Auteur Topic: Avondmaal vieren in een andere gemeente dan je eigen  (gelezen 3926 keer)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Avondmaal vieren in een andere gemeente dan je eigen
« Gepost op: april 18, 2003, 10:52:10 pm »
Naar aanleiding van dit draadje kwam bij mij de vraag op hoe jullie staan ten opzichte van het aan het avondmaal gaan in een andere gemeente dan je eigen. Door de ontwikkeling die ik heb meegemaakt op geloofsgebied ben ik steeds meer een keus gaan maken voor Jezus en voor God. Ik heb in de Vrijgemaakte kerk belijdenis gedaan, maar de meeste van mijn vrienden en vriendinnen zijn lid van een Evangelische gemeente. Ik heb zelf de keus gemaakt voor God en als ik in een andere gemeente dan mijn eigen gemeente ben wil ik ook meedoen aan het avondmaal. Natuurlijk moet het er dan wel zijn en moet ik ook aan mogen gaan daar. Maar vooral dat laatste is in bijna geen enkel geval een probleem. Dus ben ik al meerdere keren in een andere gemeente dan mijn eigen aan het avondmaal geweest.

Mijn vraag is nu: wat denken jullie hiervan? Zouden jullie dit ook doen of denken jullie hier heel anders over?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 18, 2003, 11:04:03 pm »
Voor mij hangt het er vanaf hoe betrokken ik bij zo'n gemeente ben. Als daar idd een paar vrienden zitten, dan zou ik zeker samen met hen aangaan.

Afgelopen week ben ik een aantal keer naar een avondgebed in een andere gemeente dan de mijne geweest (wij hadden dat niet). Maar donderdag vierden ze daar het avondmaal. Toen ben ik niet gegaan. Dat vind ik toch meer iets voor de gemeente zelf. Daar voelde ik me teveel 'gast' voor.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 18, 2003, 11:18:25 pm »

quote:

op 18 Apr 2003 23:04:03 schreef Pulpeet:
Voor mij hangt het er vanaf hoe betrokken ik bij zo'n gemeente ben. Als daar idd een paar vrienden zitten, dan zou ik zeker samen met hen aangaan.

Afgelopen week ben ik een aantal keer naar een avondgebed in een andere gemeente dan de mijne geweest (wij hadden dat niet). Maar donderdag vierden ze daar het avondmaal. Toen ben ik niet gegaan. Dat vind ik toch meer iets voor de gemeente zelf. Daar voelde ik me teveel 'gast' voor.

Bij ons in de gemeente wordt bij elke maaltijd des Heren van te voren gemeld aan de gasten: Dit is geen tafel van deze gemeente, maar de tafel des Heren. Iedereen die zich een kind van God weet, is van harte uitgenodigd om deel te nemen. Een ieder toetse zichzelf.
Dan voel je je geen gast meer hoor, dan voel je je méér dan welkom.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 18, 2003, 11:48:27 pm »

quote:

op 18 Apr 2003 23:18:25 schreef Wilhelmina:
[...]

Bij ons in de gemeente wordt bij elke maaltijd des Heren van te voren gemeld aan de gasten: Dit is geen tafel van deze gemeente, maar de tafel des Heren. Iedereen die zich een kind van God weet, is van harte uitgenodigd om deel te nemen. Een ieder toetse zichzelf.
Dat wordt dus ook in die gemeentes gezegd waar ik aan ben gegaan en zo weer aan zou gaan. Ik voel me er gewoon thuis en vind het moeilijk om dan niet aan te gaan. Ik ben toch een kind van God? Dus waarom zou ik weigeren?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

daniel

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 19, 2003, 12:04:51 am »
precies, je kunt toch niet als God je aan Zijn avondmaal uitnodigt zeggen, "sorry ik ben hier te gast". God nodigt je uit, en daarbij zegt Hij niet, "alleen de vrijgemaakte mensen mogen aan tafel"

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 19, 2003, 12:22:44 am »

quote:

De mensen van die gemeente waar ik het over had, zouden er ongetwijfeld geen probleem mee hebben als ik mee zou doen. Er zitten een paar bekenden van mij bij.
Maar het is vooral een overweging van mezelf. Bij een avondmaalsviering sluit je je concreter aan bij een gemeente, dan wanneer je 'alleen maar' komt luisteren. In die gemeente hoor ik niet thuis. Bovendien is het een 'midden-orthodoxe' gemeente. Niet bij alles wat daar verkondigd wordt voel ik mij thuis. Ik kom er af en toe graag, maar ik wil er niet echt bij horen. Dus dan ga ik daar ook niet aan het avondmaal. Maar als ik nadrukkelijk uitgenodigd zou worden, zou ik ook weer niet weigeren.

Anders wordt het als het om een katholieke viering gaat. Ik ben wel eens een paar dagen in een klooster te gast geweest, maar ik heb niet aan de eucharistievieringen deelgenomen. Hoewel het officieel van de paus niet mag, hebben veel katholieken er geen moeite mee dat protestanten aanschuiven. Maar voor mij is het iets principieels. Dat doe ik dus niet.

daniel

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 19, 2003, 12:37:09 am »

quote:

Dus dan ga ik daar ook niet aan het avondmaal. Maar als ik nadrukkelijk uitgenodigd zou worden, zou ik ook weer niet weigeren.
Maar door wie wordt je aan het avondmaal genodigt? Door God, of door de gemeente?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 19, 2003, 12:57:00 am »

quote:

op 19 Apr 2003 00:37:09 schreef daniel:
Maar door wie wordt je aan het avondmaal genodigt? Door God, of door de gemeente?
in dit geval door de mensen. Maar ten diepste natuurlijk door God....

Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt, maar het avondmaal staat niet los van de gemeenschap waarin het gevierd wordt. Anders zou het je net zo goed in je eentje thuis kunnen doen.
Het is een gemeenschapsmaal. Een gezamenlijke gedachtenis en een gezamenlijke geloofsversterking. En dan vind ik het toch wel belangrijk dat ik me echt in het geloof verbonden voel met de mensen met wie ik samen het avondmaal vier.

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 19, 2003, 02:40:34 am »
We gaan allemaal om dezelfde reden aan het avondmaal, en dat is om het lijden en sterven van Jezus te herdenken. En dan maakt het toch niet uit in welke gemeente je zit ? Of dat geref is of evangelisch of wat dan ook !?  En dan toch ook niet of er wel of niet vrienden van je zitten ? God nodigt je uit. Waar 2 of 3 vergaderd zijn in Zijn naam, daar is HIJ aanwezig.
Mijn man is ooit onder de tucht geplaatst omdat hij in een evangelische gemeente wel es aan het avondmaal ging ! Ik vind dat diep bedroevend.
Waarom zou je alleen in je eigen gemeente aan het avondmaal mogen ?

Emma

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 19, 2003, 08:00:11 am »
En..wat als je in een Rooms-Katholieke dienst bent, om wat voor reden ook?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 19, 2003, 01:50:59 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 00:57:00 schreef Pulpeet:
op 19 Apr 2003 00:37:09 schreef daniel:
Maar door wie wordt je aan het avondmaal genodigt? Door God, of door de gemeente?in dit geval door de mensen. Maar ten diepste natuurlijk door God....

Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt, maar het avondmaal staat niet los van de gemeenschap waarin het gevierd wordt. Anders zou het je net zo goed in je eentje thuis kunnen doen.
Het is een gemeenschapsmaal. Een gezamenlijke gedachtenis en een gezamenlijke geloofsversterking. En dan vind ik het toch wel belangrijk dat ik me echt in het geloof verbonden voel met de mensen met wie ik samen het avondmaal vier.

Als iemand bij mij thuis komt kan het zijn dat hij zich even niet thuis voelt. Gaan wij eten en hij krijgt niets dan wordt het er niet beter op. Dek ik als vanzelfsprekend voor die gast erbij, dan zal hij zich binnen twee happen onwijs thuis voelen.
Je blijft bij mij thuis toch ook niet op de bank zitten als ik je uitnodig een vorkje mee te prikken? Ik zou meteen denken dat je mijn eten niet vertrouwt.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 19, 2003, 02:11:11 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 13:50:59 schreef Wilhelmina:
Je blijft bij mij thuis toch ook niet op de bank zitten als ik je uitnodig een vorkje mee te prikken? Ik zou meteen denken dat je mijn eten niet vertrouwt.
Dat is het nu net! In een rooms katholieke viering vertrouw ik het 'eten' inderdaad niet helemaal. En in midden-orthodoxe of vrijzinnige gemeentes eigenlijk ook niet.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 19, 2003, 02:50:56 pm »
Ik heb er absoluut geen problemen mee.

Zelf heb ik nog geen belijdenis gedaan (ben het ook nog niet van plan, verschillende redenen, maar dat ff terzijde), maar ik ben wel eens aan het avondmaal geweest in de Kerk van de Nazarener (daar gaan ze er anders mee om).

Ik heb een keuze voor Jezus gemaakt. Ik heb Jezus lief. En ik voelde mij door God geroepen om inderdaad aan 't avondmaal te gaan.

Sowieso vind ik dat in de GKV veel te star met het avondmaal wordt omgegaan.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 19, 2003, 03:40:58 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 14:50:56 schreef Tave:

Zelf heb ik nog geen belijdenis gedaan (ben het ook nog niet van plan, verschillende redenen, maar dat ff terzijde), maar ik ben wel eens aan het avondmaal geweest in de Kerk van de Nazarener (daar gaan ze er anders mee om).

Ik heb een keuze voor Jezus gemaakt. Ik heb Jezus lief. En ik voelde mij door God geroepen om inderdaad aan 't avondmaal te gaan.

Er is geen enkel verband tussen belijdenis en avondmaal, dus daar hoef je het niet vanaf te laten hangen.  Wat zeg ik, belijdenis doen, heeft God nergens ingesteld, is een bedenksel van mensen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 19, 2003, 03:41:51 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 14:11:11 schreef Pulpeet:
op 19 Apr 2003 13:50:59 schreef Wilhelmina:
Je blijft bij mij thuis toch ook niet op de bank zitten als ik je uitnodig een vorkje mee te prikken? Ik zou meteen denken dat je mijn eten niet vertrouwt.Dat is het nu net! In een rooms katholieke viering vertrouw ik het 'eten' inderdaad niet helemaal. En in midden-orthodoxe of vrijzinnige gemeentes eigenlijk ook niet.
Om dezelfde reden zal ik in de katholieke kerk niet ter communie gaan, en in een vrijzinnige gemeente w.s. ook niet.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 19, 2003, 04:06:01 pm »

quote:

Dit is geen tafel van deze gemeente, maar de tafel des Heren. Iedereen die zich een kind van God weet, is van harte uitgenodigd om deel te nemen. Een ieder toetse zichzelf.

quote:

op 19 Apr 2003 15:40:58 schreef Wilhelmina:
Er is geen enkel verband tussen belijdenis en avondmaal, dus daar hoef je het niet vanaf te laten hangen.  Wat zeg ik, belijdenis doen, heeft God nergens ingesteld, is een bedenksel van mensen.

quote:

op 19 Apr 2003 15:41:51 schreef Wilhelmina:
Om dezelfde reden zal ik in de katholieke kerk niet ter communie gaan, en in een vrijzinnige gemeente w.s. ook niet.
Dit snap ik niet. Als de gemeente niet ter zake doet, en de leer (belijdenis) ook niet, waarom dan niet in de katholieke kerk of vrijzinnige gemeente aangaan? Iedereen die zich een kind van God weet, is toch van harte uitgenodigd om deel te nemen? En ieder toetse toch zichzelf?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 19, 2003, 04:16:05 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 08:00:11 schreef Emma:
En..wat als je in een Rooms-Katholieke dienst bent, om wat voor reden ook?
In een Katholieke mis zal ik niet snel de eucharistie meevieren. De manier waarop er binnen de Katholieke kerk met de hostie wordt omgegaan, wat er volgens hen met de hostie gebeurt is volgens mij niet honderd procent bijbels. Omdat ik wel mee wil vieren in een gemeente waar ik me thuisvoel (wat trouwens ook niet zo is) en waar ik me mee verbonden voel, dan wil ik ook graag dat de manier van avondmaal vieren bijbels is. In de gemeentes waar ik aangegaan ben is dat zo, maar in een Katholieke kerk is dat niet zo IMHO.

quote:

Had je gedacht. ;) :P
Binnen de gereformeerde kerken mag je pas aan het avondmaal als je belijdenis hebt gedaan. Zolang je dat nog niet hebt gedaan mag je lekker toekijken en in je gedachten het avondmaa meevieren. Weliswaar geldt dat natuurlijk niet als je als niet belijdenis-gedaan-hebbend-persoon aan wil gaan in een evangelische gemeente/ergens anders.

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 19, 2003, 05:15:42 pm »
Ooit naar een Anglicaanse Kerk geweest, mag je -meen ik- iedere zondag. En geknield.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 19, 2003, 07:57:07 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 14:50:56 schreef Tave:

Ben ik met je eens, maar binnen de GKV is het een verplichting (helaas kan ik verplichting nog niet eens tussen aanhalingstekens zetten...).
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 19, 2003, 09:49:11 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 16:06:01 schreef Peter:
Dit snap ik niet. Als de gemeente niet ter zake doet, en de leer (belijdenis) ook niet, waarom dan niet in de katholieke kerk of vrijzinnige gemeente aangaan? Iedereen die zich een kind van God weet, is toch van harte uitgenodigd om deel te nemen? En ieder toetse toch zichzelf?

Ik vier wél de dood en de opstanding van Jezus. Ik ken genoeg vrijzinnige christenen die niet in die opstanding geloven, dus wat vieren we dan samen?
En omdat niemand tot de Vader komt dan door Jezus, kan ik het niet plaatsen dat veel katholieke mensen Maria gebruiken als bemiddelaarster.
Er zijn meerdere religies waar ik de maaltijd niet mee zal vieren.

Maar zo zal ik ook niet met iedereen gewoon eten, en mogen mijn kinderen ook bij sommige mensen niet eten.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 20, 2003, 12:48:46 am »

quote:

en mogen mijn kinderen ook bij sommige mensen niet eten.
Hoe bedoel je dat precies ? Waarom mogen je kinderen bij sommige mensen niet eten, is dat uit religieus oogpunt ?

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 20, 2003, 11:16:23 am »

quote:

op 19 Apr 2003 19:57:07 schreef Tave:

Ben ik met je eens, maar binnen de GKV is het een verplichting (helaas kan ik verplichting nog niet eens tussen aanhalingstekens zetten...).
http://forum.fok.nl/i/s/yes_new.gif Dit is voor mij idd het grootste minpunt aan de GKV, helaas.
Live vanuit de luie stoel

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 20, 2003, 03:32:45 pm »

quote:

op 20 Apr 2003 00:48:46 schreef macguinness:
 en mogen mijn kinderen ook bij sommige mensen niet eten.

Hoe bedoel je dat precies ? Waarom mogen je kinderen bij sommige mensen niet eten, is dat uit religieus oogpunt ?
Ik denk dat dit voortkomt uit een bijbeltekst waarin wordt gezegd dat gelovigen niet een maaltijd mogen delen met ongelovigen, en dat die tekst dus zo letterlijk wordt opgevat dat Wilhelmina en haar kinderen daarom niet bij ongelovigen eten. Of zit ik er naast?
[Prediker 7:29]

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 20, 2003, 07:15:38 pm »

quote:

op 20 Apr 2003 15:32:45 schreef Marloes:

Ik denk dat dit voortkomt uit een bijbeltekst waarin wordt gezegd dat gelovigen niet een maaltijd mogen delen met ongelovigen, en dat die tekst dus zo letterlijk wordt opgevat dat Wilhelmina en haar kinderen daarom niet bij ongelovigen eten. Of zit ik er naast?

Stel je voor, nee, daar zit je naast hoor. Wij vinden het fantastisch te ervaren dat onze omgang met ongelovigen juist al zo vaak tot nieuwe gelovigen heeft geleid. We zijn wel in deze wereld maar niet van deze wereld.

Nee hoor mijn kinderen mogen soms niet eten bij mensen waar ik het echt niet veilig vindt, of waar de normen en waarden zó vervaagd zijn dat ze schade kunnen opleveren voor hun geest, ziel óf lichaam.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 20, 2003, 10:21:03 pm »
Oke, dan ben je minder 'rechtlijnig' dan de indruk die ik van je had ;)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 20, 2003, 10:37:17 pm »

quote:

op 20 Apr 2003 22:21:03 schreef Marloes:

Jippieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!

Alhoewel, is dit een kompliment?

( doet me denken aan een nieuwe (homofiele) huisarts bij ons op de praktijk. Hij konstateerde met oprechte bewondering dat ik zo'n mooie dochter had. Spijtig verklaarde hij dat het erg jammer was dat hij daar "niets mee kon".
Mijn dochter vroeg op haar beurt of ze dit nu als kompliment moest zien of niet? :?)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 20, 2003, 10:48:44 pm »

quote:

op 20 Apr 2003 22:37:17 schreef Wilhelmina:

Dat hangt er maar vanaf, nl. of jij 'rechtlijnig' als positief of negatief opvat. Zo te zien negatief, en eigenlijk had ik dat ook niet gedacht!

Maar blijkbaar vind je het zelf ook van belang hoe anderen aankijken tegen zaken als opstanding e.d. oftwel wat men belijdt is wel degelijk van belang bij al of niet aangaan. Toch?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 20, 2003, 11:28:10 pm »

quote:

De waarheid ligt vast ergens in het midden :P

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 21, 2003, 08:47:42 am »

quote:

op 20 Apr 2003 22:48:44 schreef Peter:

Dat hangt er maar vanaf, nl. of jij 'rechtlijnig' als positief of negatief opvat. Zo te zien negatief, en eigenlijk had ik dat ook niet gedacht!

Maar blijkbaar vind je het zelf ook van belang hoe anderen aankijken tegen zaken als opstanding e.d. oftwel wat men belijdt is wel degelijk van belang bij al of niet aangaan. Toch?

Over het gedachtengoed van de individuele maaltijdganger kan ik niets zeggen, maar wél als de hele geloofsgemeenschap in een dwaling gelooft.
En dan maak ik onderscheid in hoofd- en bijzaken hoor.

jesusfreak

• in uw licht zie ik het licht
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 26, 2003, 02:25:13 pm »
als ik in een andere gemeente aan het avondmaal zou gaan zou ik eerst willen weten op wat voor manier het avondmaal gevierd wordt en wat de achterliggende gedachte is bij het vieren van het avondmaal.
ik ben het er helemaal mee eens dat God iedereen uitnodigt aan zijn maal en dat we dat daarom ook best in een andere gemeente kunnen doen als we ons daar thuis voelen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 26, 2003, 03:29:33 pm »
Inderdaad, waarom niet.

Ik heb er zelfs wel es over gedacht om met vrienden avondmaal te houden....

Een maaltijd tot Zijn gedachtenis.

Waarom zou dat niet kunnen?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Amadeus

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 27, 2003, 12:34:59 am »
Avondmaal kun je vieren met elke groep christenen waar je mee samenbind.
Onlangs hebben we in onze huiskring het avondmaal gevierd
Fantastisch om met 12 mensen je zo innig verbonden te voelen met Jezus.
Iedereen die Jezus aanroept als Heer wordt gered

jesusfreak

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: november 27, 2003, 10:28:39 am »
lijkt me super om zo het avondmaal te vieren.
in een grote groep heb je al gauw het gevoel dat het moet.
in kleinere kring ben je je volgens mij veel meer bewust waarom je het avondmaal viert.
echt super zoiets zou ik echt nog wel eens mee willen maken.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: november 27, 2003, 10:18:29 pm »
Ik heb het systeem van briefjes halen nooit begrepen. Hierdoor heb ik me altijd bijzonder onwelkom gevoeld aan het Avondmaal, er was altijd gedoe, de administratie moest kloppen. Dat heb ik nooit begrepen. Door dit systeem heb ik diverse keren het avondmaal niet mee kunnen vieren, wat erg vervelend was.
De (jonge) mens van nu is mobiel - afschaffen dus, de briefjes.

Ik heb er geen moeite mee om elders avondmaal te vieren. Mijn dominee op catechisatie zei ooit: wordt het rondgedeeld, doe dan wel mee, moet je naar voren, doe dan niet mee.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

jesusfreak

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 28, 2003, 11:05:38 pm »

quote:

op 27 Nov 2003 22:18:29 schreef xgnoom:

Ik heb er geen moeite mee om elders avondmaal te vieren. Mijn dominee op catechisatie zei ooit: wordt het rondgedeeld, doe dan wel mee, moet je naar voren, doe dan niet mee.
mag ik vragen waarom?

jesusfreak

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 28, 2003, 11:08:52 pm »

quote:

op 26 Nov 2003 15:29:33 schreef Marnix:
Inderdaad, waarom niet.

Ik heb er zelfs wel es over gedacht om met vrienden avondmaal te houden....

Een maaltijd tot Zijn gedachtenis.

Waarom zou dat niet kunnen?
ik denk juist dat dat heel mooi is omdat je je dan echt gebonden voelt in christus  helemaal als je dan ook nog eens een band met elkaar hebt.