Allemaal illegalen (CD’s dan)
Op CD's staat altijd zo'n tekst, mooi in een rondje: "Unauthorised copying, reproduction, hiring, lending, public performance and broadcasting prohibited". Nu las ik laatst op een CD een andere tekst met dezelfde strekking, maar die me veel meer 'stil deed staan': "Unauthorised duplication is a violation of applicable laws".
We weten allemaal dat je CD's en dergelijke niet mag kopiëren. Een gekopieerde CD zonder de originele in je bezit hebben, is illegaal. En als ik eerlijk ben, weet ik heel goed dat je CD's niet mag kopiëren. Dan krijgen de artiesten niet het geld wat ze verdienen en krijgt nieuw talent geen of minder snel een kans. Toch is het allemaal zo makkelijk en handig: effe een CD kopiëren. Zo gebeurd, en je haalt het hoesje wel even van internet. Een gekopieerde CD of een originele? Je hoort het niet, je ziet het (bijna) niet.
Illegaal, maar toch doen we het (bijna) allemaal, denk ik (nou, 'k weet het eigenlijk wel zeker).
Ja mensen, we overtreden de wet. Maar we moeten de overheid toch gehoorzaam zijn...?