De kerkelijke gebeurtenis die de meeste indruk op mij gemaakt heeft.
Daarbij strijden twee gebeurtenissen om de voorrang.
De eerste gebeurtenis in tijdsvolgorde is de scheuring binnen de GKV. Dat begon op 4 september weet ik nog. Ik had die avond een vriend op bezoek gehad. De volgende dag las ik dat op dat tijdstip de eerste scheur was ontstaan. Dat zijn van die momenten die je blijft onthouden. Ik had zoiets van: "Tsjonge, dat is nogal wat! Hoe zal dit verder gaan?"

Een gevoel alsof de Nederlandse kerkelijke situatie ineens ingrijpend veranderd is, zodat je je opnieuw moet oriënteren. Niet dat ik vóór die tijd niets van spanningen wist, hoor. Beslist wel! Maar zo'n gebeurtenis heeft iets beslissends en voelt als erg ingrijpend.
De tweede gebeurtenis in tijdsvolgorde is het besluit tot de vorming van de PKN. Dat was op vrijdag 12 december. Ik weet het nog: ik zat in de stoel bij de kapper, en toen ging het nieuws hiervan over de radio. Dit nieuws raakt mij, omdat ik soms nog wel eens in de plaatselijke Hervormde Gereformeerde Bonds-kerk kom. Daar staat een dominee waar ik erg graag naar luisteren mag, ds. R. van Kooten. Ik ben benieuwd wat dat voor gevolgen zal hebben. Maar sowieso, wat voor gevolgen zal dit hebben voor de hele Gereformeerde Bond, waarmee ik veel geestelijke herkenning kan ervaren vanwege dat bevindelijke element?

Welke gebeurtenis de meeste indruk heeft gemaakt van deze twee vind ik moeilijk te zeggen. Maar de tweede gebeurtenis houdt me nog het meeste bezig. Misschien omdat dat ook hier plaatselijk erg speelt, terwijl ik van de eerste niet zo erg veel merk in de plaatselijke kerk.