Auteur Topic: Welke kerkelijke gebeurtenis maakte de meeste indruk in 2003  (gelezen 1022 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Welke kerkelijke gebeurtenis maakte de meeste indruk in 2003
« Gepost op: december 21, 2003, 12:35:59 am »
Naast allerlei 'wereldse' zaken waren er ook 'kerkelijke' zaken die speelden. Wat heeft op jouw de meest indruk gemaakt? De nieuwe 'vrijmaking' of de vorming van de PKN onlangs. Maar misschien vind je de opmerkingen van de Paus over condooms en Aids ook wel een belangrijk punt. Kortom welke kerkelijke gebeurtenis vindt jij kenmerkend voor 2003?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 22, 2003, 10:53:34 pm »
plaatselijk: samenwerkingsverband tussen 9 gemeenten van verschillende komaf met het ene doel: evangelisatie
landelijk: de nieuwe vrijmaking (die inmiddels door mijn familie loopt); maar ook die PKN scoort hoog
europees: geen idee
wereldwijd: je hoort van steeds meer kerkelijke stromingen die zaken als 'homo's in het ambt' en andere dingen normaal vinden; grote kerkelijke stromingen die kennelijk toch vergeten om af en toe in hun bijbeltje te lezen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 22, 2003, 11:21:42 pm »
Het is misschien een dooddoener maar er is eigenlijk geen ene kerkelijke gebeurtenis die indruk op me gemaakt heeft.

De PKN zijn ze al 40 jaar over bezig.

De "nieuwe vrijmaking" is een jammerlijk iets van een paar oude stijfkoppen die om hun eigen gelijk te halen te halen gemeenten scheuren en zelfs in hun eigen vereniging niet meer bekritiseerd mogen worden.

En de paus, ach laat die maar eerst eens zijn kerkelijke organisatie schoonvegen van pedofiele homofiele priesters die van hun koorknapen, schandknapen gemaakt hebben. Voor deze wolven in schaapskleren dacht ik aan fysieke castratie als een begin, (daarna heb je nog even de tijd om aan een vervolgstraf te denken zonder dat ze nog meer schade kunnen aanrichten)

Maar misschien moet dit gebrek aan belangrijke kerkelijke gebeurtenissen wel de meeste indruk maken: Alles is zo vlak, zo futloos zoals het voorheen nog niet geweest is. En toch is Anno Domini 2003!

Egbert

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 24, 2003, 08:43:41 am »
De meest indrukwekkende gebeurtenis op kerkelijk gebied? Dan denk ik aan de fatale beslissing om te komen tot vorming van de PKN. Die beslissing gaat namelijk leiden tot nieuwe breuken. Onherroepelijk. Dat bezorgt mij pijn, omdat ik de breuk ook in mijn eigen omgeveing en onder bekenden zich zal zien voltrekken.
De meest treurige gebeurtenis? De scheuring binnen de GKV. Veroorzaakt door positieverlies van een voorheen dominante groep en de onwil tot daadwerkelijke communicatie bij vele anderen. Met daaraan toegevoegd een aantal minder verstandige synodebesluiten. Met zoveel bekende weerstand tegen liturgische vernieuwing had ik het echt niet gewaagd als synode een ordinariumliturgie ter beproeving vrij te geven.

KOM HEILIGE GEEST, VERVUL DE HARTEN VAN UW GELOVIGEN EN ONTSTEEK IN HEN HET VUUR VAN UW LIEFDE!

Remco II

• Leerling van de Schrift
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 24, 2003, 11:25:59 am »
De kerkelijke gebeurtenis die de meeste indruk op mij gemaakt heeft.
Daarbij strijden twee gebeurtenissen om de voorrang.

De eerste gebeurtenis in tijdsvolgorde is de scheuring binnen de GKV. Dat begon op 4 september weet ik nog. Ik had die avond een vriend op bezoek gehad. De volgende dag las ik dat op dat tijdstip de eerste scheur was ontstaan. Dat zijn van die momenten die je blijft onthouden. Ik had zoiets van: "Tsjonge, dat is nogal wat! Hoe zal dit verder gaan?" :o Een gevoel alsof de Nederlandse kerkelijke situatie ineens ingrijpend veranderd is, zodat je je opnieuw moet oriënteren. Niet dat ik vóór die tijd niets van spanningen wist, hoor. Beslist wel! Maar zo'n gebeurtenis heeft iets beslissends en voelt als erg ingrijpend.

De tweede gebeurtenis in tijdsvolgorde is het besluit tot de vorming van de PKN. Dat was op vrijdag 12 december. Ik weet het nog: ik zat in de stoel bij de kapper, en toen ging het nieuws hiervan over de radio. Dit nieuws raakt mij, omdat ik soms nog wel eens in de plaatselijke Hervormde Gereformeerde Bonds-kerk kom. Daar staat een dominee waar ik erg graag naar luisteren mag, ds. R. van Kooten. Ik ben benieuwd wat dat voor gevolgen zal hebben. Maar sowieso, wat voor gevolgen zal dit hebben voor de hele Gereformeerde Bond, waarmee ik veel geestelijke herkenning kan ervaren vanwege dat bevindelijke element? :|

Welke gebeurtenis de meeste indruk heeft gemaakt van deze twee vind ik moeilijk te zeggen. Maar de tweede gebeurtenis houdt me nog het meeste bezig. Misschien omdat dat ook hier plaatselijk erg speelt, terwijl ik van de eerste niet zo erg veel merk in de plaatselijke kerk.
« Laatst bewerkt op: december 24, 2003, 11:32:54 am door Remco II »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 24, 2003, 02:00:22 pm »
Ik lees het woord indruk als een positief woord. Daarom kiesi k niet voor de vrijmaking, maar voor de fusie.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 24, 2003, 02:08:47 pm »

quote:

op 24 Dec 2003 14:00:22 schreef Marnix:
Ik lees het woord indruk als een positief woord. Daarom kiesi k niet voor de vrijmaking, maar voor de fusie.

Indruk kan zowel positief als negatief zijn.

De 'nieuwe vrijmaking' en de PKN zijn allebei gebeurtenissen die regelmatig aandacht hebben gekregen, maar beide vind ik (om uiteenlopende redenen) niet van groot genoeg (persoonlijk) belang om ze de 'meest indrukwekkende kerkelijke gebeurtenis van 2003' te noemen...
Dan denk ik toch eerder aan de opkomst van de jongerenkerken, en de steeds maar groeiende groep jongeren die radicaal voor Jezus willen gaan!

Ampliatus

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 25, 2003, 12:18:11 pm »
De meest belangrijke kerkelijke gebeurtenissen van 2003 vind ik de aanvaarding van het blijde evangelie door mensen in Wit-Rusland, waar ik zelf getuige van mocht en mag zijn en de bewaring van Zijn Kerk in Nederland dwars door alle dwaling en zonde en geestelijke armoede heen.

We hopen en bidden dat God ook in het komende jaar wil zorgen voor geestelijke groei in Zijn Kerk zowel in binnen- als buitenland.
We hopen en bidden tevens dat predikanten die in de afgelopen jaren het allemaal zo "goed" konden verwoorden en vertellen in het komende jaar hun rug rechten en zich eindelijk eens weren willen en zullen tegen de toenemende dwalingen en verwilderingen in de GKV.  Als herders en leraars zijn zij de eerstverantwoordelijken geweest in het afgelopen jaar.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 25, 2003, 03:26:43 pm »

quote:

op 25 Dec 2003 12:18:11 schreef Ampliatus:
We hopen en bidden tevens dat predikanten die in de afgelopen jaren het allemaal zo "goed" konden verwoorden en vertellen in het komende jaar hun rug rechten en zich eindelijk eens weren willen en zullen tegen de toenemende dwalingen en verwilderingen in de GKV.  Als herders en leraars zijn zij de eerstverantwoordelijken geweest in het afgelopen jaar.

Het wordt eentonig, maar ik vind nog steeds dat je dit soort dingen niet zomaar mag roepen.

Op 1e kerstdag kunnen we best een poging doen in vrede te leven. We vieren dat Christus is gekomen om ons te redden. Het is nogal  :r om dan nog eens te gaan ruzieen over iets wat al een jaar speelt. Ik had meer stijl verwacht.

edit:
Ik heb alle respect voor het vele werk dat kerkenraden en predikanten hebben verricht in het afgelopen jaar, er gaat zeer veel tijd en energie inzitten. De GKV kan alleen bestaan dankzij jullie werk. Alle goeds en Gods zegen toegwenst in het komend jaar.
« Laatst bewerkt op: december 25, 2003, 03:58:19 pm door xgnoom »
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 25, 2003, 11:11:53 pm »
Voor mij is het meest indrukwekkende dit jaar de wetenschap dat Jezus Christus voor mij aan het kruis  al mijn zonden heeft gedragen en dat ik door Hem eeuwig mag leven.

In vergelijk met die wetenschap valt al het andere kleinmenselijk geharrewar in het niet.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 26, 2003, 01:17:36 am »

quote:

De 'nieuwe vrijmaking' en de PKN zijn allebei gebeurtenissen die regelmatig aandacht hebben gekregen, maar beide vind ik (om uiteenlopende redenen) niet van groot genoeg (persoonlijk) belang om ze de 'meest indrukwekkende kerkelijke gebeurtenis van 2003' te noemen...
Dan denk ik toch eerder aan de opkomst van de jongerenkerken, en de steeds maar groeiende groep jongeren die radicaal voor Jezus willen gaan!

Tja maar als je roept dat de opkomst van ongerenkerken een kerkelijke gebeurtenis is zeg je daarmee dus dat een jongerenkerk een kerk is en daar moet je mee oppassen ;)

Maar als we het over christelijke gebeurtenissen hebben heeft dat inderdaad op mij ook de meeste indruk gemaakt. Mensen die echt aangeraakt waren, die bekeerd werden, tot geloof kwamen, mensen die opeens zo actief en enthousiast voor God werden, dat heeft me absoluut heel erg geraakt!

God is great!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 26, 2003, 10:40:55 am »
Kenmerkend voor dit jaar vind ik het besluit tot fusie van hervormd, luthers en gereformeerd tot PKN.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 26, 2003, 11:49:08 am »
Hmm, geen die hier word genoemd eigenlijk. Hetgeen het meest indruk op me maakt is dat er in 2003 weer mensen naar de kerk zijn gegaan. That's all.
Live vanuit de luie stoel

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 27, 2003, 05:43:59 pm »
De oproep van de veertig in het ND heeft veel indruk op mij gemaakt, meer dan de definitieve vrijmaking. De oproep heeft tot veel discussie gezorgd op oa dit forum en mij ook tot nadenken aangezet.

Plaatselijk heeft het mij goed gedaan dat wij aan kanselruil doen met de Christelijk Gereformeerden. Door hun iets andere belichting wordt hiermee het geloof en het geloofsleven verdiept.

Dieptepunt: De vrijmaking in september en de fusie van de PKN. Omdat bij beiden niet meer God maar het eigen beleven centraal stonden.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 27, 2003, 05:57:10 pm »
Wat op mij het meeste indruk heeft gemaakt zijn niet de zaken die de krant halen. De scheuringen of juist het samengaan van kerken. Heel vaak blijkt hier juist uit dat het allemaal maar mensenwerk is. Nee, juist dat kleine onopvallende. De duizende kinderen die weer gedoopt zijn. De honderden jongeren die belijdenis van hun geloof hebben gedaan. Uit dit alles blijkt dat God nog steeds doorgaat met zijn werk hier op aard, nog steeds bezig is met zijn plan voor deze aarde en met de wederkomst van Christus.