Auteur Topic: Homofilie  (gelezen 75007 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #250 Gepost op: november 07, 2012, 12:42:50 am »

quote:

Peter68 schreef op 06 november 2012 om 23:19:
even helemaal off topic
@learsi misschien een domme vraag die wellicht al eerder is gesteld: is de o op je toetsenbord af en toe defect of plaats je bewust een ' in G'd?
learsi zijn toetsenbord is compleet maar ik meen dat hij gelooft dat hij de naam van God niet mag uitspreken. Een OT regel die hij hanteert denk ik?
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #251 Gepost op: november 07, 2012, 10:41:14 am »

quote:

Peter68 schreef op 06 november 2012 om 23:19:
even helemaal off topic
@learsi misschien een domme vraag die wellicht al eerder is gesteld: is de o op je toetsenbord af en toe defect of plaats je bewust een ' in G'd?
Toetsenbord  :nee:

learsi

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #252 Gepost op: november 07, 2012, 10:47:18 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 november 2012 om 00:42:
[...]

learsi zijn toetsenbord is compleet maar ik meen dat hij gelooft dat hij de naam van God niet mag uitspreken. Een OT regel die hij hanteert denk ik?

Nee hoor, je makat je eigen waarheid. Ik heb nergens geschreven dat we geen God mogen schrijven.
Wel heb ik al eens uitgelegd dat ik het doe, om alle afgoden die zich ook op de titel God beroepen, zoals o.a. allah, ermee worden uitgesloten.
G'd of G-d staat alleen maar voor de G'd van Israel. Abraham, Isaac en Jacob. Elke afgod wordt hiermee uitgesloten.

Wanneer we het zo duidelijk specificeren, ook in onze gebeden, dan wordt plotseling de telefoon opgenomen aan de andere kant, om het maar eens popualir te zeggen.  :) Niet voor niets heeft G'd Zich kenbaar gemaakt als JHWH, de G'd van Israël. Honderden malen maakt de Schrift hier melding van.
De "christenmens" is afgeweken van Jeruzalem naar Rome, maar G'd en Jezus hebben dat niet gedaan.

learsi

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #253 Gepost op: november 07, 2012, 10:53:00 am »

quote:

Peter68 schreef op 06 november 2012 om 23:14:

Ik kan je hierin wel volgen echter toch met een kanttekening, het gluren naar de borsten of billen van een vrouw die niet de jouwe is valt dan ook onder hoererij maar daarover worden geen enorme hoeveelheid topics volgeschreven al dan niet ondersteund met allerlei wel of niet ter zake doende bijbelteksten. Daarom vindt ik ook makkelijk en goedkoop om vanuit de zogenaamde 'goede' hetero kant lekker te gaan oordelen over homo's
Ook bij het categoriseren van zonden geldt imho: laat het oordelen maar aan God over daar heeft hij ons echt niet voor nodig

Gluren naar de borsten van de buurvrouw of collega is een zonde, maar de Schrift meldt duidelijk dat homoseksualiteit voor G'd de vader een gruwel is Peter.
Het gaat er in het geheel niet om wat wij vinden, maar wat G'd ervan vindt en dat laat Hij ons weten in Zijn Woord. Het gaat er niet om of wij stelen erger vinden dan vreemdgaan.

Elke homoseksuele christen die zijn seksuele praktijken erkent als een zonde, er probeert tegen te strijden, de echte wil heeft om het niet te doen, mag zich verheugen in de wetenschap dat Jezus de schuld van deze gruwel-zonde eveneens wegwast met Zijn heilig Bloed, als het vlees zwak is en het toch misgaat. Prijs Hem voor deze Genade !

learsi

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #254 Gepost op: november 07, 2012, 10:56:41 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 november 2012 om 00:41:
[...]
Zonde = je doel missen. Dat kun je ontdekken als je in de oudste teksten duikt en iets leest over ene David en ene Jonathan die iets met een boog deden.
De afspraak daar wordt "als ik het doel mis dan....". Er wordt daar een term gebruikt die gelijk is aan het woord "zonde" (vraag me nu niet naar details daarover, ik heb geen tijd om er super diep in te duiken).
Zonde is dus je doel missen.
Doel van de mens is: God dienen en loven/ prijzen etc.
Dat doe je niet met diefstal en ook niet door er sexueel op los te leven.
Er is geen gradatie in het missen van je doel. Mis = mis.
Bekijk het even als volgt: bestaat de kans dat in een voetbalwedstrijd een bijna doelpunt gerekend wordt tot doelpunt? Nee. Mis = mis.
Hoe je het ook draait: je hebt het doel gemist.
Elke vorm waarin jij je doel mist als mens = reden voor God om te reageren met toorn. Maar: Christus pleit voor elke vorm van doel missen. Hij heeft immers beloofd dat Hij de opdracht zal volbrengen (en heeft volbracht!).
Heeft Christus méér geleden voor de homosexuele mens dan voor de stelende mens?
Nee: Hij leed voor de totale mensheid. Niet op te delen in percentages (hoe graag wij dat ook willen als mensen, wij willen liever tegen de ander zeggen dat hij slechter is dan ons!!!!) maar :alle zonde op één bult ofwel: aan één kruis en in één opstanding gedragen.

Verbazend maar hierover zijn we het dan helemaal eens.

quote:

Werken met gradatie in zonden is in feite niet anders dan zeggen "ik zondig wel maar hij (of zij) is veel erger."
G'd Zelf heft in de Schrift een aantal zonden benoemd waarvan Hij gruwelt. Tenzij je ook hier van mening bent dat G'd de Vader Zich ook hier wederom heeft vergist?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #255 Gepost op: november 07, 2012, 12:42:38 pm »

quote:

learsi schreef op 07 november 2012 om 10:56:
Tenzij je ook hier van mening bent dat G'd de Vader Zich ook hier wederom heeft vergist?
Dit soort onzinnige, aanmatigende teksten mag je gerust achterwege laten, ze maken het gesprek onmogelijk namelijk.
Als je daar voor kiest:ik doe niet mee aan dat soort zaken.

learsi

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #256 Gepost op: november 07, 2012, 01:00:58 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 november 2012 om 12:42:
[...]
Dit soort onzinnige, aanmatigende teksten mag je gerust achterwege laten, ze maken het gesprek onmogelijk namelijk.
Als je daar voor kiest:ik doe niet mee aan dat soort zaken.

Welke verklaring heb jij dan Riemer, dat Vader G'd het wil in Zijn Woord heeft laten opnemen? Terwijl het volgens jou onjuist is en dus niet klopt?
Ik kan dat niet rijmen met elkaar namelijk.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #257 Gepost op: november 07, 2012, 01:09:03 pm »

quote:

learsi schreef op 07 november 2012 om 13:00:
[...]

Welke verklaring heb jij dan Riemer, dat Vader G'd het wil in Zijn Woord heeft laten opnemen? Terwijl het volgens jou onjuist is en dus niet klopt?

God heeft ook opgenomen in Zijn Woord dat je geen kledij van verschillende stoffen mag dragen, dat volkstuinen niet horen, er staat een scala aan wetgeving in Leviticus waar een ieder het over eens is dat het niet meer geldt.
Dat jij die mening niet deelt: prima.
Maar besef wel dat je dan dus heel veel wetten overtreed en dat doe je dan ook ng bewust.

Ik deel de mening dat "In Christus gestorven én opgestaan" óók voor homofiele broers en zussen geldt.
[En ook voor Palastijnen  :Y)  ]

learsi

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #258 Gepost op: november 07, 2012, 01:20:22 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 november 2012 om 13:09:
[...]

God heeft ook opgenomen in Zijn Woord dat je geen kledij van verschillende stoffen mag dragen, dat volkstuinen niet horen, er staat een scala aan wetgeving in Leviticus waar een ieder het over eens is dat het niet meer geldt.
Dat jij die mening niet deelt: prima.
Maar besef wel dat je dan dus heel veel wetten overtreed en dat doe je dan ook ng bewust.

Ik deel de mening dat "In Christus gestorven én opgestaan" óók voor homofiele broers en zussen geldt.
[En ook voor Palastijnen  :Y)  ]

Erken dan gewoon dat we hiermee zondigen tegen G'd de vader Zijn geboden.
En dat Jezus ons gelukkig de schuld van deze zonden afwast.
Het niet (willen) houden aan geboden wil niet zeggen dat ze niet meer bestaan en we niet zouden zondigen.

Maar deze geboden mogen evenmin een doel zijn om te trachten gered te worden, want dan vertrouwen we op werken en niet meer op Christus Zijn Genade. Want wie op alleen de wet doen vertrouwt valt buiten Christus Zijn genade.

Dus de geboden doen is niet om gered te worden.
Maar door ze niet te doen, zondigen we wel.
We zondigen omdat we zondaars zijn.
We zijn geen zondaars doordat we zondigen.

Maar, je stelt steeds geen antwoord te krijgen op je vragen, maar zelf antwoordt je evenmin op mijn gestelde vraag.

« Laatst bewerkt op: november 07, 2012, 01:22:04 pm door learsi »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #259 Gepost op: november 07, 2012, 02:13:00 pm »

quote:

learsi schreef op 07 november 2012 om 13:20:
[...]

Lees de brief van Paulus aan de Romeinen (oa h6-8) en de Galaten (oa h3-5), zou ik zeggen...
God dienen is erkennen dat je vrijgekocht bent van de wet, en daarmee dood voor de zonde (rom 6:1-18). In Christus ben je dood voor de oude, op papier en stenen geschreven wet. De wet van de Geest is daarvoor in de plaats gekomen, en die is geschreven in het hart (jer 31:33). En die wet wordt vervuld door liefde (rom 13:8). Liefde voor God en liefde voor je naaste, dat kenmerkt de vrucht van de Geest. Leven door de Geest kenmerkt zich niet door elkaar op allerlei wetten te wijzen en zo afbreuk te doen aan het geloof in Christus (galaten 3).

Daarmee is homoseksualiteit, net als andere individuele zonden, net als andere voorbeelden van de gebrokenheid in deze wereld, een non-issue: homo-heidenen gaan sowieso al verloren, en homo-christenen staan in Christus -met al hun gebreken- rein voor God, omdat ze dood voor de wet zijn, de Vader om wille van het lijden van zijn Zoon de gebreken niet langer wenst te zien en het oordeel aan Jezus Christus is gegeven. Dat is een grote troost, zelfs als je beseft dat je nog niet volmaakt bent. En die troost ga ik een homofiel niet ontnemen door op OT-teksten te blijven wijzen.

En nee, daarmee zeg ik nog steeds niet dat een homoseksueel lekker tekeer kan gaan naar zijn eigen zin.

Jouw probleem lijkt me vooral dat je Paulus' uitleg niet kunt rijmen met de regelgeving uit het OT, en dat spijt me.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #260 Gepost op: november 07, 2012, 02:22:23 pm »

quote:

elle schreef op 07 november 2012 om 14:13:
[...]

Lees de brief van Paulus aan de Romeinen (oa h6-8) en de Galaten (oa h3-5), zou ik zeggen...
God dienen is erkennen dat je vrijgekocht bent van de wet, en daarmee dood voor de zonde (rom 6:1-18). In Christus ben je dood voor de oude, op papier en stenen geschreven wet. De wet van de Geest is daarvoor in de plaats gekomen, en die is geschreven in het hart (jer 31:33). En die wet wordt vervuld door liefde (rom 13:8). Liefde voor God en liefde voor je naaste, dat kenmerkt de vrucht van de Geest. Leven door de Geest kenmerkt zich niet door elkaar op allerlei wetten te wijzen en zo afbreuk te doen aan het geloof in Christus (galaten 3).

Daarmee is homoseksualiteit, net als andere individuele zonden, net als andere voorbeelden van de gebrokenheid in deze wereld, een non-issue: homo-heidenen gaan sowieso al verloren, en homo-christenen staan in Christus -met al hun gebreken- rein voor God, omdat ze dood voor de wet zijn, de Vader om wille van het lijden van zijn Zoon de gebreken niet langer wenst te zien en het oordeel aan Jezus Christus is gegeven. Dat is een grote troost, zelfs als je beseft dat je nog niet volmaakt bent. En die troost ga ik een homofiel niet ontnemen door op OT-teksten te blijven wijzen.

En nee, daarmee zeg ik nog steeds niet dat een homoseksueel lekker tekeer kan gaan naar zijn eigen zin.

Jouw probleem lijkt me vooral dat je Paulus' uitleg niet kunt rijmen met de regelgeving uit het OT, en dat spijt me.
Ik zou het iets anders zeggen.
Je zondigt nog wel maar in Christus wordt dat niet aangerekend aan de kinderen van de Vader.
Ik heb al eerder iets geroepen dat ik bovenstaande mening deel.

Daarnaast ontkomt ook learsi er niet aan om de teksten in bepaald licht te lezen. Hij leest het OT kennelijk als los boek (wat heel goed kan, oud testamenticus is zelfs een beroep in de wetenschap!) zonder de vervulling van de Wet door Christus te willen zien.
Dan is het geloof van zijn kracht ontdaan vrees ik.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #261 Gepost op: november 07, 2012, 02:24:36 pm »

quote:

[...]

Nee want ik zondig niet als ik tegen de vele regels in Leviticus in ga en een stevig stuk varkensvlees eet.... Die regels gelden immers niet meer. Het NT geeft dat best vaak aan. Wanneer accepteer je dat?
Of is De Schrift alleen het OT geworden?

learsi

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #262 Gepost op: november 07, 2012, 02:29:36 pm »

quote:

elle schreef op 07 november 2012 om 14:13:
[...]

Maar ik twijfel geen seconde en schrijf dat ook steeds, aan het feit dat we vrijgekocht zijn door Christus. Maar daarmee blijft de zonde nog steeds bestaan. Niet voor niets roept de Schrift op om recht te wandelen. Dus wie de zonde doet is nog steeds een zondaar, met de geweldige wetenschap dat we Jezus om vergeving kunnen vragen en dat zullen ontvangen bij werkelijk berouw over deze gedane zonde. Over berouw lees ik hier hoegenaamd niets. berouw is bij bekering immers de eerste stap, maar ook later bij het zondigen. Het is niet de bedoeling dat we zondigend lekker voorwaarts gaan in de wetenschap dat we toch vergeven en gered worden.

quote:

Alleen als de berouw hebben over hun zonden, in dit geval de homoseksuele handelingen. Dan heb je gelijk en dat heb ik ook steeds geschreven. Alle schuld over onze zonden (behalve beledigen tegen de Heilige Geest) worden door Zijn Bloed weggewassen. Maar dan moeten we ze wel erkennen als zonden en berouw erover hebben. Het Kruisoffer is immers geen vrijbrief om maar lekker door te gaan met zondigen.

quote:

Precies, daarover zijn we het dan eens.

quote:

Mijn punt is dat ik berouw mis in het hele verhaal. Berouw over onze zonden en de wil en strijd om het niet te doen. Daarvoor moeten we homoseksualiteit dus als zonde blijven betitelen en het niet goed praten, juist doordat G'd de Vader speciaal extra aandacht aan deze zonde besteed en het zwaar een gruwel noemt.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #263 Gepost op: november 07, 2012, 02:41:09 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 november 2012 om 14:22:

Je zondigt nog wel maar in Christus wordt dat niet aangerekend aan de kinderen van de Vader.

Maar iemand in Christus zondigt niet meer onder de oude wet, want je bent dood voor die wet. Daar is Paulus imho heel helder over. Wanneer een christen zondigt, dan is dat omdat die de wet van de Geest overtreedt. En die staat niet geschreven op papier of in stenen tafelen.
Natuurlijk levert dat een praktisch probleem op, want christenen dienen elkaar te bemoedigen en aan te sporen tot een God welgevallige levensstijl. Het is daarbij ontzettend verleidelijk om terug te vallen op (OT) regelgeving. Maar uiteindelijk gaat het om dienen door de Geest. En daarvoor zijn alleen vagere aanwijzingen, zoals dat de wet van de Geest door liefde vervuld wordt, wat de praktische uitvoerbaarheid niet altijd éénduidig maakt (zie ook gal 5:22; joh 15:9-12).
Daarmee is zonde te verwoorden als: liefdeloosheid. En dat plaatst het probleem van homoseksualiteit als uiting van de gebrokenheid van de wereld in een heel ander licht. Terwijl zonden als stelen, liegen en bedriegen niets aan hun kracht verliezen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #264 Gepost op: november 07, 2012, 02:46:31 pm »

quote:

elle schreef op 07 november 2012 om 14:41:
[...]

Maar iemand in Christus zondigt niet meer onder de oude wet, want je bent dood voor die wet. Daar is Paulus imho heel helder over. Wanneer een christen zondigt, dan is dat omdat die de wet van de Geest overtreedt. En die staat niet geschreven op papier of in stenen tafelen.
Natuurlijk levert dat een praktisch probleem op, want christenen dienen elkaar te bemoedigen en aan te sporen tot een God welgevallige levensstijl. Het is daarbij ontzettend verleidelijk om terug te vallen op (OT) regelgeving. Maar uiteindelijk gaat het om dienen door de Geest. En daarvoor zijn alleen vagere aanwijzingen, zoals dat de wet van de Geest door liefde vervuld wordt, wat de praktische uitvoerbaarheid niet altijd éénduidig maakt (zie ook gal 5:22; joh 15:9-12).
Daarmee is zonde te verwoorden als: liefdeloosheid. En dat plaatst het probleem van homoseksualiteit als uiting van de gebrokenheid van de wereld in een heel ander licht. Terwijl zonden als stelen, liegen en bedriegen niets aan hun kracht verliezen.
Romeinen 13 :8 e.v.  O-)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #265 Gepost op: november 07, 2012, 02:50:23 pm »

quote:

learsi schreef op 07 november 2012 om 14:29:

Mijn punt is dat ik berouw mis in het hele verhaal. Berouw over onze zonden en de wil en strijd om het niet te doen. Daarvoor moeten we homoseksualiteit dus als zonde blijven betitelen en het niet goed praten, juist doordat G'd de Vader speciaal extra aandacht aan deze zonde besteed en het zwaar een gruwel noemt.
Wellicht heb ik het gemist, maar ik heb je het argument 'berouw' hier nog niet eerder zien aandragen. Bekering gaat idd gepaard met berouw, dat lijkt me evident. Maar bekering gaat jammer genoeg niet gepaard met een perfect, gezond leven. Een berouwvol, bekeerd christen kan nog steeds een (getrouwde) homofiel zijn. Maar een bekeerd christen is vergeven, is dood voor de oude wet, is levend door de Geest, is in Christus rein voor God. Dat is voltooide tijd voor Paulus, terwijl het perfect zijn nog steeds toekomstmuziek is.
In de post hiervoor, aan Riemer, ga ik in op de consequenties die dat heeft voor de aard van de zonde. Want die verandert door het dood-voor-de-oude-wet-zijn, en nu levend-onder-de-wet-van-de-Geest.

learsi

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #266 Gepost op: november 07, 2012, 03:38:45 pm »

quote:

elle schreef op 07 november 2012 om 14:41:
[...]

Wij zijn dood voor de wet, ontslagen van de wet door Christus, dat klopt. Maar dat is heel iets anders dan dat de wet er niet meer zou zijn. Dan zou er hebben gestaan dat de wet dood is en dat staat er niet.

De Wet bestaat nog steeds, Jezus heeft deze niet opgeheven, alleen vervuld. Daarom bestaat de zonde ook nog steeds en is deze niet uit onze levens verband, helaas. Alleen zal de Wet ons niet meer kunnen veroordelen, daar het Fundament van Christus ons overeind houdt, ook al verbranden onze werken als hooi/stro.

Dus de Wet bestaat, de zonde evenzo. De Wet toont ons nog alle dagen hoe zondig we zijn en hoe berouwvol maar vol dankbaar we mogen zijn naar vader 'G'd en Christus voor deze grote Genade.

quote:

Natuurlijk levert dat een praktisch probleem op, want christenen dienen elkaar te bemoedigen en aan te sporen tot een God welgevallige levensstijl. Het is daarbij ontzettend verleidelijk om terug te vallen op (OT) regelgeving. Maar uiteindelijk gaat het om dienen door de Geest.

Er is pas sprake van terugvallen wanneer we zouden menen dat het houden van de Wet ons als christen kan redden. Dan vervalt zelfs de Genade van Christus leert de Schrift.

quote:

En daarvoor zijn alleen vagere aanwijzingen, zoals dat de wet van de Geest door liefde vervuld wordt, wat de praktische uitvoerbaarheid niet altijd éénduidig maakt (zie ook gal 5:22; joh 15:9-12).

gal 5:22, puntje beheersing inzake homoseksuele verlangens?
joh 15:9-12 handelt niet over homo-sekusle liefde hoor. Juist omdat de Schrift toont dat homoseksuele lusten voortkomen uit lust.

Wat is het verschil tussen stelen, liegen, bedriegen en homoseksuele praktijken volgens jou dan Elle? Dat staat niet uit de door jou aangedragen verzen namelijk.

Volgens jou theorie zou een man die een dame van lichte zeden bezoekt en verliefd op haar wordt, niet zondigen namelijk. Want ja, er is sprake van liefde?

learsi

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #267 Gepost op: november 07, 2012, 03:41:25 pm »

quote:

Liefde wordt hier wel uitgerekt tot een heel erg ruim begrip  ;(
Dus als ik even heel extreem met jou het bed zou delen, Riemer, uit liefde voortgekomen, dan hebben jij en ik de Wet vervuld?  :nee:

learsi

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #268 Gepost op: november 07, 2012, 03:51:42 pm »

quote:

elle schreef op 07 november 2012 om 14:50:
[...]

Wellicht heb ik het gemist, maar ik heb je het argument 'berouw' hier nog niet eerder zien aandragen. Bekering gaat idd gepaard met berouw, dat lijkt me evident. Maar bekering gaat jammer genoeg niet gepaard met een perfect, gezond leven. Een berouwvol, bekeerd christen kan nog steeds een (getrouwde) homofiel zijn. Maar een bekeerd christen is vergeven, is dood voor de oude wet,
Hoe kan iemand berouwvol zijn over zijn homoseksuele zonde Elle, maar toch tegen de Wil van G'd de vader in trouwen? is dat berouw of je schouders ophalen onder het mom "zo ben ik nu eenmaal, take it or leave it!"
Een christelijke homoseksueel met berouw van zijn homoseksuele zonde, zal het dan ook nooit in zijn hoofd halen te trouwen. Want daarmee zondigt deze homoseksueel tegen een ander gebod dat het huwelijk is voorbestemd voor man en vrouw en niet voor 2 mannen of 2 vrouwen. Daarmee is het een schande wanneer dat in een kerk toch wordt geaccepteerd en onrechtmatig uitgevoerd.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #269 Gepost op: november 07, 2012, 04:30:11 pm »

quote:

learsi schreef op 07 november 2012 om 15:38:
[...]

Wij zijn dood voor de wet, ontslagen van de wet door Christus, dat klopt. Maar dat is heel iets anders dan dat de wet er niet meer zou zijn. Dan zou er hebben gestaan dat de wet dood is en dat staat er niet.
En dus? Je opmerking is loos. De wet heeft geen macht over hen die in Christus zijn. De wet is idd niet overbodig; de wet laat heel veel heidenen zien dat de Christus nodig hebben voor hun behoud. Eenmaal in Christus ben je echter van die wet bevrijd.

quote:

De Wet bestaat nog steeds, Jezus heeft deze niet opgeheven, alleen vervuld. Daarom bestaat de zonde ook nog steeds en is deze niet uit onze levens verband, helaas.
Incorrect, imho. Lees Paulus. In Christus bestaat er geen zonde naar de oude wet, want die heeft geen macht meer over ons. Anders is Christus voor niets gestorven (galaten 2:21). Wat rest is zondigen tegen de Geest.

quote:

Er is pas sprake van terugvallen wanneer we zouden menen dat het houden van de Wet ons als christen kan redden. Dan vervalt zelfs de Genade van Christus leert de Schrift.
Niet mee eens. Paulus wijst er met regelmaat op dat we elkaar geen wetten moeten opleggen (galaten 3). Klaar. Wat je doet, moet tot eer van God zijn, geleid door de Geest, en dan is het genoeg.

quote:

gal 5:22, puntje beheersing inzake homoseksuele verlangens?
Dat moet een homo voor zichzelf uitmaken. Maar het is eerder zelfbeheersing in het willen veroordelen van gedrag van anderen, want dat brengt schade toe voor je er erg in hebt. Iets met balk en splinter.

quote:

joh 15:9-12 handelt niet over homo-sekusle liefde hoor. Juist omdat de Schrift toont dat homoseksuele lusten voortkomen uit lust.
Gaat heen. Alle seks komt voort uit lust, zonder lust krijgt ook een heteroman zijn dinges niet omhoog. Daarmee is niet alle seks verkeerd.
Het is beter te trouwen dan om van begeerte te branden, dat staat ook in de bijbel. Hoe liefderijk is het om die optie voor homofielen bruutweg te verbieden, op grond van (OT) wetten?

quote:

Wat is het verschil tussen stelen, liegen, bedriegen en homoseksuele praktijken volgens jou dan Elle? Dat staat niet uit de door jou aangedragen verzen namelijk.
De schade die je anderen toebrengt. Schade toebrengen is nooit te rijmen met liefde. Het toegeven aan lusten binnen een huwelijk, wanneer beiden er mee instemmen, lijkt me niet schadelijk.
Niet dat daarmee homofilie iets goeds wordt, het blijft een illustratie van een gebroken wereld. Net als kanker, net als onvruchtbaarheid enz.

quote:

Volgens jou theorie zou een man die een dame van lichte zeden bezoekt en verliefd op haar wordt, niet zondigen namelijk. Want ja, er is sprake van liefde?
Wanneer iets door de Geest is ingegeven, is het geen zonde. Ik kan me niet goed voorstellen dat het bezoeken van een prostituee iets is dat door de Geest is ingegeven. Maar dat kan mijn beperkte voorstellingsvermogen zijn. Mijn voorstellingsvermogen is niet normerend voor wat de Geest mag doen. En nogmaals, de schrift geeft handvatten voor het onderscheiden van de Geest, zij het dat ze wat weinig concreet zijn.

Ik vind het prima wanneer een homoseksueel christelijk echtpaar gevraagd wordt of ze hun seksualiteit met het dienen van God kunnen combineren. Wanneer het antwoord daarop bevestigend is, zie ik verder geen reden meer om 'namens God' dat te gaan verbieden.
In tegenstelling tot gedrag van mensen die doelbewust een belastingformulier verkeerd invullen, fijnschrijvers van hun werk meejatten of het telefoontje van een kennis wegdrukken omdat men nu effe geen zin heeft in gezeur.
Iets met balk, splinter en prioriteiten.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #270 Gepost op: november 07, 2012, 04:33:54 pm »

quote:

learsi schreef op 07 november 2012 om 15:51:
[...]

Hoe kan iemand berouwvol zijn over zijn homoseksuele zonde Elle, maar toch tegen de Wil van G'd de vader in trouwen? is dat berouw of je schouders ophalen onder het mom "zo ben ik nu eenmaal, take it or leave it!"
Een christelijke homoseksueel met berouw van zijn homoseksuele zonde, zal het dan ook nooit in zijn hoofd halen te trouwen. Want daarmee zondigt deze homoseksueel tegen een ander gebod dat het huwelijk is voorbestemd voor man en vrouw en niet voor 2 mannen of 2 vrouwen. Daarmee is het een schande wanneer dat in een kerk toch wordt geaccepteerd en onrechtmatig uitgevoerd.
En iemand die zich bekeert na zijn trouwen? Moet die dan maar scheiden?
En ja, Christus houdt van de zijnen; He take's them and doesn't leave anyone out, whatever sins they committed. Nogmaals: in Christus krijgt zondigen een andere vorm, omdat de wet waar we naar leven verandert.

learsi

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #271 Gepost op: november 07, 2012, 04:42:46 pm »

quote:

elle schreef op 07 november 2012 om 16:33:
[...]
En iemand die zich bekeert na zijn trouwen? Moet die dan maar scheiden?
Er valt niets te scheiden, want een huwelijk tussen 2 mannen is voor G'd onwettig immers. :) Maar wellicht voor de wet dat ontbinden zou een bewijs zijn van het berouw over de zonde.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #272 Gepost op: november 07, 2012, 04:58:48 pm »

quote:

learsi schreef op 07 november 2012 om 16:42:
[...]

Er valt niets te scheiden, want een huwelijk tussen 2 mannen is voor G'd onwettig immers. :) Maar wellicht voor de wet dat ontbinden zou een bewijs zijn van het berouw over de zonde.
Wet? Wet? Die waar we dood voor zijn? Hoe legitimeert een bekering het breken van een gedane belofte?
Ik vind het een bizarre, volkomen liefdeloze houding, waarin ik de Geest niet herken. Maar dat kan aan mij liggen.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2012, 05:01:50 pm door elle »

learsi

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #273 Gepost op: november 07, 2012, 05:16:45 pm »

quote:

elle schreef op 07 november 2012 om 16:58:
[...]
Wet? Wet? Die waar we dood voor zijn? Hoe legitimeert een bekering het breken van een gedane belofte?
Ik vind het een bizarre, volkomen liefdeloze houding, waarin ik de Geest niet herken. Maar dat kan aan mij liggen.
Inderdaad zijn wij dood voor de wet, ontslagen van de wet, maar de wet is niet opgeheven. De Wet is niet dood voor ons.

Als iemand een zondige belofte aflegt om wraak te nemen en dan bekeert, dan moet deze zondige belofte toch evenzo niet worden nagekomen. Zo ook met de zondige belofte die twee mannen elkaar in een onbijbels huwelijk doen.

De Geest herken je aan het Woord, de geest werkt door het Woord. De Geest zal namelijk nooit tegen de Schrift ingaan.

Het is juist uit liefde om de homoseksuele broeder te wijzen op de zonde en samen met hem te bidden voor vergeving en genezing van deze zonde. Het is juist liefde loos om een dergelijke zonde met de mantel der valse liefde af te dekken.

Want als iemand Jezus niet kent dan vertel je toch ook uit liefde naar die ander en naar Jezus over het evangelie? Of laat je het onderwerp maar rusten uit liefde, om die ongelovige niet te kwetsen? Wat mij betreft wordt het woord liefde op de hierboven manier onjuist gebruikt.

We kunnen onze kinderen nergens meer op aanspreken uit liefde voor hen om ze niet te veel te kwetsen, maar of dat echte liefde is?

Of is het echte liefde om onze kinderen duchtig aan te spreken over wat ze fout doen, opdat ze de kans krijgen om hun gedrag kunnen veranderen? Dat is echte liefde.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #274 Gepost op: november 07, 2012, 05:50:10 pm »
Anders lees je de vorige posts van mij nog 'ns... Of beter nog, je gaat er op in, door bijvoorbeeld bijbelteksten aan te dragen voor je stelling dat de wet niet dood voor ons is.

Ik vind het prima om wanneer er met een homo gebeden wordt of hij genezen kan worden. Zolang het maar niet repressief gebeurt, daar kan ik weinig liefdevols in ontdekken.

Waarom vergelijk je een belofte van trouw met een belofte om wraak? Die twee zijn toch van een heel andere orde? Je vergelijkt met regelmaat appels met peren; je maakt een stropop, verdraait de situatie en dan fik je 'm af.

Ja, je mag je kinderen bijsturen. Dat is omdat het je kinderen zijn. Dat geeft je nog niet het recht om een broer of zus 'bij te sturen', wanneer die iets doen dat niet door jouw beugel kan. Je kunt met ze praten, en als dat niet werkt, dan laat je het over aan je oudsten. En daarmee is dan de kous af. Itt het opvoeden van je eigen kids.

We leven in een gebroken wereld. Soms moet een christen kiezen uit 2 kwaden, gewoon omdat er geen goede optie is. De ene christen kiest kwaad a, de ander kwaad b. Wie ben ik om daar over te oordelen?

Romeinen 14:

quote:

1 Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. 2 De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. 3 Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard. Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan – en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen. (...) 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. 8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer. 9 Want Christus is gestorven en weer tot leven gekomen om te heersen over de doden en de levenden. 10 Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Wij zullen allen voor Gods rechterstoel komen te staan, 11 want er staat geschreven: ‘Zo waar ik leef – zegt de Heer –, voor mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God loven.’ 12 Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden.

Dit is voor mij een tekst die helder aangeeft dat je erg voorzichtig moet zijn met het aanwijzen en veroordelen van zonden bij anderen. Een homoseksueel die zegt dat hij van harte voor God leeft, daarvan ga ik de homoseksualiteit niet zonder meer veroordelen. In de wetenschap dat zowel hij als ik ons tzt zullen moeten verantwoorden.
En dan een paar verzen verder:

quote:

13 Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen, maar neem u voor, uw broeder en zuster geen aanstoot te geven en hun niet te ergeren. 14 Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt.
Ik zie geen reden om hierbij verschil te maken tussen mosselen en homoseksualiteit.

Ozombi

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #275 Gepost op: november 07, 2012, 05:55:13 pm »
Wat learsi zegt over ' de wet ' klopt wel. De wet is niet opgeheven en is altijd werkzaam. Maar wat is die wet? Hoe beinvloed de werkende kracht van die wet nu eigenlijk ons leven? Er zijn vele hogere wetten, en om welke gaat het hier nu?

Feitelijk zorgt de hier bedoelde wet ervoor dat wij geboren worden, verouderen en uiteindelijk sterven. In wezen brokkelt de kwaliteit van het lichaam langzaam af tot dat die kwaliteit te laag is en afsterft. De ziel die het lichaam bevolkte gaat in rust de persoon sterft. Dat is wat de wet doet. Dat is de voor ons zichtbare werking van deze wet. De lichamelijk aftakeling met de dood tot gevolg.

De bijbel zegt: " In Christus zijn wij ontslagen van de wet " .

Jezus is wel ' gestorven ' maar Jezus was in Christus dus was hij ontslagen van de wet. Zodoende stond hij op uit de dood en leefde weer. Lichamelijke onsterfelijkheid. Als wij dus een mens zijn zoals Jezus dit was, een mens in Christus, dan ontslaat de wet ons van de dood. De wet is nog steeds werkzaam maar op een mens in Christus heeft deze wet geen invloed meer.

Christus is het Licht. Ofwel, het Leven. Een mens in Leven is onkwetsbaar voor de dood. Klinkt logisch. Wij mensen die wel een levende mens zijn, maar nog niet een mens in Leven zijn, zijn allen stervende. De persoonlijke ego is stervende , het aardse ik is stervende. We doen dingen die niet ideaal zijn, tegen de heilige geest ingaan, zullen dus gaan verouderen en sterven.

Omdat we Christus kunnen kennen , hebben we een kans ons aan de wet te onttrekken. Christus leert men pas kennen als men het ideale leven leidt. Leven dat van een goddelijke kwaliteit is. Liefde,vrede,mededogen,broederschap en alle andere voortreffelijke eigenschappen die een ideaal mens uitdraagt in zijn ' wezen '  is het wezen in Leven , in Christus , naar het beeld van God.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #276 Gepost op: november 07, 2012, 06:08:34 pm »

quote:

Ozombi schreef op 07 november 2012 om 17:55:
Wat learsi zegt over ' de wet ' klopt wel. De wet is niet opgeheven en is altijd werkzaam.(...)

Nee, wat learsi over de wet zegt klopt niet, imho. Inderdaad, 'De wet is niet opgeheven en is altijd werkzaam.', en wanneer je daarmee de OT-wetten bedoelt ben ik het er geheel mee eens. Maar de wet is niet meer van kracht voor iedereen, en dat is waar learsi en ik (en Paulus) verschillen van mening.

Maar goed, ik hoop dat ik mijn punt heb gemaakt. Overigens denk ik dat Paulus ondertussen meewarig zijn hoofd schudt. Aan Titus schreef hij al: houd je verre van (...) geredetwist over de wet, want dat is nutteloos en dwaas. Ik ga dat maar als stille hint opvatten.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2012, 06:10:25 pm door elle »

learsi

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #277 Gepost op: november 07, 2012, 06:23:23 pm »

quote:

elle schreef op 07 november 2012 om 17:50:
Waarom vergelijk je een belofte van trouw met een belofte om wraak? Die twee zijn toch van een heel andere orde? Je vergelijkt met regelmaat appels met peren; je maakt een stropop, verdraait de situatie en dan fik je 'm af.

Het gaat om de zonde die centraal staat in de beide vergelijkingen, het is beide een belofte mbt de zonde, of dat nu uit liefde gebeurd of niet. Uiteindelijk kan wraak uit liefde voortkomen, door iemands zijn ondergang of nederlaag te willen vergelden. (Daarmee zeg ik niet dat wraak goed is, maar een homo huwelijk is dat evenmin).

Een ander voorbeeld zou zijn als iemand in Afrika met allemaal tientallen verschillende partners (desnoods zijn meerdere vrouwen) het bed deelt zonder bescherming tegen aids, dan kan ik 2 dingen doen.

Uit liefde ,mijn mond houden om deze man en zijn vrouwen niet te kwetsen en hen extra plezier te ontnemen.
Of juist uit liefde wijzen op de gevaren van onbeschermde seks te hebben, ook al kwets ik zijn ego en bederf ik zijn plezier.
Welk van beiden is echte liefde?

quote:

Romeinen 14:
[...]

Dit is voor mij een tekst die helder aangeeft dat je erg voorzichtig moet zijn met het aanwijzen en veroordelen van zonden bij anderen. Een homoseksueel die zegt dat hij van harte voor God leeft, daarvan ga ik de homoseksualiteit niet zonder meer veroordelen. In de wetenschap dat zowel hij als ik ons tzt zullen moeten verantwoorden.
[...]

Ik zie geen reden om hierbij verschil te maken tussen mosselen en homoseksualiteit.
Deze ga ik even goed in mij laten inwerken en over bidden, Elle, heel veel dank voor het aanleveren van deze vers _O_ . Ik kom er op terug  :*)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #278 Gepost op: november 07, 2012, 06:56:18 pm »

quote:

Peter68 schreef op 06 november 2012 om 23:17:
[...]

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen dat het niet zozeer gaat om 'de daad' maar om de intentie. Zonde is de verkeerde intentie zeg maar en 'de daad' is een gevolg daarvan. Die gevolgen zijn inderdaad niet allemaal even schokkend, onze intentie echter wel.
Okee. Er is in de bijbel inderdaad een gedeelte waar die intentie maatgevend is om te bepalen wat wel en geen zonde is. Echter bestaat er ook zo iets als zondigen vanuit onwetendheid. Je doet het wel, maar je hebt niet door dat het verkeerd is. Zoals bij abortus voor velen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Peter68

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #279 Gepost op: november 07, 2012, 07:01:15 pm »

quote:

learsi schreef op 07 november 2012 om 10:53:
[...]

Gluren naar de borsten van de buurvrouw of collega is een zonde, maar de Schrift meldt duidelijk dat homoseksualiteit voor G'd de vader een gruwel is Peter.
Het gaat er in het geheel niet om wat wij vinden, maar wat G'd ervan vindt en dat laat Hij ons weten in Zijn Woord. Het gaat er niet om of wij stelen erger vinden dan vreemdgaan.

Elke homoseksuele christen die zijn seksuele praktijken erkent als een zonde, er probeert tegen te strijden, de echte wil heeft om het niet te doen, mag zich verheugen in de wetenschap dat Jezus de schuld van deze gruwel-zonde eveneens wegwast met Zijn heilig Bloed, als het vlees zwak is en het toch misgaat. Prijs Hem voor deze Genade !
Elke heteroseksuele christen die zijn seksuele praktijken erkent als een zonde, er probeert tegen te strijden, de echte wil heeft om het niet te doen, mag zich verheugen in de wetenschap dat Jezus de schuld van deze zonde eveneens wegwast met Zijn heilig Bloed, als het vlees zwak is en het toch misgaat. Prijs Hem voor deze Genade !

Elke stelende christen die zijn praktijken erkent als een zonde, er probeert tegen te strijden, de echte wil heeft om het niet te doen, mag zich verheugen in de wetenschap dat Jezus de schuld van deze zonde eveneens wegwast met Zijn heilig Bloed, als het vlees zwak is en het toch misgaat. Prijs Hem voor deze Genade !

Wederom de vraag: waarom de ''in mijn ogen'' overdaad aan aandacht voor homoseksualiteit en niet voor andere zonden?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #280 Gepost op: november 07, 2012, 07:05:39 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 november 2012 om 00:41:
[...]
Zonde = je doel missen. Dat kun je ontdekken als je in de oudste teksten duikt en iets leest over ene David en ene Jonathan die iets met een boog deden.
De afspraak daar wordt "als ik het doel mis dan....". Er wordt daar een term gebruikt die gelijk is aan het woord "zonde" (vraag me nu niet naar details daarover, ik heb geen tijd om er super diep in te duiken).
Zonde is dus je doel missen.
Doel van de mens is: God dienen en loven/ prijzen etc.
Dat doe je niet met diefstal en ook niet door er sexueel op los te leven.
Er is geen gradatie in het missen van je doel. Mis = mis.
Bekijk het even als volgt: bestaat de kans dat in een voetbalwedstrijd een bijna doelpunt gerekend wordt tot doelpunt? Nee. Mis = mis.
Hoe je het ook draait: je hebt het doel gemist.
Elke vorm waarin jij je doel mist als mens = reden voor God om te reageren met toorn. Maar: Christus pleit voor elke vorm van doel missen. Hij heeft immers beloofd dat Hij de opdracht zal volbrengen (en heeft volbracht!).
Heeft Christus méér geleden voor de homosexuele mens dan voor de stelende mens?
Nee: Hij leed voor de totale mensheid. Niet op te delen in percentages (hoe graag wij dat ook willen als mensen, wij willen liever tegen de ander zeggen dat hij slechter is dan ons!!!!) maar :alle zonde op één bult ofwel: aan één kruis en in één opstanding gedragen.

Werken met gradatie in zonden is in feite niet anders dan zeggen "ik zondig wel maar hij (of zij) is veel erger."

Dat is achter de ellebogen werk en een zonde op zich.
Toch vvraag ik me af of er bijbelse grond is voor de gedachten dat alle zonden gelijk zijn in Gods ogen. In ieder geval kan ik me niet voorstellen dat God alles gelijkwaardig ziet. Het eerste waar ik aan dacht is weer dat Jezus zei tegen de joden: "jullie zijn een slecht geslacht.... de inwoners van Sodom en Gemorra zullen over jullie gaan oordelen, want als zij in jullie plaats zouden staan..."
Paulus waarschuwd ook ergens dat je niet moet door blijven gaan met zondigen, want dan zouden er geen offers meer genoeg zijn, of zo iets.
De beker van de zonde die over gaat lopen, waardoor God besluit dat de maat vol is in Openbaring.
De liefde dat verstomd, is ook zo'n maatgevende begrip in de bijbel.

Dat zondigen je doel missen is, dat ben ik met je eens.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #281 Gepost op: november 07, 2012, 07:24:40 pm »

quote:

[...]

En dat Jezus ons gelukkig de schuld van deze zonden afwast.
Het niet (willen) houden aan geboden wil niet zeggen dat ze niet meer bestaan en we niet zouden zondigen.

Wacht eens even, beweer je nu dat je pas een goed mens bent als je aan al de wetten van Mozus houdt? Beweer je dat wij als christenen ons aan de wetten van Mozus moeten gaan houden?

learsi

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #282 Gepost op: november 07, 2012, 07:30:24 pm »

quote:

Peter68 schreef op 07 november 2012 om 19:01:

Elke heteroseksuele christen die zijn seksuele praktijken erkent als een zonde, er probeert tegen te strijden, de echte wil heeft om het niet te doen, mag zich verheugen in de wetenschap dat Jezus de schuld van deze zonde eveneens wegwast met Zijn heilig Bloed, als het vlees zwak is en het toch misgaat. Prijs Hem voor deze Genade !

Elke stelende christen die zijn praktijken erkent als een zonde, er probeert tegen te strijden, de echte wil heeft om het niet te doen, mag zich verheugen in de wetenschap dat Jezus de schuld van deze zonde eveneens wegwast met Zijn heilig Bloed, als het vlees zwak is en het toch misgaat. Prijs Hem voor deze Genade !

Inderdaad Peter, alle zonden zou je hier kunnen invullen, zelfs de gruwel voor G'd, homoseksualiteit. Daarom paste ik dat toe, maar ook omdat dit topic nu eenmaal gaat over homoseksualiteit,

quote:

Wederom de vraag: waarom de ''in mijn ogen'' overdaad aan aandacht voor homoseksualiteit en niet voor andere zonden?
Omdat dit topic er nu eenmaal over gaat Peter en omdat G'd de Vader niet alle zonden als een gruwel heeft benoemd.

learsi

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #283 Gepost op: november 07, 2012, 07:33:16 pm »

quote:

gaitema schreef op 07 november 2012 om 19:24:
[...]

Wacht eens even, beweer je nu dat je pas een goed mens bent als je aan al de wetten van Mozus houdt? Beweer je dat wij als christenen ons aan de wetten van Mozus moeten gaan houden?

Nee gaitema, dat staat er niet.

De zonde erkennen als zonde en de wil om niet meer te zondigen, dara gaat dit over. Zoals steeds geef ik zelfs aan dat wie op de wet vertrouwd voor redding niet meer onder de genade van Christus valt.

small brother

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #284 Gepost op: november 07, 2012, 07:37:58 pm »
.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2012, 07:46:46 pm door small brother »

small brother

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #285 Gepost op: november 07, 2012, 07:44:46 pm »

quote:

Deut. 13:14
Zo zult gij onderzoeken, en naspeuren, en wel navragen; en
ziet, het is de waarheid, de zaak is zeker,
zulk een gruwel is in het midden van u gedaan
;
Zo zult gij de inwoners derzelver stad ganselijk slaan met de scherpte des zwaards,
verbannende haar, en alles, wat daarin is, ook haar beesten, met de scherpte des zwaards.  

Dan zie je dus ook geen reden om hierbij verschil te maken tussen mosselen eten,
en andere goden dienen???

Of zou het gelijkstellen van mosselen eten, en sodomie, en afgoden dienen,
toch net iets teveel vrijheid zijn die de geest zich aanmeet
om maar met elkaar (on)gelijk te schakelen in aangemeten geestelijke vrijheid??
« Laatst bewerkt op: november 07, 2012, 07:46:58 pm door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #286 Gepost op: november 07, 2012, 07:55:55 pm »

quote:

learsi schreef op 07 november 2012 om 15:41:
[...]

Liefde wordt hier wel uitgerekt tot een heel erg ruim begrip  ;(
Dus als ik even heel extreem met jou het bed zou delen, Riemer, uit liefde voortgekomen, dan hebben jij en ik de Wet vervuld?  :nee:
Je bent willens en wetens op oorlogspad? Prima.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #287 Gepost op: november 07, 2012, 07:57:25 pm »

quote:

Anders lees je de vorige posts van mij nog 'ns...
En de tientallen andere antwoorden / vragen waar learsi niet op in gaat.

learsi

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #288 Gepost op: november 07, 2012, 08:00:05 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 november 2012 om 19:55:
[...]

Je bent willens en wetens op oorlogspad? Prima.

Deze conclusie bevreemd mij Riemer, doorgaans zijn mensen die met elkaar het bed delen niet op oorlogspad, maar goed.
Ik wilde er alleen maar even laten zien dat je redenatie mank gaat, meer niet. Een reden om op oorlogspad te willen gaan heb ik helemaal niet.

Voor mij zijn mensen die het oneens met elkaar zijn niet op oorlogspad. Ik neem aan dat je in je werkomgeving eveneens wel eens met mensen grondig oneens bent? Dan ben jij of die ander toch hopelijk evenmin op oorlogspad?

learsi

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #289 Gepost op: november 07, 2012, 08:34:05 pm »

quote:

learsi schreef op 07 november 2012 om 18:23:

Deze ga ik even goed in mij laten inwerken en over bidden, Elle, heel veel dank voor het aanleveren van deze vers _O_ . Ik kom er op terug  :*)

Mbt Romeinen 14:

Ten eerste conflicteert het gebruik zoals jij voorstelt van deze bijbel verzen met:

1 Johannes 1
9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Indien geeft een voorwaarde aan, welke in dit geval is onze zonden belijden.

en met Efeze 5
Wandelen als kinderen van het licht
1 Wees dan navolgers van God, als geliefde kinderen,
2   en wandel in de liefde,  zoals ook Christus ons liefgehad heeft  en Zichzelf voor ons heeft overgegeven als een offergave en slachtoffer, tot een aangename geur voor God.
3   Maar ontucht en alle onreinheid of hebzucht, laten die onder u beslist niet genoemd worden, zoals het heiligen past,
4 en evenmin oneerbaarheid, dwaze praat en lichtzinnige taal, die onbehoorlijk zijn; maar veelmeer past dankzegging.
5   Want dit moet u weten, dat geen enkele ontuchtpleger, onreine of hebzuchtige, die een afgodendienaar is, een erfdeel heeft in het Koninkrijk van Christus en van God.
6   Laat niemand u misleiden met inhoudsloze woorden, want om deze dingen komt de toorn van God over de kinderen van de ongehoorzaamheid.
7 Wees dan hun metgezellen niet.

vers 2 - wandel in liefde zoals Christus ook lief had.
vers 3 en 4 -  Maar (voorwaarde) een uitzondering om niet gered te worden wordt nu met naam en toenaam genoemd door G'd. Zoals  ontucht en alle onreinheid en oneerbaarheid enz.
vers 5 - Nogmaals komt de bevestiging dat geen enkele ontuchtpleger, onreine of hebzuchtige, die een afgodendienaar[/u] is, een erfdeel heeft in het Koninkrijk van Christus en van God.
Hier komen weer terug de zonden die G'd ook al eerder als gruwel heeft benoemd.
ontuchtpleger, onreine en afgodendienaar. Dat is gene toeval !
vers 7 - Weest hun metgezellen niet en zelfs niet degenen die anders beweren.

In Romeinen wordt gesproken over zaken die ten eerste bestemd waren voor het Verbond tussen G'd de Vader en Israël. Dat is sowieso niet geldig voor ons afkomstig uit de heidenen.

Daarbij zijn zaken als de sabbat niet houden, eten wat je wilt, etc mbt tot het Verbond tussen G'd de vader en Israël en hebben geen betrekking op G'd Zijn verbond met ons uit de heidenen.

Deze zaken zijn dan ook van een heel andere kaliber dan de zonden welke in Efeze 5 worden genoemd. Niet voor niets staat ook het NT er vaker bij stil.

Voor de duidelijkheid, uiteraard kunnen we op Zijn vergeving rekenen wanneer we aan de voorwaarde voldoen van 1 Johannes 1, waarmee ik begon. Namelijk onze zonden belijden voor Christus en vergeving vragen, berouw hebben.
9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Dat is onmogelijk wanneer we de zonde niet benoemen en erkennen als zonde namelijk.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #290 Gepost op: november 07, 2012, 08:53:43 pm »

quote:

learsi schreef op 07 november 2012 om 20:00:
[...]

Deze conclusie bevreemd mij Riemer...
Beste learsi, ik vrees dat er vele malen meer dingen zijn die jou bevreemden.
Het heeft geen nut om daar uitgebreid op in te gaan omdat je telkenmale laat zien dat alleen je eigen interpretatie van teksten de enige kan zijn.
Dat kan, dat mag maar dat leidt niet tot een zinvol gesprek.
Dus: einde gesprek.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2012, 08:54:09 pm door Riemer Lap »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #291 Gepost op: november 07, 2012, 09:35:10 pm »

quote:

small brother schreef op 07 november 2012 om 19:44:
[...]

Deut. 13:14
Zo zult gij onderzoeken, en naspeuren, en wel navragen; en
ziet, het is de waarheid, de zaak is zeker,
zulk een gruwel is in het midden van u gedaan
;
Zo zult gij de inwoners derzelver stad ganselijk slaan met de scherpte des zwaards,
verbannende haar, en alles, wat daarin is, ook haar beesten, met de scherpte des zwaards.  

Dan zie je dus ook geen reden om hierbij verschil te maken tussen mosselen eten,
en andere goden dienen???

Of zou het gelijkstellen van mosselen eten, en sodomie, en afgoden dienen,
toch net iets teveel vrijheid zijn die de geest zich aanmeet
om maar met elkaar (on)gelijk te schakelen in aangemeten geestelijke vrijheid??

Ik begrijp niet hoe je mij dit voor de voeten kunt werpen.
De oude wet is in Christus vervuld; ook deut 13. In Christus ben je dood voor de wet; ook voor deut 13. Ben je daarmee wetteloos? Nee, natuurlijk niet. Voortaan leeft je dan onder de wet van de Geest. Laat die ruimte voor het dienen van andere goden? Don't think so. En wel voor het eten van mosselen.

Het dienen van andere goden was een issue in de jonge gemeente, iig voor de Romeinen (h13). In Rome kon je geen vlees krijgen dat niet aan een afgod opgedragen was. Er waren christenen die dat dus niet meer aten, wellicht zelfs met een beroep op deut 13. En wat zegt Paulus? Of je wel of geen vlees eet, het maakt niet uit. Wat je doet, doe het in de overtuiging dat je God dient. Iets wordt onrein als jij het onrein vindt; en dan moet je het laten. En geef daarbij geen aanstoot.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #292 Gepost op: november 07, 2012, 09:42:59 pm »
offtopic:Elle, wat heb jij met mosselen?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #293 Gepost op: november 07, 2012, 09:51:21 pm »
Die beestjes zijn op zijn tijd verrekte lekker. 't Is de trots van Zeeland.
En ze zijn onrein, volgens het OT*. En in het visioen van Petrus gaat het niet over zeedieren, dus zijn ze niet ineens rein op basis van dat visioen (al vind ik het zelf sowieso nogal gezocht dat de voedselwetten op basis van dat visioen herroepen zouden zijn).

Edit:
*sterker nog, ze nuttigen is een gruwel voor God.
« Laatst bewerkt op: november 08, 2012, 06:37:34 pm door elle »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #294 Gepost op: november 07, 2012, 10:36:03 pm »

quote:

learsi schreef op 07 november 2012 om 20:34:
[...]

Mbt Romeinen 14:

Ten eerste conflicteert het gebruik zoals jij voorstelt van deze bijbel verzen met:

1 Johannes 1 (...)
en met Efeze 5 (...)

Ik zie geen conflict. Zonde onder de oude wet wordt beleden bij bekering. Dan volgt daarop verlossing van de zonde en het dood zijn voor die wet, uit genade. Daarmee val je voortaan onder een nieuwe wet, die van de Geest. En daardoor verandert de aard van de zonde.

'Geen aanstoot geven' is een van de nieuwe ijkpunten. Ontucht is nooit goed, en in elke cultuur zijn er vormen van ontucht. Maar wat ontucht precies is, dat verschilt per tijd en per cultuur. In onze cultuur is homoseksualiteit veel minder een probleem dan destijds. En dus geef je aanstoot wanneer je het zonder meer verwerpt (zie bijv vrolijke's reactie. In onze cultuur is het verwerpelijk om een 9-jarig meisje te huwen. Dus dat doen wij weer niet).
Maar andersom geldt het ook: een homofiel moet beseffen dat zijn seksualiteit aanstoot geeft, en er daarom zorgvuldig mee omgaan, in de wetenschap dat zijn homofiele geaardheid al tegen Gods scheppingsorde ingaat. Paulus hamert er op dat wat je overtuiging ook is, je in vrede met elkaar samen moet leven tot Gods eer; op een manier die ongelovigen respecteren.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #295 Gepost op: november 07, 2012, 10:59:42 pm »

quote:

learsi schreef op 07 november 2012 om 19:33:
[...]

Nee gaitema, dat staat er niet.

De zonde erkennen als zonde en de wil om niet meer te zondigen, dara gaat dit over. Zoals steeds geef ik zelfs aan dat wie op de wet vertrouwd voor redding niet meer onder de genade van Christus valt.

Maar je lijkt te beweren dat wanneer je aan de wetten van Mozus geen gehoor geeft, dat je dan zondigd. Dus wanneer je die kledingvoorschriften en tuinieren via zuivere rasplanten waar Riemer mee kwam niet volgens de wetten van Mozus uit voert, dat je dan zondigd. Dat is wat ik er van begrijp uit jouw woorden.
Klopt dat?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #296 Gepost op: november 07, 2012, 11:07:03 pm »

quote:

elle schreef op 07 november 2012 om 21:35:
[...]

De oude wet is in Christus vervuld; ook deut 13. In Christus ben je dood voor de wet; ook voor deut 13. Ben je daarmee wetteloos? Nee, natuurlijk niet. Voortaan leeft je dan onder de wet van de Geest. Laat die ruimte voor het dienen van andere goden? Don't think so. En wel voor het eten van mosselen.

Het dienen van andere goden was een issue in de jonge gemeente, iig voor de Romeinen (h13). In Rome kon je geen vlees krijgen dat niet aan een afgod opgedragen was. Er waren christenen die dat dus niet meer aten, wellicht zelfs met een beroep op deut 13. En wat zegt Paulus? Of je wel of geen vlees eet, het maakt niet uit. Wat je doet, doe het in de overtuiging dat je God dient. Iets wordt onrein als jij het onrein vindt; en dan moet je het laten. En geef daarbij geen aanstoot.
Maar dan moeten we wel bedenken waar we het over hebben. Abortus plegen zien mensen doorgaans ook als iets goeds. Zelfs mijn beste vrienden vlieg je er mee in de haren, als ik zeg dat het niet goed is. Het zelfde geld voor twee mannen die met elkaar het bed delen. Hoe we het ook goed praten, het is niet goed in Gods ogen. Al vind ik een abortus plegen zwaarder wegen.

Adinomis

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #297 Gepost op: november 07, 2012, 11:09:07 pm »

quote:

Romeinen 14:

13 Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen, maar neem u voor, uw broeder en zuster geen aanstoot te geven en hun niet te ergeren. 14 Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt.

Ik ben op dit moment bezig Romeinen 14 te bestuderen vanuit de zienswijze van een Messiaanse Jood. Dit is natuurlijk erg off topic, maar geeft wel aan dat je dit schriftgedeelte niet op deze manier als bewijs kunt laten dienen.
Het is een erg lang stuk, maar in dit verband is het goed hier kennis van te nemen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #298 Gepost op: november 07, 2012, 11:12:46 pm »

quote:

elle schreef op 07 november 2012 om 22:36:
[...]

Ik zie geen conflict. Zonde onder de oude wet wordt beleden bij bekering. Dan volgt daarop verlossing van de zonde en het dood zijn voor die wet, uit genade. Daarmee val je voortaan onder een nieuwe wet, die van de Geest. En daardoor verandert de aard van de zonde.

'Geen aanstoot geven' is een van de nieuwe ijkpunten. Ontucht is nooit goed, en in elke cultuur zijn er vormen van ontucht. Maar wat ontucht precies is, dat verschilt per tijd en per cultuur. In onze cultuur is homoseksualiteit veel minder een probleem dan destijds. En dus geef je aanstoot wanneer je het zonder meer verwerpt (zie bijv vrolijke's reactie. In onze cultuur is het verwerpelijk om een 9-jarig meisje te huwen. Dus dat doen wij weer niet).
Maar andersom geldt het ook: een homofiel moet beseffen dat zijn seksualiteit aanstoot geeft, en er daarom zorgvuldig mee omgaan, in de wetenschap dat zijn homofiele geaardheid al tegen Gods scheppingsorde ingaat. Paulus hamert er op dat wat je overtuiging ook is, je in vrede met elkaar samen moet leven tot Gods eer; op een manier die ongelovigen respecteren.

Ik vind zelfs je opvattingen hierin te vrij uitgemeten. Je praat alsof homosekualiteit nu rein is in Gods ogen, omdat onze cultuur nu eenmaal zo is.
Dan zal softdrugsgebruik, abortus en seks op de eerste avond dat een jongen een meid leert kennen ook wel rein zijn in Gods ogen, want deze cultuur vindt dat wel okee. Volgens mij valt dat eerder onder zonden goed praten en wereld gelijkvormigheid.
Er is wel een zekere vrijheid, maar dan wel als het gaat om bijzaken.
Jezus moet in de handelingen één met je kunnen blijven.
Ik vind het eigenlijk allemaal maar vaag gebracht allemaal, want waar ligt de grens? Zal God zich aanpassen aan ons? Zal wat Hij vroeger een gruwel vond vandaag wel okee vinden, vanwege ons?
Dit lijkt op aanpappen en nat houden.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2012, 11:19:15 pm door gaitema »

small brother

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #299 Gepost op: november 07, 2012, 11:34:51 pm »

quote:

elle schreef op 07 november 2012 om 21:35:
De oude wet is in Christus vervuld; ook deut 13. In Christus ben je dood voor de wet; ook voor deut 13. Ben je daarmee wetteloos? Nee, natuurlijk niet. Voortaan leef je dan onder de wet van de Geest. Laat die ruimte voor het dienen van andere goden? Don't think so. En wel voor het eten van mosselen.
Twee redenen:
1. Jij trekt een vergelijking tussen twee keer gruwel voor God; zonder maatstaf van onderscheid. Wat brengt dan jou op het maken van toch wel een onderscheid van ongelijkheid als ik een derde voorbeeld op gelijke voet met gelijke kenmerken ernaast plaats?? Wat maakt in jouw beoordeling de verschillende gruwelen niet meer gruwelijk?

2. Jij spreekt vanuit een anderere basis dan ik. Want jij spreekt vanuit een basis waarin Christus niet alleen vrijkoopt van de werking en de kracht en het oordeel van de wet, maar daarnaast ook dat Christus vrijkoopt van de (gewillige uit liefde toegewijde) onderwerping aan (de geest van) de wet. In jouw voorstelling (als ik je goed begrijp)  is er daarom geen plaats meer voor de erkenning van de wet, dat zij goed is en ons de liefde van God wil doen leren kennen. Er is in jouw voorstelling zelfs geen gewillige behoefte van onderwerping aan de wet van God.

Dat klopt volgens mij niet. Stricter gesteld is het zelfs niet een zaak van gewillige onderwerping die God vraagt, maar en EIS.
Want de wet van de liefde geldt als een eis en een onwrikbare rots tussen ons en God in, tot struikelsteen als wij deze verlaten. Maar wel dit: deze wet is een wet die heerst naar de geest en die aangrijpt niet in ons uiterlijke handelen, maar in ons hart.

Concreet, in jouw benadering:
In Christus ben je dood voor de wet; voor deut. 14 net als ook voor deut. 13. Ben je daarmee wetteloos? Nee, natuurlijk niet. Voortaan leef je dan onder de wet van de Geest. Laat die ruimte voor het dienen van andere goden? Don't think so. Maar die Geest laat wel ruimte voor het hebben van sodomie. Op de zelfde manier voor sodomie als ook voor mosselen. Dus is de vraag: Hoe ben je dan gekomen op de vergelijking tussen mosselen en sodomie? Nou; is jouw lijn,... het waren beiden gruwelen voor God.

Daar mist dus iets wezenlijks in jouw redenering. Wat biedt jou het onderscheidingsvermogen in de geest, waarmee je rekent en waarover je niet spreekt? De innerlijke kennis van God? Maar als de innerlijke kennis van God jou zou leren dat afgoden dienen vanzelfsprekend als gruwel terecht een gruwel is, en mosselen vanzelfsprekend als een gruwel onterecht een gruwel is voor God, waarop baseer jij dan het gegeven dat sodomie geen gruwel is voor God? Uit je innerlijke kennis van God?

Of toch uit zijn Woord? Want waaraan toetsen wij onze innerlijke kennis van God? Aan God.Wie is God? Wie weet dat.. Hij Is Die Hij Is.
Wie Is HIJ? Die zich geopenbaard heeft in Zijn Woord.
Vandaar dat voor jouw innerlijke kennis van God, relevant is wat het Woord van God jou te zeggen heeft over wat God vindt.

En als jij dan de vrijheid ziet om het eten van onrein voedsel dat God uitdrukkelijk heeft toegestaan, te vergelijken met de hoererij van de vrucht van de mens met de drek van de mens, dan lijkt me dat je argument van mosselen eten toch echt wel buiten elk plaatje van eerlijke schriftvergelijking valt.

Immers de redelijke logische vraag is naar wat de schrift getuigt over deze zaken.
En ten tweede is de redelijke logische vraag naar wat het wil betekenen als iets een gruwel is.
Is gruwel van eten van het onreine, hetzelfde als gruwel in hoererij tussen mensen, en is dat dan ook weer hetzelfde als gruwel in hoererij met goden? Of heeft gruwel in elke context een eigen klank? Nou dan heb je dus in ieder geval wat overwegingen en maatvoeringen nodig.
Dit levert dus met elkaar zodoende het antwoord op je vraag hoe ik dit voor je voeten kan werpen. Is dat nu door jou als inbreng akkoord bevonden, en te plaatsen in de context van ons gesprek??

Tot slot; over het afgedaan hebben van de wet: De kennis van God komt echt niet uit ons mensenhart, dat echt niet minder dwaalt dan Adam deed, maar uit het Woord van God. En de Geest stuurt ons op de weg van God, dat is de heel smalle weg achter onze verlosser Jezus Christus aan. Dat is wat anders dan dat de Geest alles op ons pad voor ons heiligt en geschikt maakt voor ons gebruik. We moeten nog steeds kiezen in liefde voor het zoeken en gehoorzamen van God. De Wet is daarin een vraag aan ons om in alles van ons leven verhoging en eerbewijzing te geven aan God. Verhoging. Eerbewijzing. Heiliging. Geheel anders dan de wereld.

quote:

Waaruit kennen wij God? Uit Gods Woord. Hoe wil God gekend zijn in dit leven? Als een God die geen aanstoot neemt? Integendeel !
Waaraan herkennen wij of Gods Woord wordt verkracht en God oneer wordt gebracht? Als Christus in ons één wordt met de zonde en de hoererijen en de begeerten van deze wereld. Wat is een christen nodig te geloven? Dat God ons tot onze zaligheid alle kennis heeft gegeven in Zijn Woord van Waarheid. Kan de Geest ons dat dan niet vertellen? Ik zeg Nee. Want de Geest is een inspirator en een getuige en een trooster, maar geen openbaarder van een andere waarheid dan het Woord van God. Vraag het degenen die in vrijmoedigheid veel ervaring hebben met in tongen spreken of dromen dromen of gezichten zien: ALTIJD is er de vraag om bijbehorende uitleg en prediking en duiding naar het Woord van God. En alles wat daarvan afwijkt - zegt de Schrift - al zij het in handen van engelen, het is niet van God; maar van de satan.

Wie daarom zegt in de Geest te zijn, maar Gods Woord niet erkent en zich daaraan niet onderwerpt, hij zegt wat hij niet is en hij is wat hij niet zegt. Maar God is het die zichzelf openbaart en een zwaard trekt door deze wereld met een spoor van christelijk bloed tot scheiding van de geesten.

Begrijp me goed: hoewel elk woord nu tegen jou gericht is, spreek ik hier niet zozeer jou aan, maar ook hele volksstammen die door inzichten als van de alfacursus m.i. zijn misleid, en op een spoor van zelfredzaamheid met de Geest zijn terecht gekomen.
« Laatst bewerkt op: november 08, 2012, 12:14:43 am door small brother »