Auteur Topic: Is er leven na de dood?  (gelezen 1437 keer)

explo43

• Bekijk profiel
Is er leven na de dood?
« Gepost op: november 30, 2003, 10:24:41 am »
Gewoonlijk willen de mensen heel graag geloven dat er leven is na de dood. Zonder leven is er immers geen bewustzijn en kan men dus geen enkele vreugde genieten.
Een toenemend aantal personen die realist beweren te zijn, houdt niettemin vol dat de dood aan alles een einde maakt. Er bestaat geen reden, zo zeggen zij, te geloven dat er leven is na de dood.
De meeste mensen hebben echter tegenwoordig geen krachtige overtuiging over dit onderwerp. Al hebben zij ergens wellicht het gevoel dat de dood geen einde maakt aan het menselijke bestaan, dan toch zijn zij daar niet zeker van. Tegelijkertijd zijn zij benieuwd hier meer over te weten.

Misschien denkt u er ook zo over.

Groetjes
Mattheüs 7:12
Alle dingen dan die gij wilt dat de mensen voor U doen, moet ook gij insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Is er leven na de dood?
« Reactie #1 Gepost op: november 30, 2003, 01:00:01 pm »

quote:

op 30 Nov 2003 10:24:41 schreef explo43:
Gewoonlijk willen de mensen heel graag geloven dat er leven is na de dood. Zonder leven is er immers geen bewustzijn en kan men dus geen enkele vreugde genieten.
Is genieten het levensdoel?

quote:

Een toenemend aantal personen die realist beweren te zijn, houdt niettemin vol dat de dood aan alles een einde maakt. Er bestaat geen reden, zo zeggen zij, te geloven dat er leven is na de dood.
Daar komen ze nog wel op terug...maar het zal (vrees ik) te laat zijn.

quote:

De meeste mensen hebben echter tegenwoordig geen krachtige overtuiging over dit onderwerp. Al hebben zij ergens wellicht het gevoel dat de dood geen einde maakt aan het menselijke bestaan, dan toch zijn zij daar niet zeker van. Tegelijkertijd zijn zij benieuwd hier meer over te weten.

Mijn ervaring is dat men er vaak voor vlucht. Net als voor God. Liever wat vooroordelen koesteren dan erover gaan nadenken. De duivel houdt dat uiteraard ook graag zo en zorgt voor voldoende afleiding. Bedenk maar eens hoeveel alternatieve ideeen erover een leven na de dood zijn ontstaan.
Hoe sta jijzelf hier tegenover trouwens? Ik geloof in de nieuwe hemelaarde die o.a. in openbaringen ons belooft is. Daar zullen we met God en zijn kinderen eeuwig leven.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

explo43

• Bekijk profiel
Is er leven na de dood?
« Reactie #2 Gepost op: november 30, 2003, 01:30:03 pm »
Citaat
op 30 Nov 2003 13:00:01 schreef Zijnkind:
[...]

"Een toenemend aantal personen die realist beweren te zijn, houdt niettemin vol dat de dood aan alles een einde maakt. Er bestaat geen reden, zo zeggen zij, te geloven dat er leven is na de dood."
---------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
Beste Zijnkind,

Kun je dit eens nader verklaren.

Groetjes
Mattheüs 7:12
Alle dingen dan die gij wilt dat de mensen voor U doen, moet ook gij insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Laatst bewerkt op: november 30, 2003, 02:00:04 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

JohnDDD

• God is liefde.
    • Bekijk profiel
Is er leven na de dood?
« Reactie #4 Gepost op: november 30, 2003, 02:51:36 pm »
Wat is "leven"?

Ik ben het eens met Zijnkind dat genieten niet het levensdoel is. Het houdt ons juist weg bij het Goddelijke. Wat kan er nou mooier zijn dan de ultieme volmaaktheid van het niet genieten?

cheese

• Bekijk profiel
Is er leven na de dood?
« Reactie #5 Gepost op: november 30, 2003, 04:19:27 pm »

quote:

op 30 Nov 2003 14:51:36 schreef JohnDDD:
Wat is "leven"?

Ik ben het eens met Zijnkind dat genieten niet het levensdoel is. Het houdt ons juist weg bij het Goddelijke. Wat kan er nou mooier zijn dan de ultieme volmaaktheid van het niet genieten?

met andere woorden;
is er ook leven voor de dood O-)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Is er leven na de dood?
« Reactie #6 Gepost op: november 30, 2003, 04:25:49 pm »

quote:

Er bestaat geen reden, zo zeggen zij, te geloven dat er leven is na de dood."
---------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------

Na hun dood komen ze erachter dat er dan toch een leven is. Maar zonder God is het geen leven. Dat bedoeld de bijbel m.i. met de eeuwige dood/straf/hel.

Daarmee beantwoordt ik indirect ook dat andere vraagstuk. Genieten is niet het hoofddoel van ons leven. Dat is het leven met God...het dienen van Hem. Ik zeg trouwens niet dat je nooit zou mogen genieten. Als God je dat geeft in je leven dan mag je daar blij mee zijn. Maar het komt niet op de 1e plaats.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Is er leven na de dood?
« Reactie #7 Gepost op: november 30, 2003, 04:28:33 pm »
In marcus 12 gaat Jezus in tegen de Saduceers die niet in een leven na de dood geloofden met deze woorden;

quote:

26 Wat betreft de opwekking van de doden, hebt u in het boek van Mozes in de passage over de doornstruik niet gelezen dat God tegen hem zei: “Ik ben de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob”? 27 Hij is geen God van doden, maar van levenden; u dwaalt vreselijk!’

cheese

• Bekijk profiel
Is er leven na de dood?
« Reactie #8 Gepost op: november 30, 2003, 04:35:24 pm »

quote:

op 30 Nov 2003 16:28:33 schreef Zijnkind:
In marcus 12 gaat Jezus in tegen de Saduceers die niet in een leven na de dood geloofden met deze woorden;
[...]

en er staat ook in dezelfde bijbel:

23 En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.
24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, ontferm u mijner, en zend Lazarus, dat hij het uiterste zijns vingers in het water dope, en verkoele mijn tong; want ik lijde smarten in deze vlam.
25 Maar Abraham zeide: Kind, gedenk, dat gij uw goed ontvangen hebt in uw leven, en Lazarus desgelijks het kwade; en nu wordt hij vertroost, en gij lijdt smarten.
26 En boven dit alles, tussen ons en ulieden is een grote klove gevestigd, zodat degenen, die van hier tot u willen overgaan, niet zouden kunnen, noch ook die daar zijn, van daar tot ons overkomen.
27 En hij zeide: Ik bid u dan, vader, dat gij hem zendt tot mijns vaders huis;
28 Want ik heb vijf broeders; dat hij hun dit betuige, opdat ook zij niet komen in deze plaats der pijniging.
29 Abraham zeide tot hem: Zij hebben Mozes en de profeten, dat zij die horen.
30 En hij zeide: Neen, vader Abraham, maar zo iemand van de doden tot hen heenging, zij zouden zich bekeren.
31 Doch Abraham zeide tot hem: Indien zij Mozes en de profeten niet horen, zo zullen zij ook, al waren het, dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen.

23 Op die dag kwamen enige Sadduceeen tot Hem,
die beweren, dat er geen opstanding is, en zij
ondervroegen Hem,
24 en zij zeiden: Meester, Mozes heeft gezegd, indien
iemand sterft zonder kinderen, zal zijn broeder
diens vrouw trouwen en voor zijn broeder nakomelingschap
verwekken.
25 Nu waren er bij ons zeven broeders. En de eerste
huwde en stierf daarop, en daar hij geen nakomelingschap
had, liet hij zijn vrouw na aan zijn broeder.
26 Eveneens de tweede en de derde tot de zevende toe.
27 Het laatst van allen stierf de vrouw.
28 Van wie van de zeven zal zij dan in de opstanding
de vrouw zijn? Want allen hebben haar tot vrouw
gehad.
29 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gij dwaalt,
want gij kent de Schriften niet noch de kracht
Gods.
30 Immers, in de opstanding huwen zij niet en worden
zij niet ten huwelijk genomen, maar zij zijn als
engelen in de hemel.
M a t t e ü s 2 2
« Laatst bewerkt op: november 30, 2003, 04:52:56 pm door cheese »

lonneke

• Bekijk profiel
Is er leven na de dood?
« Reactie #9 Gepost op: december 02, 2003, 10:53:29 am »

quote:

op 30 Nov 2003 16:25:49 schreef Zijnkind:
[...]
Daarmee beantwoordt ik indirect ook dat andere vraagstuk. Genieten is niet het hoofddoel van ons leven. Dat is het leven met God...het dienen van Hem. Ik zeg trouwens niet dat je nooit zou mogen genieten. Als God je dat geeft in je leven dan mag je daar blij mee zijn. Maar het komt niet op de 1e plaats.
Leef in liefde en geniet van je leven.

cheese

• Bekijk profiel
Is er leven na de dood?
« Reactie #10 Gepost op: december 02, 2003, 03:15:53 pm »
Een verhaal over een onvoorstelbaar bestaan

Je zult maar foetus zijn. Je zult maar denken dat de wereld zo is als je haar op dat moment kent en ervaart. Hoe zou je ook anders kunnen? Je bent pas onlangs in die wereld wakker geworden. In een nog dromend bewustzijn ben je ontwaakt en aarzelend ben je je bewust geworden van de dingen, de wereld om je heen. Ervaren gaat niet veel verder dan een warme mantel van water. Schemerige warmte omsluit je, je weet je gedragen in een deinende, zacht meegevende omhulling. Je besef reikt niet verder. Er is duister, af en toe wat doorkomend licht. Vage zachte geluiden dringen door. Stemmen, een sissend bonken van een hart. Het ís, om je heen. Het heeft nog geen naam: er zijn nog geen begrippen. Je denkt: "dít is de wereld, zó is het bestaan". Je weet niet beter.

Je hecht je aan deze wereld. Met volle overgave schiet je wortels van vertrouwen en bestaan in die wereld, in de levende omhulling van vliezen en placenta. Dat is je zekerheid. Dáár haal je adem, dáár voed je je, daarin bestá je, ben je verankerd. Een vertrouwde bodem, grond onder je bestaan. "Zie hoe ik hang aan snoeren, levenslang", zegt de dichter. Je zult maar foetus zijn en denken: "Zo is het goed. Dit is Het Bestaan, zó zal het zijn".

En dan ....! Dan begint de aarde onder je voeten van vliezen en hulsels te beven, het te begeven! Vertrouwde, zekere verbanden laten los. Bloedvaten scheuren, de adem wordt bijkans afgesneden. Die vertrouwde schoot begint te bewegen. Je wordt verdreven: het paradijs, je grondvesten wankelen. Het water dat je al die tijd droeg, omhulde en doorstroomde, vloeit weg. Je wordt naar buiten gedreven. Naar buiten? Er is geen "buiten", er is geen ander Zijn! Het is ONVOORSTELBAAR dat je verder zou kunnen leven zonder die wereld waarin je bent ontwaakt, die je droeg en zo vertrouwd was. Je verkeert in nood, je sterft ....

Maar dan....! Het ONVOORSTELBARE gebeurt! Aan de andere kant van een tunnel, lééf je door. Het is mogelijk! Lucht verzengt je longen, maar je haalt adem. Ongekend leven. Er is licht, heldere geluiden, maar ook warme handen die je opvangen, armen die je dragen en koesteren. Je kunt je voeden: er is een warme borst, waarbij je opnieuw thuis komt.

Is het niet hetzelfde soort besef dat ons verhindert over de grens van onze dood heen te zien? Hoe ONVOORSTELBAAR is het niet dat wij verder zouden kunnen leven zonder dit alles dat nú onze wereld, onze werkelijkheid is? Dit lijf, al zoveel jaren mijn vertrouwde huis. Deze wereld waarin ik mijn bestaan verzekerd weet. Een "ginds"? Een bestaan "buiten"? Het kán niet zijn!

Stel je eens voor dat je nu, in déze werkelijkheid, opnieuw foetus bent? Dat je door de tunnel geboren kunt worden in een ander bestaan, dóórleeft aan de andere kant. Het onvoorstelbare een mogelijkheid? En wie weet, wordt er in die andere wereld wel op je gewacht, is men daar in verwachting?

Geboren worden: sterven uit de samenhang van voorgeboortelijke bestaan, komen naar hier. Sterven: weggaan van hier, aan de andere kant geboren worden. Geboren worden en sterven, twee gezichten van dezelfde beweging.

JvdW

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
Is er leven na de dood?
« Reactie #11 Gepost op: december 02, 2003, 03:58:19 pm »
Het is en blijft een kwestie van, geloof het of niet.

Johannes hoofdstuk 5 vers 24
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.
de liefde kwetst niemands gevoel