Auteur Topic: Hoe bescherm ik mijn computer?  (gelezen 1368 keer)

gesp

• Bekijk profiel
Hoe bescherm ik mijn computer?
« Gepost op: augustus 20, 2003, 09:37:32 am »
Hoe bescherm ik m'n computer tegen virussen en hackers?

Uit de draad MS.blast

quote:

door Harm (administrator) op 20 Aug 2003 02:49
Zorg er gewoon voor dat je computer het volgende bezit:
1. een up-to-date Windows-systeem, dat wil zeggen dat je regelmatig WindowsUpdate moet bezoeken.
2. zorg voor een up-to-date virusscanner, te verkrijgen bij de lokale computerwinkel.
3. zorg voor een goede firewall.

Als je deze drie tips ter harte neemt is er weinig aan de hand en hoef je alleen nog maar goed op te letten op de e-mails die je ontvangt en de bijlages die daarbij zitten. Daarom, een slotje :).

Ad 1:
- de link klopt niet (Harm, heb je in MS.blast toevallig dezelfde fout gemaakt?). Verbeterde link: Windows-update
- Na een half jaartje moest ik van Microsoft >30 Mb aan updates downloaden voor XP. Dat duurt uren over een 56K modem, en dan mag je van geluk spreken als de verbinding zolang behouden blijft. Is er een manier om de patches via een andere computer (met breedband-internet oid) te downloaden en vervolgens op de eerste computer te installeren?

Ad 2:
- Aangezien commerciele software duur is, en ik denk dat de meeste mensen hun software niet bij de computerwinkel op de hoek kopen, is het misschien nuttig om te wijzen op freeware (gratis en geheel legaal) anti-virus-software: Antivir. Was volgens een recent pc-blad ongeveer even goed als commerciele software.

Ad 3:
- Stelling: een firewall is overbodig, als je internet via een gewone 56K modem, en dus slechts af-en-toe online bent.
- Er zijn ook freeware firewalls.

Harms 4e tip is wat mij betreft het belangrijkst.
as blunt as Ockham's razor

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 20, 2003, 09:48:28 am »

quote:

door Harm (administrator) op 20 Aug 2003 02:49
Tsja, als we nu voor iedere virusmelding een topic gaan openen blijven we nog wel even bezig.
Klopt, maar voor elke nieuwe film en elke nieuw boek moet ook een nieuw topic geopend worden, en er komen meer films en boeken uit dan virussen. Dus wat is er eigenlijk op tegen?

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 20, 2003, 09:52:17 am »
Een firewall is nooit overbodig!

ik ben zelf een tijdje actief geweest als scanner
je hebt slechts 1 seconde nodig om iemand zijn computer van boven tot onder te scannen
vooral mensen met windows 95/98 hebben vaak open poorten en shares en zijn extra vatbaar voor scanners, dit zijn meestal ook mensen met een 56k modem

met een firewall (bijv. zonealarm www.zonelabs.com )  zal een scanner geen respons krijgen van open poorten
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2003, 10:01:22 am door reller »

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 20, 2003, 12:08:12 pm »

quote:

op 20 Aug 2003 09:37:32 schreef gesp:
Ad 1:
- de link klopt niet (Harm, heb je in MS.blast toevallig dezelfde fout gemaakt?). Verbeterde link: Windows-update
- Na een half jaartje moest ik van Microsoft >30 Mb aan updates downloaden voor XP. Dat duurt uren over een 56K modem, en dan mag je van geluk spreken als de verbinding zolang behouden blijft. Is er een manier om de patches via een andere computer (met breedband-internet oid) te downloaden en vervolgens op de eerste computer te installeren?
:X Ik herinner het mij weer. Microsoft had die DNS-entry laten verwijderen waardoor je niet meer via die site kon surfen én de geplande ddos op de Windowsupdate-site niet door kon gaan. Ennieweej, MSN is wel zo aardig om dan direct een paar andere resultaten te geven, dus je zult er wel gekomen zijn denk ik zo :P. Ja, er is een mogelijkheid om de patches apart te downloaden. Om dat te doen moet je je bij deze site vervoegen. Je besturingssysteem selecteren in de dropdownbox en op 'Go' klikken. En dan kun je gaan selecteren :).

quote:

Ad 3:
- Stelling: een firewall is overbodig, als je internet via een gewone 56K modem, en dus slechts af-en-toe online bent.
- Er zijn ook freeware firewalls.
Een firewall is IMHO nooit overbodig. Een aantal nieuwe virussen verspreid zich niet meer via de mail, maar doen dat zelf via het internet. Als je geen firewall hebt kunnen die virusen gezellig hun gang gaan, terwijl je dat met firewall kan voorkomen. Daarnaast zijn er nog veel meer programma's en toepassingen die wel toegang willen tot internet, maar dat helemaal niet nodig hebben. Dus waarom zou je ze die toegang dan geven?

quote:

op 20 Aug 2003 09:48:28 schreef gesp:
[...]

Klopt, maar voor elke nieuwe film en elke nieuw boek moet ook een nieuw topic geopend worden, en er komen meer films en boeken uit dan virussen. Dus wat is er eigenlijk op tegen?
Omdat een boek of film iedere keer weer anders is, terwijl dat bij een virus niet zo is. De oplossing is altijd hetzelfde (zorgen dat je computer up-to-date is) en dat is bij een boek/verhaal niet zo. Die discussies kunnen alle kanten opgaan, terwijl dat met een discussie over een virus niet zo is. Dit topic vind ik trouwens wel weer een goed idee, omdat het algemener is getrokken dan MS.Blast of Sobig.F :).
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 20, 2003, 12:18:51 pm »

quote:

op 20 Aug 2003 12:08:12 schreef Harm:
[...]

Een firewall is IMHO nooit overbodig. Een aantal nieuwe virussen verspreid zich niet meer via de mail, maar doen dat zelf via het internet. Als je geen firewall hebt kunnen die virusen gezellig hun gang gaan, terwijl je dat met firewall kan voorkomen. Daarnaast zijn er nog veel meer programma's en toepassingen die wel toegang willen tot internet, maar dat helemaal niet nodig hebben. Dus waarom zou je ze die toegang dan geven?

Je moet als je via de telefoon internet wel snelheid inleveren, dus kun je best een risico anelyse maken. Zorg er gewoon voor dat er weinig tot niets te halen valt van je PC.

quote:

[...]

Omdat een boek of film iedere keer weer anders is, terwijl dat bij een virus niet zo is. De oplossing is altijd hetzelfde (zorgen dat je computer up-to-date is) en dat is bij een boek/verhaal niet zo. Die discussies kunnen alle kanten opgaan, terwijl dat met een discussie over een virus niet zo is. Dit topic vind ik trouwens wel weer een goed idee, omdat het algemener is getrokken dan MS.Blast of Sobig.F :).
Er zijn verschillende type's virus, daarbij vergen somige type's wel weer een andere aanpak. Maar om dit forum een algemeen computer forum te maken is nu ook weer niet de opzet denk ik zo. Surf dan naar bijvoorbeeld dit Forum
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 20, 2003, 04:18:06 pm »

quote:

op 20 Aug 2003 12:18:51 schreef Picardijn:
[...]

Je moet als je via de telefoon internet wel snelheid inleveren, dus kun je best een risico anelyse maken. Zorg er gewoon voor dat er weinig tot niets te halen valt van je PC.

Dat is onzin IMO. Op privé-computers is sowieso weinig te halen aan informatie, dus dan zou in jouw optiek het altijd onzin zijn om een firewall te installeren. Een firewall is er niet alleen tegen het openstaan voor ongewilde bezoekers, maar juist om zelf te weten welke programma's/toepassingen wel of niet toegang hebben tot internet. Extra controle op wat er uit en in gaat. Jij wijst alleen naar het ingaan, en dat is nu juist iets wat op thuiscomputers niet erg belangrijk is. Daar is de data niet belangrijk genoeg voor.

Het is trouwens niet waar dat een firewall je internetsnelheid kost. Die snelheid is afhankelijk van je modem en je internetverbinding. _Niet_ van je firewall. Als je denkt dat een firewall je internetsnelheid verlaagd zal dat komen doordat je computer te traag is en het dus niet bijhoudt. Maar dat heeft niets te maken met de werkelijke internetsnelheid :).
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 20, 2003, 06:43:31 pm »
Citaat

Uit de draad MS.blast
[...]

Mijns inziens is de beste oplossing om de computer uit te laten staan......maar ik neem aan dat dat niet relevant is.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 21, 2003, 01:33:51 am »
Firewall/Antivirus-programma is toch wel raadzaam... ongeacht het feit of je breedband of internet via de telefoonlijn hebt. Virussen kunnen zich bijvoorbeeld per email verspreiden, en die haal je binnen en lees je net zo goed met modeminternet. Het risico zal iets kleiner zijn, (vooral als je geen vast ip-adres hebt) maar de kans op een virus blijft altijd aanwezig.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 21, 2003, 02:46:39 pm »
OK, het is dus belangrijk om een firewall te gebruiken.

Nu heeft Windows XP een firewall ingebouwd (kijk hier maar).

Biedt dat afdoende bescherming voor een huis-tuin-en-keukengebruiker?

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 21, 2003, 03:26:43 pm »

quote:

op 21 Aug 2003 14:46:39 schreef gesp:
OK, het is dus belangrijk om een firewall te gebruiken.

Nu heeft Windows XP een firewall ingebouwd (kijk hier maar).

Biedt dat afdoende bescherming voor een huis-tuin-en-keukengebruiker?

is wel goed alleen zijn er weinig opties
het beste is xp-firewall uitschakelen en zonealarm erop zetten (=gratis)

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 21, 2003, 03:47:52 pm »

quote:

2. zorg voor een up-to-date virusscanner, te verkrijgen bij de lokale computerwinkel.
3. zorg voor een goede firewall.
Onzin
Live vanuit de luie stoel

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 21, 2003, 05:19:10 pm »
Beste optie is Blackice en Lockdown gebruiken :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Jan Hova

• het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 27, 2003, 12:23:30 pm »
Citaat
op 20 Aug 2003 18:43:31 schreef jfwolf:

quote:

Uit de draad MS.blast
[...]

Mijns inziens is de beste oplossing om de computer uit te laten staan......maar ik neem aan dat dat niet relevant is.

hhahahaha

waarom doe je geen condoom om je kabel  8)7
je krijgt wat je verdient

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 27, 2003, 12:26:09 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 12:23:30 schreef Jan Hova:
[...]

hhahahaha

waarom doe je geen condoom om je kabel  8)7
neeh dat mag niet van de Paus LOL

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 27, 2003, 12:34:27 pm »
Jan Hova en reller, ga even ergens anders spelen. Dit is niet de bedoeling van dit topic.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 27, 2003, 03:47:59 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 12:34:27 schreef Harm:
Jan Hova en reller, ga even ergens anders spelen. Dit is niet de bedoeling van dit topic.

bah....berichten wissen :r

laat dat gezellig er dan maar af bij de omschrijving...

Grand café
Soms luchtig, informeel en gezellig. Dan weer serieus en fel, maar altijd met respect voor elkaar.

Jan Hova

• het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 03, 2003, 10:10:51 am »
koop maar een pix firewall van cisco. ;)
je krijgt wat je verdient

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 05, 2003, 11:28:49 am »
het zal wel op het GKV-randje van toelaatbaarheid zitten, maar ik waardeer het toch als een leuke grap...
heb er dus geen andere bedoelingen mee

Waarschuwing van de beheerders:
delete ivm gevoelens mede-forumusers

edit / als dit niet kan, modereer dan maar, want ik wil best wel met gevoelens rekening houden hoor..
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God