Auteur Topic: Left Behind-de laatste bazuin  (gelezen 2124 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Left Behind-de laatste bazuin
« Gepost op: april 08, 2003, 09:54:13 am »
in Amerika is een bestsellerboekenreeks van Tim LaHaye en Jerry Jenkins,
het schijnt in nederland vertaald te zijn als de laatste bazuin,
wie heeft daarvan iets gelezen en kan er iets over vertellen?

link:
http://www.google.nl/sear...gle+zoeken&lr=lang_nl
« Laatst bewerkt op: april 08, 2003, 10:35:59 am door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 08, 2003, 11:21:29 am »
't is een lange serie, er zijn nu tenminste 9 delen uit. Ik heb de eerste 6 gelezen. Het boek is gebaseerd op het bijbelboek openbaringen, probeert openbaringen naar het 'nu' te vertalen. 't Is best leuk om ze naast elkaar te lezen.

Qua boek, schrijfstijl enzo, stelt het niet heel veel voor: personages blijven redelijk oppervlakkig. 't Is leuker om je op de gebeurtenissen te concentreren. Het leest vlot weg. Natuurlijk kun je het een en ander aan 'christelijk sentiment' verwachten: vooral bekeringsscenario's in het eerste deel, en christelijke verzetsgroepen in de volgende delen (de antichrist is immers opgestaan).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 08, 2003, 01:19:10 pm »
Ik heb de eerste 4 delen, en het 6de deel.

Maar het is echt super-Amerikaans zeg maar. Bovendien worden sommige stukken uit Openbaringen wel erg letterlijk opgevat...
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2003, 01:21:23 pm »
Ja, lekker plastische natuurrampen waarbij 1/3e van de wereld dood gaat enzo...

WaRRioR_FoR_ChRiSt

• extreme christian
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 06, 2003, 08:56:47 pm »
ik vind "verlaten" een goede serie romans.
het laat je nadenken over de terugkomst van Jezus en wat daarna gebeurt.
de serie is een bestseller en zelfs de film is overal te krijgen.

ik ben de hele serie aan het sparen en zit al te wachten op de volgende deel (11)

er zijn ook niet christenen die deze serie lezen en het is een goed evangelisatie middel omdat ze daardoor er achter komen dat Jezus elk moment terug kan komen en je wilt niet achtergelaten worden.
efeziers 6:12

Bluebird

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 06, 2003, 10:23:20 pm »

quote:

op 06 May 2003 20:56:47 schreef WaRRioR_FoR_ChRiSt:
ik vind "verlaten" een goede serie romans.
het laat je nadenken over de terugkomst van Jezus en wat daarna gebeurt.
de serie is een bestseller en zelfs de film is overal te krijgen.

Ik heb (uit nieuwsgierigheid) deel I gelezen. Maar als je iets zoekt om iemand te laten nadenken over de terugkomst van Jezus: dan zou ik eerder "Deadline" van Randy Alcorn aanraden. Die schrijver is realistischer en kleurt minder zelf in.
In "Verlaten" wordt er bv. het volgende bedacht: kinderen tot 12 jaar zijn per definitie behouden. Ik vind dat nogal wat, om dat zelf te bedenken. Ik zou het dan ook niet bij wijze van evangelisatie aan iemand geven. Ik zou me er teveel voor schamen en het idee hebben dat ik van meer dan de helft van het boek zou moeten uitleggen dat ik dat in de bijbel niet terugvind. (En dat ik het tegendeel in de bijbel wel terugvind.)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 06, 2003, 10:39:35 pm »

quote:

op 06 May 2003 22:23:20 schreef Bluebird:
[...]

In "Verlaten" wordt er bv. het volgende bedacht: kinderen tot 12 jaar zijn per definitie behouden. Ik vind dat nogal wat, om dat zelf te bedenken..)

Denk je dat God kinderen in de moederschoot formeert, om ze verloren te laten gaan nog vóórdat ze een keuze hebben kunnen maken?
Een ieder zal geoordeeld worden naar zijn of haar kennis.

WaRRioR_FoR_ChRiSt

• extreme christian
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 06, 2003, 10:42:52 pm »
ik dien een God van liefde en hij zal geen kind straffen die geen verantwoorlijkheid kan nemen voor zijn daden.

ik geloof dat kinderen die overlijden en geen keus hebben kunnen maken omdat ze daar nog niet verstandig genoeg voor zijn in de hemel komen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 06, 2003, 10:44:11 pm »

quote:

op 06 May 2003 22:42:52 schreef WaRRioR_FoR_ChRiSt:
ik dien een God van liefde en hij zal geen kind straffen die geen verantwoorlijkheid kan nemen voor zijn daden.

ik geloof dat kinderen die overlijden en geen keus hebben kunnen maken omdat ze daar nog niet verstandig genoeg voor zijn in de hemel komen.
Ik ook, Zijn maaksel zijn zij.

WaRRioR_FoR_ChRiSt

• extreme christian
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 06, 2003, 10:45:37 pm »

quote:

[...]

Ik heb (uit nieuwsgierigheid) deel I gelezen. Maar als je iets zoekt om iemand te laten nadenken over de terugkomst van Jezus: dan zou ik eerder "Deadline" van Randy Alcorn aanraden. Die schrijver is realistischer en kleurt minder zelf in.
In "Verlaten" wordt er bv. het volgende bedacht: kinderen tot 12 jaar zijn per definitie behouden. Ik vind dat nogal wat, om dat zelf te bedenken. Ik zou het dan ook niet bij wijze van evangelisatie aan iemand geven. Ik zou me er teveel voor schamen en het idee hebben dat ik van meer dan de helft van het boek zou moeten uitleggen dat ik dat in de bijbel niet terugvind. (En dat ik het tegendeel in de bijbel wel terugvind.)
als wat ze schrijven kan je in openbaring terug lezen alleen in de grefo kerken wordt alles anders uitgelegd

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 07, 2003, 09:28:26 am »

quote:

op 06 May 2003 22:45:37 schreef WaRRioR_FoR_ChRiSt:
[...]

als wat ze schrijven kan je in openbaring terug lezen alleen in de grefo kerken wordt alles anders uitgelegd
Ik weet pas sinds kort, dat gereformeerde mensen heel anders tegen de opname van de gemeente en de plaats van Gods volk daarin aankijken.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 07, 2003, 09:55:10 am »
Ik heb ze ook gelezen erg leuk mooie roman heb ook dat ene boek waar het wordt uitgelegd van de eindtijd soms zet ik me vraagtekens maar vaak ook duidelijk en vaak staat het ook nog gewoon in de bijbel, zelf heb ik ook studie gedaan in openbaringen en ik moet je zeggen ik ben op interesante dingen gekomen zoals dat de eindtijd echt 7 jaar duurt en dat er wel een opname of iets dergelijks moet zijn, want in Daniel (gaat ook over eindtijd op het laatst H12) staat dat de gelovigen worden behouden van die afschuwlijke tijd!!! Maar ja ik moet zeggen het blijft lastig en ja ik kijk naar Jezus terugkomst uit en ja zelf heb ik het gevoel dat het wel snel kan gebeuren: Hij komt als een dief in de nacht, dus altijd blijven opletten!!! ;)

Groetjes Harro
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 07, 2003, 12:55:50 pm »
Ik heb een paar delen van deze serie gelezen.

Ik vind ze vlot om te lezen, maar wat mij tegenstaat is dat de schrijvers
het boek Openbaringen gebruiken als een spoorboekje, en het is uiteraard
typisch amerikaans.

In Openbaring 1 vers 19 staat
Schrijf dan hetgeen
gij gezien hebt [ zie vers 11 schrijf dat in een boek]
en
hetgeen is [ dus de staat van de 7 gemeenten]
en
hetgeen na dezen geschieden zal [van toen naar heden]

Het 4e hoofdstuk begint met de woorden; Komt hier op, en Ik zal tonen,
hetgeen NA DEZENgeschieden moet.
dus niet pas in het jaar anno 2003

zomaar een paar dingen die mij opvallen en waar deze boekenreeks aan voorbij gaat

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 07, 2003, 03:54:46 pm »
Vraag aan niet-GKVers... Wat vinden jullie van deze boekenserie? Is het goed om ze te lezen, verrijken ze je geloof, of dringen ze bepaalde interpretaties op van de bijbel die onjuist zijn? Is dat reden om ze niet te lezen?

Bluebird

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 07, 2003, 09:04:07 pm »

quote:

op 06 May 2003 22:42:52 schreef WaRRioR_FoR_ChRiSt:

Alle mensen zijn van zichzelf slecht, dus kinderen ook. En iedereen is verantwoordelijk te houden voor zijn daden. Waarom sluit je kleine kinderen daarvan uit? Op grond waarvan als ik het vragen mag?
Wat denk je van bv. 2 Kon. 2:23? Er staat geen leeftijd bij, maar er staat wel "kleine knapen". En moet je kijken wat er gebeurt!
Dat wij het misschien niet helemaal begrijpen, dat is wat anders, maar je kunt daaruit niet concluderen dat "alle kleine kinderen wel behouden zullen zijn".
Of heb je het idee dat een klein kind er zo lief en onschuldig uitziet, dat hij niet slecht kan zijn?

Bluebird

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 07, 2003, 09:09:20 pm »

quote:

op 06 May 2003 22:45:37 schreef WaRRioR_FoR_ChRiSt:
[...]

De uitleg die er in de grefo kerken aan gegeven wordt, is in de bijbel terug te vinden. Maar goed, om hierover zonder concrete voorbeelden te discussiëren ... dat discussieert niet zo geweldig, dus ik laat het hier even bij.

WaRRioR_FoR_ChRiSt

• extreme christian
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 07, 2003, 10:37:21 pm »

quote:

op 07 May 2003 21:04:07 schreef Bluebird:
[...]

Alle mensen zijn van zichzelf slecht, dus kinderen ook. En iedereen is verantwoordelijk te houden voor zijn daden. Waarom sluit je kleine kinderen daarvan uit? Op grond waarvan als ik het vragen mag?
Wat denk je van bv. 2 Kon. 2:23? Er staat geen leeftijd bij, maar er staat wel "kleine knapen". En moet je kijken wat er gebeurt!
Dat wij het misschien niet helemaal begrijpen, dat is wat anders, maar je kunt daaruit niet concluderen dat "alle kleine kinderen wel behouden zullen zijn".
Of heb je het idee dat een klein kind er zo lief en onschuldig uitziet, dat hij niet slecht kan zijn?
dus als een kind van 6 een moord pleegt mag je die ook ter dood veroordelen

Bluebird

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 07, 2003, 10:45:32 pm »

quote:

op 07 May 2003 22:37:21 schreef WaRRioR_FoR_ChRiSt:
[...]

dus als een kind van 6 een moord pleegt mag je die ook ter dood veroordelen
God oordeelt, wij niet. Ik durf niet te beweren dat God een kind van 6 niet mag veroordelen. Wie ben ik om dat te verbieden?

bakker2

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 30, 2003, 11:30:50 pm »
Vermits ik totaal niet gelovig ben zou ik wel eens willen reageren op de laatste bazuin. Ik vind het een fantastische reeks en ben er zo een beetje verslaafd aan geraakt. Men is steeds benieuwd hoe het nu verder gaat met de gelovigen en welke tegenslagen ze nu weer moeten overwinnen. Ik heb zojuist het boek merkteken gelezen en kan niet wachten tot ik het volgende boek in mijn handen heb. Akkoord het is soms wel eens te amerikaans geschreven maar ik vind dat als het al een totale heidenen zoals ik aanspreekt, chapeau dan voor de schrijvers.
Eindelijk eens een boek die de wereld eens laat zien zoals hij echt is , namelijk je hebt mensen die geloven en mensen die niet geloven
bakker2 ;)
bakker2

Bluebird

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 01, 2003, 10:41:33 pm »

quote:

op 30 Jun 2003 23:30:50 schreef bakker2:
Vermits ik totaal niet gelovig ben zou ik wel eens willen reageren op de laatste bazuin. Ik vind het een fantastische reeks en ben er zo een beetje verslaafd aan geraakt. Men is steeds benieuwd hoe het nu verder gaat met de gelovigen en welke tegenslagen ze nu weer moeten overwinnen. Ik heb zojuist het boek merkteken gelezen en kan niet wachten tot ik het volgende boek in mijn handen heb. Akkoord het is soms wel eens te amerikaans geschreven maar ik vind dat als het al een totale heidenen zoals ik aanspreekt, chapeau dan voor de schrijvers.
Eindelijk eens een boek die de wereld eens laat zien zoals hij echt is , namelijk je hebt mensen die geloven en mensen die niet geloven
bakker2 ;)

Goed geschreven is het zeker, dat ben ik met je eens.
Ik heb het puur over de inhoud gehad, die geeft enigszins een karikatuur van het geloof.

Omdat het goed geschreven is, heb ik het hele eerste boek vrij snel uitgelezen terwijl ik anders een hele tijd over 1 boek kan doen. Het eens zijn met de inhoud staat bij mij los van het waarderen van de schrijfstijl.
Als science fiction vind ik het erg goed, als iets waarvan je gelooft dat het echt zo zal gaan, kan ik me er niet in vinden. En voor als je hieraan zou gaan twijfelen: ik geloof wel in God.

Groeten,
Bluebird

naomi

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 07, 2003, 02:32:27 pm »
ik heb tot nu toe tot en met deel 10 gelezen van de laatste bazuin en zit met smart te wachten op deel 11 en 12.
ik heb er veel aan gehad. tuurlijk zijn veel dingen heel letterlijk genomen, maar openbaring is een boek waarbij zeer veel interpretaties zijn, je kan dus nooit verwachten dat als daar een roman over geschreven wordt dat jij het er helemaal mee eens bent.
wat mij heel erg aanspreekt in het boek is het geloof van de mensen en de relatie die zij met God hebben. de manier waarop God mensen gebruikt om Zijn plannen waar te maken. ik denk dat wij wat dat betreft er nog heel veel van kunnen leren.
hoe gaan wij er mee om als God ons een taak geeft, volgen wij hem dan ook zoals de mensen dat in het boek doen??
in dat opzicht heb ik er heel veel van geleerd.
ook wordt je er bewust bij stilgezet dat God elk moment kan terugkomen en dat het op de wereld echt niet meer beter zal worden dan het nu is, alleen maar slechter. dus dat voor ons een grote taak is weggelegd, namelijk: evangeliseren. de mensen bekend maken met God, voor het te laat is!!

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 07, 2003, 03:28:09 pm »
Goed geschreven? Dat vind ik wel meevallen, het lijkt net of je een soapserie aan 't lezen bent...
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Elsje

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 07, 2003, 01:03:51 am »
Wat een geleuter..... jammer hoor! Ik vind de serie juist super goed!! Ben nu met deel 11 bezig, jammer dat deel 12 nog niet uit is. Dat zal ook nog wel ff duren.
Natuurlijk heeft iedereen zo zijn smaak, maar een soapserie?

darky

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 29, 2003, 09:35:17 pm »
vinden jullie het niet onzin om overal vanalles achter te zoeken. Mischien hebben de heren Lahaye en Jenkins gewoon een ontspannende boekenreeks geschreven en vinden een paar saaie pieten het gewoon leuk om er weer vanalles achter te gaan zoeken. Ik voor mij vind het een geweldige reeks ook al ben ik totaal niet gelovig, ik vind het gewoon spannend om te lezen hoe het verder gaat met Nicolae en zijn trawanten. :9. Ook al ken ik de bijbel niet en de openbaringen nog minder, ik kan het verhaal zeker appericieren.
groetjes
Darky :)

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 29, 2003, 10:14:18 pm »
Ik ben ooit begonnen in deel 1 dat kon me nog wel boeien, tot aan deel 4 daarna vond ik het allemaal hopeloos langdradig worden en redelijk taai. Dus toen ben ik gestopt. Of het theologisch allemaal juist moet zijn weet ik niet. Onwaarschijnlijk vond ik het wel.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 29, 2003, 10:26:52 pm »
Er is een uitgebreide website - voor wie daar zelf nog niet achter was:
www.leftbehind.com

Daar kom je er bijvoorbeeld achter dat Tim Lahaye het zeer ernstig meent met zijn uitleg van met name Openbaringen.
En dat Jerry B. Jenkins de boeken schrijft mbv van Lahaye's exegese.
Maarten van Loon

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 29, 2003, 11:15:25 pm »
Ik ben erg grote fan van de boeken van Left Behind en sta grotendeels ook achter de overtuiging van de eindtijd. Ik weet dat er verschillende opvattingen zijn maar ik heb wel een beetje het idee dat de mensen die hier een beetje min of ongelovig reageren, het niet echt fatsoenlijk onderzocht hebben.
Ik kan het immers wel zo uit Openbaringen halen, de Grote Verdwijning.
Er is ook hierover een boek verschenen, heeft zelfde soort voorkant als de serie maar licht in over de theorie.
Zal vast ook wel in de bieb te leen zijn .

Ach en het blijven wel leuke boeken die leuk in elkaar zitten.

groetjes,

Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 30, 2003, 12:02:44 am »
Hey Darky.
Van mij mag je het boek best los van alles lezen. Maar de schrijvers hebben er absoluut een extra bedoeling mee. Zo is het ooit begonnen. Tim LaHaye is een theoloog en die kwam op het idee om deze eindtijd-visie in romanvorm uit te brengen. Toen heeft hij eerst andere christelijke schrijvers gevraagd, waaronder Peretti meen ik, en is uiteindelij bij Jenkins uitgekomen.

Oorspronkelijk moest het een trilogie worden. Later 7 en uiteindelijk 12 delen. En dat vond ik erg goed te merken. Boek 1, "verlaten" is vlot geschreven en er gebeurt een hoop. Daarna wordt het steeds langdradiger. Rond boek 3 gebeurt er eigenlijk een heel boek bijna niks, behalve wat heen en weer rijden en vliegen. Rond boek 5 heb ik opgegeven. Ik vind dat Jenkins erg slap schrijft. Hij begint al een heel boek van te voren de aankomende wending aan te kondigen enzo.

N.a.v. boek 1 ben ik zelf eens in de eindtijd-leren gedoken. Ik wist toen ik begon ook niet dat het op een theologie gebaseerd was. Dat was wel heel interessant en leerzaam.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 01, 2004, 11:56:10 pm »
Ik kom op dit topic kijken n.a.v. de film waarvan dl.2 is uitgekomen, waar een topic over is gestart. Ik moet zeggen dat ik de boeken niet heb gelezen, maar mijn oudste dochter verslindt ze… Wel heb ik de eerste film gezien.
quote:

door Wilhelmina op 06 May 2003 22:39    
[...]
In "Verlaten" wordt er bv. het volgende bedacht: kinderen tot 12 jaar zijn per definitie behouden. Ik vind dat nogal wat, om dat zelf te bedenken..)

Denk je dat God kinderen in de moederschoot formeert, om ze verloren te laten gaan nog vóórdat ze een keuze hebben kunnen maken?
Een ieder zal geoordeeld worden naar zijn of haar kennis.

quote:

door WaRRioR_FoR_ChRiSt op 06 May 2003 22:42  

ik geloof dat kinderen die overlijden en geen keus hebben kunnen maken omdat ze daar nog niet verstandig genoeg voor zijn in de hemel komen

Ik sluit me bij het bovenstaande aan.
Wat wij altijd zeggen met betrekking tot het feit of kinderen wel of niet behouden zijn, is of ze in staat zijn een keus voor God te maken of niet. Daarbij geholpen door onderstaande tekst:

Jona 4:11 Zou Ik dan Nineve niet sparen, de grote stad, waarin meer dan honderdtwintigduizend mensen zijn, die het onderscheid niet kennen tussen hun rechterhand en hun linkerhand, benevens veel vee?

Als ik deze tekst erbij neem, vind ik twaalf jaar een hoge leeftijd om een grens te trekken. Als het de mogelijkheid om te kiezen betreft, ligt de grens zeker lager, is voor elk kind verschillend en daardoor is er geen concrete leeftijd te noemen denk ik. En wat mijzelf altijd helpt is dat God de enige is die het hart kan doorgronden. Daarom ook de enige is die hier (en bij elk mens) een rechtvaardig oordeel over kan vellen.

De ‘Opname’ is voor mij niet onbekend, ik ben met de verwachting van de terugkomst van de Heer (die als ‘Bruidegom’die op deze manier uit 1 Tess.4, Zijn ‘Bruid’komt halen) opgegroeid. En verwacht Hem elke dag.
Feitelijk heb ik er echter nooit over nagedacht hoe dat zou gaan met de kinderen of ze allemaal - zoals in het verhaal elk kind - opgenomen worden, dus ook van ongelovige ouders.
Zijn de ouders gelovig, dan horen voor mijn idee de kinderen die jong zijn – zie de tekst uit Jona – daarbij, en ook de kinderen die al een beslissing genomen hebben voor de Heer. Vandaar de verantwoordelijkheid die ik voel om mijn kinderen op te voeden in de verwachting van de komst van de Heer, en ze te vertellen dat ze voor Hem moeten kiezen om mee te gaan als we worden opgehaald.
Dit is voor ons niet een vaag iets, maar heel concreet. Zo wordt er elke zondag na de samenkomst gezegd: “Als de Heer nog niet gekomen is, zien we elkaar dan en dan weer….”

Wat de kinderen van ongelovige ouders betreft ben ik geneigd te zeggen dat het zou kunnen dat ze ook er bij zijn als ze zo jong zijn als genoemd wordt in Jona 4. Maar het blijft gissen wat dit punt betreft.
Er wordt in de Bijbel namelijk niets hierover gezegd, dus vind ik ook niet dat je daar een stellige uitspraak over kan doen.  
En het boek “Left behind” blijft natuurlijk fictie…..
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2004, 12:08:21 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 02, 2004, 02:12:54 am »
quote:
op 01 Jan 2004 23:56:10 schreef Priscilla en Aquila:

[...]

Wat de kinderen van ongelovige ouders betreft ben ik geneigd te zeggen dat het zou kunnen dat ze ook er bij zijn als ze zo jong zijn als genoemd wordt in Jona 4. Maar het blijft gissen wat dit punt betreft.
Er wordt in de Bijbel namelijk niets hierover gezegd, dus vind ik ook niet dat je daar een stellige uitspraak over kan doen.  
En het boek “Left behind” blijft natuurlijk fictie…..

Het enige wat er over gezegd wordt is in 1 Kon. 14:
12  Gij echter, sta op, ga naar uw huis. Op het ogenblik dat uw voeten de stad binnentreden, zal de jongen sterven.
13  Dan zal geheel Israel over hem weeklagen en hem begraven, want van het huis van Jerobeam zal deze alleen in een graf komen, omdat in Jerobeams huis in hem alleen iets goeds gevonden wordt voor de Here, de God van Israel.

Maar ook dat is niet genoeg om er stellige uitspraken over te doen. Ik hou het er maar op dat God barmhartig en rechtvaardig is en dat we daar op kunnen vertrouwen.