Auteur Topic: Hoe denken jullie over de E.O.?  (gelezen 1705 keer)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Hoe denken jullie over de E.O.?
« Gepost op: juni 26, 2003, 05:24:06 pm »
Ik belandde zojuist op een ander Chr. forum, waar ik het volgende las, waar ik toch wel even van moest slikken :

De EO is ook in mijn opvatting een verderfelijke organisatie die vele verleiden met een zelf aangenomen Christus,

Naar mijn stellige overtuiging is de Christus van de Bijbel niet de Christus die door de EO gebracht woord.

Mijn advies blijf bij de EO verre weg.
om het lijdt (wat misschien voor vele een gewraakte uitspraak is) maar tot een Eeuwige Ondergang.

Zijn er hier die achter deze mening staan ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 26, 2003, 05:29:24 pm »

quote:

op 26 Jun 2003 17:24:06 schreef Mientje:

Nee, ik ben zelfs lid :).
Op een ander forum las ik trouwens:
Een EO-tientjeslid is een christen zonder Visie. ;)
[Prediker 7:29]

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 26, 2003, 05:30:14 pm »

quote:

Ik belandde zojuist op een ander Chr. forum, waar ik het volgende las, waar ik toch wel even van moest slikken :

De EO is ook in mijn opvatting een verderfelijke organisatie die vele verleiden met een zelf aangenomen Christus,

Naar mijn stellige overtuiging is de Christus van de Bijbel niet de Christus die door de EO gebracht woord.

om het lijdt (wat misschien voor vele een gewraakte uitspraak is) maar tot een Eeuwige Ondergang.

ik schreef eens voor de grap aan een vriendin,
je lijkt wel zo'n eo-tutje,
niet wetende dat ze dat heel serieus zou nemen,
kortom ze werd er aardig boos over, dus kennelijk lag er een groot probleem
om vergeleken te worden met zulke eo-omroepstertjes, zoals deze jaren geleden
middels de tv te zien waren :+

overigens staaltje van typisch zwart-wit denken, dat alles wat niet in het eigen
straatje past dan maar gelijk bij de satan te parkeren,
wie niet voor mij is, die is tegen mij,
alleen tussen zwart en wit liggen nog zo veel andere kleuren
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2003, 05:40:13 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 26, 2003, 05:55:39 pm »
Cheese, wat is er mis met het uiterlijk van  "zulke eo-omroepstertjes, zoals deze jaren geleden middels de tv te zien waren"? Ik zou juist zeggen: zagen de gemiddelde kerkgangers er nog maar zo netjes uit! De supermoderne en vaak schaarsgeklede mensen bij ons in de kerk, zijn wat mij betreft heel wat bescahmender dan de keurige 'eo-tutjes' van vroeger.

quote:

Ik ben al jaren lid van de EO. Lees met plezier de 'Visie', en heb grote waardering voor veel van hun programma's. Maar toch... Ik zie ook de gevaren van de EO. Mede door de EO is het kerkbesef onder ons zo goed als verdwenen. Door de EO is altijd de gedachte gepromoot dat het gaat om jouw band met Jezus, en dat de kerk er niet toe doet. En het heeft gewerkt! Er is (ook hier op het forum) bijna niemand meer te vinden die die gedachte niet onderschrijft.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 26, 2003, 06:11:04 pm »

quote:

op 26 Jun 2003 17:55:39 schreef Jakolien:
Cheese, wat is er mis met het uiterlijk van  "zulke eo-omroepstertjes, zoals deze jaren geleden middels de tv te zien waren"? Ik zou juist zeggen: zagen de gemiddelde kerkgangers er nog maar zo netjes uit! De supermoderne en vaak schaarsgeklede mensen bij ons in de kerk, zijn wat mij betreft heel wat bescahmender dan de keurige 'eo-tutjes' van vroeger.

[...]

Ik ben al jaren lid van de EO. Lees met plezier de 'Visie', en heb grote waardering voor veel van hun programma's. Maar toch... Ik zie ook de gevaren van de EO. Mede door de EO is het kerkbesef onder ons zo goed als verdwenen. Door de EO is altijd de gedachte gepromoot dat het gaat om jouw band met Jezus, en dat de kerk er niet toe doet. En het heeft gewerkt! Er is (ook hier op het forum) bijna niemand meer te vinden die die gedachte niet onderschrijft.

What's the church ?

Ook ik onderschrijf dat volkomen, de relatie met Jezus staat voorop, je kunt jaren onder de preek gezeten hebben zonder ooit een echte band met Jezus gehad te hebben. En dan vallen kerkmuren weg, want ik ben er van overtuigd dat er in elke kerk mensen zijn die die relatie met Jezus hebben.
Wij bidden één keer per maand met leden van 5 kerkgenootschappen voor onze woonplaats, dit doen we nu al 7 jaar, en er is zo.n hechte band ontstaan, er wordt nooit over achtergrond gepraat.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 26, 2003, 06:18:06 pm »

quote:

Er is (ook hier op het forum) bijna niemand meer te vinden die die gedachte niet onderschrijft.
Ik vind het ook erg bekrompen om voor een kerk te kiezen tbh... :|
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 26, 2003, 06:24:12 pm »
Citaat
Cheese, wat is er mis met het uiterlijk van  "zulke eo-omroepstertjes, zoals deze
jaren geleden middels de tv te zien waren"? Ik zou juist zeggen: zagen de
gemiddelde kerkgangers er nog maar zo netjes uit! De supermoderne en vaak
schaarsgeklede mensen bij ons in de kerk, zijn wat mij betreft heel wat
bescahmender dan de keurige 'eo-tutjes' van vroeger.

:) ik zei al, voor mij was het een grapje, maar de tegenpartij nam het erg serieus op,
dus die zou eigenlijk op jouw vraag moeten antwoorden :),
als ze hier meeleest, mischien reageert ze wel :?

overigens ging het mij dan ook niet om de kleding, maar om de manier van spreken
en de glimlachjes daarbij en de hele entourage ;)
om misverstanden te voorkomen, ik vond het best wel lieve meiskes hoor!
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 26, 2003, 07:17:42 pm »

quote:

Wat een belachelijke kritiek op de EO. Tuurlijk mag je best kritisch naar de EO kijken, maar wat deze persoon beweert is vals en totale bullshit.

Zelf kijk in nooit naar de EO en sommige presentatoren hebben een veels te heilig hoofd, maar we moeten toch blij zijn dat er uberhaupt een christelijke omroep is. Ik lees wel eens de Visie bij Santaarnpaal en dan valt me op dat er een hoop oppervlakkige, evangelisch getinte artikelen instaan, maar ik stoor me er niet aan. Het leukst om te lezen vind ik altijd de rubriek waarin een bekende christen allemaal vragen moet beantwoorden. De meeste personen vind ik erg saai overkomen, men is volledig geconcentreerd op het christelijke wereldje.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 26, 2003, 07:26:02 pm »
Ik vind de eo wel leuk om naar te kijken, vooral de kinderprogramma's, lekker simpel (bv. de programma's over aankomende brugklassers) ;)

Maargoed ik houd het nooit vol dit langer dan een half uurtje te kijken (tv. staat eigenlijk nooit aan, daar moet je geduld voor hebben), uiteindelijk verlang ik toch altijd wel weer naar food for the brain ofzo:)

Het doet natuurlijk wel pijn om te lezen hoe mensen over de EO praten.

Ik begrijp het ook zeker wel, en ik ben gewoon niet met het geloof opgegroeid, en dan is het wel heel gaaf om ineens te ontdekken dat er christelijke t.v.programma's zijn!! Maar niet iedereen ervaart het zo blijkbaar

;(
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 26, 2003, 08:16:13 pm »

quote:

op 26 Jun 2003 17:29:24 schreef Marloes:
[...]

Een EO-tientjeslid is een christen zonder Visie. ;)

Geweldige uitspraak!

Ik heb wel een Visie.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit naar de EO keek, en er zelfs wat denigrerend over sprak.
Eigenlijk net zoals met het draaien van gospelmuziek. Maar da's dus ook al helemaal omgeslagen.

Ik vind dat de EO ontzettend goed bezig is, goeie programma's met "Kaarten op Tafel", "Katherine zoekt God" en "Zij gelooft, zij niet."
Ook de internet cursus "Waarom Jezus" vindt ik echt een topper.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 26, 2003, 08:21:04 pm »

quote:

. Mede door de EO is het kerkbesef onder ons zo goed als verdwenen. Door de EO is altijd de gedachte gepromoot dat het gaat om jouw band met Jezus, en dat de kerk er niet toe doet. En het heeft gewerkt! Er is (ook hier op het forum) bijna niemand meer te vinden die die gedachte niet onderschrijft.

*springt op zijn achterste benen*

Hallo...? Mag ik ff?

Ja ik kies WEL die gedachte. De Kerkkeuze is wel degelijk heel belangrijk. Er zijn vele kerken in Nederland waarvan ik vindt dat ze de God van de Bijbel hebben losgelaten. Mijns inziens heb je dan eigenlijk het recht niet meer om je christen te noemen.

Het is alleen wel zo dat ik niet de GKV als de enige juiste keuze daarin zie, dus voel je niet gelijk aangevallen ;)
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

WaRRioR_FoR_ChRiSt

• extreme christian
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 26, 2003, 08:23:28 pm »
ik ben blij met de eo, ik vind dat je met evangelisatie alle media moet aangrijpen.

waar ik wel bang voor ben is dat de eo soms teveel met de wereld mee doet.

als ik xnoizz luister dan kom ik muziek tegen die ik als christen niet eens thuis wilt hebben, maar zij draaieb het om dat er iets van spiritualisme in zit.
en ik maar denken dat het christenen zijn die dat programma maken
efeziers 6:12

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 26, 2003, 08:53:32 pm »

quote:

op 26 Jun 2003 20:21:04 schreef Johan V.:

*springt op zijn achterste benen*

Hallo...? Mag ik ff?

Ja ik kies WEL die gedachte. De Kerkkeuze is wel degelijk heel belangrijk. Er zijn vele kerken in Nederland waarvan ik vindt dat ze de God van de Bijbel hebben losgelaten. Mijns inziens heb je dan eigenlijk het recht niet meer om je christen te noemen.

Het is alleen wel zo dat ik niet de GKV als de enige juiste keuze daarin zie, dus voel je niet gelijk aangevallen ;)
Huh? Waarom spring je op je achterste benen? Ik denk dat je me niet goed begrijpt. Ik vind de gedachte dat de kerk er niet toe zou doen juist heel gevaarlijk!  Ik ben dus een medestander van je.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 26, 2003, 09:44:23 pm »
Ik ben wel lid van de EO maar ik kijk er weinig naar, ik kijk sowieso weinig TV. Mijn kritiek op de EO is eigenlijk dat ze teveel op de gemiddelde kijker mikken. Het is een soort TROS/ RTL maar dan met een christelijke achtergrond. Geef mij maar een Christelijke variant van de VPRO ofzo.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 26, 2003, 11:12:31 pm »

quote:

De EO is ook in mijn opvatting een verderfelijke organisatie die vele verleiden met een zelf aangenomen Christus, ... het lijdt ... tot een Eeuwige Ondergang.

Volgens mij is dit een extreme posting op OmSionsWil. Gelukkig zijn ze niet allemaal zo.

Bij dit soort postings denk ik: ik ben blij dat Jezus 1) niet zo snel met zijn oordeel is en dan 2) in zijn oordeel GENADIG is en 3) ons vergeeft. Gelukkig zijn we in de handen van een genadige God en niet in de handen van de onbarmhartige mensen...

De EO doet denk ik veel goeds. Ik ben niet een echte fan, maar als ik zie welke impact sommige programma's maken en bijv. ook de EO-jongerendag, dan denk ik: ga zo door!
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 27, 2003, 12:31:40 am »

quote:

op 26 Jun 2003 20:53:32 schreef Jakolien:
[...]

Ik ben dus een medestander van je.

*loopt op zijn zuster af en geeft die een christelijke hug*
Sorry, communicatie is soms een killer.

Trouwens, over communicatie gesproken. De Quote hierboven is ook een levensgevaarlijke
Nu lijkt het net alsof Mientje de EO verderfelijk vindt, en da's natuurlijk helemaal niet waar.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 27, 2003, 12:34:14 am »
Weet je, eigenlijk is dit TV, radio en internet en boeken-stuff. Dus daar gaat ie maar heen :).
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Lord Darth Vader

• www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 27, 2003, 12:35:56 am »
ik ben het met xgnoom eens.

De E.O. doet goede dingen. Het zal vast niet volmaakt zijn, maar nog wel het enige rustpunt op televisie tussen alle wereldse zaken.

Met de dag wordt Satan brutaler en steeds openlijker. Steeds meer afgoderij, steeds de grens van open sexualiteit verleggen, steeds meer dronkenschap, steeds minder ontzag voor gezag. etc. etc.
[Als je niet in God of een andere bovennatuurlijke macht gelooft, is determinisme het enige alternatief

ric0

• xhuman.net
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 04, 2003, 02:38:21 pm »

quote:

op 26 Jun 2003 21:44:23 schreef Santaarnpaal:
Ik ben wel lid van de EO maar ik kijk er weinig naar, ik kijk sowieso weinig TV. Mijn kritiek op de EO is eigenlijk dat ze teveel op de gemiddelde kijker mikken. Het is een soort TROS/ RTL maar dan met een christelijke achtergrond. Geef mij maar een Christelijke variant van de VPRO ofzo.

Beetje laat maar kan het niet laten:

VPRO staat voor: Vrije Protestantse Radio Omroep.

Maar dat weet bijna niemand meer, inclusief "de" VPRO zelf ;)
Es gibt keine Tatsache, nur Meinungen - Nietzsche

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 07, 2003, 11:49:00 pm »
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden: Toen de EO opgericht werd kon ik nog geen lid worden omdat ik te jong was. Mijn ouders waren wel leden van het eerste uur.
Toen was je niet 'in' als je EO-lid was, je werd dan gezien als fanatiek, altijd met de Bijbel bezig etc., fundamentalistisch enz. In ieder geval was het duidelijk waar je voor stond.
Tegenwoordig is de EO groot geworden, over het algemeen geaccepteerd en niet-christenen hebben nu veel minder problemen mee te werken aan bepaalde programma's.
Dit kun je een positieve ontwikkeling vinden maar er zijn ook kanttekeningen bij te plaatsen. Als je de Here Jezus wil volgen in je dagelijks leven maar ook als omroeporganisatie, kan het dan goed zijn als je geaccepteerd wordt door de (buiten)wereld? Of geldt hier ook nog steeds het woord van Jezus uit Johannes 15 vers 18 'Indien de wereld u haat, weet dan, dat zij Mij eer dan u gehaat heeft.'

Van der Veer zegt dat de EO een platform is en geen spreekbuis. Dat is inderdaad een verandering die heeft plaatsgevonden(al vindt hij dat de EO nooit een spreekbuis is geweest.....) Lees een artikel in 'Visie' en er is geen eenduidige visie in te zien maar er staan enkele meningen naast elkaar. Vroeger was dat niet zo, maar was er een duidelijk bijbelgetrouw geluid.
De boodschap vind ik nu ook wel eens nogal oppervlakkig overkomen.
Bv. een artikel op de jongerenpagina over drinkgedrag. Dat is gewoon een bladzijde vol over wat verschillende jongeren allemaal wel of niet kunnen drinken. (Het had ook een vreemde titel, maar die weet ik even niet meer) Verder niets....heel nietszeggend.
En een zinnetje in de Zeggus: 'Heb je zin in schreeuwen en lekker gekdoen? Kom dan naar de EO-jongerendag.' Is dat dan de manier om jongeren ergens warm voor te maken?

En inderdaad ben ik het met anderen bij dit topic eens dat het WEL uitmaakt waar je zondags in de kerk/samenkomst zit, maar dat is bij de EO geheel verdwenen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 07, 2003, 11:51:18 pm »
,

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 09, 2003, 10:41:28 am »
Het is onzin dat de EO de kerk geen waarde toekent. Gij aan eo-medewerkers vragen: Vind je de kerk belangrijk? Ik denk dat ongeveer iedereen daar absoluuut Ja op zal zeggen. De EO is echter niet zo dat ze zeggen: Die kerk is de goede kerk... ok en die 2 kerken dat zijn wel ware kerken en de rest is fout. De EO kiest voor Jezus die in een heleboel kerken wordt geleerd en gaat zich niet in vormen etc. onderscheiden, wat bij kerken wel het geval is.

Een gevaar? Ik zie het juist als iets positiefs dat ze in een kerkelijk verdeeld land juist iets hebben waar die verdeling niet is... een algemene christelijke omroep waar Jezus centraal staat.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

moontje

• Met heel mijn hart
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 09, 2003, 11:00:00 am »
Ik sluit me geheel aan bij xgnoom en Marnix.
Als mensen hun visie op een andere manier naar voren brengen als het meest geijkte wil dat nog niet zeggen dat daar geen goede visie achter zit.
En wat te denken van de kerkdiensten die zij uitzenden waar b.v heel veel
ouderen plezier aan beleven omdat zij niet meer in een kerk kunnen komen
en het met de ogen zien iets anders is als op een casette beluisteren.
Wel eens het blad Eva gelezen!
Ik hoop dat zij nog vele jaren door zellen gaan met het doorgeven van het
evangelie, zodat er tenminste nog een omroep met een visie aan het werk is.
En ook bij ons thuis zo af en toe de televisie aan gaat. :)