Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Kaïn en Abel nader bekeken
Carl:
Klopt niet, Moosterh.
God heeft nergens een mening.
Het zijn voortdurend profeten die in de naam van God spreken geheel overeenkomstig de waarden en normen van hun tijd en de culturele filters di dit met zich mee brengt.
Ook wij hebben zo onze eigen culturele filters waarbinnen we Gods stem wel of niet kunnen horen.
Ook Jesus zelf heeft een heel andere mening over de bedoeling van zijn nood dan die van een plaatsvervangend strafdragr.
je
Carl
Qohelet:
"God geeft nergens een mening."
Ook dit is een axioma dat je niet bewijst, en bovendien is het erg onwaarschijnlijk.
Als je de profetieën in het O.T. leest, bijvoorbeeld, of de brieven in Openb 2 en 3, dan heb je een boodschap waarin God -- inderdaad via zijn profeten of zijn engel -- zijn volk terecht wijst. Deze profetieën staan grotendeels in de Eerste Persoon en laten aan duidelijkheid niets te wensen over. God spreekt zijn beoordeling uit; het is zijn mening en daarom de goddelijk-rechtvaardige beoordeling van de situatie.
Als je ontkent dat God een mening zou hebben, of zou communiceren, dan maak je Hem los van het ethische aspect van de wereld. Zeker als je de rest sterk pantheïstisch interpreteert, is dat inconsequent. Deze inconsequentie kom je wel vaker tegen: alles wat we mooi kunnen vinden is God, alle mensen zijn God, de planeet aarde en haar ecosysteem is God, God gaat over liefde en communiceert via esthetiek, maar wíj bepalen onze eigen ethiek. In deze visie geven wíj een mening óver God.
De bijbel gaat daar echt niet in mee. Daarin geeft Gód een mening over óns. Tenzij je natuurlijk zegt: de bijbel geeft een mening over Gods mening. Maar dat impliceert meteen dat je je eigen mening boven die van de bijbel stelt.
Doarsie:
quote:op 10 Dec 2003 18:59:41 schreef Carl:
Klopt niet, Moosterh.
.
Ook Jesus zelf heeft een heel andere mening over de bedoeling van zijn nood dan die van een plaatsvervangend strafdragr.
je
Carl
--- Einde van citaat ---
OH? en welke mening is dat dan?
Carl:
quote:op 10 Dec 2003 20:24:24 schreef Qohelet:
"God geeft nergens een mening."
Ook dit is een axioma dat je niet bewijst, en bovendien is het erg onwaarschijnlijk.
Als je de profetieën in het O.T. leest, bijvoorbeeld, of de brieven in Openb 2 en 3, dan heb je een boodschap waarin God -- inderdaad via zijn profeten of zijn engel -- zijn volk terecht wijst. Deze profetieën staan grotendeels in de Eerste Persoon en laten aan duidelijkheid niets te wensen over. God spreekt zijn beoordeling uit; het is zijn mening en daarom de goddelijk-rechtvaardige beoordeling van de situatie.
Als je ontkent dat God een mening zou hebben, of zou communiceren, dan maak je Hem los van het ethische aspect van de wereld. Zeker als je de rest sterk pantheïstisch interpreteert, is dat inconsequent. Deze inconsequentie kom je wel vaker tegen: alles wat we mooi kunnen vinden is God, alle mensen zijn God, de planeet aarde en haar ecosysteem is God, God gaat over liefde en communiceert via esthetiek, maar wíj bepalen onze eigen ethiek. In deze visie geven wíj een mening óver God.
De bijbel gaat daar echt niet in mee. Daarin geeft Gód een mening over óns. Tenzij je natuurlijk zegt: de bijbel geeft een mening over Gods mening. Maar dat impliceert meteen dat je je eigen mening boven die van de bijbel stelt.
--- Einde van citaat ---
Beste Qohelet,
God heeft nergens een mening over, omdat anders alle andere meningen verkeerd zouden zijn, en dat niet zomaar een beetje, nee, duivels verkeerd.
Bovendien is het vanaf het begin de Wil van God geweest om de wil van de mens alle vrijheid te geven. Vandaar dat de wereld ook is zoals die is.
Vandaar dat Jesus ook kan zeggen dat Wie de meeste onder ons wil zijn, de Minste is. En wij herkennen Hem niet.
Een andere reden voor God om Zijn wil niet open en bloot neer te pennen, is dat dan de eigenaren van dat geschrift zouden kunnen zeggen:
hier, lees. Dít is de Wil van God. Zoek God niet verder, hier is wat je nodig hebt en degenen die een andere mening hebben voor ketters of heidenen uit kunnen maken.
En dat terwijl -als je van een wil mag spreken- het Zijn wil is dat je Hem serieus zoekt.
Ik ontken niet dat God communiceert. Integendeel; God is daar nooit mee gestopt. Sinds wij christenen echter God vertelden, dat er na de openbaring van Johannes door Hem geen openbaringen meer worden gegeven, hebben wij besloten de Stem te negeren.
Bijgevolg horen wij Hem niet meer. En erger: degenen die laten merken dat zij God horen spreken, geloven we niet.
De communicatie vanuit God gaat niet op die manier dat je klip en kllaar te horen krijgt wat gedaan en wat gelaten moet worden. Daarmee zou Hij immers weer in de vrije wil van de mens treden.
De stem van God biedt ruimte, vrijheid, vreugde, en inspireert tot alle vormen van Liefde. Maar de stem van God laat ook alle ruimte voor keuze.
je
Carl
Carl:
quote:op 10 Dec 2003 20:35:05 schreef Doarseveld:
[...]
OH? en welke mening is dat dan?
--- Einde van citaat ---
Joh 10:17vv
17 Hierom heeft Mij de Vader lief, omdat Ik mijn leven afleg om het weder te nemen. 18 Niemand ontneemt het Mij, maar Ik leg het uit Mijzelf af. Ik heb macht het af te leggen en macht het weder te nemen; dit gebod heb Ik van mijn Vader ontvangen.
Het zit 'm meteen al in vers 17.
Hij legt het niet af omdat ioemand de straf voor onze zonden niet kunnen dragen, nee, hij legt het af om het weder te nemen
M.a.w.: te laten zien, dat de omgang met Vader, zoals Jesus dat deed, de mens in staat stelt om uit de dood op te staan.
M.a.w.: de mens heeft geen enkele reden de dood te vrezen.
Niet het dragen van straf,
nee,
het demonstreren van Zijn macht over de dood,
dat is de opdracht die zijn Vader hem heeft gegeven.
je
Carl
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie