Auteur Topic: Wat als het evangelie een cliché wordt?  (gelezen 1509 keer)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Wat als het evangelie een cliché wordt?
« Gepost op: november 26, 2003, 08:03:07 pm »
Ik heb even een praktijk-vraag over hoe om te gaan met Christenen die in een geloofscrisis komen - en dat niet door een gebrek aan kennis, maar juist een overvloed aan bekende feiten en dus cliché's.

Wat ik in de GKV om me heen zie bij een aantal mensen, is dat geloven ineens erg moeilijk wordt als het leven een stuk zwaarder wordt. Dat heeft "natuurlijk" iedere christen, maar ik zie het bij sommige GKV-ers in versterkte mate.

Voornaamste reden lijkt te zijn dat mensen standaard-antwoorden zijn aangeleerd, zonder dat ze die echt zichzelf eigen hebben gemaakt. Op het moment dat het leven hen dwingt die antwoorden kritisch onder de loep te nemen (omdat ze allerlei tegenslagen beleven), kunnen ze ze misschien niet langer verantwoorden, omdat het niet hun éigen antwoorden zijn.

Is dit toeval dat ik dit ben tegengekomen, of is dit een meer algemeen probleem? Zijn hier dus meer ervaring mee, en tips hoe hier mee om te gaan?

Is er bijvoorbeeld ook tegenwoordig meer aandacht voor het zélf formuleren van een antwoord, in plaats van een voorgebakken antwoord? Zou dat dan beter zijn, of juist niet?

Dit is overigens totaal niet bedoeld als kritiek op het geven van catechisatie, of het hebben van gereformeerd onderwijs.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2003, 08:09:59 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 26, 2003, 11:57:27 pm »
Je beschrijft (zoals jezelf ook al aangeeft) hier geen specifiek vrijgemaakt of zelfs maar gereformeerd probleem. Kijk maar eens hoe de psalmendichters soms worstelen met gebeurtenissen in hun leven. Uiteindelijk komen ze toch bij God uit.

Het gaat om het ontwikkelen van een eigen relatie met God. Dat kun je niet leren. Het is er, door Gods Geest, en het groeit vervolgens door studie (bijbel) en omgang met mede christenen. Je hele leven lang gaat dit proces door.
Primair dus die persoonlijke relatie met God. Hier moet je dus ook de oplossing in zoeken. Ga de ontmoeting met God aan. Neem afstand van datgene wat je van hem afleidt. Of zet het op zijn minst op een lagere prioriteit. Ga bij jezelf na wat er tussen jou en God is ingekomen. Ga ook maar eens na wat het zou betekenen als er geen God zou zijn. En kom (hopelijk) tot de conclusie dat niet God afwezig is, maar dat jij het laat afweten. Het klinkt eenvoudig zoals ik het nu schets maar dit is in het kort wat ik jaren geleden zelf heb doorgemaakt toen ik worstelde met mijn geloof.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 27, 2003, 12:02:05 am »
quote:
op 26 Nov 2003 20:03:07 schreef Zwever:
Is er bijvoorbeeld ook tegenwoordig meer aandacht voor het zélf formuleren van een antwoord, in plaats van een voorgebakken antwoord? Zou dat dan beter zijn, of juist niet?

Ja, hier ter plaatse wel. Niet meer stampen van alle vragen en antwoorden. Enkele uitzonderingen nog wel. Een (deels) zelf geformuleerd antwoord is ook goed. Het gaat nu meer om het begrijpen ipv het letterlijk leren.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 27, 2003, 12:20:19 am »
als het leven een stuk zwaarder wordt, zou dat niet van God zelf komen, als ingrijpen op ons levenslot a la Job?
we groeien kennelijk door beproevingen...

quote:
Ik heb even een praktijk-vraag over hoe om te gaan met Christenen die in een geloofscrisis komen - en dat niet door een gebrek aan kennis, maar juist een overvloed aan bekende feiten en dus cliché's.

Wat ik in de GKV om me heen zie bij een aantal mensen, is dat geloven ineens erg moeilijk wordt als het leven een stuk zwaarder wordt. Dat heeft "natuurlijk" iedere christen, maar ik zie het bij sommige GKV-ers in versterkte mate.

Voornaamste reden lijkt te zijn dat mensen standaard-antwoorden zijn aangeleerd, zonder dat ze die echt zichzelf eigen hebben gemaakt. Op het moment dat het leven hen dwingt die antwoorden kritisch onder de loep te nemen (omdat ze allerlei tegenslagen beleven), kunnen ze ze misschien niet langer verantwoorden, omdat het niet hun éigen antwoorden zijn.

Is dit toeval dat ik dit ben tegengekomen, of is dit een meer algemeen probleem? Zijn hier dus meer ervaring mee, en tips hoe hier mee om te gaan?

Dit is overigens totaal niet bedoeld als kritiek op het geven van catechisatie, of het hebben van gereformeerd onderwijs.

Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 27, 2003, 12:50:33 am »
De vraag is waarom het een cliche wordt. Daar is een reden voor. Die reden moet je achterhalen. Bij mij was het bijvoorbeeld sleur, ik werd niet meer bereikt in de kerk etc. Dmv een andere dienst met een andere vorm ben ik toen wakker geschud. Als sleur de oorzaak ik, ga dan eens ergens heen waar alles op een hele andere manier gaat, dat kan best verfrissend werken denk ik.

En bedenk altijd, met God heb je een relatie. Vergelijk het eens met een relatie met man/vrouw vriendin/vriend. Als dat een cliche wordt, hoe ga je daar dan mee om? Wellicht dat de oplossingen die je daarvoor hebt ook je relatie met God weer kunnen verbeteren?

En bidt vooral veel, zelfs al is het moeilijk op die momenten. Dat kunnen we wel van de Psalmen leren... als David een geloofsdip had zou het logisch zijn als hij minder zou gaan bidden... maar vaak ging hij juist meer bidden. En vergeet niet... God houdt je vast.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 27, 2003, 02:55:59 am »
quote:

Als het Woord zo'n dergelijke uitwerking op je heeft, dan ga ik me afvragen of het Woord wel juist gesneden wordt, en of er geen sprake van is, dat je verbanden uitelkaar rukt, of versen half leest. Wat wie de Bijbel elke dag opent, die verspreid licht... maar als je er teveel van eet, dan kan het inderdaad ook opbreken, maar een sleur zal het niet worden. Je moet het immers de gelegenheid geven, zodat het van het hoofd kan zakken naar het hart... en waar je het daar tegen houdt... tja, dan kan het clichématig worden omdat je je vult met Woord wat geen uitwerking heeft op je leven. Wat doe je er überhaupt dan nog mee? Dan kun je net zo goed de Bijbel in de openhaard gooien  
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 27, 2003, 10:56:47 am »
Ja, ik heb er zelf ook last van gehad op een gegeven moment zelfs erg down door gaan voelen komt door een bepaalde discussie hier op het forum wist niet meer hoe mee om te gaan heb nu besloten om een beetje afstand te nemen van dit forum zoals je kan zien post ik een stuk minder, heb nu een ander fijner forum gevonden waar het ook meer om het gevoel gaat, hier is het de kennis vaaak en dan ook te veel kennis... jammer maar ja het is niks voor niks een vrijgemaakt forum :p

Gods zegen Harro
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 16, 2003, 03:34:56 pm »
hmmm, ja nu weet ik weer waarom ik weging  , kijk maar eens rond me geloof is niet sterk genoeg om hier te discuseren althans mijn geloof is juist te groot om hier te kunnen discusseren daarom moet ik mischien maar weer eens ophouden met discusseren hierzo en me meer op de gezellige kant houden anders schiet het niet echt op... MAMA!!!!  

bedoel: Vader in U handen geeft ik mij over  
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 16, 2003, 06:16:44 pm »
Veel plezier op het andere forum!

Gods zegen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 16, 2003, 06:35:56 pm »
quote:

Ik snap wat je bedoelt. Bij mij begon het door het lezen van bepaalde artikelen die dingen in een heel ander licht zetten. Vervolgens een periode in buitenland, waardoor ik eens echt alles van een afstandje en daardoor in een beter perspectief kon zien. Uiteindelijk ben ik blij met waar ik gekomen ben, maar makkelijk was het niet. En ik ben ook niet klaar, het blift denk ik een doorgaand proces in mijn leven.
quote:

De antwoorden die wij leren in de gkv, zoals allerlei geloofsbelijdenissen, waren ooit de persoonlijke antwoorden van mensen in een specifieke tijd. Dat maakt ze sowieso interessant, maar zoals je zegt: je moet het ook zelf doorleven. En dan kunnen je antwoorden best wel flink verschillen van wat je altijd geleerd hebt.
Geen enkele relatie is het zelfde. Zo is ook geen enkel geloof of leven-met-God- hetzelfde. Alleen loslaten wat je nu misschien te krampachtig vasthoudt kan even moeilijk zijn. Vrienden die hetzelfde mee maken, of inspirerende mensen om je heen zijn denk ik de beste middelen om verder te komen.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

The Herb

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 18, 2003, 12:11:29 pm »
Ik heb catechisatie gehad van een dominee van wie we de catechismus ook in eigen woorden mochten zeggen, ik deed dat nooit omdat dat toen veel te moeilijk was of beter: ik vond het uit het hoofd leren 5 minuten voor tijd veel makkelijker. Voordeel is dat je het op dat moment kent met weinig moeite, nadeel is uiteraard dat je het ook meteen weer vergeten bent.
Ik pleit ervoor om (als je ervan uitgaat dat je uberhaupt de catechismus moet leren) het in eigen woorden te moeten zeggen. Dit om de catechisanten te stimuleren en te activeren om een (eigen!) relatie met God te krijgen.