiken en kennis van de Wet is dikwijls een hulp om tot een goed begrip te komen. Destijds in Palestina moest men belasting betalen op vruchtbomen en onvruchtbare bomen werden omgehakt. Dit helpt ons te begrijpen waarom Jezus de onvruchtbare vijgenboom liet verdorren om hem als illustratie te gebruiken. (Mat. 21:18-22)
Bekijk eens verder de context zou daar niet op bedoeld worden dat wij geloof stellen in de kracht van het gebed? Ja, met geloof kan men met bergen te vergelijken moeilijkheden overwinnen die iemands dienst voor God zou dwarsbomen.

Groetjes
---------------------------------------------------------------------------------------
Mattheüs 7:12
Alle dingen dan die gij wilt dat de mensen voor U doen, moet ook gij insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.

Carl

• Bekijk profiel
De Boom
« Reactie #8 Gepost op: november 16, 2003, 10:49:59 am »

quote:

op 16 Nov 2003 10:34:52 schreef explo43:
...............
Bekijk eens verder de context zou daar niet op bedoeld worden dat wij geloof stellen in de kracht van het gebed? Ja, met geloof kan men met bergen te vergelijken moeilijkheden overwinnen die iemands dienst voor God zou dwarsbomen.

Is succes verzekerd?
(denk bv eens aan alle slachtoffers in WO2 die ook baden toen ze richting slachtoffers werden gestuurd)

je
Carl

explo43

• Bekijk profiel
De Boom
« Reactie #9 Gepost op: november 16, 2003, 07:49:23 pm »
Citaat
op 16 Nov 2003 10:49:59 schreef Carl:
[...]

Is succes verzekerd?
(denk bv eens aan alle slachtoffers in WO2 die ook baden toen ze richting slachtoffers werden gestuurd)
-----------------------------------------------------------------------------------------------

beste Carl,

Wat denk je zou God zulke oorlogen zegenen wanneer christenen tegen christenen,protestanten tegen protestanten strijden? Welke zijn dan de ware christenen lees eens Joh. 17:16.

Groetjes
Alle dingen dan die gij wilt dat de mensen voor U doen, moet ook gij insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.

Carl

• Bekijk profiel
De Boom
« Reactie #10 Gepost op: november 16, 2003, 09:16:44 pm »
Hoe dan ook,..... het gebed wordt toch echt niet altijd verhoord.

je
Carl

explo43

• Bekijk profiel
De Boom
« Reactie #11 Gepost op: november 17, 2003, 09:44:27 am »
Citaat
op 16 Nov 2003 21:16:44 schreef Carl:
Hoe dan ook,..... het gebed wordt toch echt niet altijd verhoord.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Beste Carl,

God heeft helemaal geen behagen in de gebeden van dergelijke praktijken – Spreuk. 28:9; Jes. 1:15
God verhoort geen huichelachtige gebeden – Mat. 6:5,6.
God verhoort geen gebeden waarin steeds hetzelfde wordt gezegd – Mat 6:7,8
Wanneer wel dan?
Het gebed is beslist een voorrecht wanneer we met inbegrip van lof, dankzegging en smeking onze gebeden ernstig opvatten als we daar profijt willen uit putten. Iemand die bidt geeft er blijk van dat hij geloof bezit. Als we in harmonie met onze gebeden handelen, ze nooit af te raffelen, de kwaliteit proberen te verbeteren en niet toelaten dat ze in een sleurmatige herhaling van woorden opgestuurd worden zal men er voordeel uit putten. Terwijl we het vertrouwen hebben dat God ons zal belonen door gebeden te verhoren die in harmonie zijn met zijn wil niet de onze.

Groetjes