quote:
Carl:
Welke passende, alles coverende omschrijving geeft de bijbel van God?
"Abba, Vader".
Een omschrijving uit zeer betrouwbare bron.

Liefdevol en streng waar het nodig is, met altijd het beste voor Zijn kinderen op het oog ook al zien zij dat zelfs niet.
quote:
Carl:
Mensen die weliswaar niet bekeerd zijn, maar toch een ander liefhebben lijken toch niet door God liefgehad te kunnen worden.
God heeft ieder mens (oftewel: elke zondaar) lief. De vraag is: hebben zij Hém ook lief en willen ze op Hem alleen vertrouwen? (= geloof)
quote:
Carl:
Wanneer begin jij met je eerste les hebreeuws?
Ik kan je dan nog heel wat interessante midrashim begrijpelijk maken.
1. Mijn vergelijking bedoelde ik zo:
Leren van Griekse grammatica staat tot lezen van een epos van Homerus
zoals
Het lezen van de Bijbel staat tot het leren kennen van God.
Dus niet: je moet eerst de griekse grammatica leren voor je van Homerus kunt genieten, DUS je moet eerst hebreeuws leren voor je van God kunt genieten, nee, je moet eerst Zijn Woord lezen voor je God kunt leren kennen.
2. Wat mijn hebreeuwse les betreft: ik lees wel gewoon wat er staat, weliswaar vertaald, maar al die lettergoochelarij over de mystieke betekenis van het woord molensteen en dat soort dingen versluiert volgens mij alleen maar het duidelijke heldere beeld dat God van Zichzelf schetst in Zijn Woord.
Bovendien vind ik het nogal een tegenstelling in jouw opvatting van de Bijbel dat je hele passages aan de kant gooit omdat die geinspireerd zouden zijn door een boze geest, en over andere passages bij ieder lettertje een compleet eigen verhaal hebt.
Op zo'n manier maak je je eigen Bijbel met alleen de teksten erin die jij mooi vindt, en dan ook nog met elke betekenis die je er maar aan wilt geven omdat je met dat letters rekenen alles uit ieder woord kunt halen wat je maar wilt.
Als jij een verhaaltje zou moeten schrijven voor je zoontje, dan schrijf je toch geen gelaagde onbegrijpelijke roman a la Tolstoj?
Wij zijn Gods kinderen en ik kan niet geloven dat God Zijn Woord aan mensen openbaar maakt op een manier die het alleen voor Joodse letterkundigen mogelijk maakt om Hem te leren kennen.