quote:
Roodkapje schreef op 20 juli 2004 om 14:26:Nou leg je me woorden in de mond die ik nooit gezegd heb. Ik heb nooit gezegd dat de Bijbel onbelangrijk is. De wereld is niet zwart-wit. Jij suggereert dat er maar twee manieren zijn om de Bijbel te lezen: of je neemt alles superletterlijk of je gooit de Bijbel aan de kant.
Ik heb je het niet in de mond willen leggen, maar het is een eigen conclusie.
[qoute]
Gelukkig is mijn wereld eentje in full-colour. De boodschap is belangrijk, en die is steeds hetzelfde, alleen wordt hij in verschillende vormen gebracht. Dat komt doordat deze boodschap verteld wordt door verschillende mensen voor een verschillend publiek.
Het is (o.a vanuit de psychologie) bekend dat getuigenissen van afzonderlijke mensen en los van elkaar verteld meestal niet waar zijn. Een echt getuigenis kun je herkennen aan de variatie van het verhaal, terwijl de kern bewaard blijft. En dat is precies wat er hier gebeurt.
[/quote]
Het probleem wat ik hiermee heb, is dat er feitelijke tegenstrijdigheden weggeredeneerd worden met de argument wat schijnbaar uit de lucht komt vallen. Tegelijkertijd wordt er wel van een gelovige gevraagd om het NT als onfeilbaar wordt van G'd te accepteren.
De 2 getuigen zijn het dan duidelijk niet met elkaar eens. Lucas zegt dat hij een getrouw verslag heeft. Behalve de feitelijke onmogelijkheid van op 2 plaatsen tegelijk zijn, kan Lucas en Matt historisch gezien niet tegelijk zijn. Daarmee bedoel ik dat Mat terecht op dat de geboorte tussen 5 en 7 voor onze jaartelling ligt. Echter, Herodes de Grote stierf in het jaar 4 voor de gewone jaartelling en Querinius schreef een telling uit in 7 na. Daar zit 10 jaar tussen. Tevens besloeg die telling niet geheel israel, en was deze telling bedoeld om de af te dragen belasting vast te stellen aan de hand van grond bezit. Hoe groot is de kans dat Jozef, wonende in Nazareth (aldus Lucas), grond had in Bethlehem. En al had hij grond, dan was hij nog niet genoodzaakt Maria mee te nemen.
Daarnaast is het geslachtsregister afwijkend Jozef heeft niet eens dezelfde vader.......
Als dit niet in de haak is, is de opstanding dan wel juist? En wat zijn dan daar de argumenten voor. Het gevoel is dan niet echt een argument. Wat voor jouw gevoel een feit is, is voor een ander een mooi verhaal. Persoonlijk wil ik geen conclusies verbinden aan deze tamelijk grote onjuistheid, en de het vervolg van het evnagelie. Voor de brieven maak ik al een uitzondering, maar dat is een ander verhaal.