quote: op 13 Dec 2003 00:24:55 schreef Doarseveld:[...]
De overeenkomst is dat ik de teksten van Paulus ook altijd 2 keer moet lezen ....

Da's een goeie! Ik zal beter mijn best doen helderderder te schrijven.
quote: is geloven en beseffen niet het zelfde? Ik geef toe het zijn niet mijn eigen woorden, maar is waar geloof niet een stellig weten en een vast vetrouwen.....?
Er is volgens mij verschil tussen een "in geloof aannemen", wat krediet vraagt van de luisteraar,
en "beseffen" waarmee je innerlijk terug grijpt op ervaring.
In geloof moet je bijvoorbeeld aannemen, dat God eist dat er bloed gestort wordt voor de zonde. Het staat nu eenmaal in de bijbel. Nou....dan is het vast wel waar.
En van een afstand kun je de strijd hierover waarnemen tussen degenen die van mening verschillen, als je maar zorgt dat je je geloof behoudt.
Wanneer je echter iemand oprecht liefhebt, en je doet wat je hart je ingeeft, dan
ervaar je iets: wat je dan ervaart correspondeert direct met Gods heilige Geest die door je heen werkt.
Beseffen gaat veel verder dan geloven.
Beseffen is een ervaring dat de geloofswaarheden (heb je naaste lief als jezelf) ook
echt werkenHet zijn natuurlijk maar voorbeelden, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel.
Het is rabbi Jesus van Nazareth er nooit om gegaan een compleet stelse van abstracte gedachten op te zetten;
het ging hem erom om de mensen het lef te geven door traditioneel wettisch-formalistisch denken heen te doen breken en hen op die manier dichter bij God te brengen.
je
Carl