Auteur Topic: Kijkwijzer  (gelezen 841 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Kijkwijzer
« Gepost op: februari 18, 2004, 09:06:42 am »
Over de Kijkwijzer woeden de nodige debatten. Vandaag gaat de Tweede Kamer zich er zelfs mee bemoeien. Voornaamste kritiekpunten: De Kijkwijzer slaat de plank nogal eens mis en de organisatie die de films keurt het Nicam is zelfregulerend. Veel ouders ergeren zich ondertussen groen en geel aan de 'onbetrouwbare' informatie die de Kijkwijzer geeft en voelen zich regelmatig op het verkeerde been gezet. De roep om een meer onafhankelijke keuringscommissie wordt steeds groter.

Maar wat vinden de lezers van dit forum eigenlijk van zo'n kijkwijzer?

Zelf doe ik en ons gezin er niet zoveel mee. Gedeeltelijk laten we ons leiden door filmbesprekingen op dit forum. Daarnaast zijn mijn collega's een dankbare informatiebron. In de videotheek lezen we meestal de achterkant om een idee te krijgen over het verhaal en de mensen achter de balie van Videoland weten er ook heel wat van. Maar een belangrijke informatiebron is toch wel de database van de VPRO De Volkskrant: Cinema naast algemene info over de film ook links naar achtergrondartikelen etc.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

jane

• on m'a dit: tu es devenu fou a
    • Bekijk profiel
Kijkwijzer
« Reactie #1 Gepost op: februari 18, 2004, 10:10:03 am »
Zelf ga ik ook liever af op wat ik zelf van een film vind, dan het oordeel van de Kijkwijzer heel serieus te nemen. Maar nu en dan vind ik dat ze de plank wel heel serieus misslaan. Een tijd geleden las ik in de Volkskrant een artikel waarin voorbeelden genoemd werden waarbij je haren recht overeind gaan staan. Zelf heb ik een DVD The Man Without A Face die volgens de voorkant geschikt is voor alle leeftijden maar waarin een thematiek van kindermisbruik aan de orde komt (weliswaar niet in beelden maar wel in het verhaal) wat ik niet voor alle leeftijden geschikt acht.
Mij lijkt het goed om de wijzer te herzien. Vooral omdat er veel mee geadverteerd wordt op tv als een middel waar ouders op zouden kunnen vertrouwen. Je kunt de lat dan beter te hoog zetten zodat ouders daarna nog een eigen afweging zouden kunnen maken dan, te laag zodat je kinderen iets gezien hebben voor je er erg in hebt.
Missie Warmoesstraat vind ik ook zo'n voorbeeld: vroeg tijdstip, ingeschaald op meekijken gewenst vanaf zes jaar maar afgelopen vrijdag was het mortuarium uitgebreid in beeld en dat lijkt me toch geen wenselijk gezicht voor een zesjarige die na afloop van zo'n aflevering naar bed moet.
On m'a dit: tu se devenu fou a cause de Celui qui tu aimes. J'ai dit: Le saveur de la vie n'est ce que pour les fous

Does

• Bekijk profiel
Kijkwijzer
« Reactie #2 Gepost op: februari 18, 2004, 11:44:47 am »
Kijkwijzer? Wat is dat nou weer!

Nee joh ik hou me er echt niet mee bezig. Keek als 10-jarig jochie al naar films voor 16 jaar en ouder en vind het meestal zwaar overdreven. Op het nieuw zie je vaak nog ergere dingen en daar doen ze ook geen leeftijdstag op of 1 voor geweld etc.

Ik word van die wijzer niet wijzer.
Live vanuit de luie stoel

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Kijkwijzer
« Reactie #3 Gepost op: februari 18, 2004, 01:36:30 pm »
Ik kijk er eigenlijk nooit naar. Maar als ik later kinderen zou hebben zou ik het toch wel fijn vinden dat ze alleen dingen zien waarvan ik denk: Dat mogen ze nu al zien..
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kijkwijzer
« Reactie #4 Gepost op: februari 18, 2004, 02:02:49 pm »
quote:
op 18 Feb 2004 13:36:30 schreef Joesoef:
Ik kijk er eigenlijk nooit naar. Maar als ik later kinderen zou hebben zou ik het toch wel fijn vinden dat ze alleen dingen zien waarvan ik denk: Dat mogen ze nu al zien..

Ja, maar heb je daar dan een kijkwijzer voor nodig? Als je de titel van een programma/film/whatever bekijkt en je leest even waar het over gaat, dan kun je volgens mij in veel gevallen al wel bedenken of kinderen iets mogen zien. En bij onbekende programma's lijkt het mij niet meer dan logisch dat je toch wel een keertje met je kinderen meekijkt voor je ze alleen laat kijken. Maar dit zal wel iets te logisch zijn, want anders zouden allerlei organisaties zich niet zo druk lopen maken over de kijkwijzer.

Ik vind overigens wel, dat als de kijkwijzer zogenaamd een objectief beeld wil weergeven, dat dat ook wel gedaan moet worden. Anders halen ze hun eigen doelen niet eens, en dan kunnen ze net zo goed stoppen .
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

jane

• on m'a dit: tu es devenu fou a
    • Bekijk profiel
Kijkwijzer
« Reactie #5 Gepost op: februari 19, 2004, 10:25:53 am »
Over het algemeen lijkt me dat ook dat je op basis van wat je op de achterkant van een dvd leest kunt uitmaken of de film geschikt is voor je kind. maar de door mij al genoemde The man wthout a face gaat daaraan een beetje mank: achterop staat dat de man zich terugtrok omdat hij in een auto-ongeluk betrokken was waarbij een jongen omkwam. In de film wordt verteld dat hij ervan verdacht werd een pedofiele relatie met deze jongen te hebben. En dat is iets wat ik aan mijn zesjarigen liever nog niet wil uitleggen. Zoals je schreef: ze zien al rottigheid genoeg!
Daarom zou ik willen dat ze bij de kijkwijzer echt nadachten over wat geschikt is voor kinderen.
On m'a dit: tu se devenu fou a cause de Celui qui tu aimes. J'ai dit: Le saveur de la vie n'est ce que pour les fous

Does

• Bekijk profiel
Kijkwijzer
« Reactie #6 Gepost op: februari 19, 2004, 10:52:44 am »
Je zou ook even op internet de trailers kunnen bekijken natuurlijk. En als je ze niet weet te vinden raad ik je Internet Movie DataBase aan: http://www.imbd.com
Live vanuit de luie stoel