Auteur Topic: Vraagje over het Oude Testament  (gelezen 679 keer)

DoubleU

• Bekijk profiel
Vraagje over het Oude Testament
« Gepost op: november 10, 2003, 03:52:37 pm »
Ik hoop dat mijn vraag niet teveel detoneert…
Ik was bezig met een essay over het historische waarheidsgehalte van bijbelse verhalen. Riskant! Vanuit atheïstisch standpunt; nog riskanter! Maar omdat mijn theologische kennis tekort schiet heb ik het opgegeven. Toch blijf ik nu met één kwestie zitten. Het gaat om de passage ‘Noach en zijn zonen, 9:18-29. Noach is na de Zondvloed landman en plant een wijngaard. Op een dag nuttigde hij teveel van zijn eigen product, hij is ook maar een mens tenslotte, en ‘ontblootte zich in zijn tent’. Terecht voegt de passage er niet aan toe dat hij daarna knockout ging, dat spreekt vanzelf. Zijn drie zonen troffen hem later in deze situatie aan en ‘namen een mantel en bedekten daarmee hun vaders naaktheid.’ Uit respect voor hun bejaarde vader hielden ze daarbij het aangezicht afgewend.
Een mooi verhaal. Maar ik quote verder:
‘Toen Noach uit zijn roes kwam en vernam wat zijn jongste zoon (Cham?) hem aangedaan had, zeide hij: Vervloekt zij Kanaän; een knecht der knechten zij hij voor zijn broeders. Voorts zeide hij: Geprezen zij de Here; de God van Sem (Noach’s oudste zoon?), maar Kanaän zij hem tot knecht.’
Noach beloonde vervolgens zijn zonen Jafeth en Sem, maar Noachs kleinzoon, van zijn derde zoon, sleet inderdaad zijn dagen als bediende van de roemruchte familie…

Hier begrijp ik NIETS van. Volgens mijn constatering was Kanaän er niet eens bij toen grootvader iets ‘aangedaan’ werd. Noachs verwijt lijkt me sowieso onterecht, hij deed zichzelf iets aan, door zich voor schut te zetten. Mogelijk nam Noach de vader van Kanaän; Cham, kwalijk dat hij, als eerste, zijn vader ‘betrapte’ op een zondetje. Maar over Cham wordt verder niets meer gezegd.
Ik zie zeker de logica achter het levensverhaal van Noach. Maar het lijkt alsof hier een deel van de vertelling is weggelaten. Het gaat overigens om een schoolbijbeltje van het Nederlands Bijbelgenootschap, 1970.

Dus hoe moet ik dit interpreteren? Heb ik iets essentieels gemist?
Bij voorbaat dank voor een reactie!
« Laatst bewerkt op: november 10, 2003, 04:01:50 pm door DoubleU »

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 10, 2003, 04:09:36 pm »
22. En Cham, Kanaans vader, zag zijns vaders naaktheid, en hij gaf het zijn beiden broederen daar buiten te kennen.

Volgens mij maakt cham de fout door zijn vaders naaktheid te zien, en dan naar buiten te lopen om het zijn broers te vertellen. Hij had er zelf wat aan kunnen doen, maar deed dat niet. vervolgens staat er:

23 Toen namen Sem en Jafeth een kleed, en zij legden het op hun beider schouderen, en gingen achterwaarts, en bedekten de naaktheid huns vaders; en hun aangezichten waren achterwaarts, gekeerd zodat zij de naaktheid huns vaders niet zagen.  

Dat had cham dus moeten doen.

Dat kanaan vervloekt wordt is denk ik vanuit dit oogpunt:
Ex 34,7
  die goedertierenheid bestendigt aan duizenden, die ongerechtigheid, overtreding en zonde vergeeft; maar (de schuldige) houdt Hij zeker niet onschuldig, de ongerechtigheid der vaderen bezoekende aan kinderen en kindskinderen, aan het derde en vierde geslacht.  

In kanaan moeten ook zijn nakomelingen gezien worden. Waarom cham verder niet genoemd wordt weet ik niet.

DoubleU

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 10, 2003, 04:30:24 pm »
Ah... ik heb inderdaad een dergelijke brandmerking tot in latere generaties ook gezien bij een nakomeling van Kain. Het feit dat Cham in de handelingen verder niet meer voorkomt had me het antwoord kunnen geven. Het is dus een kwestie van goed lezen.

_Mart_ , mijn dank voor je uitleg!