Auteur Topic: Master and Commander: the far side of the world  (gelezen 1132 keer)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Master and Commander: the far side of the world
« Gepost op: november 14, 2003, 02:25:59 pm »
http://imagecache2.allposters.com/images/153/501692.jpg

quote:

op 07 Nov 2003 10:29:07 schreef jane:
Mijn dank
mijn nieuwsgierigheid blijft staan: gaat iemand daar heen?

Mart reageert hierop met:

quote:

op 13 Nov 2003 21:53:46 schreef _Mart_:
[...]

Khad er eerst niet zoveel belangstelling voor, maar als ik de beschrijvingen lees dan wordt mijn nieuwsgierigheid wel gewekt! Vanaf de 27e in de bios te zien, misschien ga ik wel kijken. (waarom komen er in de laatste 2 maanden van het jaar altijd zoveel films uit die je bijna wel moet zien... tears of the sun wil ik ook nog naar toe..)

Russell Crowe speelt 'Lucky' Jack Aubrey, die zijn crew van de H.M.S. Surprise leidt in een competitie tegen een beter bewapend schip. Deze race leidt ze naar afgelegen delen van de wereld, tegen de achtergrond van de Napoleaanse Oorlogen.

Wist trouwens ook niet dat de film gebaseerd is op een serie boeken.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 14, 2003, 02:33:23 pm »
Gisteren zag ik de trailer van 'Master and Commander' en ik moet zeggen dat het me wel een leuke bioscoopfilm lijkt. Russell Crowe is ook altijd wel te pruimen.  :)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

jane

• on m'a dit: tu es devenu fou a
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 17, 2003, 01:48:52 pm »
Bedankt Pleun voor het openen van deze topic, deel je mening dat Crowe altijd wel te pruimen is. 28 nov schijnt hij met Paul Bettany ( zijn tegenstpeler in de film) in gesprek te gaan met Jonathan Ross op de BBC
On m'a dit: tu se devenu fou a cause de Celui qui tu aimes. J'ai dit: Le saveur de la vie n'est ce que pour les fous

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 20, 2003, 03:23:24 pm »
Een positive recensie in The Times.

Master and Commander

by Wendy Ide
Our critic takes to the high seas with Russell Crowe

12A, 135 mins

CINEMA HAS rekindled its love affair with tall ships. First there was the pulpy Pirates of the Caribbean this summer. Now we have the supremely confident Russell Crowe vehicle Master and Commander, which opens in London tomorrow and across the country next Friday.

And why not? While films such as the submarine drama U-571 had their fair share of peril on (or under) the high seas, the star of the movie, the sub itself, looked like a battered baked-bean can. But sailing ships, with their impeccable bone structure and temperamental moans and shudders, are the supermodels of the oceans; they stalk the waves in clouds of billowing fabric with a crew of scurrying men trying to anticipate their every need. Tall ships are uniquely cinematic but they have rarely looked as imposing as in this atmospheric adventure.

If Pirates, with its shameless hamming and anachronisms, is popcorn for pre-teens, Master and Commander is a gentleman’s relish for a more discerning palate. The director, Peter Weir, has meticulously assembled a detailed and evocative portrait of life aboard a British naval ship during the Napoleonic wars, during conflict — a rush of spasming cannons and shattered wood — and the long, claustrophobic periods between.

Much credit for the authenticity goes to the source, two novels from Patrick O’Brian’s acclaimed 20-book series of seafaring adventures which are generally acknowledged to be among the most thoroughly researched historical novels yet written. Another factor which contributes to the atmosphere is that the audience, like the sailors, is very rarely allowed to set foot on dry land. We join the ship, HMS Surprise, in the ocean and we leave her there at the end of the film. This means the movie can feel somewhat episodic and lacks a sense of narrative closure, but it ensures that the comradeship, the superstition and the stench of life below decks are inescapable.

Crowe is magnificent as Captain “Lucky” Jack Aubrey, the master and commander of the Surprise. Not just a handsomely chiselled figurehead like Gregory Peck’s Captain Horatio Hornblower, RN, Aubrey is a complex and ultimately flawed character. A born leader who commands respect and love in his men, he’s not afraid to push his crew to breaking point while pursuing a mission — to capture a more powerful enemy warship — that common sense would suggest could only end in failure. He also has a weakness for awful puns, much to the anguish of his trusted friend and confidante, the serious, reflective ship’s doctor, Stephen Maturin (Paul Bettany).

Maturin, in a way, is a more important character than Aubrey because his status as the wry observer provides the audience with a window into the chummy boys’ club of the ship’s officers. Arcane nautical terms are translated into plain English, ostensibly for his benefit, but mainly for ours.

Most importantly, the friendship between Maturin and Aubrey, and the depth of characterisation of a colourful and well-acted supporting cast lift this film out of the realm of a Boy’s Own adventure. Despite there being no female characters — bar the HMS Surprise herself — this robust tale of men at sea should have wide appeal across audiences, regardless of their sex.

creatie

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 03, 2003, 11:43:50 am »
Deze film is echt een aanrader!
Hij geeft heel realistisch weer hoe het zou kunnen zijn geweest op een oorlogsschip aan het begin van de 19de eeuw. Ik vond het ook mooi dat het christelijke geloof aan bod kwam in de film. Op een gegeven moment werd zelfs het 'Onze Vader' gebeden!

jane

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 15, 2003, 01:32:37 pm »
Eindelijk in de gelegenheid M&C te zien met echtgenoot. Die vond hem na Gladiotor wat tegenvallen (terwijl hij zo ongeveer groen de bios uitkwam met de verzuchting die hoef ik nooit weer te zien, later  op video en DVD begon hij de film te waarderen, de hoofdacteur echter niet)
Ik vond het een geweldige film en ik hoop echt dat velen dat met mij gaan vinden want hoe meer mensen de film gaan kijken des te eerder er kans is op een vervolg. En het slot van de film smeekt gewoon om een vervolg!
Ik ben het eens dat deze film door iedereen zonder gene bekeken kan worden, geen sexscenes (wat wil je als het vrouwelijk schoon slechts 10 sec in beeld is, later is er wel het meer komische element van een zeeman die het boegbeeld zoent nadat hij haar opgelapt heeft.
De film geeft naast heftige gevechtsscenes met name een goed beeld van het zeemans leven met verschillende uitweidingen wat het bijna een ensemblestuk maakt.
De plaatjes zijn geweldig, de muziek fantastisch (vond zelfs mijn kritische echtgenoot) en het acteerwerk subliem maar dat was te verwachten met het duo Crowe en Bettany.
On m'a dit: tu se devenu fou a cause de Celui qui tu aimes. J'ai dit: Le saveur de la vie n'est ce que pour les fous

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 01, 2004, 07:36:51 pm »
Jane heeft al een goed verslag geschreven van deze film, maar bij deze post ik ook maar m'n eigen ervaringen.

Dinsdag ben ik met m’n zusje naar ‘Master and Commander: the far side of the world’ geweest, een spectaculair filmpje moet ik zeggen. Logisch, want het verhaal gaat over ouderwetse zeeslagen. De film is gebaseerd op de romanreeks van Patrick O’Brien en speelt zich af in 1805, midden in de Napoleontische tijd. Captain Jack Aubrey van het Engelse fregat ‘Surprise’ patrouilleert voor de kust van Brazilië op zoek naar de ‘Acheron’, een Frans fregat dat een geducht gevaar vormt voor de Engelse heerschappij op zee.

Wanneer de Acheron plotseling vanuit een mistbank opdoemt en de Surprise zwaar toetakelt, laat Aubrey het niet op zich zitten. Ondanks dat de Acheron bijna 2 keer zo groot is en zwaarder bewapend is dan zijn schip, zet hij de achtervolging in. Die achtervolging leidt langs de beruchte Kaap Hoorn – duizelingwekkende beelden – en eindigt bij de paradijselijke Galapagos Eilanden.

De film geeft een realistisch beeld van het ruige, harde leven aan boord van een oorlogsbodem in de 19e eeuw. Russell Crowe is perfect gecast als Captain ‘Lucky’ Jack Aubrey. Naast Crowe zijn er opvallende rollen voor Paul Bettany (die ook naast Crowe speelde in A beautiful Mind) en de jeugdige nieuwkomer Max Pirkis. Bettany speelt Stephen Maturin, chirurgijn, naturalist en tevens de beste vriend van Jack. Jack drijft Stephen enkele keren tot wanhoop door zijn obsessie voor de Acheron. Stephen staat namelijk te popelen om op de Galapagos Eilanden al die vreemde, exotische dieren te verzamelen die, 20 jaar voordat Darwin de Galapagos bezocht, voor de wetenschap van onschatbare waarde zouden zijn. De Acheron gooit echter telkens roet in het eten.

De 12-jarige Max Pirkis speelt Lord Blakeney, die in opleiding is om ooit zelf het bevel over een oorlogsschip te kunnen voeren. Hij heeft zowel eigenschappen van Jack als Stephen in zich. Pirkis doet het uitstekend, een hele mooie acteerprestatie voor zo’n klein jochie. Nog enkele opmerkingen tot slot:
- Regisseur van Master and Commander is Peter Weir, die 15 jaar geleden het gevoelige Dead Poets Society maakte;
- Een vogel waar Stephen in het bijzonder naar op jacht is, is een (bijna) vleugelloze rotspelikaan. Een jongen die naast me zat hoorde ik enkele keren aan zijn buurman vragen ‘is dat nou een dodo?’ Ik had de neiging om te zeggen ‘nee sukkel, de dodo was in 1805 allang uitgestorven’, maar ik hield me in. (De dodo was een slome landvogel die alleen voorkwam op het eiland Mauritius in de Indische Oceaan);
- Naast het boegbeeld van de Surprise is er slechts een keer kort een vrouw in beeld, die ook nog eens helemaal niets zegt. We kunnen dus met een gerust hart stellen dat Master and Commander een echt mannenfilmpje is. In de zaal bevonden zich echter opvallend veel vrouwen.

jane

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 21, 2004, 05:15:22 pm »
12 april komt de DVD uit Hoera!