Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Kaïn en Abel nader bekeken
E-line:
Niet direct, maar de laatste zin die ik citeerde is volgens mij iets met dezelfde boodschap: pas als je recht doet (= onrecht nalaat) zal ik weer met plezier naar jullie erediensten kijken. Kijk anders ook even naar de context.
Misschien wel een aardige voor een boekje over de gezangenkwestie: 'het getier van uw liederen'...
Doarsie:
quote:op 05 Dec 2003 14:01:15 schreef E-line:
: pas als je recht doet (= onrecht nalaat) zal ik weer met plezier naar jullie erediensten kijken.
--- Einde van citaat ---
Ik denk dat er een wezenlijk verschil zit tussen recht doen en onrecht nalaten.
Misschien wel het grote verschil van de uitverkiezing.
Ducky:
quote:op 03 Dec 2003 00:24:36 schreef Carl:
Het eerste verhaal in het eerste testament over 2 broers, en meteen een verhaal van 2 broers, waarvan de ene de andere doodslaat.
Kaïn, de landbouwer, de boer. Hij die niet meer van plaats naar plaats trekt, maar stabiliteit heeft gevonden, en weet wat de aarde in al zijn varieteit voor hem kan betekenen. Die zijn veiligheid vindt in wat zijn basis, de aarde, hem schenkt.
Abel, de beweger. De man die verzamelt, en van zijn verzamelde dieren kudden vormt. Afhankelijk is hij van het klimaat. Worden de tijden droger, dan trekt hij verder, van de grazige akkers van Kain vandaan, of juist ernaar toe? Mildert het klimaat zich weer. dan komt hij weer terug.
Zou het kunnen zijn dat in het verhaal, waar de jager verzamelaar het af moet leggen, en vermoordt wordt door de boer, die niet meer zwerft maar zich op een vaste plek vestigt, een herinnering doorklinkt aan de periode dat de mens die ontwikkeling doormaakte van jager/verzamelaars naar de landbouw, die nu eenmaal permanente vestiging met zich meebracht, en waardoor langzamerhand dorpen gingen ontstaan en vandaaruit de eerste steden?
Wie zal het zeggen?
jullie
Carl
--- Einde van citaat ---
Ja, het lijkt inderdaad een trend die z'n hoogtepunt vindt in de toren van Babel. Het moorden gaat verder, getuige de macho-taal van Lamech: Hij die Kaïn doodt wordt zevenmaal zo zwaar gestraft, maar de man die Lamech doodt, zal 77 maal zo zwaar gestraft worden.
Carl:
Dag Ducky,
het zou in dit verband interessant zijn om eens uit te vinden waarom de mens Lamech 'L-M-K' wordt genoemd in de Thorah, en hoe zich dat verhoudt tot de naam 'Q-J-N' (kaïn). Immers: dat wreken van die 7x en die 77 maal, en de uitspraak die Eva deed over de geboorte van Kaïn zouden best iets heel belangrijks te zeggen kunnen hebben.
Maar daar zullen we een rabbi bij nodig hebben. Misschien sloegen de woorden van rabbi Jesus van Nazareth op deze situatie terug, toen Petrus hem vroeg hoe vaak men iemand moet vergeven (vergeven is het tegenovergestelde van wraak nemen)
Laten we beseffen dat het OT geen christelijk geschrift is, maar een authentiek-joodse bibliotheek, die ook christenen wat bieden kan, wanneer we willen leren.
je
Carl
Carl:
quote:op 05 Dec 2003 14:01:15 schreef E-line:
...........
Misschien wel een aardige voor een boekje over de gezangenkwestie: 'het getier van uw liederen'...
--- Einde van citaat ---
Dat doet me denken aan een opmerking van een al wat oudere broeder over ons koor, wat onlangs een aantal liederen 4-stemmig ten gehore bracht.
Hij zei in sappig dialect, dat hij zich 'niet kan voorstellen dat de Here dit mooi vindt. Dat doormekaar gezing..... geen mens kan begrijpen waar het over gaat!'
je
Carl
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie