Auteur Topic: Christelijk betrokken?  (gelezen 4672 keer)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Christelijk betrokken?
« Reactie #50 Gepost op: december 10, 2003, 04:47:13 pm »
Het vreemde in deze discussie vind ik de neiging om anderen te laten bepalen wat christelijk zijn inhoudt. M.i. is de inhoud van de krant de bepalende factor en de duidelijkheid verschaffende factor. Als je het ND gereformeerd noemt maar je artikelen zijn van gemiddeld tot zeer matig niveau...wat voor waarde heeft zo'n ondertitel dan nog? Andersom is de ondertitel christelijk voor een krant met duidelijk gereformeerde artikelen tussen de nieuwsberichten een te wensen situatie. Je bereikt dan ook de (vaak best wel bijbelgetrouwe en zeker Godvrezende) christenen die zich niet grefo beschouwen.
Ik ben zo'n gereformeerde die zich liever eerst christen noemt en dan pas grefo. Wat anderen ervan maken kan ik niet helpen. Beide termen roepen vooroordelen op...dat is dus ook niet mijn reden. De reden is dat ik in de 1e plaats een volgeling van Christus ben en daarna komt pas de kerkelijke invulling van dat volgen aan bod. Die volgorde en niet anders.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

dingo

• Bekijk profiel
Christelijk betrokken?
« Reactie #51 Gepost op: december 10, 2003, 08:47:43 pm »

quote:

op 10 Dec 2003 10:32:24 schreef Bumblebee:
Ik snap hier echt helemaal niets van.

:(

Dit hele forum zit vol met geweldig leuke vrijgemaakten die graag over de grenzen van hun eigen kerk willen heenkijken, samen met andere kerken willen evangeliseren, GodFashion enzo willen organiseren, alle christenen zijn broeders en zusters in de Heer blablabla.

Maar op het moment dat zo'n beweging "ons krantje" raakt en een gereformeerde krant over de grenzen van de kerk heen kijkt en zich christelijke krant noemt, staan een heleboel van die vrijdenkende gereformeerden op hun achterste benen. Juist die mensen van wie ik het, op grond van de door hen verwoorde meningen in de rest van dit forum, absoluut niet had verwacht!

Blabla, we gaan Trouw achterna, blabla, kijk dan naar de synodalen, dit topic is gewoon net zo erg als het gemekker over het liedboek.

En wat is er nou eigenlijk helemaal gebeurd? De ondertitel is veranderd en de vrijgemaakte berichten staan niet langer bovenaan in het kolommetje kerknieuws. Dat is toch alleen maar de kroon op een ontwikkeling die al veel langer gaande is (een imho goeie ontwikkeling) en die nu is voltooid?

Bah, dit topic valt me enorm tegen!!!!

Nogmaals:  :(

Sorry voor de heftigheid maar ik moest deze ergernis gewoon echt even kwijt!

Tjonge dat is een hoop ergernis en nog nergens nodig voor ook! Je maakt de fout om bij gereformeerd, telkens gereformeerd vrijgemaakt in te vullen. Dat zie je mij niet doen, simpelweg omdat ik bij gereformeerd aan gkv, ngk, cgk en herv.bond denk.  Dat is over al heel wat kerkgrenzen heen dacht ik zo. En over de volgorde van het kerknieuws daar kan ik alleen maaar om lachen, sorry hoor. :)

Ik zie meer nut in een gereformeerde krant voor christelijk Nederland dan een christelijk betrokken krant (voor christelijk Nederland) mag dat? En wat me met name dwarszat (achteraf bekeken) is het l*lverhaal van Bergwerff over het waarom, wees gewoon eerlijk en sta voor je keuzes denk ik dan.

Verder beschouw ik een ieder die Jezus aangenomen heeft als zijn/haar Heer als mijn broeder/zuster, daar heeft mijn voorkeur in kranten/nieuwsvoorziening niets mee te maken.  :(

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Christelijk betrokken?
« Reactie #52 Gepost op: december 11, 2003, 09:31:55 am »

quote:

op 10 Dec 2003 20:47:43 schreef dingo:
Ik zie meer nut in een gereformeerde krant voor christelijk Nederland dan een christelijk betrokken krant (voor christelijk Nederland) mag dat? En wat me met name dwarszat (achteraf bekeken) is het l*lverhaal van Bergwerff over het waarom, wees gewoon eerlijk en sta voor je keuzes denk ik dan.

Ze wilden zich gewoon verantwoorden voor de verandering van ondertitel. Ik vond het eigenlijk helemaal geen belachelijk stuk, persoonlijk was ik wel benieuwd naar de onderbouwing. Ik heb me vanaf het begin al verkneukeld om de ingezondens die ongetwijfeld gingen komen, en jawel hoor. "Het is een weelde om gereformeerd te zijn. Dat mag je laten merken!" stond er gisteren.
Ik beschouw mezelf ook als gereformeerd, maar van dat soort gezwam krijg ik echt spontaan overal jeuk.

Had je trouwens liever gehad dat ze het "zomaar" deden?

quote:

Verder beschouw ik een ieder die Jezus aangenomen heeft als zijn/haar Heer als mijn broeder/zuster.

Weet ik  :>
En je mag vanalles delen met je broeders en zusters, de krant bijvoorbeeld. Fijn hè? O-)

(Dat was een grapje hoor)
Bombus terrestris Reginae

Scholasticus

• Bekijk profiel
Christelijk betrokken?
« Reactie #53 Gepost op: december 11, 2003, 09:43:02 am »

quote:

op 11 Dec 2003 09:31:55 schreef Bumblebee:
[...]

Ik heb me vanaf het begin al verkneukeld om de ingezondens die ongetwijfeld gingen komen, en jawel hoor. "Het is een weelde om gereformeerd te zijn. Dat mag je laten merken!" stond er gisteren.

Op die ingezondens en de "uitsmijter" van "Het is een weelde ..." kon je inderdaad wachten. Los van het oubollige cliché was ik het met de ingezondens van D. de Jong en N. Padding wel grotendeels eens. De redenen om "gereformeerd" uit de onderkop te skippen vind ik gezocht.
Bovendien vind ik het iets geforceerds hebben om door middel van zo'n beginselverklaring je identiteit helemaal zelf uit te vinden. Ik zou zeggen: ga gewoon uit van je gereformeerde wortels, en geef in de praktijk je identiteit vorm naar het inzicht dat je nu hebt. De inhoudelijke verbreding zat er al lang in. Maar wat het ND nu doet vind ik zo pretentieus.

xgnoom

• Bekijk profiel
Christelijk betrokken?
« Reactie #54 Gepost op: december 11, 2003, 02:58:56 pm »
Deze discussie is typisch gereformeerd - ik kan het niet nalaten dat te zeggen. Als rechtgeaarde gereformeerden hebben we kennelijk niets beters te doen dan elkaar af te maken over een woordje.

Wat een opwinding mensen. Is er brand ofzo? Nee, het ND heeft zijn ondertitel veranderd. WAT?!  ...

Wat mij verbaasd is dat je kennelijk buitengewoon principieel kunt zijn over een ondertitel die je toch al nooit zag. Je maakt mij niet wijs dat de ondertitel van een krant een impact heeft op je geloof, je christen-zijn of je kerklidmaatschap of de koers van een bepaalde kerk.

Dat mensen hierin een bevestiging zien van het afkalvende gereformeerde gedachtegoed vind ik humoristisch. Neem jezelf toch niet zo serieus.
« Laatst bewerkt op: december 11, 2003, 03:03:00 pm door xgnoom »
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

xgnoom

• Bekijk profiel
Christelijk betrokken?
« Reactie #55 Gepost op: december 11, 2003, 03:00:13 pm »

quote:

op 07 Dec 2003 22:08:27 schreef Cipisek:
Het is wellcht ook hoog tijd om de GKV dezelde ondertitel te geven. Op termijn kunnen we de G dan ook makkelijker wegpoetsen.

Feit is dat de G van GKV ook veel van zijn G verloren heeft na de synode van Zuidhorn.
Deze conclusie vind ik nergens op slaan en bovendien offtopic.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Zijnkind

• Bekijk profiel
Christelijk betrokken?
« Reactie #56 Gepost op: december 11, 2003, 04:09:59 pm »
Belangrijker is dat het ND zich aan de uitspraak van Jozua tussen N en D houdt.
Ik en mijn huis...etc...etc...
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Christelijk betrokken?
« Reactie #57 Gepost op: december 11, 2003, 05:10:22 pm »
ja, en dat doen ze toch nog steeds? dat vind ik wel een wijze opmerking, ja.
...

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Christelijk betrokken?
« Reactie #58 Gepost op: december 11, 2003, 07:36:37 pm »
zou -betrokken Christelijk- niet beter zijn dan -Christelijk betrokken-?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Christelijk betrokken?
« Reactie #59 Gepost op: december 11, 2003, 08:38:42 pm »

quote:

op 11 Dec 2003 19:36:37 schreef Doarseveld:
zou -betrokken Christelijk- niet beter zijn dan -Christelijk betrokken-?
Nee, want het betrokken slaat in eerste instantie op het betrokken zijn op de wereld en de gebeurtenissen in de Werkelijkheid, die betekenis valt weg als je het omdraait.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Christelijk betrokken?
« Reactie #60 Gepost op: december 11, 2003, 10:14:18 pm »

quote:

op 11 Dec 2003 20:38:42 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Nee, want het betrokken slaat in eerste instantie op het betrokken zijn op de wereld en de gebeurtenissen in de Werkelijkheid, die betekenis valt weg als je het omdraait.
Volgens mij niet, het is maar hoe je het leest denk ik.