Geloven vandaag > Levensbeschouwing
de ster van Betlehem
Aquila:
Qohelet,
Proxima Centauri en Alpha Centari (Rigel Kent) zijn weldegelijk verschillende sterren. Zoals je zegt is Alpha Centauri inderdaad een dubbelster, de ene component Alpha Centauri A (HIP 71681) is een K1V ster, visueel 1.35, absoluut 5.7, de andere ster Alpha Centauri B (HIP 71683) is een G2V ster, visueel -0.1, absoluut 4.34 (volgens de Hipparcos Catalogus*). Proxima Centauri (HIP 70890) is de derde ster in dit systeem (eigenlijk dus triple-systeem), spectraaltype M5Ve, visueel 11.01, absoluut 15.45 en staat meetbaar dichterbij (en heeft vanwege z'n 'proximity' daarom de naam 'Proxima Centauri' gekregen).
* Hipparcos Catalogus: http://astro.estec.esa.nl/Hipparcos/HIPcatalogueSearch.html.
Aquila:
Je berekeningen lijken me ook dit maal correct, hoewel ik zelf nog op veel langere tijden kom om de halve hemel over te steken. Zo-wie-zo ligt dit natuurlijk complexer vanwege de rotatie van de aarde rond de zon, waardoor we richting het zuiden in ieder jaargetijde andere sterren zien, hetgeen nog in veel sterkere mate geldt voor het Midden-Oosten. In die zin versneld de aardbeweging de schijnbare beweging van zo'n object. Ik dacht nog even dat er ook een behoorlijk parallactisch effect kon zijn maar dit komt neer op ongeveer 100'', klein dus gezien over een heel jaar.
En hoewel het fysisch dus niet heel onrealistisch is, lijkt het me dat er een eenvoudigere verklaring te vinden moet zijn, (Occam's Razor in gedachten houdend). Een komeet bijvoorbeeld, eventueel een samenstand van planeten (ik zal m'n planetarium op m'n computer eens raadplegen). Een supernova zou nog kunnen, trekt in ieder geval de aandacht, beweegt echter niet...
ps. al met al een leuke voorbereiding op het eerstejaars-werkcollege 'inleiding sterrenkunde' dat ik volgend jaar weer moet geven...
Qohelet:
Voor "de halve hemel" heb ik een boogafstand van 45 graden genomen, zodat ik de zwaartekracht als constant kon veronderstellen. Misschien verklaart dat het verschil. De meest onzekere factor in mijn berekening was het verband tussen de lichtkracht van een ster en zijn massa; er geldt L = M^g, waarbij g ergens tussen de 3 en 4 ligt. (Eenheden: zonmassa's.)
Ben trouwens benieuwd aan welke universiteit je studeert/werkt...
Aquila:
Ik heb aangenomen g=3, hoewel daar veel op af te dingen is (laat dat nu net het onderwerp van mijn afstuderen zijn vorig jaar... ) en een boogafstand van 45 graden geeft idd een betere afschatting.
Vorig jaar afgestudeerd (theoretische sterrenkunde) aan de Universiteit Utrecht, nu AIO aldaar. (Ik zal je wel even mailen, maar nu even niet, mail doet het niet...)
cheese:
hebben jullie het kindje met rekenen al kunnen vinden
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie