Auteur Topic: Gulle gevers?  (gelezen 1002 keer)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Gulle gevers?
« Gepost op: november 21, 2003, 02:30:59 pm »
quote:
Bill Gates grootste filantroop ter wereld

BusinessWeek heeft een nieuwe lijst samengesteld met de grootste gulle gevers van de aardbol. Voor velen zal het niet als een verrassing komen dat de oprichter van Microsoft, Bill Gates, voor de zoveelste keer voorop loopt in het land van filantropen. In de periode 1999-2003 gaf hij maar liefst een kleine 23 miljard dollar aan goede doelen, waaronder zich vooral zorg- en onderwijsinstellingen bevonden. Dit is meer dan de helft van het vermogen dat op dit moment op zijn bankrekening staat. Absoluut gezien is de voorsprong van Gates op zijn achtervolgers ontzagwekkend groot als we Intel-medeoprichter Gordon Moore met zeven miljard op de tweede plaats zien staan. Deze heeft echt nu al bijna twee keer zoveel weggegeven dat wat hij op dit moment bezit. In de lijst zijn verder nog een hoop andere nouveau riche te vinden die fortuin hebben gemaakt in de technologiesector.

Bron: Tweakers.net

Hoe gaan wij er eigenlijk mee om? Geven wij ook geld weg of houden we alles voor onszelf? Wat vinden jullie er trouwens van om geen geld weg te geven, maar echt zelf aan het werk te gaan om iets te betekenen voor anderen?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Gulle gevers?
« Reactie #1 Gepost op: november 21, 2003, 03:25:32 pm »
quote:
op 21 Nov 2003 14:30:59 schreef Harm:
[...]

Wat vinden jullie er trouwens van om geen geld weg te geven, maar echt zelf aan het werk te gaan om iets te betekenen voor anderen?

In 99 % van de gevallen een heilige smoes om je knip dicht te houden.

Ik heb vaak gehoord dat mensen zeiden geen 10% van hun geld te geven maar er voor kozen om 10% van hun tijd te geven. Helaas vertoonden deze mensen nooit een ander vrije tijds patroon dan de mensen die tienden gaven. Erger nog, zo zuinig als zij omsprongen met het geven van tienden waren zij minstens zo zuinig met spanderen van tijd voor het koninkrijk van God.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Gulle gevers?
« Reactie #2 Gepost op: november 21, 2003, 06:14:37 pm »
Als je blij kan geven, wordt geld hebben bovendien minder belangrijk voor je. Ik moet zeggen dat ik het zelf wel moeilijk vind en het dan altijd afschuif op het "ik ben maar student"-smoesje.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Does

• Bekijk profiel
Gulle gevers?
« Reactie #3 Gepost op: november 21, 2003, 07:04:02 pm »
Ik vind voorschieten heerlijk om te doen. En dat ik lieg ik niet en iets weggeven kan mij ook bijzonder vrolijk maken. Ik geef eigenlijk liever dan ik krijg maar ik geef niet genoeg naar mijn mening.
Live vanuit de luie stoel

Does

• Bekijk profiel
Gulle gevers?
« Reactie #4 Gepost op: november 21, 2003, 07:04:16 pm »
quote:
op 21 Nov 2003 18:14:37 schreef Tave:
Als je blij kan geven, wordt geld hebben bovendien minder belangrijk voor je. Ik moet zeggen dat ik het zelf wel moeilijk vind en het dan altijd afschuif op het "ik ben maar student"-smoesje.

Die gebruik je om de minuut.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Gulle gevers?
« Reactie #5 Gepost op: november 21, 2003, 07:04:59 pm »
quote:
In de periode 1999-2003 gaf hij maar liefst een kleine 23 miljard dollar aan goede doelen, waaronder zich vooral zorg- en onderwijsinstellingen bevonden.

Ik vraag me af of dit cash geld is of in de vorm van Windows Licenties, dat schijnt hij namelijk ook nogal eens te doen (heel goed van 'm, alleen kost het hem veel minder dan cash geld natuurlijk).

quote:
Dit is meer dan de helft van het vermogen dat op dit moment op zijn bankrekening staat.

Ik geloof er geen balletje van dat Bill Gates iets van 40 miljard op "zijn bankrekening" heeft staan, die heeft het grootste deel heus wel in aandelen...

Toch valt het me wel mee, 23 miljard in 5 jaar, hij heeft in ieder geval meer bijgedragen dan ik
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Does

• Bekijk profiel
Gulle gevers?
« Reactie #6 Gepost op: november 21, 2003, 07:07:42 pm »
Hoeveel je weggeeft maakt echt geen ene ruk uit.

Amadeus

• Bekijk profiel
Gulle gevers?
« Reactie #7 Gepost op: november 22, 2003, 03:02:21 pm »
Wat maakt het uit of je de baas van Microsoft bent of student?

10% = 10% voor ieder gelijk ongeacht je inkomen. En als je dat niet wilt teruggeven is er maar 1 smoesje: "ik houd het liever voor mezelf!"
Iedereen die Jezus aanroept als Heer wordt gered

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
Gulle gevers?
« Reactie #8 Gepost op: november 22, 2003, 07:48:44 pm »
quote:
op 21 Nov 2003 14:30:59 schreef Harm:
[...]

Hoe gaan wij er eigenlijk mee om? Geven wij ook geld weg of houden we alles voor onszelf? Wat vinden jullie er trouwens van om geen geld weg te geven, maar echt zelf aan het werk te gaan om iets te betekenen voor anderen?

Nou ja? Als je met Bill Gates er toch genoeg van hebt... is het wel leuk voor je status/image. Immers noemt een ieder hem nu een goed man... en verdekt zich in de mantel van onschuld... en de mens die zich natuurlijk weer graag laat be-Sodom-mieteren prijst hem in zijn goedheid en is blind voor het aantal bedrijven wat hij door zijn toedoen naar de knoppen heeft geholpen.

Jullie weten toch wel, hoop ik, dat satan de wereldheerser is? Of was je nog steeds in de veronderstelling dat God al deze kankerzooi die wereld heet veroozaakt? Gôh, dan is je beeld van Hem wel erg miniem.

En geld geven aan de één of andere instelling... nou bij voorkeur niet dan alleen in de wereldwijde Bijbelverspreiding, want een ieder die God aanneemt, zal God hoogstpersoonlijk voor zorgen. En als God het mij op mijn hart legt om geld ergens voor te geven, dan doe ik dat, maar anders niet, want veelal gaat het toch naar dode mensen, en ik vind met Christus dat de doden elkaar maar moeten begraven.
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!