quote:
op 07 Jan 2003 11:43:20 schreef Maarten:
Een beetje flauw misschien, maar over welke inhoud heb je het dan? Een meningsverschil zonder inhoud, kan dat? Ik neem aan dat hier met inhoud bedoeld wordt datgene waar het werkelijk om gaat. Maar wanneer gaat het echt over geestelijke zaken ("wandelen met God" ) en wanneer niet? Hoort bijvoorbeeld kerkmuziek bij de geestelijke zaken of bij de zaken waar het niet werkelijk om gaat?
Met inhoud bedoel ik gewoon het onderwerp van de discussie, in het algemeen dus. Je zou ook nog een onderscheid kunnen maken in kern- en bijzaken, maar dat bedoelde ik niet.
Een voorbeeld (hierboven ergens genoemd): iemand zegt, dat er te weinig gestudeerd wordt. Dat is dan dus de inhoud. Maar met welke motieven zeg je dat?
Als je dat zes keer op één avond zegt, kan het zijn, dat je graag gezien wilt worden als iemand die heel veel studeert.
Maar zeg je het één keer, met daarbij wat je precies bedoelt, waarom je het belangrijk vindt dat we studeren, en hoe we met z'n allen meer kunnen studeren, dan bouw je op!
C'est le ton qui fait la musique (daar weet een organist alles van!)
We moeten er altijd op bedacht zijn, dat we bij allerlei discussies onszelf met onze zonden meezeulen, en dat we echt niet altijd God en Zijn Koninkrijk zoeken, maar ook vaak onszelf.
Ik ben het dus helemaal met je eens, Maarten!
Als we nou eens afspreken, dat we bij een meningsverschil ten allen tijde
- de ander in zijn/haar waarde te laten
- iedereen het recht gunnen om een andere mening te hebben
- elkaar geen vliegen afvangen
- altijd 'de bal' en nooit 'de man' te spelen
- elkaar geen woorden in de mond te leggen.
Wat dat laatste betreft, ik vind het jammer, dat ds.Wim suggereert, dat de Vries met z'n artikelenserie allerlei dingen wil vast houden, die niet houdbaar blijken. Op zo'n manier maak je iemand verdacht, je zet hem in de 'verkeerde' hoek.
Ik ben er zeker van, dat de Vries probeert met z'n artikelenserie de kerk op te bouwen. Het gaat er niet om, wat er 'mag' veranderen en wat niet, maar: hoe gaan we met elkaar om? Houden we elkaar vast, ook al zijn we het niet altijd eens? Bouwen we elkaar en de kerk op?
Stelling: als je wandelt met God, dan discussieer je net zolang tot je het eens bent!