Een persoonlijke reactie op De BruijneEr is niets nieuws onder de zon.
Wanneer hoor of lees je nu iets nieuws?
Ik zou haast zeggen gelukkig niet vaak.
Toch heb ik in mijn leven verschillende verrassende moment gekend.
Ik heb dat meestal als me gevraagd is over iets te schrijven of te zeggen.
Opeens zie je dat iets wat je niet begreep heel eenvoudig is.
Of je ziet hoe God iets bedoeld heeft.
Kleine persoonlijke ontdekkinkjes die je blij maken.
En als je die deelt met anderen, dan merk je dat je daar anderen ook mee blij maakt.
Soms ook mee verder helpt.
Zo kijk ik naar de bijdrage van De Bruijne die het onderwerp is van deze topic.
Het staat voor mij boordevol spannende opmerkingen.
Het knappe daarbij is dat die spannende opmerkingen geen los zand zijn, maar in een soort matrix staan.
Dat hebben we te lang gemist in de GKV!
Laten we maar oppassen dat we in de postmoderne tijd alleen maar met fragmenten willen leven.
Verticaal/panelen:
- Wat zegt de bijbel
- De praktijk van vandaag
- Oefenen als vreemdelingen
Horizontaal/foto’s:
- Voorrecht
- Van samen
- Gods eer
- Dichtbij-veraf
En op bijna elk veld van deze matrix staat een foto.
Het lijkt wel een diamant met haar vele facetten.
Het verhaal van De Bruijne maakt me stil
En wat een herkenning. Herkenning dat wil zeggen ‘oud nieuws’?
Nee, feest van delen van gedachten en gevoelens!
Veel van wat De Bruijne aanhaalt heeft mij als eenvoudige verkoper met aan ambtschool diploma bezig gehouden (zie
http://www.christusvoorstellen.nl). En dan nu dit. Een bewogen vakman in Gods hand!
Hij geeft inzicht in het feestelijke leven van christenen met God, nu al een beetje, straks volkomen.
Hij geeft inzicht de plaats van de gemeente, zoals het sinds eeuwen door God bedoeld is, maar juist belangrijk is in deze postmoderne tijd.
Iets gebrekkigs van mij bij elke foto van De Bruijne:
1e paneel, Foto 1
Laat gerust de slotzin op je inwerken: ‘Vreemd volk? Volk van God!’
1e paneel, Foto 2
‘Dwars door de samenleving van vandaag heen groeit de nieuwe samenleving van de toekomst.’ Is het niet prachtig om dat te zien. Voor je zelf en samen, juist als je in de ellende zit. Of als kerken in de ellende zitten.
1e paneel, Foto 3
‘Gods grote daden bekend maken. Eerst door je leven.’
Vergelijk HC antw 86. je hebt een uitdagende opdracht. Het versterkt mijn verlangen om heilig te leven!
‘En misschien leren zij God dan ook eren.’
1e paneel, Foto 4
Wanneer word je nu in de gemeente uitgedaagd? Is het geen uitdaging als De Bruijne schrijft: ‘Mopper niet op je ongelovige omgeving, maar zoek manieren om die te dienen.’
2e paneel, Foto 1
‘Je identiteit ligt in Christus. Dat je je wel bindt: 100%, aan Hem, en zo aan je naaste, aan je relaties, en aan je taak. Niet met voorbehoud maar met commitment.’
Wat een rijkdom, wat een opgave.
Beleef je dat zo? Waar leer je dat? Wie helpt je daarbij?
2e paneel, Foto 2
Nadat De Bruijne heeft laten zien hoe de rol van de eens christelijke samenleving voor het leren van het christelijke leven voorbij is, wijst hij op de rol van de gemeente. ‘Christelijk leven begint in de gemeente.’ Wie zegt hem dat na? Ik hoor het bijna nooit, terwijl ik veel met dit onderwerp bezig ben. Luidt niet het zendingsbevel aan de gemeente na het dopen het leren in de gemeente gebeurt?
En als we in de gemeente de broederliefde beoefenen en leren beoefenen, dan geldt: ‘die onderlinge liefde in de kerk plant zich voort in de liefde voor alle naasten.’ Ik hoop dat dit geen nieuws is.
2e paneel, Foto 3
‘Het brengt eer aan God. Want je herkent iets van Christus.’
We hebben de mond vol over God eren. Alles is bij ‘ons’ tot eer van God. Toch is het spreken over het herkennen van Christus is je leven waarin Christus herkenbaar zeer ongebruikelijk. Dat durf ik als auteur van het boekje Christus Voorstellen wel zeggen.
2e paneel, Foto 4
‘Er komt een nieuwe wereld waar je een eeuwigheid de tijd hebt om van al Gods goede gaven te genieten. Zo leer je prioriteiten stellen.’
Wie noemde in de GKV eerder de trits: komst van het koninkrijk – de groei van de gemeente – de dienst aan de samenleving? Koninkrijk: Christus als Koning aannemen door de Geest – elkaar als christenen ontmoeten rond het kruis en in de gemeente van Jezus Christus – en zo de opdracht van de gemeente van Jezus Christus die Hij op de dag van zijn hemelvaart gaf uitvoeren. Het is oud nieuws, maar wel nieuws voor GKV – ers en niet alleen hen.
3e paneel, Foto 1
Spiritualiteit. De Bruijne noemt het nieuw voor Kampen. Het is nieuw voor het gros der GKV–ers. De combinatie ethiek-spiritualiteit is niet minder nieuw.
De Bruijne citeert Calvijn: “Om met een rustig gemoed voor Christus te kunnen werken, moeten we ons eraan wennen vaak na te denken over de hemelse vreugde”. De Bruijne is echt niet nieuw.
En verder: ‘De Bijbel zegt dat wij met Christus naar de hemel gegaan zijn. Die realiteit kun je oefenen in geloof.’
3e paneel, Foto 2
‘Samen enthousiast spreken over het nieuwe leven. Daar kun je woorden aan geven in de kerkdienst, bij bijbelstudie en gebedsgroepen, in gesprekken. Juist rond dit geheim van de vreemdelingschap een gemeenschap, een volk. Vreemd volk!’