Auteur Topic: God straft deze wereld  (gelezen 1707 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Gepost op: augustus 14, 2003, 11:09:11 pm »
wie geeft recente voorbeelden?

Lucid

• Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #1 Gepost op: augustus 14, 2003, 11:10:43 pm »
De hitte.

Marnix

• Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #2 Gepost op: augustus 14, 2003, 11:11:07 pm »
De wereld straft zichzelf......
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #3 Gepost op: augustus 15, 2003, 09:47:33 am »
ik zou geen voorbeeld kunnen geven

ik kan me ook niet voorstellen dat god de wereld straft
waarom zou hij? hij heeft hem volgens de bijbel zelf gemaakt

dingen die ik maak straf ik niet want het betrefd mijn eigen fouten

lonneke

• Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2003, 11:45:08 am »
Toch hoor je vaak, met name onder gelovigen, dat God straft. Ik wil dan wel eens concrete voorbeelden horen maar die zijn er blijkbaar niet. Hoe kun je dan met zoveel zekerheid zeggen dat God straft? En het kan dan wel in de bijbel staan maar dan moet je ook concreet zeggen: Kijk, dat was of is nu een straf van God.

Marnix

• Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #5 Gepost op: augustus 15, 2003, 01:34:30 pm »
Wat is straf en wat niet... moeilijk te zeggen. Wat is een straf van God en wat doet de wereld zichzelf aan? Moeilijk te zeggen.

Job dacht ook dat hij gestraft werd... Maar uiteindeiljk werd hij er veel sterker door in zijn realtie met God. Wat is straf?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #6 Gepost op: augustus 15, 2003, 02:03:53 pm »

quote:

op 14 Aug 2003 23:09:11 schreef lonneke:
wie geeft recente voorbeelden?
AIDS.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #7 Gepost op: augustus 15, 2003, 02:10:32 pm »
Het is enorm complex om te beseffen waar het kwaad vandaan komt, hoe het kwaad is (kwaad in zichzelf), en Gods almachtigheid.
God geeft ons onnoemelijk veel vrijheid. Auschwitz is door mensen bedacht, gemaakt en gebruikt.
Aids. Wie kent de zin des HEEREN (zie ook Job). Een vreselijke ziekte. Maar is die ziekte niet bedoeld om de wereldbevolking in stand te houden? Is de een zijn dood, de ander zijn brood niet. Ik bedoel; goed en kwaad zijn geen simpele optelsommen. Wat op het eerste gezicht slecht lijkt, kan een goed doel dienen. Maar dan nog gebiedt de HEERE grote eerbied en nederigheid bij het nagaan van de 'waarom-vragen'. Want waar waren wij, toen Hij de hemel en de aarde schiep?
Ps. 111:10

Zwever

• Naar AziĆ« gevlogen
    • Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #8 Gepost op: augustus 15, 2003, 03:07:36 pm »
Ik vind klaagliederen 3:37-39 altijd heel boeiend wat betreft goed & kwaad:

37 Als iemand ergens over spreekt en het gebeurt dan ook, heeft de Here dat dan niet bevolen?
38  Van de Allerhoogste komt immers zowel het kwade als het goede?
39  Waarom zouden wij dan (gewone mensen als wij zijn) mopperen en klagen als wij worden gestraft voor onze zonden?

Ik vind dus alle ellende al een straf van God.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Sarah

• Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #9 Gepost op: augustus 15, 2003, 03:26:07 pm »
Toen.. zondvloed?

Gelukkig beloofte God ons dat hij dat nooit meer zou doen.. :)
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Marnix

• Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #10 Gepost op: augustus 15, 2003, 05:34:24 pm »
Zwever, je hebt gelijk... Hoewel het geen reden is om God de schuld van het kwade te geven. Dat vind ik wel erg dat mensen God de schuld geven...

wimpie

• WWJD?
    • Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #11 Gepost op: augustus 16, 2003, 01:19:06 pm »
De schuld aan God geven of de oorzaak aan God toewijzen is een groot verschil.. Straf is m.i. ook een erg abstract woord. Wordt je gestraft of wordt je de les gelezen?

j@f@

• Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #12 Gepost op: augustus 16, 2003, 02:50:12 pm »

quote:

op 15 Aug 2003 11:45:08 schreef lonneke:
Toch hoor je vaak, met name onder gelovigen, dat God straft. Ik wil dan wel eens concrete voorbeelden horen maar die zijn er blijkbaar niet. Hoe kun je dan met zoveel zekerheid zeggen dat God straft? En het kan dan wel in de bijbel staan maar dan moet je ook concreet zeggen: Kijk, dat was of is nu een straf van God.

Vroeger strafte God bijvoorbeeld Egypte met plagen. De plagen waren straffen van God voor Egypte omdat zij het volk Israel niet wouden laten gaan.
Van sprinkhanen tot ziektes...
Hoe kun je nu de aardbevingen op de wereld zien, de overstromingen en zo? Vallen deze ook niet onder straffen?
In het boek openbaring staat dat wanneer het beest zal worden losgelaten er ook nog het een en ander met de aarde zal gebeuren...... (weet zou gauw niet hoe dat er precies staat)
Daarnaast ben ik van mening, dat als God straft, wij dat verdiend hebben. En dat nog steeds alle mensen overlijden is ook een duidelijke straf van God. De straf die God in gesteld heeft bij de val in het Paradijs.....en die straf duurt nog steeds voort.

Meisje

• Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #13 Gepost op: augustus 16, 2003, 02:54:44 pm »
ik denk niet dat God ons straft. dat denken veel mensen die niet geloven. die willen niet zien dat de mensen zelf de wereld en zichzelf kapot maken.
God houd van ons, maar hij heeft ons ook een vrije wilgegeven. de mensheid straft zichzelf.

j@f@

• Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #14 Gepost op: augustus 16, 2003, 03:02:27 pm »

quote:

op 16 Aug 2003 14:54:44 schreef Meisje:
ik denk niet dat God ons straft. dat denken veel mensen die niet geloven. die willen niet zien dat de mensen zelf de wereld en zichzelf kapot maken.
God houd van ons, maar hij heeft ons ook een vrije wilgegeven. de mensheid straft zichzelf.

Inderdaad ben ik met je eens dat mens ook een vrije wil heeft. Ik ben ook met je eens dat de mensen alles zelf kapot maken. Maar daarnaast denk ik dat God wel straft. Hij is liefdevol en barmhartig,  maar daarnaast is Hij ook rechtvaardig. En vanuit de rechtvaardigheid van God wordt er gestraft.
Ik denk dat wij veel te veel zeggen bij een aardbeving: dat is de natuur, hetzelfde geldt voor onweer. Maar er staat vermeld in de psalmen: De mens is verwonderd, als de God der ere dondert. En de mensen die door bliksem omkomen, zou dat ook geen straf zijn?? Ik weet zelf ook niet of dit wel of geen straf is.
En de straf voor de zonde dan, die zal ook door de mensen die God niet liefhebben betaald moeten worden, dus die mensen worden gestraft.

Meisje

• Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #15 Gepost op: augustus 16, 2003, 03:13:50 pm »

quote:

op 16 Aug 2003 15:02:27 schreef jfwolf:
[...]

Inderdaad ben ik met je eens dat mens ook een vrije wil heeft. Ik ben ook met je eens dat de mensen alles zelf kapot maken. Maar daarnaast denk ik dat God wel straft. Hij is liefdevol en barmhartig,  maar daarnaast is Hij ook rechtvaardig. En vanuit de rechtvaardigheid van God wordt er gestraft.
Ik denk dat wij veel te veel zeggen bij een aardbeving: dat is de natuur, hetzelfde geldt voor onweer. Maar er staat vermeld in de psalmen: De mens is verwonderd, als de God der ere dondert. En de mensen die door bliksem omkomen, zou dat ook geen straf zijn?? Ik weet zelf ook niet of dit wel of geen straf is.
En de straf voor de zonde dan, die zal ook door de mensen die God niet liefhebben betaald moeten worden, dus die mensen worden gestraft.

misschien heb je gelijk. ik weet het eigenlijk niet.  :?

Lucid

• Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #16 Gepost op: augustus 16, 2003, 09:31:26 pm »

quote:

op 16 Aug 2003 15:13:50 schreef Meisje:
[...]
misschien heb je gelijk. ik weet het eigenlijk niet.  :?
Ik dacht dat God zich niet met de aarde bemoeide? En waarom zou een mens (met al zijn aangeboren gebreken) gestraft moeten worden? Als het straffen rechtvaardig gebeurt worden er geen kinderen met dodelijke ziektes geboren, want de ellende op aarde is nooit aan een onschuldig kind te wijten.

j@f@

• Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #17 Gepost op: augustus 17, 2003, 11:48:37 am »

quote:

op 16 Aug 2003 21:31:26 schreef Lucid:
[...]

Ik dacht dat God zich niet met de aarde bemoeide? En waarom zou een mens (met al zijn aangeboren gebreken) gestraft moeten worden? Als het straffen rechtvaardig gebeurt worden er geen kinderen met dodelijke ziektes geboren, want de ellende op aarde is nooit aan een onschuldig kind te wijten.

God bemoeit zich wel met de aarde, alleen hij laat heel veel toe. Daar volgt later een straf op. Waarom een mens gestraft zou moeten worden: wat dacht je van de zondeval in het paradijs, de erfzonde die iedereen erft. Daarnaast de zonde die je nu elke dag in je leven doet.
Als het straffen rechtvaardig gebeurt........het straffen gebeurt rechtvaardig!! Alleen het is Gods lankmoedigheid dat wij nu nog leven, want als God ons meteen zou straffen, zou er niemand meer leven, zo groot is de schuld ten opzichte van God. Maar jij impliceert dat God niet rechtvaardig is. En zelfs dat impliceren is al een zonde op zich.............

Zwever

• Naar AziĆ« gevlogen
    • Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #18 Gepost op: augustus 17, 2003, 07:49:51 pm »

quote:

op 16 Aug 2003 21:31:26 schreef Lucid:

Hoi Lucid,

Jawel, God bemoeit zich wel degelijk met de aarde, maar alleen op een wat andere manier dan dat wij mensen graag zien. Wij zien graag geen honger meer, geen oorlogen meer, etc.

Toch als dit allemaal ineens zou stoppen (God kan het met een vingerknip) zou het binnen no-time toch weer zo zijn. Mensen blijken helaas toch weer te egoistisch om een situatie goed te houden. Snap je?

Een hemel met de mensen zoals ze nu zijn, is dus onmogelijk. De aarde zal nooit een "perfecte" plaats worden.

Behalve... als de mensen bereidt zijn zich te laten leiden door God, dus zich te laten leiden door Gods liefde, dan is de ideale plaats wel haalbaar. Maar ook alleen dan wanneer mensen zich daar volledig aan over willen geven.

Misschien snap je daarom ook wel waarom er in de Bijbel gesproken wordt over hemel/hel. De hel is voor de mensen die zich hier helaas niet aan willen overgeven, de hemel voor wie dat wel wil.

En wat betreft onschuldige kinderen met dodelijke ziekten, dat is wel degelijk een gevolg van de zonde in deze wereld (dus een straf), maar is niet persoonlijk tegen dat kind gericht! Het is onderdeel van de onrechtvaardigheid die in deze wereld heerst. En het is ontzettend triest!!!

Het is alleen omdat God nog wacht om de mensen die zich nog niet aan Hem overgegeven hebben, dat alsnog te doen, want het is immers Gods verlangen dat alles goed komt, zo geloof ik dat.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #19 Gepost op: oktober 11, 2003, 05:11:59 am »
Citaat
op 17 Aug 2003 11:48:37 schreef jfwolf:
[...]God bemoeit zich wel met de aarde,
Citaat
God bemoet Zich alleen met Zijn volk

quote:

alleen hij laat heel veel toe.
Hij laat alles toe. 4000 jaar heeft God geprobeert dichter bij de mens te komen, maar zij willen niet dat Hij Koning over hen is, vandaar dat God Zich teruggetrokken heeft uit deze wereld.

quote:

Daar volgt later een straf op.
Maar niet voor alle mensen.

quote:

Waarom een mens gestraft zou moeten worden: wat dacht je van de zondeval in het paradijs, de erfzonde die iedereen erft.
Maar God rekent Zijn volk geen zonde toe, daar heeft namelijk het Lam voor gezorgd.

quote:

Daarnaast de zonde die je nu elke dag in je leven doet.
En je dus niet meer aangerekent wordt als je gelooft dat de Heiland jouw Verlosser is.

quote:

Als het straffen rechtvaardig gebeurt........het straffen gebeurt rechtvaardig!! Alleen het is Gods lankmoedigheid dat wij nu nog leven, want als God ons meteen zou straffen, zou er niemand meer leven, zo groot is de schuld ten opzichte van God. Maar jij impliceert dat God niet rechtvaardig is. En zelfs dat impliceren is al een zonde op zich.............
De (natuurlijke) mens mag sterven en daarna het oordeel. Wij worden niet geoordeeld... wij worden BEoordeeld in hoe of wij Hem de mogelijkheid heeft gegeven om door ons heen te werken.
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!

j@f@

• Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #20 Gepost op: oktober 12, 2003, 08:31:28 am »

quote:

op 11 Oct 2003 05:11:59 schreef fruitbat:
[...]

Hij laat alles toe. 4000 jaar heeft God geprobeert dichter bij de mens te komen, maar zij willen niet dat Hij Koning over hen is, vandaar dat God Zich teruggetrokken heeft uit deze wereld.[...]

Maar God rekent Zijn volk geen zonde toe, daar heeft namelijk het Lam voor gezorgd.[...]

De (natuurlijke) mens mag sterven en daarna het oordeel. Wij worden niet geoordeeld... wij worden BEoordeeld in hoe of wij Hem de mogelijkheid heeft gegeven om door ons heen te werken.

God heeft zich niet teruggetrokken uit deze wereld. Door de verharding en de vrije wil van de mens, is het niet altijd merkbaar dat God er is. Hij trekt zich NOOIT terug van hetgeen Hij eenmaal begonnen is!!!

God rekent Zijn volk wel zonde toe op deze aarde. Gods volk krijgt van God soms tijdelijke straffen opgelegd. Maar na dit leven, zullen alle zonden, van hen wegvallen.

Wij worden niet beoordeeld.....wij komen voor de Rechter en onze voorspraak bij God, onze advocaat (Jezus) is in de hemel en die heeft ons reeds vrijgepleit bij de Vader en de bekeerden zullen liefdevol worden opgevangen. En de ongelovigen.....moeten het doen zonder advocaat.......en die worden veroordeeld!

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
God straft deze wereld
« Reactie #21 Gepost op: oktober 12, 2003, 12:28:51 pm »
...er zijn er die het niet toelaten dat je onder hun wet wegloopt...
 |:(
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!